Spaanse honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: Spaanse honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:39

Iedereen moet gewoon gaan voor een hond die ze aanspreekt en of deze nu in een Nederlans asiel zit of in een Spaans asiel, doet in mijn ogen niet ter zake.

Wij hebben 1 herplaatser en wij hebben 1 hond die we als pupje bij de fokker gekocht hebben. Mensen moeten mij ook niet gaan vragen waarom ik bij de 2e niet een hond uit het asiel heb gehaald. Gewoon, simpel, omdat we dat niet wilden. We wilden bij onze volwassen teef een pup en mijn vriend wilde altijd al eens een zwarte Duitse dog reu.

Zo af en toe kijk ik naar de Basset hounds die aangeboden worden en in Nederland zijn dat er (gelukkig) maar weinig in asiels. Ik zou namelijk geen pup willen. Toen zag ik dat ACE 8 basset hounds heeft gered van een fokker in Spanje en ik heb toen serieus nagedacht om voor 1 van de honden te bellen. Maargoed, bij het nadenken kwam ik erachter dat het nu helemaal niet uitkomt, dus we doen het niet :D

Dus ja, ik ben het ergens eens met het feit dat niet alle asielhonden hierheen gehaald moeten worden, aan de andere kant...als hier iemand is die graag daar een hond vandaan wil, waarom dan niet? Als ik een Basset wil en ik vind er wél een in Spanje en niet één in NL, dan ga ik echt niet naar een Nederlands asiel om vervolgens een mopshond op te halen, omdat die ook nog een baasje zoekt :+ Hard? Misschien...maar wel eerlijk en waar!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:44

Ja op zo'n manier selecteren snap ik wel.
Maar er zijn ook mensen die doen het om egostrelerei: een hond uit een o, zo zielige situatie 'redden'.
Dat vind ik jakkie-bah, haal er dan een uit een asiel hier.. ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:50

Ja, daar ben ik ook niet zo van. Mijn oudste duitse dog leefde in een weiland, had entropion en een baarmoeder die naar buiten kwam tijdens de loopsheid en ze heeft ook nog eens HD en nooit een fijne slaapplaats gehad, dus wat dat betreft kun je inderdaad prima nog 'levens reden' in Nederland, daarvoor hoef je niet naar Spanje.

Die honden daar hebben daar sowieso beter weer ;) :D

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:02

Klijntjuh schreef:
Ja op zo'n manier selecteren snap ik wel.
Maar er zijn ook mensen die doen het om egostrelerei: een hond uit een o, zo zielige situatie 'redden'.
Dat vind ik jakkie-bah, haal er dan een uit een asiel hier.. ;)

Klijntjuh, op de vorige pagina heb ik je iets gevraagd, zou je daar alsjeblieft antwoord op willen geven?

Daarbij vind ik dat als mensen een hond redden omdat zij daar zelf een fijn gevoel van krijgen (en dus egoïstisch is), dan alsnog moeten mensen dat toch zelf weten?

Ook vind ik dat 'die mensen die het zogenaamd voor hun ego doen', op zich een prima motief hebben om een hondje uit een sneue situatie mee te nemen. Sluit jij je ogen als je kapot vertrapt hongerig hondje ziet?

Mensen die voor duizenden euro's een hond aanschaffen van wie de vader wereldkampioen behendigheidstraining is geworden, zijn naar mijn idee nog veel meer egoïsten. Zij hebben vaak aanzien nodig van hun hond, en dat is wat ik vind 'jakkie-bah'. Als een hond een statussymbool moet worden, dan kun je spreken van egostrelerei. Wat de mensen zelf niet kunnen, moet de hond maar in de genen hebben. Ach, dan heeft iemand in de familie tenminste een prijzenkast. :+

Je heb zelf een mond vol over 'haal er zelf een uit het asiel', maar ergens vind jij dat ook niet interessant genoeg.

Xono - Fijn verhaal van je DD. :) Uiteraard kun je 'levens redden' in NL, maar dat aantal is meer malen kleiner. Waarom maak je onderscheid in Spaanse en Nederlands honden? Verdient de een beter dan de ander?

(Bovendien hebben honden het liever 10 graden kouder dan een temperatuur die voor ons aangenaam is. Met 35 graden door de zon banjeren lijkt me voor geen enkel dier een verademing. Dan liever Nls weer.)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:41

dejavu schreef:
Je heb zelf een mond vol over 'haal er zelf een uit het asiel', maar ergens vind jij dat ook niet interessant genoeg.

