te dikke kat af laten vallen, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:38

Sonja schreef:
Zou zo'n luie kat niet wat "jageriger" worden als ze de smaak van vers vlees met bloed te pakken krijgt?
Als ze wat jageriger wordt dan zal ze ook eerder willen spelen of achter de muisjes aangaan...

Dat vind ik wel een beetje 'eng' om te zeggen.. Ik merk hier absoluut niet dat er meer interesse is in echt jagen dan toen ik brokjes voerde. Een geplukt kwarteltje of mix van orgaantjes wordt niet in relatie gebracht met het zingende mereltje buiten...

Maar er is wel meer energie voor spel en uitdaging. En aangezien kat en hond nu eenmaal jagers zijn, kan het best zijn dat ze daarom wat jageriger worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:38

Maar (mag het ff in dit topic?) even een vraagje voor de blijkbaar kenners die hier aanwezig zijn:

ik dacht eigenlijk altijd dat je met alleen vlees nooit de volledige behoefte van een hond of kat kon dekken, omdat ze "in het wild" zeg maar ook bv maaginhoud van hun prooien zouden eten, waardoor ze toch "groenten" (om het zo maar ff lekker simpel te noemen) binnen zouden krijgen.

Is dat inzicht (vroegah op de hondenclub verkregen, 20 jr geleden hoor! ;) ) inmiddels veranderd dan? Of voegen jullie zelf groenten en granen toe ofzo?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:43

Katten zijn volledig carnivoor, eten ook eigenlijk geen maaginhoud en darmen + inhoud laten honden en katten over het algemeen sowieso liggen. Ze krijgen hier wel wat zaden en gekookte groenten aangeboden, maar hoeven meestal niet.

De hond is geen volledig carnivoor en krijgt inderdaad eens per 2 weken ongeveer wat pens en tafelresten (brood, pasta, aardappel, gekookte groenten).

Anoniem

Re: te dikke kat af laten vallen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:49

o, dat werd vroeger ook altijd afgeraden, aardappel voor de hond. Zouden ze jeuk en branderig gevoel van krijgen, leerden we toen.

Veranderde inzichten dus. Thanks!
Zal me d'r eens in gaan verdiepen, misschien doe ik m'n katten dus wel veel meer plezier met een heel andere manier van voeren. Hoewel ze brokjes wel lekker vinden hoor, maar ja, ze zijn bij mij ook niet anders gewend. Ze hebben droge brok altijd tot hun beschikking en als ze vers vlees willen dan banjeren ze het bos in hier. Dus er staat dagelijks muis en vogeltje op het menu :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:51

Katten weten heel goed wat goed voor ze is! En die brokjes zijn zo lekker omdat deze barsten van de geur- en smaakstoffen ;)

Aardappel hoort bij de nachtschade en dus voer je dit slechts met mate inderdaad..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:55

haha, ik heb een hele goede afslanktechniek. Haal er een monsterkitten bij! Sinds ons Iki-monster (kater) erbij is, is Miep flink afgevallen, omdat hij constant achter haar aanjaagt. Maar minderen in voer helpt het beste eigenlijk.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:28

Sonja schreef:
Maar (mag het ff in dit topic?) even een vraagje voor de blijkbaar kenners die hier aanwezig zijn:

ik dacht eigenlijk altijd dat je met alleen vlees nooit de volledige behoefte van een hond of kat kon dekken, omdat ze "in het wild" zeg maar ook bv maaginhoud van hun prooien zouden eten, waardoor ze toch "groenten" (om het zo maar ff lekker simpel te noemen) binnen zouden krijgen.

Is dat inzicht (vroegah op de hondenclub verkregen, 20 jr geleden hoor! ;) ) inmiddels veranderd dan? Of voegen jullie zelf groenten en granen toe ofzo?

ja hoor ik kook ook groentjes enz voor de hond :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:32

De gemiddelde Bokker zorgt volgens mij beter voor z'n beesten dan voor zichzelf :=

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:46

Chubby schreef:
Katten zijn volledig carnivoor, eten ook eigenlijk geen maaginhoud en darmen + inhoud laten honden en katten over het algemeen sowieso liggen.

volgens mij eet mijn kat de muizen en vogels die ze vangt toch echt wel helemaal op ;)
ze eet trouwens ook op de grond gevallen frietjes en pasta op :D
en als de honden een dood konijn oid vinden, moet het er ook helemaal aan geloven :r

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:38

Mijn katten eten gevangen muizen ook echt met huid en haar op! Daar blijft (gelukkig) niks van over! Dus volgens mij eten ze ook in het wild echt wel alles!

En die van mij inderdaad ook alles wat op de grond valt... de dikste zit ook echt tussen mn benen op de grond als ik aant koken ben... :\

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:42

TS; kan je er geen jong kat bijnemen?
Ollie van mijn vriendin was ook te dik en liever lui als moe maar sinds Joris er bij is moet hij wel in beweging. Die kleine zit hem elke keer op te ruien en dat scheelt heel wat energie.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:42

Mijn poekie is ook te dik. Afvallen wil ook niet lukken . poes staat ook op een speciaal dieet van de DA vanwege blaasproblemen en ik probeer me daar zo goed mogenlijk aan te houden.

Maar mijn poekie is al net zo lui als die van arabesk...de hele dag maffen en eten. Buiten zetten? vergeet het maar...omdraaien en snel weer naar binnen.
Alleen s'avonds of als ik vroege dienst heb(lees half 4 opstaan...oftewel midden in de nacht :Z ) wil ze nog wel even naar buiten.
Spelen doet ze bijna niet meer. *kijkt om naar dikke rolmops op de bank :D *

Die filmpjes zijn ect hilarisch _O-

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:01

Het kan voor een kat heel slecht zijn om hem zomaar te laten afvallen. Zo ernstig dat ze eraan kunnen overlijden. Ik zou gewoon even bij de DA langs gaan die heeft vast wel wat (deskundig) advies.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:09

Horsy lover kan je dat een beetje verduidelijken, waaraan kan de kat overleiden dan als je hem 'zomaar' op dieet zou zetten?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:59

Als je kat te vlug gewicht verliest kan hij last krijgen van een leververvetting als ik me niet vergis, wat uiteindelijk ook dodelijk kan zijn. Als ik de mijne wil doen vermageren reken ik op een half jaar tot een jaar voor 1 kilo.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:07

Te dikke katten die snel afvallen kunnen hun spieren gaan afbreken terwijl het vet netjes blijft zitten. Vooral voor diabetes katten (die meestal veel te dik zijn) en katten met nierproblemen kan afvallen gevaarlijk zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:08

Oh dat kan bij mensen ook toch. Als je echt anorectia hebt breek je ook je spieren af en in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken hoef je daar echt niet mager voor te zijn.