'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

driebergen

Re: 'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:04

Maar hoevaak zien we niet paarden waarbij een veulen gefokt wordt? en hoeveel paarden staan er op marktplaats?
Ik weet niet precies hoe het met de cijfers staat, maar volgens mij kan je dezelfde opmerking bij veulens plaatsten dan bij hondjes en poezen....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:05

TS; je bent 19 (of net 20), dus ik snáp dat je op het moment zo tegen kinderen aan kijkt ;)

Maar bij dieren is het instinctief, dieren kunnen er iet over nadenken, hebben o.a. geen geweten, dus fokken met dieren of met mensen is totáál niet te vergelijken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:06

driebergen schreef:
Maar hoevaak zien we niet paarden waarbij een veulen gefokt wordt? en hoeveel paarden staan er op marktplaats?
Ik weet niet precies hoe het met de cijfers staat, maar volgens mij kan je dezelfde opmerking bij veulens plaatsten dan bij hondjes en poezen....

Absoluut!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:06

Quellian schreef:
Petite schreef:
Eh... een wereld
Nee een wereld zonder mensen zou ook saai zijn inderdaad :) Tenminste voor de mens zelf dan.. Mensen staan vrij om kinderen te nemen, maar als ze er 4 hebben rondlopen en dan gaan zeuren over de dieren met betrekking tot de belasting van het milieu.. Kan ik daar niet goed tegen.

Waar ik me persoonlijk heeeeeeeel erg aan kan irriteren, is als ik MP open en honderden advertenties tegen kom van mensen die 'ineens' allergisch zijn voor de kat of waarbij kindlief niet met de pootjes van de kat af kan blijven. Maar... zijn het wel echte dierenliefhebbers die hun dier om (o.a.) deze redenen de deur wijzen?

gisteren zat ik op een herplaatsingsite te kijken....een hond van 13...daar wilden ze een nieuw baasje voor zoeken...
dat begrijp ik nu niet...dan heb je z'on dier al zolang...en de reden was ook niet echt dat ik dacht van ja....het had te maken met werk ofzo.
Dan regel je toch iemand die hem even uitlaat s'middags?
Arme ouwe sok....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:08

Quellian schreef:
driebergen schreef:

Absoluut!

Maar zeg eerlijk, een paard kun je niet makkelijk dumpen :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:09

geerke schreef:
gisteren zat ik op een herplaatsingsite te kijken....een hond van 13...daar wilden ze een nieuw baasje voor zoeken...
dat begrijp ik nu niet...dan heb je z'on dier al zolang...en de reden was ook niet echt dat ik dacht van ja....het had te maken met werk ofzo.
Arme ouwe sok....

Hmhm zo zat ik dus afgelopen weekend op Marktplaats te kijken, bij de katten... Oude katten die worden weggedaan, aan de kant geschoven, want het past niet meer in het leven. Zelfs katten die net kitten-af zijn, want dan is het leuke eraf. Heb werkelijk met jeukende handen en kokend bloed achter de PC gezeten, ik kan en wil zulke mensen niet begrijpen :n

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:09

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:10

lifaya schreef:

Aan een paard kun je wel weer geld verdienen om te dumpen. Voor een Shet krijg je toch nog een paar tientjes van de slager ;)

Oh en trouwens... geloof dat er in het verleden -voor de chip verplichting- heel wat paarden zijn achtergelaten op maandagochtend op de paardenmarkt bij de Veemarkthallen in Utrecht.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:10

geerke schreef:
Arme ouwe sok....

