Hond laten inslapen of niet ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:49

Citaat:
Na het avond eten het water weghalen zodat die daarna niet meer kan drinken

Dit is echt het aller-allerslechtste advies wat je kunt geven. Tenzij je de hond het laatste zetje richting dood wil geven. Een oudere hond die veel drinkt doet dat 95% van de gevallen vanwege een aandoening waardoor hij veel plast. Dat blijft ie doen hoor, ook als je het water weghaalt. Enig verschil is dat hij dan op een gegeven moment uitdroogt. En ja, dan houdt ie wel op met plassen ja.... omdat ie dan dood is 8)7

Anyway. Er zijn een paar dingen die je nog kunt doen:
- Fatsoenlijke meelevende dierenarts zoeken
- deze laten testen op aandoeningen die veel plassen veroorzaken
- Soms kun je met behandeling zo'n hond weer enorm laten opfleuren, maar ook al is het iets onbehandelbaars, dan weten jullie waar je aan toe bent en kun je je hond evt met een gerust hart uit zijn lijden verlossen.
- Een beetje dement is niet zo'n punt voor een hond, maar je moet je wel afvragen of het voor een hond leuk is als ie straks continu de weg kwijt is. Een hond moet nog kunnen genieten van de leuke dingen in een hondenleven: eten, geknuffeld worden, uit gaan. Als hij daar niet meer van geniet houdt het op.

Sterkte met beslissen, ik weet hoe moeilijk het is

geerke

Re: Hond laten inslapen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:56

als je je hond zo vind stinken dan neem ik aan dat hij ook niet meer geaaid word....z'on dier voelt dat hij niet meer gewenst is.
Ik vind dat triest,en dan is inslapen de beste optie....

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:08

Ik zou je hond niet meer mee laten eten met de pot. Een paar jaar geleden nam ik een oudere kat uit het asiel en die stonk enorm. Ik ben haar RC gaan voeren, geen blik voer meer en heb wat rotte tanden laten trekken bij de dierenarts. Na een maand of twee was alle stank weg, haar vacht verbeterde en ging weer glanzen.

Sommige honden kun je met een trimsalon beurt niet beter laten ruiken, die hebben zo'n sterke geur en dan moet je het toch vaak in het voedingspatroon zoeken.

Als je zelf het idee hebt dat je hond "op" is, dan houdt het ook op. Maar ik vind dat je moet kijken naar de wil om te leven. Heeft de hond nog zin om lekker te wandelen, uit je verhaal begreep ik van wel. En er steeds uit gaan, is niet leuk. Maar ... niets aan te doen. Inderdaad ook geen water weg halen!

Aan de andere kant, moet je wachten tot er van alles gaat mankeren. Tot de urine of ontlasting gaat lopen, etc. Ga eens naar een andere dierenarts gewoon voor advies!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:17

het zou me niets verbazen als deze hond diabetes heeft...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:20

of Cushing, of hypothyreoidie of, of,

Het kan wel vanalles zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:26

bij hypothyreoidie hebben ze een rare huid...pofferig en schilferig en het haar valt er dan uit....ze stinken dan ook...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:57

Ik vind sommige reacties wel wat raar hier. Waarom zou je een hond laten inslapen als hij nog goed is (kwa kwaliteit van het leven)? Om verder leed te voorkomen vind ik maar een vage reden hoor. Dan kun je je hond evengoed standaard laten inslapen als ie tien jaar is, want ooit zal hij wel eens pijn voelen :? ...

Trouwens, een DA die mij aanraad om een hond te laten inslapen omdat hij een 'last' is, die zijn niet lang mijn DA zijn hoor. OK, als het dier lijd, pijn heeft, echt versleten is en daardoor niet meer verder kan, maar toch niet omdat hij een last is...

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:23

Ellebel schreef:
Citaat:
Na het avond eten het water weghalen zodat die daarna niet meer kan drinken

Dit is echt het aller-allerslechtste advies wat je kunt geven. Tenzij je de hond het laatste zetje richting dood wil geven. Een oudere hond die veel drinkt doet dat 95% van de gevallen vanwege een aandoening waardoor hij veel plast. Dat blijft ie doen hoor, ook als je het water weghaalt. Enig verschil is dat hij dan op een gegeven moment uitdroogt. En ja, dan houdt ie wel op met plassen ja.... omdat ie dan dood is 8)7

Dit is wel een beetje erg overdreven :?
Jij drinkt toch ook niet s nachts?
Maar goed heb geen zin in een discussie, dit is mij een keer aangeraden heb het alleen nooit hoeven toepassen. Het wordt in de praktijk wel veel vaker toegepast.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:30

@ 2misty2, misschien moeten we je even bijspijkeren
mens - heeft handen, kan gevoelens uiten, mensen met communicatie duidelijk laten maken wat hij wil.
hond - kan niks oppakken, uit moeilijk hele gevoelens, krijgt moeilijk communucatie want ze spreken niet dezelfde taal .

