Aanschaf konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Aanschaf konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:04

waarom wil je hem niet castreren? afleiding door naar buiten gaan krijgt hij wel, maar dat is niet hetzelfde als aandacht van een soortgenootje.
hoe zou jij het vinden om 24 uur per dag in je slaapkamer te moeten doorbrengen? zonder muziek, televisie en computer? met alleen een bed en wc?
en je mag dan 2x per dag even luchten en je benen strekken. dan krijg je aandacht van buitenaardse wezens die je niet begrijpt en je kan met niemand je belevenissen en gevoelens delen...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:11

Jammer dat je nu toch een konijntje alleen hebt. Konijnen zijn echt heel graag samen. 2 mannetjes kunnen prima bij elkaar hoor. Hebben wij ook.

Ben erg benieuwd waarom je niet wilt castreren... Als je hem los laat lopen en de hele boel gaat merken, ga je daar misschien wel snel anders over denken.

Wij hebben 2 gecastreerde mannetjes in huis. Ze hebben wel beide een eigen kooi, maar overdag lopen ze los. 's nachts slapen ze dus in hun eigen kooi en ook met eten zijn ze apart. Buiten hebben we de zithoek afgezet met hekjes, dus als het mooi weer is staat daar de deur open en kunnen ze lekker naar buiten.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:14

PriscaZ, jij hebt dan heel veel geluk als jouw twee rammetjes samen gaan, het gaat namelijk in de meeste gevallen niet goed.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:16

Ik wou al zeggen veel mannetjes maken elkaar letterlijk af en ik denk niet dat je niet alleen de pijn maar ook het bloed niet wilt hebben.
Voorbeelden genoeg uit de praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:18

Ik zou ook joun nijntje castreren en een vrouwtje erbij doen ;) Heb zelf 2 vrouwtjes thuis :P

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:28

Dit is bij ons ook al de 2e combinatie. Bij beide meteen goed gegaan. Zonder vechten of wat dan ook. Ze hebben natuurlijk wel een hele benedenwoning en stuk tuin samen en hebben ook hun eigen plek. Misschien dat dat ook veel scheelt.

Eerst Max met Indi, Max is overleden met 11 jaar, hem had ik al toen ik nog bij mijn ouders woonde. Nu Indi en Nimo.

We hebben ze ook erg rustig aan elkaar laten wennen. Dus eerst maar even bij elkaar en daarna steeds langer. Het echt dikke vriendjes.

Ik heb vroeger juist heel veel problemen gehad met 2 voedsters. Het hangt dus ook heel erg van de karaktertjes van de konijnen af.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:35

Het kan goed gaan, ik vind het alleen een grote gok die ik liever niet wil nemen.
Mijn vriend en zijn broer hadden 2 mannetjes (niet gecastreerd) Mijn vriends konijn heeft die van zijn broer doodgebeten.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:37

Ik Begon met 1 konijntje en in april zouden er nog wat bij komen, maar heb binnen 2weken besloten haar zusje erook bij te nemen, en dat is echt veel leuker, ze spelen, slapen, wassen, rennen, springen doen alles samen.(zie profiel)
M'n eerste konijn werd er wel speelser van en is ook wat activer.

In april komen er nog 3, dan wel allemaal vrouwtjes, en de bedoeling was eigenlijk om maar 2 konijntjes te nemen maar worden er uiteindelijk 5 en in de hoop dat alles samen gaat.

In april gaan ze llemaal ook naar buiten waar ze lekker kunnen rennen en spelen.

Met dit weer heb ik ze beide in een buitenren zitten, van nu tot dat het donker wordt, en verder savonds heb ik ze in de ren in huis lopen, van half7 tot 12 en dan smorgens nog 1,5 uur, dus hier komen ze ook best veel uit hun hok.

Dus ik ben echt een voorstander van 2 of meerdere konijnen samen te houden.

Ik ben er ook niet veel voor kwijt per maand.

Ik koop bij de welkoop een zak voer van 20kg voor €11,65
Daar doe ik dus wel ff mee al zal het binnenkort sneller gaan doordat ik dan 5konijnen hb :P

1grote baal vlas heb ik nu dus daar zal ik ook wel ff mee doen.
heb nu hooi gehad van 2,5 kilo
Knaagstokjes krijgen ze geregeld, groente wat ik dan eet.
tussendoor hebben ze nog stukjes appel, wortel, komkommer of iets

En dan zo nog DA kosten voor het enten. 5x €7,50 en dat 2x per jaar.