Het is natuurlijk heel erg voor de hond, maar ook voor het baasje dat je voor zo'n beslissing moet kiezen... ik zou kapot gaan als mijn pukkie weg moet (en dat is ook mischien mogelijk, gezien ze hier niet naar buiten kan omdat overal muren zijn waar ze op en af moet springen dat slecht is voor haar boot) ze zullen egt niet zomaar een hond weg doen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:11

Haha... wanneer ik hier een vergelijking "Hond-kind" maar snappen mensen dat nooit...
Maar ik heb hier mijn gelijke wel gevonden geloof ik... ;)

Ik wil ook geen kinderen (ben 22 jaar...)....tenminste, ik wil ze niet zelf maken.
Er zijn er nog genoeg die nog een lieve papa en mama zoeken.
En om precies dezelfde reden heb ik een hond uit het asiel ....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:11

Quellian schreef:
lifaya schreef:

Aan een paard kun je wel weer geld verdienen om te dumpen. Voor een Shet krijg je toch nog een paar tientjes van de slager ;)

Oh en trouwens... geloof dat er in het verleden -voor de chip verplichting- heel wat paarden zijn achtergelaten op maandagochtend op de paardenmarkt bij de Veemarkthallen in Utrecht.

Ja dat soort mensen heb je helaas, en daar kun je niks aan veranderen. Maar je zal niet vaak hebben dat een veulen niet verkocht word. (kan wel een paar jaar duren, maar uiteindelijk lukt het meestal wel) Over honden en katten denken mensen makkelijker denk ik zelf

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:12

lifaya schreef:
geerke schreef:
Arme ouwe sok....

Het is natuurlijk heel erg voor de hond, maar ook voor het baasje dat je voor zo'n beslissing moet kiezen... ik zou kapot gaan als mijn pukkie weg moet (en dat is ook mischien mogelijk, gezien ze hier niet naar buiten kan omdat overal muren zijn waar ze op en af moet springen dat slecht is voor haar boot) ze zullen egt niet zomaar een hond weg doen

Waarom moet een kat naar buiten? Wij hebben een ex-boerderijkat en komt nu -na 14 jaar buiten leven- niet eens meer op het balkon. Gaat prima hoor :)

Mensen zijn van tevoren zo bang... bang dat het niet gaat met de hond, bang dat de kat niet binnen wil blijven, bang dat de kinderen allergisch zijn of de pootjes niet thuis kunnen houden.

Toon lef en kies voor je dier. Er zijn voor mij persoonlijk zéér weinig gevallen die het rechtvaardigen om afstand te doen van je dier, voor mij kan ik er geen bedenken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:14

tja, wie is BOKT om iemand te gaan verbieden om voor de lol een keer een veulentje of nestje te fokken... als diegene zelf de verantwoordelijkheid neemt dat dat beestje/nestje goed terecht komt.

ik denk dat het grote probleem echt ligt bij de broodfokkers, die zorgen ervoor dat de asiels vol zitten, niet die ene persoon die een gelegenheidsnestje/veulentje fokt. En natuurlijk bij degenen die de broodfokkers in leven houden, die daar hun hondje gaat kopen etc.

Ik heb een geweldig hond (via bokt) uit zo'n gelegenheidsnestje, en 2 moederloze poezen uit de opvang, en ook 2 konijntjes uit de opvang.. alleen het paard (overigens ook al een 4e handjse) is echt bewust gefokt..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:15

Paintlinger schreef:
Haha... wanneer ik hier een vergelijking "Hond-kind" maar snappen mensen dat nooit...

Ik wil ook geen kinderen (ben 22 jaar...)....tenminste, ik wil ze niet zelf maken.

Ik heb ook altijd geroepen dat ik geen kinderen hoefde. Toen ik 2,5 jaar geleden in een weeshuis stond was ik ervan overtuigd dat ik wilde adopteren, maar dat gaat nou eenmaal niet zo makkelijk ;)

En er komt in veel gevallen een moment in je leven dat je zóveel van iemand houdt, dat je niets liever wilt dan met diegene iets delen dat je met niemand deelt.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:16

Tja of je je dier nou uit een winkel, asiel, particulier of bij een fokker vandaan haalt het is nooit goed.

Van een winkel komen de hondjes uit de oostblokken.
Van een asiel neem je iemand anders zijn ellende.
Particulieren weten niet waar ze mee bezig zijn?
En bij een fokker is het ook niet altijd koek en ei. Het is gewoon een particulier met een naam..