?? Waar zeg ik dat? Ik zeg alleen dat mensen niet voor hun :'kijk eens hoe goed ik ben ik heb een hond 'gered'' een hond uit het buitenland moeten slepen, maar er dan beter hier een kunnen halen.

Ik zelf kan/wil in mijn situatie geen asielhond, vroeger wel gewild hoor, daar niet van..

en ik zal je vraag eens opzoeken..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:45

dejavu schreef:
Dat gaat naar mijn mening juist erg goed met een asielhond. (Jouw vooroordelen over asielhonden zijn erg jammer. Lees het verhaal is van Isabonny, daar lees je toch juist alleen iets positiefs. Ik ken niemand die terug is gekomen op de keuze van een asielhond.) De mensen daar kennen de hond en weten juist wat wel en niet bij je past. Een pup aanschaffen, is veel meer risicovol. Je hebt deels de opvoeding in de hand, maar je weet niet of er in de genen bepaalde karaktereigenschappen zijn die je liever niet hebt.
Karakter, uiterlijk en 'prestatie' (nvt bij een hond, maar goed) kun je juist uitkiezen bij een asiel, en niet bij een pup.

Edit - Daarbij, KLJ, vraag ik me af waar jouw pleidooi op gebaseerd is. Je vindt zelf dat de asiels hier eerst leeg moeten, eerdat we honden uit het buitenland halen, maar in je profiel zie ik wel twee rashonden. Goed, dat is jouw keuze, en mij boeit dat echt helemaal niks, maar wie ben jij dan om voor anderen een mening voor te schotelen dat hier eerst de asiels leeg moeten? Een betere wereld, begint bij jezelf.

HAHAHA.. deze had ik dus al uitgelegd ;) Zal ik nogmaals herhalen?

Dit was een reactie tegen mensen die al een hond uit een asiel wilde halen.. Haal er dan een uit nederland is mijn idee.. en doe zo'n arm beest niet nog eens een extra vliegreis, cultuurshock en de kou aan ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:47

Ik heb ook een Spaanse hond, hier in Nederland althans bij mij in de buurt zitten geen makkelijke honden in het asiel anders had mijn keus ook best op een nederlandse asielhond kunnen vallen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:50

Klijntjuh, ik vraag me af in hoeverre jij echt verstand hebt van honden. Niet om vervelend te doen, maar ik vraag me af met wie ik in discussie ben.
Een extra vliegreis, cultuurshock en kou, daar kunnen ze heus wel tegen. Kou, wat jij ervaart als vervelend, is voor honden aangenaam.
Van een rot asiel/zwerfbestaan, naar een fijne plek bij mensen thuis, ach dan moeten ze maar kort schikken om uiteindelijk een fantastische toekomst tegemoet te gaan.
En dan nog vind ik dat het aan de mensen zelf is om een hond uit het buitenland te halen, ook jouw 'argumenten' hebben mij niet overtuigd.
(Ik kan niet terugvinden waarin je uitlegt dat je geen hond uit het asiel wil.)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:58

Klijntjuh schreef:
maar ik blijf erbij dat het onzin is ze hierheen te halen. Ze zijn niet zieliger dan het hondje van een overleden oma die ook nog een huis zoekt..
Ze hebben beide geen baasje..

Sorry maar ben je ooit weleens in Spanje bij de asiels daar geweest? Weet je hoe honden behandeld worden in Spanje?
Vergeleken daarbij heeft een Nederlanse hond in het asiel een luxe leventje, natuurlijk verdient elke hond een baas, maar ipv mijn Spaanse herplaatsertje had ik ook weer voor een rashond kunnen gaan.
De leuke honden gaan in Nederland in rap tempo weg, heel veel herdershonden met een gedragsstoornis, rottweilers en dat soort rassen die al verpest zijn door iemand die ermee liep te patsen.

Voor mijzelf zou ik het niet erg vinden om een lastige hond te hebben met gebruiksaanwijzing, maar ik heb een zoontje van 2, nog een shih tzu en een kat, het is heel sneu voor die honden maar ik ga het leven van mijn kind en andere dieren niet riskeren.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:03

Charaz schreef:
Voor mijzelf zou ik het niet erg vinden om een lastige hond te hebben met gebruiksaanwijzing, maar ik heb een zoontje van 2, nog een shih tzu en een kat, het is heel sneu voor die honden maar ik ga het leven van mijn kind en andere dieren niet riskeren.