En als ik jou was zou ik hem idd ook laten castreren en een vrouwtje erbij zetten, ze gaan samen zo leuk met elkaar om en ze leven er echt van op.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:43

Hou er rekening mee dat vrouwtjes ook niet altijd goed gaan samen en daar ook moordpartijen uit kunnen komen. Geef alleen maar de tip omdat heel vaak is voorgekomen dat voedster elkaar afmaken.
Enten kost bij jou maar 7,50 euro??? Bij mijn dierenarts is dat 67,50 voor 2 konijnen per half jaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:45

hyawatta schreef:
Ik Begon met 1 konijntje en in april zouden er nog wat bij komen, maar heb binnen 2weken besloten haar zusje erook bij te nemen, en dat is echt veel leuker, ze spelen, slapen, wassen, rennen, springen doen alles samen.(zie profiel)

In april komen er nog 3, dan wel allemaal vrouwtjes, en de bedoeling was eigenlijk om maar 2 konijntjes te nemen maar worden er uiteindelijk 5 en in de hoop dat alles samen gaat.

In april gaan ze llemaal ook naar buiten waar ze lekker kunnen rennen en spelen.

Met dit weer heb ik ze beide in een buitenren zitten, van nu tot dat het donker wordt, en verder savonds heb ik ze in de ren in huis lopen, van half7 tot 12 en dan smorgens nog 1,5 uur, dus hier komen ze ook best veel uit hun hok.

Daar doe ik dus wel ff mee al zal het binnenkort sneller gaan doordat ik dan 5konijnen hb :P

En als ik jou was zou ik hem idd ook laten castreren en een vrouwtje erbij zetten, ze gaan samen zo leuk met elkaar om en ze leven er echt van op.

Wij hadden er ook eerst 4. Helaas zijn er 2 overleden. Hoe meer nijntjes hoe leuker ;)
Moet 1 ding toegeven, ik laats ze nooit enten. En oudste is nu 12 ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:46

TS, koop er alsjeblieft nog een vrouwtje bij en laat je rammetje castreren. Een konijn hoort niet alleen te zitten!!! :n
Wanneer snappen mensen dat nou eens :( !!!! Hierdoor snak ik echt naar regelgeving rondom (huis)dieren.
Mensen beginnen ergens aan, maar houden totaal geen rekening met de natuurlijke behoeftes van het dier. Triest. En egoistisch. Heel egoistisch.

Wij hebben zelf ook een mannetje en een vrouwtje aangeschaft. Mannetje was er iets eerder, heb ik laten castreren en vervolgens heb ik een paar weken later het vrouwtje aan hem gekoppeld. Het was liefde op het eerste gezicht en het is leuk om die twee soulmates samen te zien kleffen in hun grote hok. Ze zijn zo lief en happy samen. Onze konijnen lopen vrijwel dagelijks rond te springen in de tuin met z'n tweetjes. Alleen in de winter waren ze hun hok niet uit te krijgen. :D

Qua stank, helemaal geen last van. Ik maak dagelijks hun hok schoon, haal alle vieze plekken er uit en dat kost me een half uurtje per dag. Is ook beter voor het hok, want dan wordt het minder aangetast door urine e.d. Daarbij vind ik het zelf een naar idee als die beestjes in hun eigen vuil zitten. Al hoewel ze hun bovenverdieping zelf heel schoon houden. :)

De kosten, ach..... Dat hoort er nou eenmaal bij als je huisdieren hebt. Dat is je verantwoording. Mijn katten zijn duurder en mijn paard is nog veel duurder. ;)

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:02

chelly12 schreef:
hyawatta schreef:

Wij hadden er ook eerst 4. Helaas zijn er 2 overleden. Hoe meer nijntjes hoe leuker ;)
Moet 1 ding toegeven, ik laats ze nooit enten. En oudste is nu 12 ;)

Idd, hoe meer hoe leuker, en tot nu toe is mn vriend nog aardig over te halen, maar zal de grens wel hebben bereikt :o

en die kosten doen het hemook niet, als je gewoon in meer kg inkoopt, scheelt het altijd weer.
En je hoeft echt niet het duurste voer te kopen, indien het dier een aandoening heeft, dan wel natuurlijk.
Dan moet het gewoon worden aangepast, klaar!!!

En tijd, zoveel gaat er niet inzitten als je het goed bij houd.
Elke dag maak ik het toiletje ff schoon en weer nieuw zaagsel erin, en 1x in de 2á3 dagen het hele hok verschonen, ligt er aan zoals het weekend dat ze onderhand de hele dag buiten zitten, of door de weeks overdag wel in het hok zitten.
Maar over een maandje gaan ze lekker naar buiten en daar blijven ze zomer en winter en kunnen ze hele dag buiten/binnen zitten en lekker rennen.
Niks is lekkerder voor de dieren als ze met meerdere zitten en heerlijk kunnen spelen met elkaar.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:34

Laat iedereen zijn konijnen eigenlijk enten?
Ik was het namelijk wel van plan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:09

Ja twee keer per jaar zelfs!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:22

Ja de één zegt van wel en de ander van niet, maar was het zelf idd wel van plan, liever 5 konijnen geënt dan dat er 1 ergens last van krijgt van die vieze ziekte.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:23

Wat betalen jullie per konijn voor het enten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:42

hyawatta schreef:
Laat iedereen zijn konijnen eigenlijk enten?
Ik was het namelijk wel van plan.

