Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:23

Phoeh dat is een lastige vraag... mijn nichtje heeft ook 2 jonge rottweilers die voor geen meter luisteren. Ze hebben haar vriend al eens een keer flink hard gebeten! Ik weet dat zij ze met een elektrische vliegenmepper te lijf gaat _O- Maar ja of het daar nou beter van wordt....
Misschien les halen op de hondenclub??

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:25

ben het helemaal met je eens Kimmie261.

liedje89

Re: Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:36

ken ook zat krengen in een labrador of terrier pak heeft toch niet altijd veel met het ras te maken eerder met de opvoeding/er. En een elkstische vliegenmepper volgens mij kan je daar lelijke brandwonden mee maken als je ze er te lang op houd.

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:39

liedje89 schreef:
En een elkstische vliegenmepper volgens mij kan je daar lelijke brandwonden mee maken als je ze er te lang op houd.

Zit er dik in :+ Ik vond het alleen wel erg lachwekkend om zo je hond af te richten! :=

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:41

ik vind het meer dieptriest....

is er ergens in de basis toch echt flink wat fout gegaan,als je je hond onder controle moet houden met stroom... :n

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:49

horseNL00 schreef:
liedje89 schreef:
En een elkstische vliegenmepper volgens mij kan je daar lelijke brandwonden mee maken als je ze er te lang op houd.

Zit er dik in :+ Ik vond het alleen wel erg lachwekkend om zo je hond af te richten! :=

Als je het eerst hoort klinkt het wel komisch maar als je er bij na denkt is het niet eerlijk tegenover de hond. Vind het zoiezo een beetje vreemd als je 'wapens'nodighebt om je hond in bedwang te houden. Een keer flink schreeuwen maakt meestal ook al veel indruk.

En ik denk trouwens dat honden elkaar vaak op die manier corrigeren onze hond word soms behoorlijk kwaad op de hond van de buren als hij bijv der bal steelt iod. En hij is duidelijk lager in rang en hij krijgt dan altijd een behoorlijke grom naar zijn hooft en een hele dominante houding vaak maar ze heeft hem nog nooit echt pijn gedaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:17

@TS: beetje late reactie, maar dus als reactie op "wat anders dan in nekvel grijpen, voortduwen?" Nee, natuurlijk niet voortduwen :+ Maar ik zou niet snel fysiek worden, zoals aan de halsband trekken, nekvel,... omdat ze eigenlijk gewoon zouden moeten luisteren. Vergelijk het met een kind, als je zegt "ga in de hoek staan" en hij luistert niet, en je moet het kind oppaken en in de hoek zetten, heb je feitelijk een beetje 'verloren', omdat je fysiek moest worden en het kind niet gewoon naar je luisterde.

Ok, heel warrige uitleg :+ Maar ik spreek ze dus gewoon streng toe, stel, onze hond moet in z'n mand gaan, dan zeg ik eerst "naar je mand", als hij er een beetje dommig voor blijft staan, een beetje strenger "Seppe, in uw mand", en eventueel een handbeweging naar de mand. Dat helpt eigenlijk altijd wel. Maar ik snap wel dat zo'n puberende hond mss niet meteen onder de indruk zal zijn van een 'strengere stem', dus dan is bij de halsband grijpen en op de plaats zetten een alternatief. Maar maak er ook niet teveel spel van, gewoon halsband grijpen, in de mand neerzetten, 'in de mand' zeggen (of welk commando je ook geeft) en de hond dan eventjes in z'n sop laten gaarkoken tot jij zegt dat er uit de mand mag gegaan worden.

Veel succes, maar hondenschool lijkt me nog steeds het beste, ze kunnen het meestal ook beter verwoorden :P

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 18:50

Zo heeft ze `op haar plaats` ook geleerd. Heel de tijd terugbrengen naar haar plaats. Neerzetten en weer weglopen. Geen aandacht geven. Uiteindelijk had ze het door. Misschien zelfs te goed, want toen wilde ze haar mand niet meer uitkomen :+

Heb net haar eten gegeven en haar laten wachten. Ze zat me schaapachtig aan te kijken. Interesseert haar niks.