@ Dejavu.. dit is nou precies mijn rede waarom ik geen asielhond wil..

En ER LEVEN IN SPANJE OOK MENSEN!
Als wij honden blijven importeren, gaat spanje ook niks aan hun problemen doen (beetje het broodfokeffect)
Zolang er ook hier nog honden zijn die geen baas hebben en dag in dag uit in een klein hokkie geisoleerd zitten, heb ik geen respect die voor hun eigen belang honden uit het buitenland halen..

En ja, het is daar misschien warmer/slechter. Maar zolang wij vanaf hier hulp bieden, is het voor hun niet nodig aan de bel te trekken.. ik zou willen dat dat land zijn eigen problemen oplost. Zo helpen we niet hoor.. (wel door daar bijvoorbeeld een asiel te starten, honden te stereliseren en DAAR een baasje te zoeken bijvoorbeeld.. maar waarom dat dan naar Nederland moet snap ik niet..)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:07

Maar Klijntjuh, ik heb nu een schat van een Spaanse hond, in plaats van hem had ik ook een gefokte rashond kunnen nemen.

In Spanje zat hij in de dodencel, is daaruit gekocht door een dame, daarna naar Nederland gekomen waar hij op een boerderij woonde met over 100 honden.
Die mensen bedoelen het super voor die honden en stoppen er veel geld, tijd en moeite in maar toch denk ik dat hij een stuk gelukkiger is bij mij thuis.

Ik heb 200,- voor hem betaald en dat was incl. chip, paspoort, castratie, zakvoer, zn vliegreis, frontline ontvlooi middel, zijn riem etc.
Denk jij dat die mensen hier winst op maken?? Ze pompen er juist onwijs veel geld in en zorgen ook in Spanje dat de dieren al gecastreerd kunnen worden om onnodige pups te voorkomen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:11

Dan nog, waarom spanje? waarom niet Nederland?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:15

Dat heb ik hierboven al beschreven ;-)

Mijn hond zat ook al in Nederland, heb hem niet zelf geimporteerd, heb ook niet bewust gekozen voor Spanje of Nederland maar wilde een niet al te grote, makkelijke hond die bij kinderen, honden en katten kon.

Hier in de buurt zat helemaal niets naar mijn gading in de reguliere asiels dus zodoende mijn keuze voor Denzel.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:17

Klijntjuh schreef:
Dan nog, waarom spanje? waarom niet Nederland?

Waarom Nederland, waarom niet Spanje? Heb me al eerder afgevraagd waarom dierenliefde tot de landsgrenzen beperkt moet blijven? En zoals al eerder gevraagd; geven we ook alleen aan Nederlandse mensen die het nodig hebben? Of mag dat ook aan buitenlandse mensen? Is imo nl precies hetzelfde.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:33

Klijntjuh schreef:
Charaz schreef:

Als wij honden blijven importeren, gaat spanje ook niks aan hun problemen doen (beetje het broodfokeffect)
Zolang er ook hier nog honden zijn die geen baas hebben en dag in dag uit in een klein hokkie geisoleerd zitten, heb ik geen respect die voor hun eigen belang honden uit het buitenland halen..

En ja, het is daar misschien warmer/slechter. Maar zolang wij vanaf hier hulp bieden, is het voor hun niet nodig aan de bel te trekken.. ik zou willen dat dat land zijn eigen problemen oplost. Zo helpen we niet hoor.. (wel door daar bijvoorbeeld een asiel te starten, honden te stereliseren en DAAR een baasje te zoeken bijvoorbeeld.. maar waarom dat dan naar Nederland moet snap ik niet..)

Je vergeet iets...tot 1975 zat Spanje in een dictatuur onder Franco.... Vandaag de dag loopt Spanje nog steeds een stuk achter op de rest van Europa. Het is enkel dankzij de Europese Unie en hun geld dat Spanje ondertussen zo modern is geworden.
De bevolking daarentegen...das nog een verhaal apart...
Pas na 1975 konden ze eindelijk een beetje doen waar ze zin in hadden. Dat leidde ertoe dat vandaag de dag ze nog steeds problemen hebben als iemand ze de les willen spellen. Mensen van 60+ hebben armoede gekend, mensen +40 ondekten de vrijheid toen ze kind waren en hun ouders plotseling van alles konden toelaten.
Enkel de toekomstige generatie zal iets meer lijken op de rest van de Europeanen.

Respect voor de natuur kennen ze nog steeds niet, respect voor dieren ook niet echt. In t algemeen dan hé !