Wij hebben het nog nooit gedaan ;) en ze zijn allemaal heel oud geworden :)
Eentje is zelfs 14 jaar geworden :o Maar mij is het ook altijd geleerd, geeft ze geen gras naast droogvoer.
Kweenie als het klopt, maar de buren van mij gaven ze wel altijd gras erbij en die werden nooit ouder dan 6.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:54

Ik laat mijn konijnen enten, omdat beide ziektes zeer dodelijk zijn en ik heb een paar jaar geleden een paar konijnen in de duinen gezien die myxomatose hadden, dat was een naar gezicht. Het was hier de vorige keer 10 euro voor alleen myx en 15 voor myx en vhs, voor dit voorjaar heb ik nog geen oproep gekregen.

Dat je geen gras en droogvoer samen moet geven heb ik nog nooit gehoord en ik zou niet weten hoe dat voor problemen kan zorgen, er vanuit gaande dat je geen gemaaid gras geeft, je konijn er op de juiste manier aan laat wennen en een afgepaste hoeveelheid droogvoer geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:08

Manou schreef:
Ik laat mijn konijnen enten, omdat beide ziektes zeer dodelijk zijn en ik heb een paar jaar geleden een paar konijnen in de duinen gezien die myxomatose hadden, dat was een naar gezicht. Het was hier de vorige keer 10 euro voor alleen myx en 15 voor myx en vhs, voor dit voorjaar heb ik nog geen oproep gekregen.

Dat je geen gras en droogvoer samen moet geven heb ik nog nooit gehoord en ik zou niet weten hoe dat voor problemen kan zorgen, er vanuit gaande dat je geen gemaaid gras geeft, je konijn er op de juiste manier aan laat wennen en een afgepaste hoeveelheid droogvoer geeft.

Volgens mij heeft het met de spijsvertering te maken ;)

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:12

Ik heb zelf ook konijnen,
Ze staan gewoon het hele jaar buiten hoor ;) in de zomer in z'on konijnen ren en in de winter een hok.

Maar als je ouders tegen de stank zijn waarom zet je ze dan niet buiten neer?
Daar kunnen ze echt wel tegen hoor.
En elke dag die kleine keuteltjes weghalen is onodig werk (vind ik).
Wij doen het meestal 1-2 x per week en 1x vers stro erbij.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:29

chelly12 schreef:
Manou schreef:

Volgens mij heeft het met de spijsvertering te maken ;)

Dat het de spijsvertering is lijkt mij vrij logisch, ik probeer alleen te bedenken wat er dan precies mis kan gaan.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 15:17

C_arola schreef:
Je schrijft dat je er waarschijnlijk geen mannetje bij neemt.
Als je zelf een mannetje hebt moet je er zowieso geen mannetje (gecastreerd of niet) bij doen maar een voedster.
Waarom wil je hem niet castereren? Voor de kosten? En hoe oud is hij?

Foutje moest vrouwtje zijn

Ik wil hem graag 'man' houden en dus niet voor de kosten
hij is 1 jaar
En we krijgen nrml gezien een kooi van 1.89 veel loopplaats
M'n vriendin heeft ook konijnen gehad altijd samen maar ze zijn dood behalve de moeder die is graag alleen

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:24

Waarom wil je hem graag 'man' houden?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:42

Jammer dat je toch een konijn hebt. Vanaf je beginposts te lezen was je alleen geinterresseerd in de stank. Adviezen over minimale ruimte en gezelschap vindt je niet interresant, maar wel dat JIJ er mee kunt spelen en springen. Bedenk echter wel je speelgoedkonijn zit 24 uur zonder vriendje in een hokje. En of die nu 24 uur binnen of buiten in een hokje zit dat blijft veel. Hoeveel van die uren haal jij hem eruit?????? En hoe doe je dat. Pak je hem op of mag hij er zelf uitlopen? Geloof me velen hebben dat vroeger gedaan zoals jij het nu doet en zouden dat nu nooit meer doen. Leer van anderen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:45

en dinopino en ik zijn het weer eens eens... :+

wat is het nut om je man een man te laten blijven? wat heeft hij daaraan als hij zijn geslachtsdrift nergens kan uiten en jou als baas dus gaat lastigvallen met sproeien, bijten, grommen en ander ongewenst gedrag?
belandt ie dan in een hokkie achterin de tuin, wordt er dan wat eten zijn hok in gegooid als het jou uitkomt en zit ie in zijn eigen stront?