Zolang er vraag naar is wordt er gefokt klaar. Ik vind die reacties erg overdreven. Er zitten ook hondjes van een jaar of 10/11 in het asiel stokdoof of blind eigenaar overleden en die blijven in het asiel tot hun dood. Laat ze dan maar meteen inslapen net zoals de bijters. Er blijft toch mee gezeuld worden. En als je een hond uit het asiel haalt.. prachtig hoor die screening en die papieren maar daar komt elke boerenlul doorheen en de nazorg van het asiel vind ik erg matig. Ook rashonden zitten in het asiel.

Vaak heb ik het idee dat sommige mensen van internet (vooral bij katten) mensen bijna dwingen een raskat te kopen. Krijg daar een beetje het idee van eigenbelang bij terwijl zij geen haar beter zijn dan mensen die een keer een nestje nemen met een huis tuin en keukenkat. Het kattenoverschot is namelijk enorm waarom zou je dan fokken met een kat? Zelfs een raskat... want daar zit het ook stampvol mee. En zo kan je aan de gang blijven.

En ja met mijn mechelse herders wordt dalijk ook gefokt, zit ook het asiel vol van. En ja ik fok ook met mijn franse hangoren en vlamen zit de opvang ook vol van :roll: Toen ik nog fokte zonder aangesloten te zijn bij het nkb werd ik niet serieus genomen. Toch stopte ik evenveel liefde, DA kosten, deed net zoveel moeite als nu om een goed huis te vinden, en zat ik regelmatig achter de computer om mensen advies te geven. Nu ik 20 euro per jaar betaal en ineens een stempel heb ben ik ineens een goede fokker :Z ????

Het ligt niet aan de mensen die die nestjes fokken maar aan de mensen die impulsief een huisdier aanschaffen!
En ik vind het ook zo mooi als mensen je verbieden een dier in de dierenwinkel te halen.. waar komen die vandaan? Juist ook bij fokkers...

Dus het is allemaal dubbel maar ik vind ook dat als het een keer in een topic wordt gemeld dat dat dan wel genoeg is. Ik vind dat soort reacties een manier om meer berichten/status te krijgen... het nest is er nou eenmaal al en je houd het achter de computer niet tegen. En ook de vragen hoe bekostig je dat allemaal dan? vind ik ook erg irritant. Je kan niet in iemand zijn portomonee kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:17

Paintlinger schreef:

Of ze willen het gewoonweg niet snappen ;) Dan krijg jij ook zeker vaak te horen: och je bent nog maar 22, ik kan me voorstellen dat je ze nu nog niet wil.. Inderdaad ik zal liever een kind adopteren dan er zelf één kweken.. Maar ja dat andere mensen liever het op de leeftijd afschuiven omdat dat denkbeeld niet in hun straatje past, ook prima :+
En over de vergelijking hond- kind. Mensen zijn ook onderdeel van het dierenrijk, dus in mijn ogen kun je dieren en mensen wel met elkaar vergelijken. Blij dat jij er ook zo over denk :P

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:18

Verbaasd mij ook hoor, de reden waarom dieren soms op marktplaats staan of in het asiel zitten. Zo is onze vorige hond ooit weggedaan omdat de vier kinderen constant ruzie maakt om de hond (wie de hond het leukste vond, wie er nu met de hond mocht spelen etc.). Toen kwam ze bij een oude vrouw terecht die er naar een tijdje niet meer voor kon zorgen, en uiteindelijk is ze bij ons beland.
En ik kan er wel inkomen dat mensen graag een pup willen, onze huidige hond was helemaal niks gewend toen ze bij ons kwam. Ze schrok van verkeer, kan slecht met andere honden omgaan, is bang voor kinderen etc. En ga dat er maar eens uit krijgen bij een hond van vier. Ik had haar liever als pup gekregen, dan was ze nu een stuk makkelijk geweest denk ik.
Aan de andere kant was onze eerste hond al perfect opgevoed en hadden wij dat toen als onervaren hondenbezitters zelf met een pup misschien niet kunnen bereiken.
En natuurlijk is een pup/kitten heel schattig, maar hoelang maak je dat mee? Als je een hond/kat als volwassen exemplaar niet lief en leuk genoeg vind of te nemen, kun je misschien beter helemaal geen hond nemen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:19