Denken dat je de Spanjaarden kan veranderen ? Dat zal nog een tijdje duren (+15 jaar)...

Succes ondertussen dan voor alle slecht behandelde en mishandelde dieren hier ! als de buitenlandse organisaties ze niet helpen

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:38

ach.. het gaat hier om een aantal verschillende dingen ondertussen..

- Helpen, tuurlijk, stort geld, open er asielen, doe castraties, allemaal prima als nederlanders besluiten daar geld aan te geven
- Asielhond zoiezo? Dat is een keuze, en niet voor iedereen weggelegd.
- Verliefd op een hond in een asiel in het buitenland? prima.. helemaal leuk, 2 vliegen in een klap.
- Nederlands asiel nieteens bekijken, en voor egostreling een buitenlandse hond 'redden'? ONZIN! Haal hier een hond uit een asiel als het je niet uit maakt wat voor hond je wilt, en stort wat geld naar een asiel daar..

Das mijn standpunt ;)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 22:41

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 22:46

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:49

dejavu schreef:
Isabonny schreef:
Waar het dus kort op neer komt: Ik vind niet dat iemand zich moet verdedigen om een buitenlandse asielhond. Maar ook niet dat men de NL asiels moet vermijden omdat daar de honden zogenaamd niet goed zijn opgevoed.

Blijkbaar de rest ook niet begrepen. Ik denk dat ik het er maar bij laat.

Nee, Isabonny, bij het beter lezen van je berichten komt jouw boodschap nu over. Sorry :+
We zijn het eens, hoor! Volledig, en het idee dat de asiels vol zitten met verpeste honden is naar mijn idee volledig misplaatst, echt! Ken ook eigenlijk alleen maar lieve dankbare beestjes. :)

dat klopt, de meeste honden in de asiel`s in nederland zijn echt niet verpest
je moet ze ook gewoon zelf op voeden.
ik werk zelf in het asiel, tuurlijk zitten er wel is honden die verpest zijn, maar naar en goede heropvoeding kan ook dat goed komen.
ook zijn ze heel dankbaar als ze een nieuw huisje hebben.

de meeste honden in de nederlandse asiels, zijn hele leuke honden.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:53

xXLianneXx schreef:
Klijntjuh schreef:
ach.. het gaat hier om een aantal verschillende dingen ondertussen..

- Helpen, tuurlijk, stort geld, open er asielen, doe castraties, allemaal prima als nederlanders besluiten daar geld aan te geven
- Asielhond zoiezo? Dat is een keuze, en niet voor iedereen weggelegd.
- Verliefd op een hond in een asiel in het buitenland? prima.. helemaal leuk, 2 vliegen in een klap.
- Nederlands asiel nieteens bekijken, en voor egostreling een buitenlandse hond 'redden'? ONZIN! Haal hier een hond uit een asiel als het je niet uit maakt wat voor hond je wilt, en stort wat geld naar een asiel daar..

Das mijn standpunt ;)

daar ben ik het mee eens

ik ben er trots op dat ik al zoveel honden aan een fijn thuis heb geholpen maar dat vind ik niet voor mijn ego ik ga het niet aan iedereen rondbezuilen van hee kijk eens ik heb al 30 honden gered goed van mij he ik doe het voor de honden die zijn zo dankbaar als ze uit het asiel bij een huis komen lekker warm op de bank mogen liggen op schoot geaaid en aandacht krijgen en zo'n hondje op te knappen daar doe ik het voor. wij hebben eerst gezocht in nederlandse asielen maar daar vonden wij geen honden en nu zouden we er ook niet meer kijken als we een nieuwe hond willen omdat wij spaanse honden echt superleuke honden vinden.
dat is toch iemands mening en ervaring ik snap niet waarom je daar zo moeilijk over doet.

ik werk in het nederlandse asiel.
de pups die in het asiel komen gaan met mij mee, en worden daarna geplaast
ook de zielige gevallen gaan mee en worden daarna herplaast.
en geloof me deze honden hebben het ook heel erg nodig

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:55

xXLianneXx schreef:
dat is toch iemands mening en ervaring ik snap niet waarom je daar zo moeilijk over doet.

