Rijden op mijn reu, hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:36

Het "rijden" op andere honden kan verschillende oorzaken hebben.

Dominantie maar het kan ook aandacht vragen of spel uit lokken zijn. Een waterpistool (misschien bij deze reu een supersoaker :D) kan een uitkomst zijn. Je doet hem er geen pijn mee maar hij zal het wel als vervelend ervaren als jij hem een plens tussen zijn ogen schiet.

Verder kan je hem laten schrikken door werpdiscs achter zijn poten te gooien of gewoon een grote sleutelbos (een stukkie goedkoper).

Belachelijk dat de eigenaar van de hond geen maatregelen neemt. Ik begrijp dat niet iedereen de kunde of het soort hond heeft om zijn of haar dier goed onder appel te houden. Dat gaat namelijk met mijn Bullmastiff ook niet. Maar het is een kleine moeite om je hond aan te lijnen als er een andere hond aan komt.

En het is je plicht om je hond aan te lijnen als deze andere honden schaadt.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:38

niet boos zijn Yamcha, het zonnetje schijnt.
ik verwachtte ook heel even een foto van een hond met een zadeltje erop ;)

met een stinkend goedje op de labrador spuiten lijkt mij een haalbare oplossing.
zeker als je nog een paar eigenaars van 'slachtoffers' zo ver kan krijgen dat ze het ook gaan doen.
(als je merkt dat het helpt natuurlijk)
ik kan niet veel meer bedenken dat je kan doen zonder zelf gevaar te lopen, en dat de hond geen pijn doet.

edit: typo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:43

HBVisser: ik denk dat het een combinatie van die dingen is. Dominantie, maar de aandacht vindt hij ook mooi. En hij vindt het leuk als andere honden achter hem aangaan, of hij ze daarvoor boos moet maken of niet.

Denk dat ik mijn slipketting weer eens tevoorschijn ga halen }>

Fojoe: je hebt gelijk, boos zijn moet niet op een dag als vandaag.
Ja pfff die titel, hoe omschrijf je zoiets dan?

Ragebol1977

Re: Rijden op mijn reu, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:47

Precies Yamcha en elke keer heeft hij succes!

Eigenlijk moet ie een flinke plens over zijn kop hebben en daarna aan de riem.

Rijden = plens = riem = naar huis = geen aandacht meer.

Binnen een week zou het eraf zijn als ze het zo aan zou pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:51

Dat ben ik volledig met je eens, en ik zou het ook zo aanpakken als het mijn eigen hond was.... maar daar heb je de eigenaar bij nodig. Hij vindt het namelijk alleen maar leuk als hij afgesnauwd wordt.......

Ik denk dat ik hem volgende keer eens in zijn oor "bijt". Dat raadde mijn echtgenoot aan, heb hem het verhaal natuurlijk ook verteld :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:00

Is de hond al wel goed genoeg gewaarschuwd door jou of de eigenaar zelf?

Ik snap dat het grijpen naar harde maatregelen verleidelijk is, maar om de hond nu direct volledig af te straffen gaat m.i. ver.

Probeer het eens met een heul stevige brul en wat dreiging. Wellicht een keer met de riem van jouw hond gericht uithalen. Nadeel van water en dat soort dingen is dat je je eigen hond ook direct straft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:06

Door de eigenaar helemaal niet, eigenlijk. Ik heb hen een paar keer gewaarschuwd, maar dat werkt niet, Chubby. Hij zit dat zo vol hormonen (gecastreerde reuen schijnen erg lekker te ruiken, weet iig zeker dat ik er nooit meer één laat castreren) dat hij het gewoon niet hoort.
Je moet dat beest de hersens half inslaan om tot hem door te dringen, en dan..... probeert ie het na een minuut weer....... |o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:10

Heb je m al eens flink in zijn lies geknepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:13

Als 't oortje neit helpt doe ik dat ook.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:24

Oortje zou ik mee uitkijken, zelfs als hij alleen maar een snauw geeft ligt je huid zo open in je gezicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:44

Heb jij weer gelijk in ja :(:)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:10

Chubby schreef:
Nadeel van water en dat soort dingen is dat je je eigen hond ook direct straft.

