vraagje over knaagdieren, voornamelijk konijnen en cavia's.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Re: vraagje over knaagdieren, voornamelijk konijnen en cavia's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:16

Ja konijnen én cavia's zijn echt groepsdieren, ze hebben veel aandacht nodig en met een soortgenoot erbij merk je dat ze hier erg positief op reageren, qua gedrag, eetlust e.d.

De vogelkelder is inderdaad een hele speciale winkel ja. Er vliegt ook een uil los, en er zijn mooie vijvers gemaakt voor de schildpadden en vissen. Het personeel wat er rondloopt neemt ook echt de tijd voor de klant om dingen uit te leggen. Ook zijn er boeken te koop over huisdieren, vind ik ook een goed initiatief. Kunnen mensen direct lezen hoe zij hun dier de beste verzorging kunnen geven.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:15

x_Marr schreef:
Dus dan doe je nog een dier leed aan door hem in zn uppie te laten zitten terwijl het groepsdieren zijn...? Klinkt dat dan ook maar niet een beetje egoistisch in je oren?
Dan kan je beter geen cavia erbij nemen....

Heb nog niet het hele topic gelezen, maar ga volledig mee in deze reactie. Je komt op mij nogal egoistisch over, je wilt een cavia omdat jij dat leuk vindt, dan heb je straks dus 2 eenzame dieren...

je luistert ook niet naar advies,maar je wilt volgens mij gewoon horen dat het prima kan, een cvia en konijn. ZOals ik het nu leesheb je de keuze ook allang gemaakt

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:53

x_Marr schreef:
Maargoed jij zet zeker ook een paard bij een geit in de wei? }:0

Grappig dat je dat zegt ;)
Mijn pony loopt namelijk ook samen met onze geiten en schapen is helemaal niets mis mee hoor! ;)

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:05

Ik vind het al zielig dat je konijn alleen zit, maar aub niet ook weer maar 1 cavia.

Cavia's en konijnen zijn groepsdieren, en dat heb ik gemerkt ...

Ik had eerst 2 konijnen en 1 cavia. De konijnen moesten nooit wat van de cavia weten. De cavia liep altijd achter de konijnen aan, tegen mensen was het geen lieve cavia, maar hij was gek op die konijnen.

De cavia en 1 konijn gingen dood, en het andere konijn bleef over. Geen beest mocht erbij in zijn hok (die vrat hij op) dus die bleef alleen. Toen kreeg ik 2 nieuwe cavia's. Gek op elkaar en die vonden het konijn ook leuk. Het konijn toonde ook interesse in de cavia's terwijl toen hij met het andere konijn was niks van andere beesten moest weten ...

Dus neem aub niet maar 1 cavia erbij. Je kunt cavia's en konijnen makkelijk bij elkaar laten lopen. Wel moet je in het begin een oogje in het zijl houden, het kan natuurlijk fout gaan.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7ZX4W7DE.jpg

De 2 cavia's en 1 konijn bij elkaar. Kipje erbij ging maar een tijdje goed, vlak hierna ging hij de beestjes in hun ogen pikken ...

Heb ook nog een hele lieve foto dat de cavia's en het konijn tegen elkaar aan liggen. Cavia-konijn-cavia

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:08

SecretLIN schreef:
x_Marr schreef:

Grappig dat je dat zegt ;)
Mijn pony loopt namelijk ook samen met onze geiten en schapen is helemaal niets mis mee hoor! ;)

Tuuuurlijk niet joh! Dat een pony soortgenoten nodig heeft is natuurlijk onzin :+

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:02

hahaha ;)
nou om eerlijk te zijn vind ik het wel onzin ja voor sommige paarden wel die vinden het prima alleen maar goed is een hele andere discussie :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:52

Citaat:

Zo kun je ellenlange vergelijkingen maken, maar het heeft geen nut. Er zijn meerdere bewijzen dat konijnen makkelijk met cavia's kunnen, het is misschien niet ideaal, maar het valt totaal niet onder dierenmishandeling of iets dergelijks. Dat vind ik heel erg overdreven.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:23

Wij hebben de konijnen en cavia's ook bijelkaar op een grote konijnenheuvel van 10 bij 10 meter (wel allemaal mannetjes)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:29

sunny_l0ve schreef:
Citaat:

Zo kun je ellenlange vergelijkingen maken, maar het heeft geen nut. Er zijn meerdere bewijzen dat konijnen makkelijk met cavia's kunnen, het is misschien niet ideaal, maar het valt totaal niet onder dierenmishandeling of iets dergelijks. Dat vind ik heel erg overdreven.

