Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:48

Zit te denken, dat kan wel eens een roodvlees allergie zijn...

Had mijn BD ook, die werd niet ziek maar kreeg pukkels en jeuk, vreselijk veel jeuk.
De KVV's die je noemt zijn goed en worden doorgaans goed verdragen
Maar kan me voorstellen dat je ermee stopt als je merkt dat je hond het er niet goed op doet.

Kip gaat wel goed las ik?Geef je toch lekker een vers kippetje af en toe!

@ Dees-Daan, ja weet ik maar ik noem het JEUKanuba, met rede..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:49

Pedigree maakt veel reclame, om de kwaliteit van de brokken te verdoezelen :+ Kijk maar eens op de verpakking, wat zit erin? 4% vlees? Beetje weinig voor vleeseters!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:50

_Lotte schreef:
Onze hond van 14 krijgt heel zijn leven al pedigree.. volgens mij zijn dat gewoon goede brokken..
en mijn hondje krijgt Royal Canin en dit zijn de enige brokken die hij blijft eten dusja *D

dan denk je dat verkeerd.. pedigree zit vol met zout, eiwitten en toegevoede troep.. hetzelfde als Bonzo en Beneful.. drinkt jou hond niet ontzettend veel?

_janet_

Re: Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:52

Ik heb een tijdje pedigree gevoerd, toen ben ik overgegaan op Farmfood.
Nou merkte gelijk verschi bij mijn hond. Minder opgeblazen, voelde zich veel fitter en haar vacht werd veel mooier.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:56

Toch zou ik het óf bij brokken houden óf vers vlees en niet af en toe wat tussendoor. Als ik merk hoe enorm mijn hond veranderd is met vlees, ook met een darmvlies wat eruit gegooid wordt e.d., dan is de spijsvertering gewoon enorm veranderd. Ik zou dan niet alles door elkaar heen voeren. Ik zou het dan bij 1 houden.

Ik las ergens van FF dat de samenstelling wisselt? hoezo is dat?

Wat betreft de voeding voor pups en oudere honden, ik snap ook het verschil hierin niet, is puur een marketing techniek. In het wild (en ik weet dat wij geen 'wilde' honden hebben, maar hun spijsvertering werkt nog precies hetzelfde) krijgt een pup ook niet speciaal puppyprooi, maar eet gewoon met moeders mee. :)

Oh en pedigree...klerezooi :D

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:06

Ik zie in je profiel dat je ook een bulldog hebt. Blijf niet te lang op de royal canin junior ,omdat ze ook al het grootste van het nest was. Dit kan later problemen geven aan de gewrichten door teveel calcium. En dit ras staat hier bekend om. Zo tegen de 8 a 9 maanden kan je overstappen op de normale brok. Wij hebben eerst ook royal canin vanuit de fokker gekregen ,maar zijn daarna overgestapt op Carocroc lam en rijst. Die van ons is nu bijna 13 mnd en is laatst gerontgend en geen enkele aanmerking op HD, ED of Artrose.

Om de breedte van de hond te behouden adviseer ik ook af en toe vlees ,zo3 keer per week. Als ze een jaar is kan je met haar gaan fietsen. Daar worden ze goed breed van.

Succes ermee !!

Voor verdere vragen kan je mij altijd PBen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:08

Ik geef mijn eigen honden al jaren Cavom,ze blijven mooi op gewicht en blinken tegen je op.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:21

De maxi junior van RC drukt juist de calcium om ze niet te laten doorschieten.

De verteringsgraad (zuurgraad in de maag) van brok en vlees ligt anders dus wordt het sowieso nooit aangeraden om het samen te geven (geen ideale vertering).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:03

ilona1980 schreef:
Voor verdere vragen kan je mij altijd PBen.

Bedankt voor je meedenken zie dat je er zelf ook een heb :)
Ik ben eigenwijs en ga wel door met de junior brok tot ze 14 maanden is,
mijn DA heeft me overtuigd net als de verkoper van het voer.
Ze groeien juist heel rustig door dit maxi voer wat speciaal ontwikkeld is om
een goede basis te leggen tegen HD ed.