Ik hou niemand tegen ;) deel alleen mijn mening ;) is dat moeilijk doen tegenwoordig? :+

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 23:00

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:11

Ik heb ook een hond uit Spanje, we hebben haar nu twee jaar. Ze was ongeveer 6 maanden toen ze bij ons kwam. We hebben haar via http://www.knavivo.nl. Ze was verschrikkelijk bang en had totaal geen vertrouwen in mensen. Ze had ook een verhaal van mishandeling en verwaarlozing achter zich. Het heeft een tijdje geduurd, maar toen heb ik haar vertrouwen gewonnen en daarna kwam de rest van het gezin. Ze had in het begin verlatingsangst en ik kon en kan haar daarom heel goed los laten lopen. Ze wil heel graag jagen, maar is ook heel bang om mij kwijt te raken, dus gaat ze nooit te ver bij mij vandaan. Het is de liefste hond die ik ooit heb gezien (en gehad) en ze is heel erg dankbaar. Ze is altijd vrolijk en blij. Als ze iets doet wat niet mag, dan hoef ik haar niet te straffen, ik praat op een wat strengere toon tegen haar en dan heeft ze heel goed door dat het niet mag en ze haalt het dan echt niet in haar hoofd om het nog een keer te doen, ze wil je zo graag een plezier doen. Stel je voor dat je weer terug moet naar Spanje.

Ik heb niet bewust een hond uit Spanje genomen, ik zag haar via internet. Ik snap wel dat onze asiels ook vol zitten, maar de dankbaarheid van deze hond overvalt me elke dag weer, dit komt echt door haar verleden. Ik heb er geen spijt van gehad en zou zo weer een hond uit Spanje in huis nemen. Ook ik vind dat de honden in de nederlandse asiels het stukken beter hebben dan de honden in de spaanse asiels. Waarom zou je een hond daar niet mogen redden? We adopteren toch ook kinderen uit het buitenland! Ik vind dat je nog beter een hond uit het buitenland kan halen dan een puppy te kopen van een rashond.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 01:18

Klijntjuh schreef:

Je scheert ze nu over een kam, Klijntje. Juist iemand met dierenliefde in zich (ik neem het voor het gemak aan dat je jezelf een dierenvriend noemt, anders zocht je wel een forum over computerspellen), moet naar mijn idee in ieder dier een individu zien. Het feit dat jij de stap niet neemt om een asielhondje te nemen, is jouw goed recht. Maar vraag is wel, waarom bekritiseer je mensen op de keuze dat ze een hond uit het buitenland nemen? Jij hebt twee hondjes, heel leuk. Maar waarom kies jij niet voor een kruising die op een goed tehuis zit te wachten? Het staat vol op marktplaats met lieve, leuke honden. Je kunt selecteren op kleur, en alles, en toch is het jou te min misschien? Jouw argumenten slaan kant noch wal. Ik heb er nog niet een sterke tussen gevonden, echt niet.

Klijntjuh schreef:

Het gros van de Spanjaarden geeft niks om honden. Eerdat het volk zelf goed tot zijn recht kwam, na het Franco-regime, is het eerst aan zichzelf gaan denken. Jouw laatste opmerking schiet me behoorlijk in het verkeerde keelgat. De woorden 'eigen belang' zijn hier compleet misplaatst. Veel mensen, onder andere hier in dit topic, bieden een hond een goed leven. Van een bestaan dat eerst de waarde had die ver onder het nulpunt zat, is het omgeslagen naar een prachtige verzorging en liefdevol tehuis. Hoe durf je dit onder 'eigen belang' te plaatsen?

Klijntjuh schreef:

Kijk je weleens het nieuws? Taferelen in Zimbabwe gekeken? Mugabe doet ook niets, moeten wij dan ook maar die mensen laten stikken? Zo van, ach 'dat land is dat land met hun eigen problemen'? Blijkbaar kent jouw dierenliefde grenzen, maar gelukkig geldt dit voor andere mensen niet.

Klijntjuh schreef:
Nederlands asiel nieteens bekijken, en voor egostreling een buitenlandse hond 'redden'? ONZIN! Haal hier een hond uit een asiel als het je niet uit maakt wat voor hond je wilt, en stort wat geld naar een asiel daar..

Gezien jouw vooroordelen over asielhonden, maak ik uit bovenstaand citaat op dat jij waarschijnlijk zelf nooit in een asiel bent geweest. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 02:56

Waar maak je je druk om? het gaat niet om ik wel of niet een asielhond, het topic ging over honden uit het buitenland of hier uit een asiel halen.
Ik heb geloof ik al meerdere keren gezegd dat ik geen asielhond wil om meerdere redenen.
Verder zijn het meningen..
Wat bedoel je echt met de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet?