Hebben wij een agressieve pup?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Hebben wij een agressieve pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 08:22

een pup met zo een bloedlijn........... krijgt van mij gewoon een holpieper als hij denkt mij niet netjes te behandelen. Ben verder zn beste vriend, maar hij moet me niet bedreigen....... denkt die dat wel te toen, dan krijgt ie echt vliegles.... en wel op zo een manier dat ie het nooit meer in zijn hoofd haalt.

Ik heb zelf een kruising herder bouvier, en die dacht met 9 maand ook mij wel even op mijn plek te zetten toen ik langs hem liep, hij is met de barkruk naar beneden gegaan, en met de bezem weer naar boven...... hij heeft 2 dagen onder mijn bed gelegen. Hij heeft het nooit meer in zijn hoofd gehaald, en ik heb de afgelopen 3 jaar geen enkele problemen meer met die hond, sterker nog........ we zijn alleen maar heel lief voor elkaar.

Bedreigen pik ik niet, niet van een mens, niet van een paard en ook niet van een pup.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:44

Dat zou ik zeker met een oudere hond ook doen. Die weet wat er wel en niet kan en gaat de grens opzoeken. Bij een pup vind ik het iets lastiger (moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk niet weet hoe oud deze hond is want sommigen noemen ze met 6 maanden nog pup). Je wilt ze wel dingen duidelijk maken maar niet bang maken. Als ze dus enorm op hun flikker krijgen moeten ze wel degelijk weten waarom het is en er dus om gevraagd hebben. Is dit niet duidelijk dat kan je een erg gefrustreerde hond hebben. Corrigeren is prima maar dan heel snel en op een voor de hond normale manier.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 11:58

anneliesdj schreef:
Romytjuuh schreef:
Puppycursus is geen mogelijkheid.
Sinds mijn vader 3 weken geleden is overleden hebben wij geen auto meer.
Mijn moeder is altijd thuis en voed haar consequent op.
Wij hebben labradors gefokt en weten dus echt wel hoe we met honden moeten omgaan.

Maar dit gedrag hebben wij nog nooit meegemaakt.

Weet je waarom niet? Omdat een lab iets heel anders is dan een herder of akita inu.
Ga toch maar op een puppycursus anders gaat het steeds erger worden en zit er straks weer een pup in het asiel.

Hoe oud is je pup nu? Hoe vaak ga je met haar naar buiten en hoe lang? Als ze agressief is wat doet ze dan precies? En wanneer doet ze het? Wat doet ze als je haar negeert?

Ik weet niet of het al genoemd is maar wat vaak goed werkt is een gil geven als ze te ruw speelt. Bijt ze je of slaat ze een poot in je gezicht ofzo dan gil je met een hoog stemmetje 'au!!' zodat ze flink schrikt. Dimt ze in en gaat bv likken ofzo dan meteen knuffelen en belonen, gaat ze door dan geef je nog een gil en draai je om, compleet negeren tot ze rustig is en dan weer verder spelen.

Doe eens even normaal zeg.
Alsof wij haar naar een dierenasiel zouden doen. Oordeel even wat later wil je.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:02

De pup is nu 9 weken.
We gaan denk ik momenteel 10 x per dag naar buiten. Ene keer 5 min andere keer 10 min.
Soms geeft ze zelf aan wanneer ze moet poepen of plassen. gaat ze voor de deur zitten.

Ze is niet agressief maar ze gedraagt zich soms agressief. Ze gaat over haar grenzen. en word dominant.
We zijn nu al strenger voor haar, en ze begint al door te krijgen wat haar grenzen zijn.

24ste gaan wij op puppycursus. Voor de mensen die er overheen lezen. :D

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:06

BraveSpots schreef:
Is er een reden waarom jullie waar zo'n ontzettend pittige kruising zijn gegaan?

Het ras trok ons erg aan.
Bovendien vinden wij het absoluut niet erg om een wildebras op te voeden, ik hoef geen lief schoot hondje wel een leuke pittige goed luisterende hond. En daarmee zijn we al een heel eind ;)

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:08

DendroFleur schreef:
Zeker op puppycursus gaan al is het alleen maar dat je duidelijk 1 lijn met zijn allen gaat opstellen. En behandel haar als een hond. Een dier wat zo met mensen om wilt gaan mag zeker niet op de bank. Die moet je zeer kort houden en alle regels nauwkeurig nakomen. Dus zitten en wachten voordat ze eten krijgt, jullie altijd eerst door een deur voordat zij erdoor mag, niet op een bank, niet optillen, als ze jullie uitdaagt negeren. Maar denk erom dat je ook heel veel met haar doet. Want haar negatieve manier van aandacht vragen moet omgebogen worden in een positieve manier. Dus veel spelletjes doen zodat ze beloont kan worden. Mijn hond leerde heel snel zit doordat de deur pas open ging als hij ging zitten, commando erbij en je pup is weer fantastisch. Apporteren maar geen trekspelletjes. Jij hebt het laatste woord en bepaald wanneer er gespeeld en gestopt wordt. Dus niet spelen als zij erom vraagt. Maar dan even negeren en een minuut later opeens besluiten om spontaan met haar te gaan spelen. Dan ligt het innitatief bij jou en bevestig je weer jullie dominantie. Boek over pups van Martin Gaus is erg duidelijk.
Labradors hebben vaak een erg meegaand karakter en daarbij kun je best een fout in de opvoeding maken. Maar deze dame maakt er gelijk gebruikt van. Dus maak duidelijke afspraken en zorg dat je slimmer bent dan zij.

Ik ben het hier ook helemaal mee eens. Een dergelijke kruising moet heel goed zijn plaats weten en dat hoef je op zich helemaal niet met geweld duidelijk te maken. Je geeft aan dat ze in jouw armen in slaap kan vallen, ik vraag me af of dat de geschikte plek is voor zo'n hond, kan ze op je voeten niet net zo lekker liggen? Het is misschien even wat minder gezellig, maar het maakt wel duidelijk dat ze laag in rang is. Optillen/op de bank is op het moment niet de juiste plaats voor zo'n pup.
Ik denk dat het wel goed komt met jullie, je bent duidelijk bereid om wat aan dit gedrag te doen en naar een puppycursus gaan is een goede beslissing.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:09

Edit, ze beet me net weer in me hand!
Ik heb het toen erop gewaagd en haar in haar oor gebeten en toen genegeert.

Geloof het of niet, ik heb haar zojuist gewoon kunnen aaien en mee kunnen spelen zonder dat ze beet!
Ze gedraagt zich nu veel onderdaniger.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:11

Piera schreef:
DendroFleur schreef:
Zeker op puppycursus gaan al is het alleen maar dat je duidelijk 1 lijn met zijn allen gaat opstellen. En behandel haar als een hond. Een dier wat zo met mensen om wilt gaan mag zeker niet op de bank. Die moet je zeer kort houden en alle regels nauwkeurig nakomen. Dus zitten en wachten voordat ze eten krijgt, jullie altijd eerst door een deur voordat zij erdoor mag, niet op een bank, niet optillen, als ze jullie uitdaagt negeren. Maar denk erom dat je ook heel veel met haar doet. Want haar negatieve manier van aandacht vragen moet omgebogen worden in een positieve manier. Dus veel spelletjes doen zodat ze beloont kan worden. Mijn hond leerde heel snel zit doordat de deur pas open ging als hij ging zitten, commando erbij en je pup is weer fantastisch. Apporteren maar geen trekspelletjes. Jij hebt het laatste woord en bepaald wanneer er gespeeld en gestopt wordt. Dus niet spelen als zij erom vraagt. Maar dan even negeren en een minuut later opeens besluiten om spontaan met haar te gaan spelen. Dan ligt het innitatief bij jou en bevestig je weer jullie dominantie. Boek over pups van Martin Gaus is erg duidelijk.
Labradors hebben vaak een erg meegaand karakter en daarbij kun je best een fout in de opvoeding maken. Maar deze dame maakt er gelijk gebruikt van. Dus maak duidelijke afspraken en zorg dat je slimmer bent dan zij.