@Quellian: Dat moment komt bij mij niet.....Ook al zal adoptie niet makkelijk zijn....daar sta ik voor en als ik zover ben, dan doe ik dat....(yup..ben een stijfkop ;) )....
Kennissen van mij hebben 2 adoptie kinderen, dus mocht ik er aantoe zijn kan ik bij hen informatie inwinnen.

@Petite: Jij snapt mij :D
Ik sta voor wat ik zeg....altijd :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:19

Tiffany schreef:
Het ligt niet aan de mensen die die nestjes fokken maar aan de mensen die impulsief een huisdier aanschaffen!

Uiteraard, zo lang er vraag is, zal er aangeboden worden.

Vorige week was ik op de Vogeltjesmarkt in Antwerpen en heb heel wat mensen met een pup naar buiten zien komen. Zulke praktijken moeten imo stoppen, maar zolang er gekocht wordt... tja.

En ik zie ook niet zozeer een probleem in eens een nestje fokken oid, maar wel in het puur uit gemak/bezuiniging je poes ongeholpen naar buiten gooien en laten dekken (bij m'n moeder in de straat woont bv zo iemand, heeft tig nesten per zomer, komt niet meer van de kittens af en alles loopt ongeholpen bij elkaar en op straat).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:20

MoonChloe schreef:
Misschien is het verschil wel dat de mens meestal niet 4 tot 10 kinderen tegelijk krijgt :D

en dat je die zelfs papier loos nog wel kwijt raakt :')

maar zonder dollen
1 nestje 1 veulen etc is nog tot daar aan toe
kan me drukker maken om mensen die de natuur zijn gang laten gaan
en niet willen ster/castereren en elk jaar of meermaals per jaar
met een nest katten / honden of veulen etc zitten
en dan ook nog geen idee hebben waar ze het kwijt gaan raken
of hoe de jonkies iig veilig de uit huis leeftijd bereiken

toch tja .. het is HUN kat paard hond ..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:21

Paintlinger schreef:
@Quellian: Dat moment komt bij mij niet.....Ook al zal adoptie niet makkelijk zijn....daar sta ik voor en als ik zover ben, dan doe ik dat....(yup..ben een stijfkop ;) )....
Kennissen van mij hebben 2 adoptie kinderen, dus mocht ik er aantoe zijn kan ik bij hen informatie inwinnen.

@Petite: Jij snapt mij :D
Ik sta voor wat ik zeg....altijd :j

Ik zeg niet dat jij per se kinderen moet krijgen (ik heb t/m vorig jaar ook geroepen 'NOOOOOIT van mijn leven!!'), maar ik vind het nogal kort door de bocht en totaal geen vergelijking.

Een mens kan kapot zijn van verdriet als er een dood kindje wordt geboren of als het niet mogelijk blijkt om zwanger te geraken, maar voor een dier ligt dat heel anders, die heeft minder besef, zitten op een heel ander emotioneel niveau. Snap u? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:22

Quellian schreef:
En er komt in veel gevallen een moment in je leven dat je zóveel van iemand houdt, dat je niets liever wilt dan met diegene iets delen dat je met niemand deelt.

En dat 'iets' is dan per definitie een kind? Gevoelsmatig kan je ook 'iets' delen wat je met niemand anders deelt.

Geen kinderen willen krijgen en/of de visie hebben dat de wereld al vol genoeg is hoeft helemaal niks met leeftijd te maken te hebben.

Ik vind dus ook dat de wereld al te vol is; te veel mensen en te veel dieren. Voor mij hoeven al die 'pret'nestjes ook absoluut niet, asielen en opvangen zitten bomvol. Ik vind fokken met rasdieren overigens ook niks. Als het een nestje Bengalen (gewoon een voorbeeld!) is is het ineens prima, maar boerderijkatten zijn verkeerd. Voor mij zijn het allebei katten waar er al te veel van zijn.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:22

Quellian schreef:
Tiffany schreef:

Uiteraard, zo lang er vraag is, zal er aangeboden worden.