Dus dan moeten we maar adviseren om dat te doen terwijl het konijn de cavia kan verwonden of zelfs doden? Terwijl ze ook ipv een cavia erbij een konijn erbij kan nemen? Sorry maar wanneer mij wordt geadviseerd om 2 konijnen te nemen ipv. een konijn en cavia, en ik WEET dat een konijn, en een cavia, groepsdieren zijn, dan probeer ik daar alles aan te doen om dat ook daadwerkelijk te doen.
Doe je dat niet, dan denkj je niet aan het beestje wat hebt maar aan jezelf, en dat is puur egoisme.

En daar hoeft het geen dierenmishandeling voor te zijn, dat heb ik ook nergens gezegd ;)

De TS heeft een paard/paarden, daarom vroeg ik het haar maarja angezien er toch geen antwoord op komt.

SecretLIN: ik neem aan dat dat niet 1 konijn is en 1 cavia, maar meerdere konijnen en meerdere cavia's? ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:15

Er staat ook nergens bij mij dat ik geen konijn adviseer. Maar als de TS al duidelijk aangeeft dan ze geen konijn erbij mag, kan ze het heus wel proberen met een cavia. Wij hebben ook een aantal konijnen gehad met een cavia erbij, dat ging altijd prima. Het is dus niet dat het bij geeneen konijn kan, het ligt eraan hoe je konijn is. En ik denk dat de TS echt wel het beste probeert voor haar konijn, maar ze heeft ook nog ouders waar je rekening mee moet houden. Niet iedereen is nou eenmaal een dierenliefhebber. Daarom snap ik ook niet waarom iedereen gelijk tegen haar tekeergaat, terwijl er vast ook mensen op dit topic zitten die ook maar 1 hond, kat, paard enz. heeft. Moet ik die dan ook gelijk maar met een schuldige vinger aanwijzen?
Het is heel jammer dat niemand van opbouwende kritiek gehad, en dat iedereen er gelijk helemaal boos van word.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:36

Ik heb twee grote hokken waar in het ene hok vrouwtjes konijnen (en een paar gecastreerde mannetjes) lopen en een paar cavia's. Ook heb ik een hok waar mannetjes konijnen bij elkaar lopen samen met een paar cavia's. Ze hebben nooit ruzie met elkaar. Het is zelfs zo dat veel konijnen beste vriendjes worden met een cavia. Het konijntje en de cavia huppelen dan de hele dag achter elkaar aan, likken elkaar, spelen met elkaar en liggen tegen elkaar aan. Een paar cavia's en konijnen van mij zijn echt de beste vriendjes :D dus het kan wel.. maar ik denk dat er ook uitzonderingen zijn, ik heb een heel groot hok en er lopen ook nog soortgenootjes bij.. De meeste dieren zijn het gelukkigst met een soortgenootje, toch zijn er verschillende dieren die niet met hun mede soortgenootjes optrekken ;) Zelf heb ik ook dwerg konijnen. Wel zet ik ze, voor dat ik naar bed ga apart.

succes er mee!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:00

sunny_l0ve: Helaas heeft TS uitdrukkelijk gezegd dat ze zelf een cavia wil, en leuk vind, en dat het dus niet om het konijn gaat.
Dat er dan niet aan het welzijn van het konijn wordt gedacht, vind ik egoisme.
En dat het niet van dr ouders mag.... nou uhm, waarom zou een konijn van dezelfde grootte of kleiner dan een cavia niet mogen? ;) En uit dit topic blijkt ook niet dat ze dr ouders graag wil overtuigen.

Een kat is trouwens een solitair levend dier :+

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:31

Ik vind het inderdaad ook een raar argument dat ze er wel een cavia bij mag en geen konijn . Maar goed dat was de reden van het topic niet ;).
Nogmaals een (jonge) cavia bij een konijn zetten gaat fout, een jong konijn bij een cavia is een ander verhaal. Omdat konijnen terretorium gericht zijn, zal hij eerst de cavia gaan uittesten en dit kan dus goed mis gaan.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:22

sunny_l0ve schreef:
Het is heel jammer dat niemand van opbouwende kritiek gehad, en dat iedereen er gelijk helemaal boos van word.

Ik lees hier anders genoeg opbouwende kritiek hoor, tuurlijk zijn er ook genoeg aanvallende berichtjes, maar ook genoeg berichtjes waarin gewoon op een vriendelijke manier uitgelegd wordt waarom ze het beter niet kan doen. Dat het haar niet zint, is niet ons pakkie-aan ... Uiteindelijk maakt ze de keus toch echt zelf, daar hebben wij geen invloed op. Maar zij vraagt om raad en dat geven wij haar dan ook gewoon en zeggen ook eerlijk dat ze beter iets anders kan doen ...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:58

x-marr ja meerdere konijnen en meerdere cavia's tis echt heerlijk om ze samen te zien eten en spelen enz ik zal wel eens een foto zoeken