Skipper de Afrikaanse egel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:16

ik had een tijdje een onwijs brutale egel die tijdens voortijd van de konijnen er even bij kwam zitten... hij was niet tam ofzo (niet dat ik m probeerde aan te raken ofzo hoor) en na een tijdje gaf ik m wel es wat katten brokjes na de winter heb ik m toen niet meer gezien hier in de buurt zitten altijd een boel egels helaas ook een drukke weg ik zet ze wel es naar de overkant als ik ze op de weg zie scharrelen haha

dit zijn iets van groot oor egels toch? daar hadden ze er ook 2 van op de MBO school in barneveld grappige beestjes wel alleen zo prikkelbaar daar werden ze trouwens ook niet in een super kooi gehouden.... meelwormen vonden ze wel heel lekker die aten ze uit je hand

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:17

wat leuk!!
kun je dit nou vergelijken met de wilde rat vs tamme rat??
en kun je ze dingen leren? zijn ze slim?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:11

Zwartwitje schreef:
xXutopiaXx schreef:
En bokt zou bokt niet wezen als er over iets bijzonders geen ophef zou ontstaan.. :P

Wat bedoel je met ophef? Ik vind het belangrijk dat mensen weten dat je niet zomaar zonder slag of stoot een exoot in huis kunnen nemen. Eigenlijk geldt dat bij alle dieren, maar zeker bij niet-gedomesticeerde. Een aquarium van 60x30x30 is ontzettend klein en als je het mij vraagt niet geschikt om een egel in te huisvesten. Cayenne noemt een heel goed punt; egels zijn scharrelaars en leggen per nacht kilometers af om te foerageren. Vooral mannetjes die op zoek gaan naar een vrouwtje maken enorme omzwervingen. Zelfs een jonge egel heeft zijn scharrelruimte nodig, plus een nestruimte en nestmateriaal waarin hij kan wegkruipen, vrij van licht en geluid.

Iedereen mag ervan denken en vinden wat hij of zij wil, maar ik vind het wel belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je een huisdier in huis neemt, of het dan om een kat, goudvis of egel gaat, dat maakt in principe niet uit.

:') dit... denk ik zo :P
logisch dat je het navraagt hoor, maar noem eens een paar huisdieren die wél in een compleet natuurlijke omgeving kunnen leven? Waarom het van exoten weer net iets erger is snap ik niet, is deze egel die bij iemand thuis zit erger dan een 'simpele' goudvis in een klein, rond kommetje? of een paard die in de winter op stal staat, en van de zomer constant op hetzelfde stukje gras rondloopt?

Sorry voor het offtopic gebeuren, maar kom op, moet er nou altijd wat te zeiken zijn op bokt? als je zonodig wilt weten of er echt achtergrondonderzoek gedaan is, vraag dat dan via pb i.p.v. zo aanvallend in het topic.

Mij zal je hier niet meer horen, maar TS, ik blijf het een leuk ding vinden ;) veel plezier ermee en zo te horen komt dat helemaal goed.

Tallie1979

Re: Skipper de Afrikaanse egel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:09

Ik zie het niet als ophef hoor, ik zie het als kritische vragen stellen. :D Ik zou persoonlijk ook niet voor een egeltje gaan, hoe schattig het er ook uit ziet :D

Ruik je ze trouwens? Of zijn het hele reukloze diertjes als een hamster bijvoorbeeld? :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:18

Ik vind 60x30x30 ook wel erg klein, heb mijn twee robo's nou op 50x35x35 zitten en dat vind ik al te klein voor hun en die zijn pas 6 weken oud :+

Verder begrijp ik niet zo goed waarom hij zijn radje niet heeft 's nachts, alleen wanneer jij er bij zit, zeker wanneer ze 's nachts zoveel lopen :=

Vind hem wel erg mooi, heb ze ook zitten bewonderen op exoknaag, vind het echt zo'n hagelslagmixegel :+

