Vis = dood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Re: Vis = dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 21:07

het spul het: viskomfris.

Als ik de bak verschoon doe ik meestal 2 derde eruit en gooi er dan vers water in. de vis laat ik erin.
Als ik de steentjes ook schoon ga maken, dan haal ik wel de vis eruit maar dan in zijn eigen water. en laat ik het daarna weer wennen aan het nieuwe water. ik gooi er ook geen ijskoud water in maar probeer het een beetje op normale temp te brengen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:08

Goudvissen hebben 't liefst zand zodat ze er een beetje in kunnen wroeten.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 21:11

hmm.. oke, het zijn wel hele kleine steentjes. maar zal t onthouden :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:15

Zandbodem zou ik juist niet aan beginnen als je geen pomp hebt. Door de fijne korreltjes zakt overtollig voer en uitwerpselen van de vis snel naar beneden waar het gaat liggen rotten onderin je bodem. Dat weer met alle gevolgen van dien voor je waterkwaliteit en de gezondheid van je vis.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:19

Maar dat zakt toch sowieso wel naar de bodem?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:22

Het zakt uiteraard wel naar beneden, maar dringt ook gemakkelijk door in de diepere laag van je bodem, en dat wil je liever niet ;) Met grovere korrels kan de boel nog een beetje 'ademen' bij zand gaat de boel sneller rotten. Hier moet je dus voorzichtig mee zijn, ged schoonmaken en heel belangrijk: filteren ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:49

Hmm ik heb juist 't idee dat bij grove korrels alles ertussen valt en onderin blijft liggen maar bij zand blijft troep op 't zand liggen zodat je 't makkelijk kunt weg stofzuigen.
En voor sommige vissen heb je nu eenmaal zand nodig :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:05

Hmm als ik dit zo lees snap ik niet dat mijn goudvissen altijd zo oud werden.
Ik had geen pomp, toendertijd wist ik nog niet dat een ronde kom slecht was (nu zou ik het nooit meer doen), als ik verschoonde vind ik ze met mijn handen en gingen ze in een bakje kraanwater. Daarna ging al het water weg en spoelde ik de hele bak schoon, soms met afwasborstel om alle groene zooi eruit te halen. Daarna maakte ik de stenen weer schoon en ging dat er weer in met de planten, en dan vulde ik het altijd gewoon met kraanwater en mikte ik de vissen er weer in.
Ze gingen altijd alleen maar dood als ze eruit waren gesprongen. Mijn laatste vis is echt heeel erg oud geworden, die had ik al jaaaren.
Toch knap dat ik ze zonder al die poespas toch heel goed in leven kon houden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:13

Hoe oud is oud? ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:15

Waarschijnlijk was jou goudvis vreselijk vergroeid (valt niet echt op bij vissen, zie je voornamelijk aan de ogen) en echt bejaard zal die niet zijn geweest aangezien ze 30 jaar oud kunnen worden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:25

Joyckuh schreef:
Waarschijnlijk was jou goudvis vreselijk vergroeid (valt niet echt op bij vissen, zie je voornamelijk aan de ogen) en echt bejaard zal die niet zijn geweest aangezien ze 30 jaar oud kunnen worden.

Goudvissen kunnen inderdaad zo oud worden.
Ik weet niet of 30 jaar in het wild was, of in een kom.
Maar iig in het wild kunnen ze nog ouder worden. Ik een bak/kom blijven ze rondjes draaien.
Gaan ze ook sneller dood...

Ergens gelezen, in een vissenboekje :o