Nouja in mijn armen, wij hebben een groot kleed voor de tv. Daar lig ik zelf ook vaak met een dekentje, en als ze moe word komt ze gezellig naast me liggen. ;) Ik til haar verder niet op. (Of het moet even voor de foto zijn :+ )

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:15

@ TS, waar ga je op puppycursus als ik vragen mag? Er zitten er twee namelijk in ermelo.. Even nieuwsgierig.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:16

Bij manege Monique daar in de buurt!
Dinsdag avond om 20:00 uur en dan hebben we 3 kwartier les ;)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:20

gamblerlover schreef:
@ TS, waar ga je op puppycursus als ik vragen mag? Er zitten er twee namelijk in ermelo.. Even nieuwsgierig.

Ik heb maar 1 hondenschool kunnen vinden, waar zit die andere dan?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:22

pharagirlke schreef:
pinuts schreef:
terug bijten??
Weg doen komt meestal als er pas echt iets is gebeurt.. als het dier al groot is. Ik vind het goed dat je inziet dat dit niet kan, er moet namelijk NU wat aan gebeuren, dat word straks namelijk alleen nog maar moeilijker...

Zo heeft mijn broer zijn labrador afgeleerd om steeds speels te bijten, die beet overigens niet door maar "neen" drong niet door. Toen heeft hij haar eens in haar oor gebeten en sinds bijt ze niet meer := Mag je haar nog zo gek maken als je wil :=

Dat oorbijten schijnt super te helpen bij dergelijke karaktertjes. :D
ik ken iemand die dit ook doet bij haar paarden, schijnt ook te helpen.
maar al die haren, yugh! :r

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:23

pinuts schreef:
terug bijten??
Weg doen komt meestal als er pas echt iets is gebeurt.. als het dier al groot is. Ik vind het goed dat je inziet dat dit niet kan, er moet namelijk NU wat aan gebeuren, dat word straks namelijk alleen nog maar moeilijker...

Zo heeft mijn broer zijn labrador afgeleerd om steeds speels te bijten, die beet overigens niet door maar "neen" drong niet door. Toen heeft hij haar eens in haar oor gebeten en sinds bijt ze niet meer := Mag je haar nog zo gek maken als je wil :=[/quote]

maar al die haren, yugh! :r[/quote]

Het helpt hier dus ook, alleen ben benieuwd voor hoe lang ;)

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:23

Ik ben daar ook geweest ooit en wil je adviseren goed na te denken wat je wilt en hoe je dat wilt. De trainer van deze hondenschool grijpt behoorlijk snel naar agressievere middelen. In sommige gevallen zal dat helpen maar ik denk dat het vaak een kwestie van consequent zijn is.

Zou wou hij dat ik een slipketting ging gebruikten zodat mijn hond beter zou luisteren. Ze trok niet aan de riem o.i.d. was alleen behoorlijk eigenwijs.. Ik denk dat in zulke gevallen consequentie beter zijn dan een slipketting.

Ook heb ik hem wel eens honden die erg slecht luisterden zien slaan en heeft hij mijn hondje ooit het veld over getrokken omdat ze niet wou zitten.

Ik ben toen ook heel snel hier weggegaan en naar de hondenschool verderop gegaan. Deze zit iets verder richting ermelo. Is een grotere hondenschool en is veel proffesioneler.

