Fietsen met de hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:25

Hihi, idd plaatsgenootje, leuk! :D

Een tuig zou een idee kunnen zijn, maar zijn kracht is in dit geval niet het probleem. Hij luistert tijdens het wandelen prima naar elk commando dat ik geef, maar doet nog wel eens achtelijke dingen in de tijd dat ik géén commandos geef. Hij is heel onbehouwen en lomp in zijn doen en laten, t is geen ongehoorzaamheid en het is ook zeker geen kwaad dier, maar hij is gewoon ontzettend Lomp en knullig :P
Dat is prima te handelen als ik aan het lopen ben, maar op de fiets zit ik min of meer aan hem vast en als hij dan zo'n actie uithaalt lig ik op straat, vandaar mijn terughoudendheid op dat punt.

Wat ik wel ga doen is wandelen met de fiets en hem. Eerst ik in het midden, dan met de fiets tussen ons in. Bochtjes maken, stilsaan wanneer ik het zeg (doet ie eigenlijk al) en goed de aandacht erbij houden.
Zo heb ik het mijn vorige hond ook geleerd en ik kan wel even aankijken hoe het zo wandelend met de fiets gaat. Daarna kan ik altijd nog besluiten om op te stappen of het definitief nog een jaartje niet te doen :)
Laatst bijgewerkt door Mars op 13-04-09 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:25

Of aanlijnen met mbv iets waarmee je hem op afstand kunt houden? Net als die stokken die ze in asiels gebruiken bij honden die wat minder sociaal zijn :D

MarlinH, nou, ik denk zeker dat het wel nut heeft, ze nemen zoveel op in het begin en het is niet zozeer om het ze te leren, maar gewoon om te laten zien dat het 'normaal' is en 'erbij hoort'. Onze pup heeft inderdaad ook al een klein hindernisje gedaan (nu hebben wij een Duitse dog pup en die stapt er gewoon overheen :D). Dus het is niet zo dat je dit meteen gaat leren aan de hond, maar gewoon even een keertje doen, daar leren ze mijns inziens heel veel van.

Wij kregen onze hond met hd en flink pijn en hele slechte bespiering. Om het voor haar uiteindelijk aangenamer te maken, moest ze er toch even doorheen. Dus met wat ibuprofen hebben we haar zo een beetje door het eerste beetje heen geholpen en uiteindelijk merkten we resultaat, het gaat nu super met haar! Het is dus sowieso goed om je hond goed in de spieren te houden, niet alleen hd, maar ook andere eventuele botproblemen kunnen hiermee voorkomen of verlicht worden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:28

Trouwens, over dat tuigje om de neus: had mijn vorige hond wel en ik fietste er ook mee, gecombineerd met zijn halsband. Ik heb een lange leren riem met twee knipjes, de ene deed ik aan zijn 'halster' de ander aan de halsband en op die laatste hield ik spanning. Ik corrigeerde pas met het halstertje als hij echt te onbehouwen ging rennen.

Ik hou de riem in mijn hand trouwens, springer ben ik ook niet voor, en ik kan meteen loslaten als er wat gebeurd :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:29

Oke, kan dat jij vind dat het nut heeft, ik persoonlijk dus niet. Een hond kun je altijd dingen blijven leren, en dat soort kleine dingetjes kan zeker elke hond leren. Een hond is met 1 jaar zeker niet uitgeleerd.

@Mas; Op de fiets heb je minder te zeggen, maar als je hem nou eerst met wandelen uit laat dollen zodat ie een beetje moe is en dan even 5 minuten aan de fiets probeert en heel streng bent in wat hij doet..? Trouwens, als hij met de fiets tussen jullie in zich niet goed gedraagt dan zegt dat niet direct dat hij ook niet luisterd als je op de fiets zit, dat is namelijk veel makkelijker voor jou.. :P Volgens mij kan je er net zo goed direct op gaan zitten, als jou hond tenminste een typje is dat niet snel bang is van dingen.. ;)

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:32

Het is wel een optie hoe jij het beschrijft Mas (je eerste bericht op deze pagina) en verder ben ik zelf meer voor de tuigjes maar dat komt misschien omdat dit voldoende is bij mijn hond..

Ja kan tevens met fietsen ook iemand achterop laten zitten die hem beethoud? Die heeft op dat moment 2 handen + zijn aandacht vrij.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:34

Ik snap niet wat je erop tegen hebt? Waarom zou je dat soort dingen niet meepikken als hij jong is? En ik denk dat als je honden iets in hun puppytijd bijbrengt, dit altijd blijft hangen. Wat je overslaat, daar krijg je later pas problemen mee. Ik zeg niet dat een hond met 1 is uitgeleerd, maar ze leren wel veel makkelijker als pup zijnde. Er zat bij ons een pup in de cursus die als de dood was van een fiets en spelenderwijs de fiets heel leuk is gaan vinden. Ik zeg niet dat het niet kan als ze 1 jaar of ouder zijn, maar waarom zou je zolang wachten? Het is niets belastends voor ze, je bent lekker bezig met je pup, de hond is veel handzamer en je hebt er later profijt van :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:35

marlinH schreef:
Op de fiets heb je minder te zeggen, maar als je hem nou eerst met wandelen uit laat dollen zodat ie een beetje moe is en dan even 5 minuten aan de fiets probeert en heel streng bent in wat hij doet..?