We gaan iig op zeer korte termijn bij de dagopvang kijken. Zelfs al zou ze er maar 1 dag per week naartoe gaan dan denk ik dat het voor haar veel zal uitmaken.

Over dat naar mensen en honden toewillen: meestal negeren die haar al. Want eigenlijk vind niemand het meer leuk als een rottweiler naar ze toe wil hahaha hoe schattig ik haar ook vind.
Maar ik zat te denken dat het misschien meer voorkomt uit haar behoefte naar meer prikkels van anderen. Dus een dag lang per week spelen met andere honden zou dit mogelijk kunnen oplossen. Het is iig het proberen waard.

Verder bedankt allemaal voor jullie reacties tot nu toe! :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 18:52

Hier trouwens een foto van de terrorist :D
Zij is de rechter. Links is haar broertje.
Die pretbek trekt ze dus de hele tijd ;)

Afbeelding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:04

:D ik denk dat ze zich vooral de leukste thuis vind...

ze is gewoon errug grappig,vind ze zelf :+

lekker wijffie is het hoor :+:

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:14

Poeh, wat een plaatjes zeg!

Trainen bij een NBG-groep is inderdaad ook een aanrader. Mijn oom heeft zelf een alfa-teef, dus zeg maar echt dominanter dan wat dan ook. Maar voor de baas doet ze alles, ze heeft ondertussen het hoogst haalbare binnen de hondensport allemaal gehaald! Het is niet zonder slag of stoot (schop :+ ) gegaan, maar wanneer je het overwicht EN het enthousiasme van je hond hebt, zijn ze goud waard!!

Even ter illustratie: dit is ze :D Schatje toch ;)
Afbeelding

En klein puntje: Als je hond blijft bijten/happen is dat een punt van afkeur voor de MAG-test he! (Ookal is het uit grap, breek me de bek niet open over de magtest..)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:21

Ik ben het stiekem toch eens met de mensen die zeggen: goed op zn plek zetten. Zoals meer mensen ervaren met grote honden, negeren en vriendelijk verzoeken houdt op een gegeven moment op. Zoals ze je nu aan het uitproberen is zit je op een breekpunt.

Het is nu, ze accepteert jou als leider of je gaat er later veel meer problemen mee krijgen. Als je nu daadkrachtig optreedt, dan zal ik je 1 ding zeggen: hoef je dat later nooit meer! En ja misschien vind je het nu even vervelend, maar dan ben je er later gewoon helemaal vanaf. Beter nu even goed, als dat je later jarenlang nog bezig bent.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:45

Je bent al heel goed bezig hoor,consequent blijven is het belangrijkst.

Stuur haar naar haar plek en corrigeer als ze er weer uitkomt door haar weer net zo hard terug naar haar plek te brengen,het kan behoorlijk lang duren voordat ze zich uiteindelijk overgeven.Negeer het gewoon dat ze die poot buiten haar plek legt en als ze bijv. 10 min netjes heeft gelegen beloon je haar met een koekje of een speel partijtje.Zorg er alleen voor dat je haar plek niet als strafplaats gaat gebruiken want dan wil ze er op den duur helemaal niet meer liggen.

Met tegen je aanspringen als jij dat niet wilt moet je gewoon je rug toekeren en haar negeren,net als dat ze in je hand gaat bijten,gewoon doorgaan waar je mee bezig bent en het bijten negeren of haar in haar nekvel pakken en duidelijk en snel naar de grond duwen.
Blijf wel volhouden als je eenmaal aan het corrigeren bent,niet bijv na 6x denken: laat maar komt morgen wel weer.
Jouw hond is nu duidelijk in de pubertijd en is lekker aan het uitproberen wie nu eigenlijk de baas is,maak een duidelijk verschil tussen belonen en corrigeren, wees heel uitbundig als ze braaf is en praat iets zwaarder als ze stout is(niet gaan schreeuwen want dan worden ze angstig).