Wel goed zeg dat jou hond HD en ED vrij is verklaard,
ben tot nu toe nog maar weinig honden tegen gekomen van dit 'ras' waar
dit het geval is ze dragen meestal A of B

annepanne schreef:
De verteringsgraad (zuurgraad in de maag) van brok en vlees ligt anders dus wordt het sowieso nooit aangeraden om het samen te geven (geen ideale vertering)

Nou idd, dat gaat dus niet samen :D houd het wel lekker bij de RC, mn pup is nog vol op in de groei en door dat vlees krijgt ze toch steeds een aptater ze is toch drie dagen aan de diarree en valt erg af, dat kan nooit goed zijn.
Ik weeg elke week en door de diarree viel ze juist af ipv aan te komen dat kan nooit goed zijn.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:10

Chiqa, ik wil je niet uit een droom helpen, of eigenlijk toch wel.
Je DA wordt gesponsord door RC en de verkoper, nu ja, die werkt ervoor ;) Me dunkt dat zij het een goede brok vinden.

Of je nu vers wilt voeren of niet, en in tegenstelling tot wat hier over bruine boterhammen beweert wordt: GRANEN zijn NIET goed voor een hond.
Er zijn tegenwoordig zat granenvrije brokken op de markt te vinden, verschil ertussen daargelaten, maar kijk eens verder dan je (DA zijn/haar) neus lang is :D

Wat betreft de diarree op vers vlees: ik weet niet hoe je dit geïntroduceerd hebt, maar bij honden die brok gewend zijn is het raadzaam het vlees de eerste tijd te koken, en om met een light variant te beginnen.
Daarnaast is het heel normaal dat een hond reageert op plotselinge voedingswisselingen, en brok en vlees verschillen als dag en nacht.
Verdiepen in de materie, of je nu complete worsten (Carnibest, Rodi, Energique, Haaksbarf, noem maar op) voert of zelf samenstelt, is geen luxe, maar een must, het kost iets meer overtuiging en doorzettingskracht dan domweg brokken in een bak gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:33

corine1981 schreef:

Corien heel in het begin van dit topic gaf ik al aan dat ik niet geinteresseerd was in vlees ;)
Met name dit soort discussies dat een DA gesponsered zouden worden heb ik niet zoveel behoefte aan.
Al kan mijn DA er 20 Mercedessen voor rijden, dat laat me koud, wat ik veel belangrijker vind is wat mijn ogen zien en hoe mijn hond eruit ziet en zich voelt, ik hoop dat ik jou het vertrowuen kan geven dat ik hier serieus mee bezig ben en nog steeds.

Mijn ogen laten zien dat mijn hond het erg goed doet op de brokken van RC die ik overigens niet bij de DA haal maar bij de dierenwinkel.
Mijn ogen laten ook zien dat ik in een knip met mn vinger een doodzieke pup kan krijgen die krom loopt van de buikpijn, in haar stont ligt te slapen omdat ze me niet roept als ze weer eens leegloopt en broodmager wordt als ik haar vlees geef.

Vind je het dan heel erg dat mijn keus voor de brokken is gevallen? :) De gezondheid en welzijn van mn dieren zijn onbetaalbaar en gaat er mij om, dat ze het goed doen op een brok. :)
Dus de discussie brok= slecht zit ik niet op te wachten want ik heb een andere menign en mn buik vol van.

Om even op het onderwerp terug te komen, als het het gaat worden wordthet dus óf Cavom óf Greenhart.
Moet alleen nog een overtuiging vinden welke het nu zal worden :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:29

Ik zie ook af en toe door de bomen het bos niet meer en 1 van mijn hondjes kan ik alles geven maar de andere doet het het beste op hills.
Ik vind het gewoon een beetje vervelend want heb al heel vaak gehoord dat daar veel rommel in zit en het liefst wil ik zoveel mogelijk vlees.
Daarbij gaat het hils voer alweer omhoog en dat maakt dat ik dadelijk meer dan 30 euro voor 4 kilo ga betalen en dat vind ik belachelijk.
Vers vlees heb ik geprobeerd maar dat wil die niet meer eten op een gegeven moment.
De merken als farmfood en cavom weet ik niet waar ik dat hier kan krijgen, zal eens op de site kijken.
Ook zag ik laatst bento kronen staan, tja en als je op een zak kijkt van een willekeurig merk spreken ze je altijd wel een beetje aan ze hemelen hun voer zo op.
Misschien wordt ik hier wat wijzer van.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:39

Op www.farmfood.nl kun je zo je postcode invullen en kijken waar het te koop is :)

Chiqa: waarom prefereer je Cavom boven Farmfood? Niet dat één van de 2 slecht is hoor :D Maar ben gewoon benieuwd :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:44

XoNo schreef:
Op http://www.farmfood.nl kun je zo je postcode invullen en kijken waar het te koop is :)