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 11:30

bedankt allemaal :D
nu zit hij idd klein maar hij is zelf ook nog heel klein
ik heb hier nog een vele grotere bak staan waar hij in mag als hij wat groter is, nu zou hij daar enkel verloren in lopen (hij vind nu al zijn kakbakje niet :+ )

deze kan je absoluut niet vergelijken met een wilde egel en dus idd zoiets al wilde rat versus tamme rat.

ik zag ook nog iemand iets zeggen over de whiskas maar dit krijgt hij niet alleen, een paar posts geleden heb ik gezegd dat hij een mengeling krijgt van egelvoer en whiskas brokken :j

op de moment krijgt hij zijn radje s'avonds nog niet omdat dit van hout is en als hij erin zit moet ik meteen zijn behoefte kunnen opkuisen als hij dat erin doet (hij zit s'avonds wel een paar uur mee op de zetel of in een rennetje met zijn radje)
hier ben ik nog een opslossing voor aan het zoeken :j
Plastiek radjes die je kan neerzetten en die groot genoeg zijn moet ik ergens kunnen bestellen dus ik ben op de moment nog volop aan het zoeken :j
als ik dit heb kan ik het wel bij hem zetten

en ze zijn idd heel erg slim, je kan ze zindelijk maken en je kan ook dingen verstoppen dat hij het gaat zoeken enzo :j

tot dan ga ik eens kijken of ik hem s'avonds in zijn ren kan laten. Ik vind het echt heel belangrijk dat hij genoeg loop heeft

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:17

Waarom koop je dan geen silent spinner in het grootste formaat dan? Die zijn net zo groot als de Karlie wheels en net zo stil, alleen dan van plastic :P
Zijn ook op MP wel te vinden en anders verkopen ze ze bij de Jumper (hebben ze die in Belgie?)
Maar die passen dus niet in de kleine aqua want die radjes zijn van zichzelf al 30 cm. en dan moet je de standaard er dus nog bij optellen.

*edit; online winkels: http://www.brandhof.info/sh/5/knaagdier/0/SIL

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:39

DeniseES; waar heb ik aanvallend gereageerd, volgens jou? Ik hoor het graag, mag ook via PB :)

Ik vind het zo'n dooddoener om te beginnen over goudvissen in vissenkommen, of paarden in een box van 3x3. Als je graag mijn mening daarover wilt horen; dat vind ik ook niks, er is een reden waarom ik geen paard heb (en geen goudvis ;) ).

Waarom ik dan wel op dit topic reageer? Omdat ik, heel eerlijk, niet het idee heb dat de TS een goed beeld heeft van het houden van egels. Zeg nu zelf, 60x30x30 is geschikt voor een hamster misschien, een egel heeft daar niet genoeg ruimte aan. Ik kaart het aan in het topic omdat ik het jammer zou vinden als mensen deze foto's bekijken en ook een egel willen aanschaffen omdat 'ie zo schattig is (want dat is hij zeker ;) ). Dat is nu eenmaal het gevolg van het plaatsen van foto's op een forum dat heel veel mensen bereikt.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:49

tessyke schreef:
ik zag ook nog iemand iets zeggen over de whiskas maar dit krijgt hij niet alleen, een paar posts geleden heb ik gezegd dat hij een mengeling krijgt van egelvoer en whiskas brokken :j

Ik snap wel dat ie nog meer krijgt dan alleen Whiskas :)) Maar neem aan dat je dat 'element' in z'n voer gewoon kattenvoer noemt en kattenvoer heb je in een heleboel verschillende kwaliteits soorten. Whiskas bungelt dan ergens onderaan de ladder qua kwaliteit! Mijn tip, geef voer wat minder zout is en meer vlees bevat. (Carocat, Pro plan, Iams (hoogste vleesgehalte!) )

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 13:52

annepanne: ik was eigenlijk van plan om in het kattenvoer ook wat te mengen :j
ik wil hem heel graag kattenvoer geven van Hill's omdat dit zo'n goed merk is :j