Volgens mij heb jij ook al een gesprek gehad met Aad, ik ving gister namelijk iets op over een 10 maanden oude Rottweiler.
Of je wel of niet je hond naar de dagopvang wil doen is helemaal aan jou,het is idd wel prijzig (heeft ook te maken met het halen en brengen)maar voor je hond wel heel leuk,kan spelen naar hartelust en word op zijn plekje gezet door zijn soortgenoten.Veel honden knappen enorm op qua gedrag alleen maar door het samen zijn met heel veel andere honden.
Ik loop op dit moment mee met Aad i.v.m overname van de opvang,dus misschien dat ik jou hond eerdaags wel tegenkom.
In ieder geval veel succes en blijf volhouden,je bent al goed bezig.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:47

Het is wel een schatje :). Ik ga mee met solleke_noah,dan zijn dus niet alle honden zulke vreetzakken als de onze :+ :o

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:20

Nuage schreef:
Ik heb dus idd een cursus gedaan maar toen zat ik tussen het normale hondengrut. Heb ik dus niks aan. Die willen een happende rottweiler (jippie benen vangen!) dit afleren door hem af te leiden met speelgoed... Dat is dus ook in mijn ogen niet de manier om met dit ras om te gaan.

Dit is ook de reden waarom wij soms vrij hard en kort optreden tegen haar. Dit is een grote hond met een specifiek karakter waar duidelijk tegen opgetreden moet worden. Je móet gewoon boven deze hond staan in huis.

Een cursus is zeker iets waar ik interesse in heb maar die van de rottweilerclub worden alleen in Almere gehouden en dat is echt te ver weg voor ons. Ik zal eens zoeken naar een NBG vereniging.

Ik ben erg bezig met de pikorde e.d. (doe ik ook altijd al met paarden en zo heel veel verschillend is het niet eens, ondanks het verschil tussen roof en prooidier) maar ik was zelf een beetje onzeker over wat nou een goede manier is van corrigeren.

Ik heb zelf al een keer haar oor gepakt. Dat was omdat ze écht te ver ging en na een correctie van mij me aankeek en keihard in mijn gezicht blafte. Maar ze blijft het als een spel zien... en ik moet een manier vinden om haar daar uit te krijgen.

Toen de tijd zat er in zaandam een goede waar men ook met duidse herders trainde (kan alleen niet meer op de naam komen) maar ik geef je gelijk in Noord holland is het niet makkelijk om een goede vereniging te vinden. En ook al ligt Almere wat verder weg Weet ik zeker dat ze daar jouw probleem kunnen oplossen Mario Montes Klaver is naar mijn weten hoofdtrainer daar(heb daar ook nog les van gehad voor ik verhuisd was) Ik weet zeker dat je daar het beste terecht kan ;) Maargoed ben wel benieuwd hoe of wat je gaat doen.

En even ter info MAG test is binnekort afgelopen hij word afgeschaft :P EINDELIJK wat is dat de grootste onzin zeg hoe pest je een hond :(

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:24

kimmie261 schreef:
ik vind het meer dieptriest....

is er ergens in de basis toch echt flink wat fout gegaan,als je je hond onder controle moet houden met stroom... :n

Das voor mij ook het breek punt ik wil alles met mijn hond doen maar zodra er stroom aan te pas moet komen nok ik ermee dat doe ik mijn hond niet aan en gelukkig is het op onze vereneging ook verboden. Op mijn vorige echter.... zal ik maar niet over in details treden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 01:05

Bedankt allemaal voor de tips!!!

@WendyAshley: nee ik had nog niet gebeld naar de dagopvang. Wel toevallig dat er dan nog een rottweiler van ongeveer dezelfde leeftijd is! Dat zou dan eigenlijk wel heel erg leuk voor haar zijn. Ik ga aankomende week eens wat meer informatie opvragen en eens kijken als dat kan daar.