Chiqa: waarom prefereer je Cavom boven Farmfood? Niet dat één van de 2 slecht is hoor :D Maar ben gewoon benieuwd :j

Dank je heb ik net gekeken, het eerste verkooppunt ligt idd 8,5 kilometer bij mij vandaag, maar kom er ongeveer langs als ik van mijn werk kom.
Dus ga dit toch overwegen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:47

Chiqa schreef:
corine1981 schreef:

Corien heel in het begin van dit topic gaf ik al aan dat ik niet geinteresseerd was in vlees ;)
Met name dit soort discussies dat een DA gesponsered zouden worden heb ik niet zoveel behoefte aan.
Al kan mijn DA er 20 Mercedessen voor rijden, dat laat me koud, wat ik veel belangrijker vind is wat mijn ogen zien en hoe mijn hond eruit ziet en zich voelt, ik hoop dat ik jou het vertrowuen kan geven dat ik hier serieus mee bezig ben en nog steeds.

Mijn ogen laten zien dat mijn hond het erg goed doet op de brokken van RC die ik overigens niet bij de DA haal maar bij de dierenwinkel.
Mijn ogen laten ook zien dat ik in een knip met mn vinger een doodzieke pup kan krijgen die krom loopt van de buikpijn, in haar stont ligt te slapen omdat ze me niet roept als ze weer eens leegloopt en broodmager wordt als ik haar vlees geef.

Vind je het dan heel erg dat mijn keus voor de brokken is gevallen? :) De gezondheid en welzijn van mn dieren zijn onbetaalbaar en gaat er mij om, dat ze het goed doen op een brok. :)
Dus de discussie brok= slecht zit ik niet op te wachten want ik heb een andere menign en mn buik vol van.

Om even op het onderwerp terug te komen, als het het gaat worden wordthet dus óf Cavom óf Greenhart.

Als je mijn post goed leest Chiqa is het geen pleidooi voor versvlees, wel een pleidooi om zelf na te denken en dit niet te laten doen door een DA.
Kijk dan op zijn minst welke brok het dichtst bij komt, zoals een Acana, Orijen, Nutram etc...

Succes iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:48

XoNo schreef:

Dat heb ik toch nooit gezegd? IK weet het juist nog niet daarom zei ik ook;

Chiqa schreef:
als het het gaat worden wordthet dus óf Cavom óf Greenhart.
Moet alleen nog een overtuiging vinden welke het nu zal worden
:P

En heb even gekeken naar de prijzen,m is hier goed verkrijgbaar maar ben er nog niet uit,
ja wel dat de prijzen mij iets meer aanstaan voor wat ik nu betaal, dat is bizar.
Dus wie helpt mij het laatste zetje geven, Cavom of Farmfood????

Jesito; ik kijk ook naar hoe de hond het doet, de hoeveelheid ontlasting, of ze glimmen, hondengeur
Donna kon absoluut niet tegen hills dus moest helaas als pup al wisselen en dat doe je niet snel.
Ze werd er gasserig van en veel poepen, tot 5 hopen op een dag, dat is nu vollefig over en ze poept nog hooguit één á twee keer.

Leuk dat jullie zo mee willen denken! :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:52

Chiqa schreef:

Ik lees hier toch écht OF cavom OF Greenhart. Ik zie nergens FF tussen staan, dus ik vond mijn conclusie niet geheel vreemd :?

Cavom of FF, ik heb beide gevoerd en ik ben gegaan voor FF, stevige en minder ontlasting en Indy werd er niet zo dik van, wat ze van Cavom wel werd.

Ik ben er ook niet voor om je door een Da iets aan te laten praten. Ze zullen het vast goed bedoelen en niet altijd alleen op de poen uit zijn, maar ik ben gewoon van mening dat ze er weinig kaas van gegeten hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:57

Ik ben al de hele tijd aan het zoeken naar het merk FF, blijkt dat het de afkorting van Farmfood is :D
Ik denk dat ik maar naar bed ga.

Maar mij staat Farmfood dus ook wel aan en ik kan niet meer dan het proberen.
Hopen dat TS ook een goede keuze kan maken waar haar hond het goed op doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:59

XoNo schreef:
Ik lees hier toch écht OF cavom OF Greenhart. Ik zie nergens FF tussen staan,

Oeps...type foutje van mij ik bedoel iegenlijk Farmfood, gek genoeg heb ik daar greenheart van gebakken, bestaat dat ook?
Nee natuurlijk, ik bedoel óf FF of Cavom voor de duidelijheid :P

XoNo schreef:
Cavom of FF, ik heb beide gevoerd en ik ben gegaan voor FF, stevige en minder ontlasting en Indy werd er niet zo dik van, wat ze van Cavom wel werd.