ligt eraan hoe je het precies doet ;)
een hele emmer erover gooien, ja, dan krijgt haar hond ook de volle lading.
maar met een plantenspuitje oid kan je gericht werken, vol in zijn snoet.
als hij nu reactie krijgt van een andere hond, die snauwt of hem achterna gaat, dan heeft zijn actie succes gehad.
als hij in plaats daarvan een reactie krijgt die hij niet verwacht had en niet leuk is (zoals een stinkend goedje in zijn neus), en dan liefst van meerdere honden(eigenaren), kan dat misschien genoeg zijn om hem dit stukje opvoeding bij te brengen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:12

Oh wcht even. Bijten was ik van plan te doen met mijn hand :)

Zal beter werken denk :j

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:24

heb jij tanden aan je hand? :o? :D
ik zou er toch mee opletten, een snauw in je arm is ook niet leuk :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:26

Kijk je uit met zo dicht bij een vreemde hond af straffen, een snauw is genoeg om gewond te raken.

Is het niet zo dat een hond alleen maar los mag lopen als deze onder commando staat? Dat staat deze duidelijk niet. Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of het ook in de wet is vast gelegt. Maar dat zou je kunnen na vragen bij de gemeente. Volgende keer kun je dan vertellen dat je bij de eerst volgende keer naar de politie stapt wegens lastig vallen en wetsovertreding.

Ik ken het verder helaas wel. Mijn hond is een bitch maar staat onder commando, als ik over zicht heb én op een plek ben waar de hond los mag mag ze los. Overgens is ze prima te houden als ze aan de lijn is en een andere hond tegen komt. Nu woont hier een man met een rottweiler die net zo is als mijn hond, echter niet onder commando en loopt overal los, ook waar het niet mag. Aangezien zijn hond toch sterker is en dan ook niet zal verliezen is hij ook degene niet met de dierenartskosten en is het dus ook niet zijn zorg.

-O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:40

Dat bedoel ik Judith.
Overigens heb ik liever een snauw in mijn hand dan mijn hond de hele dag kreupel.......

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:43

Hey ik krijg ineens een ingeving. Sleur het loeder eraf en doe hem aan je eigen riem. Als de eigenaar er iets van zegt dan dreig je met de DA kosten van jouw hond die je moet maken vanwege zijn atrose.

De rijdende hond heeft een time out zonder hem pijn te doen, dus geen snauw of grauw en de eigenaar kan eigenlijk ook niet klagen want zijn hond had ook een pak op zijn donder kunnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:34

Zo, we zijn een dag verder, en ik heb alles even kunnen laten bezinken :)
Als eerste mijn hartelijke dank voor het meedenken, ik vond dat erg fijn +:)+

Ik heb de adviezen zorgvuldig overwogen, ik ga er zeker het een en ander mee doen.
Als eerste de plens water. Die is dacht ik niet uitvoerbaar, omdat met de plens ik maar 1 keer kan corrigeren, dit is imo niet functioneel, omdat ik niet consequent kan zijn. De supersoaker was een leuke, ik denk dat ik daar wel wat mee kan, ook omdat ik dan ongezien (door de Lab) kan spuiten, én omdat het een harde straal is, dat moet wel aankomen.
In de liezen knijpen doe ik niet, omdat de mogelijkheid van de associatie met mij er is, en dat wil ik niet. Ik ben niet de eigenaar van de hond, op gezag kom ik er met mijn eigen hond wel, maar met die niet.

Ik moet een manier hebben die de hond ook met het gedrag (en mss met Tibeau) associeert, en niet met mij. Een supersoaker is om die reden wss erg effectief. Een zweepje leek me geen optie, het staat redelijk stom om in een losloopgebied voor honden met een dressuurzweep aan te komen. Het bleef wel in mijn hoofd spelen.
Een goed (en wss ook werkend) alternatief leek me mijn lijn (ik heb een leren politielijn) omdat ik dan met het leren stuk van achter kan tikken, en goed kan richten. Het van achter tikken heeft hetzelfde voordeel als de supersoaker, de hond ziet het niet aankomen, ziet ook niet dat het van mij afkomstig is, en legt de link met mij dus niet. De enige link die overblijft is wat hij doet.