Hondentraining moet ik nog even verder uitzoeken. Vooralsnog was alles nog best een stuk rijden. Vind ik niet zo'n probleem hoor, alleen als de cursus dan ook nog in het weekend 's ochtends vroeg is dan wordt het voor mij al een heel stuk minder aantrekkelijk. Dan wordt het voor mij een straf ;)

Mijn vriend kan de cursus niet doen omdat hij wisseldiensten draait en dus niet altijd mee kan. Dus dan komt het op mij aan. Lijkt me ook het meest gepast want ik ben wel de baas van ons tweeën ;)

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:16

oh dit volg ik ook even ik heb er een van 14 maanden en
doet precies hetzelfde lekker uitdagen en kijken tot hoever hij kan gaan
wat ik doe is als hij iets fouts doet hem naar zijn plaats toe sturen en
dan moet hij daar blijven, dan negeer ik hem en komt hij eruit doe ik het
weer opnieuw totdat hij zich overgeeft dan is het niet meer leuk dat
ik rustig blijft en zijn zus gewoon rondloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:25

Ik ben hondengeleider bij de politie en train KNPV honden en ben met mijn werkhonden ALTIJD consequent.
Elk ongewenst gedrag straf ik gewoon direct en hard af, waar en wanneer dan ook.
Honden worden onzeker als iets dan wel en dan niet mag en een dominant exemplaar zal het altijd proberen te gebruiken om een plaatsje op te schuiven in de rangorde.
Grommen en bijten naar mijzelf accepteer ik onder geen enkele omstandigheid, het is gewoon een teken van dominantie.
Doe je zelf en je hond een lol en wees een BAAS en probeer niet te veel een "maatje" te zijn.
Dat betekent niet dat je niet mag spelen of zo maar wel op JOUW voorwaarden en volgens JOUW regels.
Wees zacht waar het kan maar streng waar het moet en leer je hond te "lezen" zodat je ongewenst gedrag voor kan zijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:24

Lia_ schreef:
Ik ben hondengeleider bij de politie en train KNPV honden en ben met mijn werkhonden ALTIJD consequent.
Elk ongewenst gedrag straf ik gewoon direct en hard af, waar en wanneer dan ook.
Honden worden onzeker als iets dan wel en dan niet mag en een dominant exemplaar zal het altijd proberen te gebruiken om een plaatsje op te schuiven in de rangorde.
Grommen en bijten naar mijzelf accepteer ik onder geen enkele omstandigheid, het is gewoon een teken van dominantie.
Doe je zelf en je hond een lol en wees een BAAS en probeer niet te veel een "maatje" te zijn.
Dat betekent niet dat je niet mag spelen of zo maar wel op JOUW voorwaarden en volgens JOUW regels.
Wees zacht waar het kan maar streng waar het moet en leer je hond te "lezen" zodat je ongewenst gedrag voor kan zijn.

Hier sluit ik me volledig bij aan..

Mijn hond van 1,5 is inmiddels zo afgericht dat ik maar een blik hoef te geven en hij weet wat de bedoeling is.. of juist niet. Hij houd mij ten aller tijden in de gaten waar ik ben en wat ik doe.. zelfs als hij aan het spelen is en ik fluit, zit hij gelijk naast me (al kwispelend) met zo'n blik: kijk eens baas.. ik ben er hoor!! En wat is het dan toch een knappe knul!

En ik geef toe.. ik heb em vrij streng opgevoed, vooral het eerste jaar. Juist het eerste jaar.
Hier op het dorp ging het verhaal rond dat mijn hond wel eens een schop onder zijn donder kreeg..
Nou.. als dat echt nodig is gebeurd dat ook! En wat anderen er ook van vinden is hun probleem..
Maar desondanks vind iedereen het zo knap dat hij zooo goed luisterd..
Tja.. hoe zou dat komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:38

Ook ik sluit me volledig bij Lia aan :j

Zoals altijd :+

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:59

Nuage schreef:
Bedankt allemaal voor de tips!!!