Als ik hem naast de fiets ga leren dan ga ik dit ook zeker doen :j Eerst even die energie eruit, dan even flink streng zijn op de commando's aan de hand, maar dat ben ik eigenlijk toch wel. Daarna ga ik idd pas de fiets op.

marlinH schreef:
Trouwens, als hij met de fiets tussen jullie in zich niet goed gedraagt dan zegt dat niet direct dat hij ook niet luisterd als je op de fiets zit, dat is namelijk veel makkelijker voor jou..

Dat is waar, heb je zeker gelijk in en het is ook geen garantie. Het gaat mij er echter meer om dat hij bekend raakt met het verschijnsel 'fiets' :D Ik heb het dan vooral over dingen als bochtjes maken etc. Dat hij weet dat als het wiel op hem af komt hij een bochtje opzij moet maken en niet vol in de ankers schiet :P
En andersom dat hij oplet als ik zijn aandacht vraag en het bochtje de andere kant ook netjes meeloopt. Als die dingen voor hem duidelijk zijn ga ik pas de fiets op en dan zie ik idd pas of hij zich weet te gedragen.
Maar ik heb er dan in ieder geval alles aan gedaan op het gebied van commando's en gewenning aan de fiets :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:16

Ik fiets wel eens met allebei, de oudste kan gewoon aan de riem en blijft braaf bij je, de jongste is nog ietwat onstuimig aan de riem(ze rent voor de fiets langs, eronderdoor e.d. en zonder riem gaat dat wat beter :P ) dus die doe ik liever los :+

Ik fiets nooit meer dan een kwartier met ze.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:37

Ach... ik heb het vast verkeerd gedaan ;)
Zoiezo heb ik alles met mijn eerste 'verkeerd' gedaan, want ik had zelf nog nooit een hond gehad, en niemand in mijn omgeving heeft ooit een hond gehad.
Mijn pup liep dus vanaf 15 weken al complete strandwandelingen :P
En met 5 maandjes rende hij dus op zijn hardst zo'n 5 tot 10 kilometer op zijn snelst naast de fiets.

Ach.. hij is fantastisch, en heeft er altijd van genoten.
Meneer is alleen wel verwend wat dat betreft :P want toen ik in die winter wat minder en korter naar buiten wilde, wilde het ventje alsnog een uur over het strand rennen :P
Hij word dan ook chagerijnig als hij niet genoeg heeft kunnen rennen.;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:22

Dan ben je idd wel vroeg begonnen ja. Maar hij heeft er wel een bereconditie aan over gehouden zo te lezen :D
Maar ivm de belasting van de niet volgroeide gewrichtjes is het idd beter om even te wachten met het strand en fietsen :)

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:28

Fietsen met de hond vind ik hartstikke leuk om te doen. Bovendien is het super goed voor de conditie (van zowel hond als baas). Wekelijks probeer ik er toch een aantal keer per fiets op uit te trekken!

somokkele

Re: Fietsen met de hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:32

Fietsen met de hond is prima, zo heb ik UV (uithoudingsvermogen) via Cynophilia gedaan. 20 km fietsen met je hond (kost wel behoooorlijk wat training).

Bouw het wel rustig op en dan vnl ook voor de voetzolen. Aangezien ze over straat lopen moeten ze daar wel eerst eelt op kweken.

Daarnaast, ga niet fietsen met je hond als het buiten boven de 20 graden is. Dit omdat je hond zijn warmte niet goed kwijt kan (alleen via zijn tong of voetzolen, maar aangezien zijn voetzolen in contact staan met het nog warmere asfalt....) Je hond kan dus bevangen raken van de hitte, waardoor ze dus dood kunnen gaan (zelfde als dat je een hond niet in een auto in de zon moet zetten).

En ze aan de fiets laten wennen als pup zijnde is prima, maar daadwerkelijk fietsen zou ik toch lekker laten zitten tot ze het jaar gepasseerd zijn!

Inmiddels fietsen wij niet zoveel meer, hondlief is inmiddels ruim 11 jaar en heeft het na 6 km naast de fiets wel gezien (ach, loop jij maar eens de 6km hard op je 80e ;-))

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:14

Ja, regelmatig.

Ze heeft HD dus enerzijds daarvoor, maar ook gewoon omdat het leuk is. Angel heeft het echt vlug aangeleerd vind ik. Ze let ook een stuk op mijn tempo (als ik bevoorbeeld vertraag zal zij direct ook vertragen...)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:29

somokkele schreef:
Fietsen met de hond is prima, zo heb ik UV (uithoudingsvermogen) via Cynophilia gedaan. 20 km fietsen met je hond (kost wel behoooorlijk wat training).