Vorige week was ik op de Vogeltjesmarkt in Antwerpen en heb heel wat mensen met een pup naar buiten zien komen. Zulke praktijken moeten imo stoppen, maar zolang er gekocht wordt... tja.

En ik zie ook niet zozeer een probleem in eens een nestje fokken oid, maar wel in het puur uit gemak/bezuiniging je poes ongeholpen naar buiten gooien en laten dekken (bij m'n moeder in de straat woont bv zo iemand, heeft tig nesten per zomer, komt niet meer van de kittens af en alles loopt ongeholpen bij elkaar en op straat).

Juist en zo blijft dat cirkeltje doorgaan.. en inderdaad dat soort mensen zouden ze hun dieren af moeten pakken.

Maar soms lees ik hier ook berichten van mensen die een hele leuke kruizing fokken en dan krijg je dit soort reacties.

Maar ook van mensen die rashonden fokken terwijl dat wordt aangemoedigd. Denk aan chihauas, franse bullen met een veel te korte neus , en ga zo maar door. Oja en Duitse Herders die met hun achterkant over de grond slepen, OMDAT HET MOOI IS?! ik zal wel weer veel mensen tegen de benen aanschoppen maar zo is het wel..
Laatst bijgewerkt door Tiffany op 24-02-09 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Re: 'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:24

De quote die TS aanhaalde in de beginpost... ik had dat topic gister gezien, vond het persoonlijk een érg gave hond.

Ik vind het geen probleem om een rasloos of oeps-diertje in huis te halen, maar ik fok er niet mee, het houdt op bij dat dier.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:26

Citaat:
Of ze willen het gewoonweg niet snappen ;) Dan krijg jij ook zeker vaak te horen: och je bent nog maar 22, ik kan me voorstellen dat je ze nu nog niet wil.. Inderdaad ik zal liever een kind adopteren dan er zelf één kweken.. Maar ja dat andere mensen liever het op de leeftijd afschuiven omdat dat denkbeeld niet in hun straatje past, ook prima :+
En over de vergelijking hond- kind. Mensen zijn ook onderdeel van het dierenrijk, dus in mijn ogen kun je dieren en mensen wel met elkaar vergelijken. Blij dat jij er ook zo over denk :P

Toch komt op mij jouw mening niet over als een goed overdacht iets. Ik ben ook pas 21, en weet ook niet of ik wel kinderen wil, heeft dus niks te maken met wel of niet in mijn straatje passen.
Feit is gewoon dat vrijwel iedereen in NL al aan geboorteplanning doet. Vanuit de natuur kan een mens wel 10-15 kinden krijgen in zijn leven, en is dit ook al mogelijk vanaf een jaar of 14-15. Hoeveel mensen ken jij die dat doen?
Over het algemeen worden kinderen zorgvuldig gepland, en pas 'genomen' als er twee ouders zijn die goed in staat zijn voor het kind te zorgen en het een toekomst te bieden.
Bovendien is vrijwel niemand hier tegen het fokken van dieren, alleen wel tegen het lukraak fokken van dieren zonder er over na te denken of er wel toekomst is voor de dieren de je fokt (wat de meeste mensen dus ook niet doen als ze kinderen nemen).

Bovendien zouden er zoals al gezegd economisch gezien hele grote nadelen zijn aan het stoppen van kinderen krijgen. En dan kun jij wel alleen vanuit het milieu de zaak bekijken, ik neem aan dat als jij 80 bent, en je bent ziek, je het toch wel fijn vind als een jonger iemand dan jij, voor je zorgt als je ziek bent, en zorgt dat je niet zelf het land op moet om je voedsel te verbouwen (want die zijn er niet meer als je nu alle mensen maar gaan steriliseren zoals jij roept).
edit: typo