Dus wij kunnen de hond niet begrijpen als hij snachts hooognodig iets wil drinken. Hij kan gaan janken ja, maar dat is een van het weinige ;) .
zeg je onderschrift maar ....

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:02

intral schreef:
@ 2misty2, misschien moeten we je even bijspijkeren
mens - heeft handen, kan gevoelens uiten, mensen met communicatie duidelijk laten maken wat hij wil.
hond - kan niks oppakken, uit moeilijk hele gevoelens, krijgt moeilijk communucatie want ze spreken niet dezelfde taal .

Dus wij kunnen de hond niet begrijpen als hij snachts hooognodig iets wil drinken. Hij kan gaan janken ja, maar dat is een van het weinige ;) .
zeg je onderschrift maar ....

Ik denk dat ik genoeg heb gezegd. Ben echt niet dom!!! Er zijn er zovele die dit toepassen. Honden zijn ook niet dom en hebben het op den duur ook wel door.
Maar goed TS Succes hiermee, hierbij ben ik verdwenen uit dit topic.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:43

Laika schreef:
Ik zou om te beginnen toch eens even naar een andere da gaan en een bloedonderzoek laten doen. Misschien ook wel zijn urine? Eigenlijk is het het lastigst dat hij zovaak moet plassen snachts. Hier kan natuurlijk een medische reden voor zijn, en meestal gewoon goed te verhelpen.
Welk merk brok geef je hem?
Die tafelresten savonds is natuurlijk heel lief en lekker voor de hond, maar ons eten is vaak te zout voor de hond. En dan gaan ze natuurlijk meer drinken. En uiteraard meer plassen.
Waarom op die leeftijd nog naar andere da gaan voor onderzoeken ? Vind ik zinloos. We weten dat de hond oud en versleten is en zoals ik eerder al zei; ik wil zijn leven niet verkorten maar ook zeker niet verlengen.
De reden dat hij s nachts zo vaak moet plassen, of gewoon naar buiten wil is puur omdat ie versleten is en volgens mij ook aan het dementeren.
Vannacht heb ik hem om 1u uitgelaten en hij ging onder de dennen zitten.
Hij wou niet mee naar binnen dus heb ik hem buiten gelaten tot half 6.
Wat betreft het eten, we geven hem pedigree brokjes maar we wisselen geregeld af met andere merken.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:49

geerke schreef:
als je je hond zo vind stinken dan neem ik aan dat hij ook niet meer geaaid word....z'on dier voelt dat hij niet meer gewenst is.
Ik vind dat triest,en dan is inslapen de beste optie....
Nou dat zeg jij.
Hij wordt zeer zeker nog veel geknuffeld en aangehaald.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:51

Ik begrijp niet zo goed wat je zelf graag wil? Je noemt dat je hond versleten is en niet naar aan andere dierenarts wil, voor een tweede advies (terwijl dat toch de weg is om er achter te komen of je hond "uit zijn lijden verlost moet worden of niet".
Wij kennen jou hond niet en kunnen je moeilijk adviseren of je hond echt oud en versleten is. Daar zijn toch dierenartsen voor?

Als je vertrouwen in je eigen arts hebt, waarom volg je zijn advies dan niet gewoon op?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:52

BraveSpots schreef:
Ik vind sommige reacties wel wat raar hier. Waarom zou je een hond laten inslapen als hij nog goed is (kwa kwaliteit van het leven)? Om verder leed te voorkomen vind ik maar een vage reden hoor. Dan kun je je hond evengoed standaard laten inslapen als ie tien jaar is, want ooit zal hij wel eens pijn voelen :? ...

Trouwens, een DA die mij aanraad om een hond te laten inslapen omdat hij een 'last' is, die zijn niet lang mijn DA zijn hoor. OK, als het dier lijd, pijn heeft, echt versleten is en daardoor niet meer verder kan, maar toch niet omdat hij een last is...

ik ben het helemaal met je eens....maar wat als de eigenaren zich beginnen te irriteren aan de stank en het feit dat ze 5x per nacht hun bed uitmoeten?
Voor mij persoonlijk zou het geen probleem zijn...als ik een dier adopteer is het voor de rest van zijn leven tot het moment dat het niet meer gaat voor de hond....niet voor mij...
Ik vind het voor de hond ook niet leuk deze situatie...hij voelt dondersgoed de irritatie...

En ik vind dement worden/de kluts kwijt zijn een hele goede reden tot inslapen....de hond voelt zich allerminst prettig als hij van voren niet weet dat hij van achteren ook nog leeft....alleen om mentale achteruit gang zou voor mij ook een reden zijn van inslapen.

