Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmes

Re: Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:33

Ach, als je moet kiezen tussen inslapen en dit, vind ik dit de beste oplossing :j
Een konijn kan best goed voor zichzelf zorgen hoor. Als ik al zag wat voor gaten ons konijn dikwijls in de tuin groef, om zich tegoed te doen aan de wortels van onze boom ;)
In de duinen staat voldoende gras ed.

Zo hebben wij zelf jaren een schildpad gehad, die we helemaal uitgedroogd vonden bij ons in de straat. Dat is veel zieliger :(:)

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:47

Ik vindt dit ook beter dan in laten slapen.Zo heeft hij nou nog van zijn vrijheid genoten, of geniet hij nog steeds.Ga dan denk ik liever dood als ik in vrijheid heb geleeft dan dat ik dood ga bij de dierenarts of in een klein hokje.Ik geloof ook wel dat konijnen zich snel aanpassen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:06

Die vrijheid heeft misschien we een dag geduurd voordat hij op was. Conditie heeft zo eentje uit een hokje niet. Dus weg rennen is er zeker niet bij. Grote kat of vos zal het zeker wel een leuk maaltje hebben gevonden. Is die ook weer blij. :)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:42

Binckydenice schreef:
Zodra een konijn in gevangenschap zit geef je hem toch ook brokken met granen en mais? Of pluk je iedere dag wat gras voor ze? Een konijn kan niet alleen maar op het gras leven....

Dan ben ik benieuwd welke dierenarts jij hebt....

Wat denk je dat er in die brokjes zit...Gras ;) En ja, konijnen kunnen daarvan leven. Maar ook van blaadjes, kruiden, boompjes en andere plantjes. Van mais wordt je konijn heel dik, dat kan je ze beter niet geven.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:47

Nou, ik niet, maar mijn ouders.
We hadden een konijn, een witte met rooie oogjes, pooltje geloof ik.
Die vent van de dierenwinkel, zei dat het een vrouwtje was. NIET DUS, kwamen we later achter.
Hij was hartstikke schuw, terwijl ik toch elke dag weer hem rustig probeerde aan te halen met wat lekkers.
Op een gegeven moment waren mn ouders het zat, en hebben hem vrijgelaten in het Rijsterbos...

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:56

ik heb wel een konijn gehad die zichzelf losgelaten heeft :+ hij stond buiten in een hokje en hij heeft een tunnel gegraven en is ontsnapt. kan je nagaan hoe graag hij eruit wilde. die redde zich ook wel hoor.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:46

Oh ik had het andersom. Ik had een konijn die zich de tuin in gegraven heeft. Dit heeft ie niet overleeft de anderen hebben hem direkt "vermoord"

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:48

Vind het beetje vreemd allemaal, want een tam konijn overleefd niet lang in het wild.
Wordt zo gepakt door andere dieren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:54

Waarop baseer je dat. Ik heb meerdere tamme konijnen in de tuin lopen maar toch heeft eentje een aanslag van de vos overleeft. Tamme konijnen gaan er ook wel vandoor voor vossen. Niet alle maar de meesten wel. :D

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:55

Wij nemen veel konijnen aan met dit soort problemen. Konijnen horen niet in hokjes en ik vind het dan ook enorm schrijnend dat zoveel konijnen in een hokje aan het verpieteren zijn.

De konijnen die wij aangeboden krijgen gaan na een rustige wenperiode (voedselverandering, via tralies gewenning aan de andere konijnen) gewoonweg los. Zonder hekje, zonder wat. Het is nog nooit misgegaan, en ze worden stuk voor stuk zo tam dat ze voedsel uit de hand aanpakken (en nee, niet van de honger).

Kortom, ik vind een konijn in de vrijheid 100% beter dan in de huiskamer (mits hij daar losloopt). Maar..... een omwenperiode is onmisbaar. Dat hadden jullie echt moeten doen. Ook vind ik de duinen nogal riskant omdat de andere konijnen daar hem waarschijnlijk als indringer zien en hem behoorlijk kunnen verwonden (tot zelfs doden).

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:34

Yinari schreef:
Wij nemen veel konijnen aan met dit soort problemen. Konijnen horen niet in hokjes en ik vind het dan ook enorm schrijnend dat zoveel konijnen in een hokje aan het verpieteren zijn.

De konijnen die wij aangeboden krijgen gaan na een rustige wenperiode (voedselverandering, via tralies gewenning aan de andere konijnen) gewoonweg los. Zonder hekje, zonder wat. Het is nog nooit misgegaan, en ze worden stuk voor stuk zo tam dat ze voedsel uit de hand aanpakken (en nee, niet van de honger).

Kortom, ik vind een konijn in de vrijheid 100% beter dan in de huiskamer (mits hij daar losloopt). Maar..... een omwenperiode is onmisbaar. Dat hadden jullie echt moeten doen. Ook vind ik de duinen nogal riskant omdat de andere konijnen daar hem waarschijnlijk als indringer zien en hem behoorlijk kunnen verwonden (tot zelfs doden).