Ja dat laatste zou ik idd wel in de gaten moeten houden, ik denk dat ik het gewoon moet gaan proberen waar ze het het beste op doet.
Zal dit topic wel bij mn bookmarks zetten kan ik het tzt nog eens teruglezen.

corine1981 schreef:
Als je mijn post goed leest Chiqa is het geen pleidooi voor versvlees, wel een pleidooi om zelf na te denken en dit niet te laten doen door een DA.

En dat heb ik dus gedaan zoals je heb kunnen lezen ben ik mij hierin gaan verdiepen (Doe ik nog steeds) en heb mij niet de eerste de beste zak voer in mn handen laten douwen ;)

corine1981 schreef:
Kijk dan op zijn minst welke brok het dichtst bij komt, zoals een Acana, Orijen, Nutram etc...

Wat bedoel je met deze opmerking, waar moet het het dicht bij in de buurt komen? Cavom??? Of FF?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:04

Je moet het toch altijd proberen :j Wie weet werkt het voor geen meter bij je hond, het is altijd proberen.

Ik had mijn DD pup op RC brokken, die at hij niet, toen op Hills, at hij redelijk, maar hij poepte 6 keer per dag flinke hopen (en stonk!!!) en nu op vers vlees en dat eet hij super en hij poept 2 keer per dag 2 kleine drolletjes, praktisch geurloos en ook niet meer zoveel gasvorming. Bijna schattig wat hij poept, ware het niet dat we het nog steeds over stront hebben :D Ben er heel tevreden over, geeft wel aan dat de verteerbaarheid heeeel hoog ligt.

Mijn DD teef van 50 kilo poept ietsjes meer, maar is dan ook 20kg zwaarder. Verbazingwekkend. Ik denk dat als de gemiddelde jack russel zijn best doet dat ze de hoeveelheid die mijn volwassen duitse dog poept, in 1 keer eruit kunnen gooien.

Smerige praat, maar ontlasting is vaak wel één van de dingen waaraan ik kan zijn hoe goed voer is (naast heel wat andere punten natuurlijk).

Ik denk dat ze bedoelt om een brok te zoeken die het dichtst bij vers vlees ligt.

Gewoon proberen die FF en Cavom.

Ik vond het altijd zo sneu...Indy is een dog van 50kg en mocht van beide brok altijd maar zo'n klein beetje...200gr per keer, 400gr per dag. Ik schaamde me bijna om die grote bak bijna leeg voor haar neus te moeten zetten. Nu krijgt ze 2 keer per dag een halve kilo vlees. :+: Heerlijk, lijkt wel of ik eindelijk een tevreden gezicht krijg en mevrouw gaat ook voldaan op de bank uitbuiken.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:20

Idd XoNo, in de buurt van vers vlees en granenvrij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:40

XoNo schreef:
Smerige praat, maar ontlasting is vaak wel één van de dingen waaraan ik kan zijn hoe goed voer is (naast heel wat andere punten natuurlijk).

Dan kan je zien of je wel of niet goed bezig bent iig :D Ik let er ook op hoor, bovendien vidn ik diaree smerig dan gaat ze sleetje rijden wordt er niet schoner op en lijtk me voor de hond ook geen pretje.

corine1981 schreef:
Idd XoNo, in de buurt van vers vlees en granenvrij...

Dan snap ik niet echt wat ik met dat voer moet, zoals je heb kunnen lezen kan mijn hond hier beslist niet tegen ze raakt er van aan de diarree.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:15

Chiqa: ik denk dat ze bedoelt dat je de brok moet zoeken wat het meest in de buurt komt van vers vlees en granenvrij. Dat betekent niet dat je vers vlees moet voeren. Wellicht dat jouw hond na verhitting van vlees wel goed tegen vlees kan. Zoals bij (goede) brok gebeurt. En dan wordt geperste brok het minst verhit.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:17

Wij voeren Barca. Ideaal voer. De drol is stevig en qua conditie is het voor de honden optimaal. Wij geven dit aan onze werkhonden en ze doen het er perfect op. Minimale portie is al voldoende!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:28

Xono, dan heb ik dat verkeerd begrepen, ik dacht al had mn probleem toch duidelijk uitgelegd,
geen vlees :))
Maar heb even gekeken wat dat voer kost, maar die prijzen staan mij dus echt niet aan, goudgeld! :Y)