Ik heb ook ooit willen trainen voor een UV test. Maar ik vond dat ik er te weinig tijd voor had en dus mijn hond niet wou uitputten door te snel conditie willen opbouwen ;).

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:09

Ja hoor ik heb het met al mijn honen gedaan vanaf dat ze zon 11 maanden waren.
Mijn hond nu doet het prima aan de fiets let op mij en op mijn tempo die ik natuurlijk aamn haar aanpas heb het al een tijdje niet gadeen maar ga t zeker weer oppakken..

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:21

Assiej schreef:
met luna (6 maanden) fiets ik 2x per maand een blokje om de huizen heen en weer terug. Dat is bij elkaar nog geen 5 tot 10 minuten. Ik doe dit puur zodat ze het meelopen leert, zodat ik het op langer termijn vaker kan doen, bijv. 1 keer per week.

Zolang je hond draaft kan hij het in principe aan, dat is voor hun namelijk het makkelijkste tempo. Echter moet je wel goed in de gaten houden dat je optijd pauseert en dat je hond ook (voldoende!!!) kan drinken, zeker met warm weer..

Ik zou zelf met een hond van 6 mnd nog niet fietsen :n
ookal is het maar voor 5 a 10 min.
Zoiezo vind ik dat je pas bij een hond van 1 jaar het een beetje kan gaan opbouwen met het fietsen!

Als ik nu met mijn hond van 9 maanden naast de fiets zou doen zou ik persoonlijk ernaast gaan lopen, je hond loopt rustig en leert het gewoon dat er niks aan de hand is naast de fiets ;)
Maar ik ga pas beginnen als ze oud genoeg is, dus wanneer ze uitgegroeid is.
Dit is het beste voor de hond :)

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:23

Zoals ik al uitleg doe ik dit puur om haar te laten wennen aan de fiets. En of ze nou 5 minuten fietst of dat ik een uur met haar ga wandelen (dan draaft ze ook) ik zie geen verschil. Mijn hondje is kerngezond, heeft nergens last van en vind het onwijs leuk.

Ik weet wat het beste voor m'n hond is :) als ik een normaal tempo loop met uitlaten draaft ze ook, met die fiets idem. Verklaar mij dan maar eens wat het verschil is tussen wandelen en fietsen (5 minuten he!) en waarom ze hiervoor volgroeid zou moeten zijn.

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:35

Iedereen weet natuurlijk wat het beste is voor z'n hond ;)

En het is idd helemaal niet erg als je dan 5 min. fietst, als ze idd zelf loopt ;) Dan is er helemaal niks mis mee :n
Maar ik zou zelf later met me hond gaan, maar zo heeft iedereen zijn eigen manier toch ? :)

Zoals iemand ookal gezegt heeft sommige mensen sleuren de honden mee voorruit, en als dat bij een jonger beestje is vind ik helemaal niet kunnen, je ziet ook veel mensen fietsen met een hond die nog geen 6 mnd zijn en dan dat de hond hun voorruit moeten trekken _O-
Dit zie je ook bij hele kleine hondjes

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:55

inderdaad daar heb je gelijk in. Maar daarom zeg ik ook dat ik weet wat m'n hondje aan kan :) ze zit gewoon boordevol met energie. Een makkelijke uitweg is dan fietsen, voor mij makkelijk en maakt haar moe. Maar daar begin ik dus niet aan.

Het is wat ik al zei max 2x per week, (de afgelopen maand geen 1x) een blokje om de huizen heen zodat ze eraan went. Nu accepteerd ze alles nog, en ik weet dat ze het op latere leeftijd moeilijk zal accepteren want zo zit ze in elkaar dat zie ik nu al ;)

p.s leuk dat je bij John staat, als er een stalling vrij is kom ik er waarschijnlijk ook naartoe.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:02

Ik heb 2 amerikaanse bulldogs een reu van 8 en een teef van 2.

Beide gaan mee aan de fiets. De reu is nog top fit en met hem fiets ik ca 4x per week een half uur.

Met de teef ga ik iedere dag op de fiets in een hoog draf tempo ca een uurtje, stoppen tussen door aan een meertje waar ze dan even zwemt drinkt en speelt en dan weer verder.
Bij grote stukken stoppen we om de 7km om 15min pauze te houden.
De teef heeft het fietsen echt nodig ADHDtje. Amerikaanse Bulldogs zijn sowieso honden die willen werken en behoefte hebben om hun ei kwijt te kunnen! maar naar mijn mening hebben alle gezonde honden dat!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:02

Ik fiets ook regelmatig met mijn hond. Ze is 3 jaar geleden geopereerd aan kruisband. Toen werd ook geadviseerd om spieren te trainen in draftempo naast fiets.
Gaat ook erg goed. Maar als ik langere stukken moet, neem ik mijn fietskar mee. Dat vind ze ook altijd erg leuk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:17

Wij fietsen niet met onze dat is levensgevaarlijk, je hond moet dan wel zo goed onder apel staan wil je veilig kunnen fietsen.

Met puppies is fietsen inderdaad not done.