Niet een beetje in de war zijn,maar echt in een ver stadium dement bedoel ik....

myrano;dan neem ik dat terug...ik ging er even vanuit dat er ook mensen zijn die niet voor hun plezier een hond aaien die vreselijk stinkt....en ik zou dat nog begrijpen ook....hoe zielig ook voor het dier...

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:57

Less schreef:
Ik zou je hond niet meer mee laten eten met de pot. Een paar jaar geleden nam ik een oudere kat uit het asiel en die stonk enorm. Ik ben haar RC gaan voeren, geen blik voer meer en heb wat rotte tanden laten trekken bij de dierenarts. Na een maand of twee was alle stank weg, haar vacht verbeterde en ging weer glanzen.

Sommige honden kun je met een trimsalon beurt niet beter laten ruiken, die hebben zo'n sterke geur en dan moet je het toch vaak in het voedingspatroon zoeken.

Als je zelf het idee hebt dat je hond "op" is, dan houdt het ook op. Maar ik vind dat je moet kijken naar de wil om te leven. Heeft de hond nog zin om lekker te wandelen, uit je verhaal begreep ik van wel. En er steeds uit gaan, is niet leuk. Maar ... niets aan te doen. Inderdaad ook geen water weg halen!

Aan de andere kant, moet je wachten tot er van alles gaat mankeren. Tot de urine of ontlasting gaat lopen, etc. Ga eens naar een andere dierenarts gewoon voor advies!
Het probleem dat de hond zo stinkt ligt in dit geval echt niet aan het eten, het is gewoon vanwege de oudedom.
Oudere mensen ruiker ook niet meer zo fris en hebben ook een sterkere lichaamsgeur :o
Mentaal zit het nog goed met hem, soms wel beginnende dementie veronderstel ik, gaan graag wandelen en eet nog steeds prima, heeft duidelijk nog zin in het leven..
Maar fysiek is hij wel echt aant verslijten, zakt regelmatig door zijn achterpoten en loopt mank.
Als hij in een diepe slaap zit gebeurt het weleens dat hij door zijn mand geplast heeft.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:59

geerke schreef:
het zou me niets verbazen als deze hond diabetes heeft...

Denk dat je hier wel gelijk in hebt. We denken aan ouderdomsdiabetis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:01

dus eigenlijk is de stank het probleem?
je hebt gelijk...oude honden ruiken sterker dan de jongere...misschien vaak het dekentje wassen wat in de mand ligt....bestaat er niet een soort lotion wat de geur een beetje neutraliseert?
Misschien weet een hondentrimsalon daar meer van?

is ouderdomdiabetes te behandelen met medicijnen?
daar kunnen ze trouwens ook sterker van gaan ruiken....en oud en diabetes...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:05

Mijn kat van 15 stinkt niet maar stonk wel toen we haar mee namen maar dit heb ik je al in een eerdere post uitgelegd.

Mijn kat loopt nu ook mank, maar daar zijn we mee bezig met de dierenarts. Als zij door haar achterbenen zou zakken en in haar mandje zou plassen (op deze leeftijd) dan zou ik naar de dierenarts en zeker in gedachten houden dat het wel eens over kan zijn.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 13:31

geerke schreef:
dus eigenlijk is de stank het probleem?
je hebt gelijk...oude honden ruiken sterker dan de jongere...misschien vaak het dekentje wassen wat in de mand ligt....bestaat er niet een soort lotion wat de geur een beetje neutraliseert?
Misschien weet een hondentrimsalon daar meer van?

is ouderdomdiabetes te behandelen met medicijnen?
daar kunnen ze trouwens ook sterker van gaan ruiken....en oud en diabetes...

Zijn deken en lakens worden om de 2 a 3 dagen ververst / gewassen.
Ik ga het toch eens overleggen met mijn ouders en de da wat we het best kunnen doen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 13:33

Less schreef:
Mijn kat van 15 stinkt niet maar stonk wel toen we haar mee namen maar dit heb ik je al in een eerdere post uitgelegd.

Mijn kat loopt nu ook mank, maar daar zijn we mee bezig met de dierenarts. Als zij door haar achterbenen zou zakken en in haar mandje zou plassen (op deze leeftijd) dan zou ik naar de dierenarts en zeker in gedachten houden dat het wel eens over kan zijn.
Ja, daar ligt voor ons dus die struikelblok.
Op dit ogenblik is hij buiten, weet niet waar hij uithangt.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:46

Myrano schreef:
Op dit ogenblik is hij buiten, weet niet waar hij uithangt.