Ik vreesde eerder voor de andere konijnen daar :+ SDR beet wel van zich af ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:38

Konijnen uit een hok in een achterkamer, zomaar in de wijde wereld zetten vind ik not done. Die beesten zijn in gevangenschap geboren en weten vaak helemaal niet wat ze moeten. Gevaar kennen ze niet en zeker al niet van buizerds, uilen en andere roofdieren. Verder hebben tamme konijnen vaak geen schutkleuren, zodat ze zich niet goed kunnen verstoppen voor roofdieren. Vaak ook geen conditie en vaak zijn ze te dik door brok.
Ik ben geen voorstander van konijnen in kleine hokje, ik vind een alternatief dan om helemaal geen konijn te nemen, ipv een konijn maar in het wild te gooien, voor je eigen gemoedsrust. Ik vind het dom en ondoordacht.
Het is hetzelfde om een mens gewend aan 3 maaltijden per dag in een te krap luilekkerland op een onbewoond eiland te zetten met wilden en speurende roofdieren en te zeggen red je maar. Als je zo met dieren omgaat , ben je imo niet eens waard.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:47

Wat wordt er weer overdreven gereageerd. Zie hierboven.
Het is al jaren geleden en op aanraden van de DA. Dan kun je nog zo je mening hebben, misschien heb je het wel helemaal mis.
En eerst goed lezen helpt ook.

De vraag wordt ook meer algemeen gesteld. Zou jij je konijn loslaten. Simpel, geef een onderbouwt antwoord, zonder anderen af te kraken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:53

Mag ik even de naam van deze dierenarts...dan kan ik in elk geval nooit de vergissing begaan om deze om advies te vragen.
Waar heeft die zijn diploma gehaald...bij een pakje boter??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:58

@AnnemiekvM Ik dacht dat ik in het algemeen een antwoord heb gegeven en niemand persoonlijk heb aangevallen. Als jij mijn mening overdreven vindt, prima hoor.
Wat had ik beter moeten lezen?
En mijn antwoord is nee, de onderbouwing had ik al verteld.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:06

Mindim schreef:
Konijnen uit een hok in een achterkamer, zomaar in de wijde wereld zetten vind ik not done. Die beesten zijn in gevangenschap geboren en weten vaak helemaal niet wat ze moeten. Gevaar kennen ze niet en zeker al niet van buizerds, uilen en andere roofdieren. Verder hebben tamme konijnen vaak geen schutkleuren, zodat ze zich niet goed kunnen verstoppen voor roofdieren. Vaak ook geen conditie en vaak zijn ze te dik door brok.
Ik ben geen voorstander van konijnen in kleine hokje, ik vind een alternatief dan om helemaal geen konijn te nemen, ipv een konijn maar in het wild te gooien, voor je eigen gemoedsrust. Ik vind het dom en ondoordacht.
Het is hetzelfde om een mens gewend aan 3 maaltijden per dag in een te krap luilekkerland op een onbewoond eiland te zetten met wilden en speurende roofdieren en te zeggen red je maar. Als je zo met dieren omgaat , ben je imo niet eens waard.

Ook duidelijk niet gelezen ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:07

Mindim schreef:
@AnnemiekvM Ik dacht dat ik in het algemeen een antwoord heb gegeven en niemand persoonlijk heb aangevallen. Als jij mijn mening overdreven vindt, prima hoor.
Wat had ik beter moeten lezen?
En mijn antwoord is nee, de onderbouwing had ik al verteld.

Zo algemeen was het niet, want niet alle konijnen hebben in een achterkamer gestaan :+

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:08

aerdenhout1 schreef:
Mag ik even de naam van deze dierenarts...dan kan ik in elk geval nooit de vergissing begaan om deze om advies te vragen.
Waar heeft die zijn diploma gehaald...bij een pakje boter??

Nou nee, en belachelijk om zo te oordelen! }:0

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:09

Ach je moet het maar zo zien...een vos heeft in elk geval weer een volle maag!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:37

Nou er staan genoeg konijnen in een achterkamer hoor, maar ja wie de schoen past trekke hem aan.

Maar, wat heb ik nu NIET gelezen dan?

Ha, wordt luilekkerland voor de vossen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:39

Mindim schreef:
Nou er staan genoeg konijnen in een achterkamer hoor, maar ja wie de schoen past trekke hem aan.

Maar, wat heb ik nu NIET gelezen dan?

Ha, wordt luilekkerland voor de vossen.

Als het op mijn stuk sloeg (wat ik en meerderen dachten) dan had je niet goed gelezen.. maar je bedoeld het dus algemeen..
Dan was je dus flink offtopic ;) want dat was de vraag niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:56

Ik was helemaal niet offtopic, ik zal mijn konijn dus nooit loslaten en de reden heb ik in mijn eerste post vermeld.
De vraag was of ik ooit een konijn heb losgelaten, mijn antwoord is nee en mijn onderbouwing staat in post 1. Dus niet offtopic dacht ik zo.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:58

Op de weides hier lopen ook twee 'tamme' konijnen die blijkbaar zijn uitgezet, zij lopen hier al een goed jaar en ze hupsen heeeel gelukkig rond :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 00:07

nu je het zegt..
iemand wel eens in het zuiderpark in Den Haag geweest?
het STIKT daar van de before-tamme konijnen, alle kleuren van de regenboog, en ze planten zich ook nog voort.. (zag laatst een nestje)
Ze leven allemaal nog, zonder brokken.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:28

In belgie mag het niet eens daar staat een boete op .Zou het ook niet moeten zien.
Wij wonen ook bij een natuurgebied ,hier worden ook veel konijnen ,cavia's ed losgelaten.Als je betrapt word ben je dus gewoon strafbaar.Fauna vervalsing heet dat.

Maar ja het geeft mensen een goed gevoel zo dieren dumpen.Kan je zeggen hij red het wel voedsel genoeg.Praat je geweten dan maar schoon.
De dieren redden het gewoon vaak niet de eerste beste hond heeft ze vaak al te pakken.Ik heb er al heel wat gevangen en ik ben echt de snelste niet dus kan je nagaan hoe traag zo'n konijn is.
Jammer dat mensen niet beter nadenken voor ze dieren nemen ,het zou de dieren zoveel leed besparen.