Een tuig zou een idee kunnen zijn, maar zijn kracht is in dit geval niet het probleem. Hij luistert tijdens het wandelen prima naar elk commando dat ik geef, maar doet nog wel eens achtelijke dingen in de tijd dat ik géén commandos geef. Hij is heel onbehouwen en lomp in zijn doen en laten, t is geen ongehoorzaamheid en het is ook zeker geen kwaad dier, maar hij is gewoon ontzettend Lomp en knullig

Dat is prima te handelen als ik aan het lopen ben, maar op de fiets zit ik min of meer aan hem vast en als hij dan zo'n actie uithaalt lig ik op straat, vandaar mijn terughoudendheid op dat punt.
Wat ik wel ga doen is wandelen met de fiets en hem. Eerst ik in het midden, dan met de fiets tussen ons in. Bochtjes maken, stilsaan wanneer ik het zeg (doet ie eigenlijk al) en goed de aandacht erbij houden.
Zo heb ik het mijn vorige hond ook geleerd en ik kan wel even aankijken hoe het zo wandelend met de fiets gaat. Daarna kan ik altijd nog besluiten om op te stappen of het definitief nog een jaartje niet te doen