?Je weet niet waar je hond nu is?
Hebben jullie een boerderij met veel land?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:49

Citaat:
Dit is wel een beetje erg overdreven
Jij drinkt toch ook niet s nachts?
Maar goed heb geen zin in een discussie, dit is mij een keer aangeraden heb het alleen nooit hoeven toepassen. Het wordt in de praktijk wel veel vaker toegepast.

Nee slimpie omdat ik mijn urine wel kan concentreren. Een hond met een aandoening kan dat niet. En de dierenarts die dit aanraad zonder nader onderzoek begaat een kunstfout en hoort voor de tuchtraad. Daar is niks overdrevens aan

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:50

Wij hebben een Jack Russel reutje van ruim 17 jaar oud (Youp) en een kruising Malthezer-Boomer-teefje van ruim 16 jaar oud (Daisy). Youp is doof, aan één oog blind en regelmatig dement en Daisy ziet en hoort ook niet al te best meer en begint ook licht dementerend te raken. Ze hebben goede en minder goede dagen, maar eten nog ontzettend goed, trekken af en toe nog een (heel klein) sprintje en zodra we de stallen uitmesten struinen ze lekker door het stro en eten nog verse paardenmest. En als ze weten dat ze een snoepje krijgen, zijn ze allebei van de partij!
's Nachts moet we soms wel twee/drie keer ons bed uit omdat ze naar buiten moeten en als we te laat zijn, moeten we plasjes/poepjes opruimen. Maar dat hebben we er met liefde en plezier voor over!
Ik heb onlangs met mijn dierenarts nog overleg gehad over hun leeftijden en kwaaltjes. Zijn mening was echter dat zolang een hond nog zo goed eet, hij nog verder wil met zijn leven en je dus echt nog geen beslissing hoeft te nemen. We zijn daar blij mee en hopen nog lang 's nachts ons bed uit te moeten of eventuele plasjes op te moeten ruimen!!
Het is zelfs zo dat mijn vriend en ik (voorlopig) apart op vakantie gaan, zodat één van ons altijd thuis kan zijn voor de hondjes. Veel mensen zullen dat erg ver vinden gaan, maar wij hebben het graag voor ze over...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:56

Sonja schreef:
Uit z'n bek stinken: naar de veearts en gebit laten verzorgen
Lichaamsgeur: naar de trimsalon voor onderhoud en advies
Stijf na het liggen: hoort erbij
Meer plassen: hoort erbij
Van de trap vallen: oudere en grote honden gewoon geen trap laten lopen
Onder de struiken gat graven: is normaal voor elke leeftijd hond.

Als het dier nog plezier in het leven heeft, goed eet en drinkt, en geen pijn heeft, dan zie ik geen reden om 'm in te laten slapen :?

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje klinken alsof het uit is met de liefde nu hij ouder wordt en er dus iets meer zorg nodig is...

Hier ben ik het volledig mee eens.
Daarbij komt het vaker voor dat oudere honden meer stinken vaak ook omdat ze zich zelf niet meer zo goed kunnen verzorgen als toen ze jonger waren.
Tja, 5x per nacht op voor je hond omdat hij eruit moet is niet leuk maar dat vind ik geen reden om hem in te slapen.
Jij hebt jaren plezier gehad van hem toen hij gezond was, nu is hij oud en kan het moeilijker ophouden ook nu verdient hij die extra verzorging.
Ga anders eens naar een da voor hem even na te laten kijken en vraag ook je da om een advies, dat kan heel verhelderend werken.
maar zoals je het nu omschrijft krijg ik meer het idee dat de hond lastig is dan dat toe is aan een spuitje.
En trappen lopen is voor geeneen hond echt goed en zeker niet voor een oude hond.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:58

Als eigenaar hoor je het liefste een eerlijk advies ook van je dierenarts.
Het punt van de dierenarts is wel dat als hij het dier ziet dat het een moment opname is, in de praktijk zijn ze vaak wat kwieker omdat dat niet hun normale leefomgeving is en is het daardoor moeilijker om iets vast te stellen.
Je zou het bloed van de hond kunnen laten nachecken, hier kan je veel dingen uithalen. Hoe de waardes zijn van de nieren en lever bijvoorbeeld. Is hier de werking dusdanig slecht van kan je altijd nog een beslissing nemen.
In mijn ogen staat het voorop dat een dier een waardig leven heeft, geen onnodige pijnklachten, goed kunnen lopen, eten en drinken.
Een aantal ouderdomsklachten kunnen voor het baasje vervelend zijn zoals doofheid, vaak voor de hond valt het wel mee (niet bij alle honden maar de meeste kunnen zich aardig aanpassen) Stijve gewrichten zijn medicijnen voor te krijgen zodat het allemaal weer wat makkelijker gaat. Stinken van de vacht is tegen te gaan door de vacht goed te verzorgen, stinken uit de bek kan ook door het voer komen..