@WendyAshley: nee ik had nog niet gebeld naar de dagopvang. Wel toevallig dat er dan nog een rottweiler van ongeveer dezelfde leeftijd is! Dat zou dan eigenlijk wel heel erg leuk voor haar zijn. Ik ga aankomende week eens wat meer informatie opvragen en eens kijken als dat kan daar.

Hondentraining moet ik nog even verder uitzoeken. Vooralsnog was alles nog best een stuk rijden. Vind ik niet zo'n probleem hoor, alleen als de cursus dan ook nog in het weekend 's ochtends vroeg is dan wordt het voor mij al een heel stuk minder aantrekkelijk. Dan wordt het voor mij een straf ;)

Mijn vriend kan de cursus niet doen omdat hij wisseldiensten draait en dus niet altijd mee kan. Dus dan komt het op mij aan. Lijkt me ook het meest gepast want ik ben wel de baas van ons tweeën ;)

Er lopen bij ons heel veel jonge honden,dus voor jouw hond zou dat idd hardstikke leuk zijn.
Je kunt gewoon een keertje langskomen om te kijken tussen 9:00 en 15:00, we zitten naast het ruiterterrein.

Ik zat met mijn hond op cursus bij de WIK,en was zeer tevreden.In ongeveer 12 weken is zij enorm veranderd,de cursussen zijn doordeweeks(s'avonds vanaf 19:00 meen ik) en ook in het weekend.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:32

Mijn haren gaan aan alle kanten overeind zijn na het lezen van dit topic.
Ga met die puber alsjeblieft naar een goede hondenschool. Ook een rottweiler is gewoon een hond. Toevallig groter en sterker dan andere, maar om er direkt een stempel dominant op te drukken....
Zo te lezen heb je een heel leuke hond die nu met haar pubertijd aan het uitvinden of ze echt de laagste in rang is bij jullie. Duidelijkheid en consequent hoeft echt niet altijd geweld te betekenen. Je geeft zelf ook al aan dat je haar beet pakken bij het nekvel niet prettig vind, dat voelt je hond ook en heeft daardoor idd waarschijnlijk niet het gewenst effect. Zoek een goede school en ga daar samen haar pubertijd door.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:52

lia,ben het dus niet helemaal met je eens,niet iedere hond is gebaat met keihard optreden,en niet iedere rottweiler is meteen een dominante rotzak,ook daar zitten gewoon heel lieve zachtaardige (naar labrador neigende) exemplaren tussen,deze honden zou je echt compleet kruiperig maken door ze zo onder druk te zetten.

de ene hond kan een hoge druk beter aan als de ander..

ik heb hier 3 rottweilers en 2 kruisingen rottweiler /dog en geen van de 5 heb ik ooit zo onder druk hoeven te zetten,gewoon stem verheffen en een keer goed duidelijk zijn,en heel consequent zijn was bij deze meer als genoeg...

en rottweilers zijn brommers,als ik iedere keer als ze brommen(al is het van genot) ze door het huis moest trappen :n

een hond mag hier gewoon hond blijven ze hoeven geen kruiperige slaafse honden te zijn,en dat is gewoon afwegen hoe je een hond moet aanpakken,en tussen soft en heel hard zit een enorm grijs gebied.... :)

en kpv gefokte honden zijn absoluut niet te vergelijken met de gemiddelde huis tuin en keuken rottweiler,zoals deze inmiddels gefokt worden..

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:21

wij hebben thuis een sint-bernard
hij was 8 weken toen we hem kregen en wettelijk eigenlijk van mijn zus maar zij kan er niets met aanvangen .
ik heb nogal een vrij strenge stem dus hij heeft bang van mij terwijl ik hem nog nooit wat heb gedaan , hij komt niet in mijn buurd als ik hem niet roep ofzo .
mijn zus heeft een jaar puppycursus gedaan maar hoelanger hij daarbleef hoe agressiever hij werd dus heeft hij thuis verder opvoeding gehad , als mijn zus zeg 'zit' ga hij aan haar been staan en tegen haar opspringen en als ik er 1x heen kijk of het zeg dan heeft hij geen 2sec nodig om tegoei te zitten :D