Ik zeg niet dat je niet moet gaan, maar bedenk wel goed wat jij wilt en blijf daarbij. Laat je niet overrompelen :)

Veel succes met je pup i.i.g. maar dat komt vast allemaal wel weer goed!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:33

Ik vind dat je goed bezig bent met je pup!! Zeker omdat je er op tijd bij bent :)

Maar nu ben ik eigenlijk wel een beetje benieuwd naar de pup :D
Heb je geen foto?

edit: heb al even in je profiel gespiekt :o erg leuk ding om te zien :)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:50

@Lizz: Ze is zeker super leuk, en we zijn allemaal even gek met haar. Ze is alleen ontzettend eigenwijs :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:45

detour schreef:

Dat werkt subliem :j

Bij bijten deden wij eerst keihard gillen (een kreetje helpt niet echt, ze moeten wel onder de indruk zijn)
Dan tik (of knijpen) op de neus en héél streng toespreken.
Helpt dat nog niet, dan in oor bijten.
Romytjuuh schreef:
Edit, ze beet me net weer in me hand!
Ik heb het toen erop gewaagd en haar in haar oor gebeten en toen genegeert.

Geloof het of niet, ik heb haar zojuist gewoon kunnen aaien en mee kunnen spelen zonder dat ze beet!
Ze gedraagt zich nu veel onderdaniger.

Goed gedaan, blijkbaar is de boodschap aangekomen.

Je hebt je wel een stuk vreten in huis gehaald. Leuke beesten, en ontzettend lief en leuk, maar je krijgt je handen er nog vol aan, denk ik :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:34

detour schreef:

Toen Pret beet schrok ik daar zo van dat ik uit reflex een vuistslag uit deelde :o Pret bijt niet meer :o

TS: hopen dat het door gedrongen is dan! Houd je ons op de hoogte? Ben overigens wel benieuwd naar een foto :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:41

Kijk in TS haar profiel, Phara :)

't Is een knappe beebiehond :+:

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:18

Romytjuuh schreef:

Niet? Dan is jouw tolerantie wel erg hoog, meeste mensen met een bijtende hond doen hem niet naar het asiel maar een enkeltje DA.

Wat ik wil zeggen is dat je er vroeg bij moet zijn dan kan er een heleboel voorkomen worden.
De manier waarop je praat over deze hond en jullie vroegere lab's geeft al aan dat je geen idee hebt over MH's en Akita's, daar moet je wel wat aan doen anders ga je meer problemen tegenkomen dan alleen dit. Persoonlijk zou ik niemand zo'n kruising aanraden tenzij diegene minstens 5 herders en minstens 5 akita's heeft gehad, alleen dan heb je een idee wat je kunt verwachten.
Ik bedoel het niet verkeerd maar probeer je even bewust te maken van wat je nu eigelijk in huis hebt.

Ik lees dat je haar net teruggebeten hebt, werkt wel maar zou ik persoonlijk niet doen(om de redenen die je zelf al aangaf). Wat net zo goed werkt is even met je nagel in haar oor knijpen, is even keer 'uitproberen' hoe hard je moet om door te dringen en daarbij loop je niet het risico om in je gezicht gebeten te worden en heb je geen mond vol haar.

Edit; ik zie dat ze 9 weken is en een teef? Daar ga je het moeilijk aan krijgen als ze nu al zo doet, zelfs voor herders en akita's is dat ernstig. Nogmaals; ik zou echt op puppycursus gaan, zorg wel dat je les krijgt van iemand die ervaring heeft met deze rassen.

Cheetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:23

Mmm... het is wel een beetje uit de hand gelopen.
Als je ook geen hulp kunt krijgen, zit er toch niks anders op dan hem weg te doen.
Natuurlijk weet ik niet hoe erg het is.

Ik heb een mechelse herder die vroeger aggressief was.
Jammer dat alleen mijn moeder er verstand van heeft... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:32

anneliesdj schreef:
Romytjuuh schreef:

Niet? Dan is jouw tolerantie wel erg hoog, meeste mensen met een bijtende hond doen hem niet naar het asiel maar een enkeltje DA.