Met de eigenaar praten: ga ik zonder meer doen, ik ga haar vragen toch zélf te corrigeren, dat is in alle gevallen beter als dat ik het doe. Ik zal haar ook uitleggen dat ik het gedrag van haar hond erg vervelend en onwenselijk vind, en wat de mogelijke consequenties ervan zijn. Als ze dat niet kan, zal ik haar vragen de hond aan te lijnen, zodra ze mij en Beau zien, die afspraak heb ik met nog een eigenaar gemaakt, omdat haar hond erg bang is voor Beau, en Beau daar erg fel op reageert.

Die laatste van de hond aan mijn eigen riem doen, ga ik gebruiken als niets van het bovenstaande effectief is, HBVisser :)
Dan moet het toch gaan doordringen, lijkt me :)

Dank jullie wel!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:04

@TS: heel slim, hoop dat het werkt!

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:36

ik hoop dat het werkt voor je TS..
Ik heb het ook wellens met mijn teefje gehad,kruising pitbull maar best angstig geslagen enz vroeger,deze hond hield hier ook nit mee op en ook de eigenaar ondernam geen stappen.
Na er een tijdje niet meer gelopen te hebben kwamen we er weer en weer was het raak deze keer heb ik ingegrepen een welgemikte kick tussen meneer zijn ballen was genoeg...
banketstaaf miss ware het niet dat het geen losloopgebied was en mijn hond aangelijnd liep en hierdoor nog angsiger werd.
Als jou hond van mij was geweest met zijn artrose had ik die hond er allang vanaf geholpen miss banketstaaf maar de gevolgen voo jou hond kunnen erger zijn...

Gr Gemma

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:16

Ik zou eerder de supersoaker op de eigenaar richten. Misschien dat diegene na een koude douche wel wakker word. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn hond, een labrador die maar door bleef gaan en een plaat voor z'n kop had. Ik werd het op een gegeven moment spuugzat, en mijn hond ook. Eigenaren stonden van een afstand de roepen en namen geen aanstalten om hun hond even op te komen halen.
Toen heb ik de hond zodra hij weer op mijn hond ging rijden in zijn nekvel gegrepen, even op zijn kop gegeven door een strenge stem, en weg ging meneer naar zijn eigenaren toe. Wat denk je dat het resultaat was? De eigenaren zaten me boos aan te kijken. Ik heb even vriendelijk naar ze gezwaaid en ben verder gelopen ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:28

Sunny: die neiging heb ik ook wel ja, maar ja, veel eigenaren vinden het nu eenmaal niet nodig om hun honden op te voeden........
Dat in het nekvel grijpen heb ik btw al gedaan, helpt niks. |o
Zal er eens bovenop duiken......

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:47

@yamcha: mensen behandelen hun hond helaas als kindjes, en helaas past *een tik* niet in dat opvoedings systeem. Als men honden zou behandelen als honden dan zou niemand problemen hebben met de opvoeding van hun hond.

(en geloof mij, bij mijn schoonouders thuis hebben ze een hond en die is ronduit de baas in huis, als er kinderen komen mogen die kinderen amper binnenkomen, want de hond houdt niet van kinderen....krijg ze niet uitgelegt dat het door hun opvoeding komt, dat die hond iedereen en alles bijt als ze haar zin niet krijgt... maar niet te spreken over slaapplekjes (madam jaagt m'n schoonvader gewoon uit bed als ze daar wil liggen!!)

Mensen willen dit soort dingen gewoon niet zien als probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:00

Nee, dat is idd een feit :)
Mensen willen geloof ik vooral niet toegeven, dat ze eigenlijk gewoon geen honden op kunnen voeden. Idd waar ook, dat als je je hond gewoon hond laat zijn, en hem/haar ook zo behandelt, heb je geen enkel probleem met ze......

Volgens mij zijn honden die worden behandeld als kinderen ook doodongelukkig..... mogen nooit eens lekker los, nee, ze krijgen geen tik, maar ze krijgen ook geen duidelijkheid, geen veiligheid, geen leider......
Mijn hond werd gelukkig toen hij leerde wat bij ons de rangorde is, wat de regels zijn, hoe je je hoort te gedragen naar mensen en andere honden. Hij leerde dat hij een eigen plaats heeft, onder ons, boven de kat. Dat er volgordes zijn waarin we dingen doen, dat bankhangen geen recht is, maar een voorrecht...... en hij vindt het geweldig. Hij wil de baas niet zijn. Hij wil dat er een baas ís.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:20

ik kan niet anders dan instemmend knikken :j