Zwartwitje: op de moment is hij even groot als een hamster, als ik hem in de andere bak(1.20m) ga zetten loopt hij verloren :)
geloof me, ik doe echt alles voor mijn Skippertje ;)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:17

Hoe oud is hij, als ik vragen mag? :)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:20

een half jaar ongeveer :)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:24

Volgens mij kun je 'm al best in je grote bak zetten, hoor! Als hij daar niet uit kan ontsnappen kun je hem ook niet kwijtraken. Bovendien, hoe groter de bak, hoe beter je 't schoon kunt houden en hem zindelijk kunt maken. Hoewel egels zoals ik ze ken ook zonder problemen hun voerbak als toilet willen gebruiken, dus ik hoop voor je dat het je lukt met de zindelijkheidstraining ;)

In een grotere bak kun je ook meer verschillende nestmaterialen aanbieden zodat hij zelf een slaapnestje kan bouwen uit spulletjes die hij zelf kan kiezen (wc-papier, bladeren, krantensnippers, kranten, theedoeken, etc etc, ik noem maar wat).

Wat voor soort nestje heeft hij nu?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:29

hij heeft een rieten huisje en daar ligt een dikkere laag ondergrond. en we gaan eens proberen of we er een frettennestje in kunnen leggen
niet erg makkelijk om iets goed te vinden waar zijn stekels niet in blijven hangen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:26

Wat interessant zeg een egel houden als huisdier, gelukkig wordt hier dan wel streng op nagezien.
Vind de kritische opmerkingen van Zwartwitje juist heel goed, beter dan dat we gillend en kirrend dit toejuigen terwijl het dier mss wel een speciale verzorging nodig heeft.
En idd de vergelijking met een paard, kat, konijn...alsjeblieft laten we on topic blijven.

Wat ik mij afvraag, heeft hij wel eens een stekel verloren, of jou gestoken? En zoja groeien die dingen dan weer aan?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:33

stekel verloren hier nog niet
maar ik ben al wel gestoken :+ dat is helaas onvermijdelijk bij een diertje dat vol stekels staat

en ik ben heel blij dat zwartwitje idd opmerkingen maakt :j
mensen leren hun hele leven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:35

Steekt hij je expres, of gaat dat dan perongelijk? Ik heb wel eens gehoord dat als een dier gestoken wordt door een egel uit het wild (Je zegt het zelf al vól ziektes en parasieten) dat dit flink kan gaan ontsteken. Is dat bij jou ook zo?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:38

neenee als hij schrikt gaat zet hij zijn stekels wijd waardoor ze dus sneller en harder prikken dus eiegnlijk is het niet expres maar ook niet perongeluk :j
Skipper heeft geen ziektes en zijn stekels zijn ook niet vuil dus dat ontsteekt niet, ook zie je amper iets van de prikjes
1 keer heb ik een heel klein beetje gebloed maar dat was meteen over en er was niets meer van te vinden :j

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:05

wat een super leuk diertje zeg! veel plezier ermee!

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:07

mag je exoten houden in belgië? huh? ik wist niet dat het veranderd was!
en wat en schattig egeltje!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:26

Wat een prachtig diertje!!
Succes met de verzorging!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 22:47

alissaaa schreef:
mag je exoten houden in belgië? huh? ik wist niet dat het veranderd was!
en wat en schattig egeltje!

sinds kort :j

bedankt allemaal!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:54

Chiqa, een prik van een wilde egel is niet zo pijnlijk hoor, wat vervelens is als ze zich oprollen en dan gaan schokken, dan wordt vasthouden heel lastig ;)
Echt pijnlijk is het niet, als het het gewend bent tenminste. De stekels gaan ook niet zo diep als bijvoorbeeld een kattennagel, wat dat betreft kun je veel eerder een ontsteking oplopen van een kattennagel dan van een egelstekel. Wat wel weer jammer is is dat je, als de egel een zooonose bij zich draagt, zoals ringworm, daarmee besmet kunt raken.