Wat ik wil zeggen is dat je er vroeg bij moet zijn dan kan er een heleboel voorkomen worden.
De manier waarop je praat over deze hond en jullie vroegere lab's geeft al aan dat je geen idee hebt over MH's en Akita's, daar moet je wel wat aan doen anders ga je meer problemen tegenkomen dan alleen dit. Persoonlijk zou ik niemand zo'n kruising aanraden tenzij diegene minstens 5 herders en minstens 5 akita's heeft gehad, alleen dan heb je een idee wat je kunt verwachten.
Ik bedoel het niet verkeerd maar probeer je even bewust te maken van wat je nu eigelijk in huis hebt.

Ik lees dat je haar net teruggebeten hebt, werkt wel maar zou ik persoonlijk niet doen(om de redenen die je zelf al aangaf). Wat net zo goed werkt is even met je nagel in haar oor knijpen, is even keer 'uitproberen' hoe hard je moet om door te dringen en daarbij loop je niet het risico om in je gezicht gebeten te worden en heb je geen mond vol haar.

Edit; ik zie dat ze 9 weken is en een teef? Daar ga je het moeilijk aan krijgen als ze nu al zo doet, zelfs voor herders en akita's is dat ernstig. Nogmaals; ik zou echt op puppycursus gaan, zorg wel dat je les krijgt van iemand die ervaring heeft met deze rassen.

Ik ben het hierin wel met anneliesdj eens :)

Ik heb redelijk wat hondenervaring, maar ook ik zou hier niet aan beginnen (sowiedo niet, 't is een teef).

Ik vind het happen voor een herder nog wel meevallen, heb het nog wel gekker meegemaakt. Heb alleen wat moeite met de eigenwijsheid van deze hond, ben met jonge herders toch wel gewend dat als je een noodkreet uit, ze zich kapot schrikken, en het zeker de eerste 5 dagen niet weer doen (daarna zijn ze het vergeten). Zoals bij alle jonge dieren, die ontzettend veel te leren en te ontdekken hebben, zul je de eerste tijd veel moeten herhalen. Leren doen ze makkelijk (de herderkant van dit verhaal dan toch) maar je moet het ook allemaal bevestigen en daar heb je bij zo'n jonkie best geduld voor nodig.
Dat je snel naar vrij heftige correcties moet grijpen (voor een pup) is idd wel zorgelijk.
Hoe dan ook, ik begin niet aan zo'n portret, ik hou het bij herdershonden. Heb ik mijn handen al vol zat aan.

Af en toe he...... verlang ik wel eens naar een Berner, of een Duitse Dog..... (een volwassen dan he)....... heerlijk rustig lijkt me dat. Maar als 't puntje bij paaltje komt, hou ik het meest van mijn zotte herder :+:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:37

wat is er mis met teven? Beetje gelijk de merrie fabel?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:38

Ik doelde op het 9 weken zijn en dan al dominant en niet reageren op gillen en negeren, dat is voor herders ook niet normaal hoor :n

Herders moet je vrijwel hun hele leven door op hun nummer blijven zetten, het gaat goed zolang je dominant bent maar zodra je zwakte toont of even inconsequent bent grijpen ze hun kans. En voor zover ik ze ken (heb er zelf geen ervaring mee, alleen via familie en vrienden) zijn Akita's hier zo mogelijk nog een tikje erger in. Herders werken graag, leren snel en graag maar dat heft de Akita met zijn eigenwijzigheid en eigen willetje weer op :p

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:42

Lastige kruizing heb je in huis. Inderdaad consequent zijn.

Puppiecursus zie ik zelf niet direct als oplossing voor je probleem. Al raad ik iedereen met een pup wel aan om op cursus te gaan voor de ervaring en het contact met soortgenoten.

Hoe je het bijten kan afleren is lastig. Mijn advies is als ze weer begint met drijgen/bijten haar flink in de nekvel te grijpen. Lichtelijk naar beneden drukken. Goed en duidelijk nee, foei oid te zeggen (niet haar naam erbij roepen dan gaat ze haar naam met wat negatiefs associeren en dat wil je niet).
Daarna in de bench zetten en negeren voor een minuut of 5 (dat is lang genoeg). En daarna de bench open zetten en de pup verder blijven negeren totdat het jou weer uitkomt om contact te maken.