Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_janet_

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:09

Ik ben tegen het fokken van honden zonder stamboom als het om broodfok gaat.

Maar als mensen af en toe een nestje willen en beide honden (zowel reu als teef) op erfelijke afwijking laat testen ben ik er niet tegen.

Dat kruisingen sterker zijn is onzin.
Er zijn al zoveel afwijking in rashonden gefokt, dat als je twee verschillende rassen met elkaar zou kruisen, je net zo hard de erfelijke afwijkingen in een kruising pup fokt. Dus dat is pure onzin.

Als iedereen nou gewoon zijn honden laat testen, verkomt een boel leed bij de nieuwe eigenaren van een pup.

Suus_elviera: er zijn altijd uitzonderingen op de regel :)

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:10

maar goed iedereen zijn ding ik vind laat de mensen toch zelf lekker beslissen of hij zij zijn rasloos hond mag dekken ja of de nee

en ik vind een ras hond of en rasloos hond
een hond blijft een hond

klaar

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:13

wat jij nu zegt, berust je alleen maar op je eigen ervaringen.
Ik werk in een dierenkliniek. Tegenwoordig zegt kruising of rashond niet meer zoveel. Kruisingen komen vaak met dezelfde problemen aan als rashonden.

Het enige wat je bij een rashond met stamboom hebt, is een bepaalde garantie. Omdat ze getest zijn op erfelijke afwijkingen.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:13

Gelukkig denkt de meerderheid daar anders over suus_elviera

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:14

Mijn oom en tante wouden geen rashond, te duur..... Nu hebben ze een 'containerterrier' , nierproblemen, alleen maar drama gehad, zal niet oud worden. Zo kan ik ook met voorbeelden komen, dat kruizingen niet sterker hoeven te zijn dan rashonden :+

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:14

Tuurlijk is een hond een hond, maar daarom moet je nog niet met elke hond fokken. Dat een hond een hond is, heeft ook helemaal niets met het onderwerp te maken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:15

suus_elviera schreef:
maar goed iedereen zijn ding ik vind laat de mensen toch zelf lekker beslissen of hij zij zijn rasloos hond mag dekken ja of de nee

en ik vind een ras hond of en rasloos hond
een hond blijft een hond

klaar

Goed je bent erg overtuigd leest alleen voor de regel even over mijn stukkie heen geloof ik :D
Dus jij gaat gewoon blind uit van je DA en geeft dus ook schriftelijke garantie op de gebreken als er eventueel wat mis gaat? :) Je klinkt namelijk erg overtuigd van je kunsten.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:16

Die uitleg van dat kruisingen sterker zijn, komt ook meestal van mensen met kruisingen :Y)

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:17

nou ik vind van wel jullie maken zo drama van niet foken met een rasloose hond wat maakt dat nu uit
als je zeker weet dat ze llew 2 echt gezond zijn

die shelty is wel zuivere shelty en is ge keurd door de dieren arts ander wou ik het niet en lizzy is ook door die zelfde dierenars gekeurs en is ook gezond
dus ik weet dat ik gerust 1x een nestje kan fokken daar na word ze geholpen dus het blijvt bij mij maar voor 1 keer

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:18

suus_elviera schreef:
nou ik vind van wel jullie maken zo drama van niet foken met een rasloose hond wat maakt dat nu uit

die shelty is wel zuivere shelty en is ge keurd door de dieren arts ander wou ik het niet en lizzy is ook door die zelfde dierenars gekeurs en is ook gezond
dus ik weet dat ik gerust 1x een nestje kan fokken daar na word ze geholpen dus het blijvt bij mij maar voor 1 keer

Zucht, ik denk dat jij eerst even wat huiswerk moet maken }:0

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:20

suus_elviera schreef:

Maar dat is het net, je kan helemaal niet zeker zijn of ze echt gezond zijn :Z

suus_elviera

hoe zo

leg het dan uit wat ik niet weet of snap

Anoniem

suus_elviera schreef:

Had jij die advertentie op MP geplaatst waar ik het eerder in dit topic over had?
En kan je nog even antwoord geven op mijn vraag?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:21

suus_elviera schreef:

En wat doe je dan als het meer dan drie puppies zijn?

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:21

nou ik geloof miijn dieren art als hij zegt dat ze gezond zijn dan zijn ze gezond bij mij

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:22

suus_elviera schreef:
nou ik geloof miijn dieren art als hij zegt dat ze gezond zijn dan zijn ze gezond bij mij

Je kan gewoon geen degelijke argumenten geven :Y)
Jouw DA heeft blijkbaar röntgenogen waarmee hij ook nog eens op het zicht een DNAtest kan doen :D
Laatst bijgewerkt door Jakary op 02-02-09 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:22

suus_elviera schreef:

Ik ga nu heel zeikerig doen
Maar ik durf te wedden dat je shelty niet gekeurd is op erfelijke oogafwijkingen en oogziekte. Wat de rasvereniging er met man en macht probeert uit te fokken.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:24

ik gaaf met deeventuwele pup wel een gerancie dat vidn ik meer dan normaal
dat had ik met mijn honden ook

weet ik niet

kijk ik fok zelf cavias voor de hobbie dat zijn wel alle maal met stamboom om dat ze dan ook voor shows enz kunne gebruikt worden
ik zelf ga dan ook met mijn show dieren naar de shows daar voor
ik heb ook met mijn cavias dat ze wel garancie hebebn als ze binne een 2 maanden dood gaan zeg maar (nog niet gebuurt)
dan kreigen ze hun geld terug
ik weet ook wel dat dit niet te vergelijken is met een hond maar toch

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:26

zou je ook misschien iets duidelijker kunnen typen.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:28

nee daar heb ik moeite me

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:28

suus_elviera schreef:

Nou dat vind ik dan wel weer klasse van jou, niet dat ik hiermee goed kan praten dat jij je hond niet laat testen, maar dat jij de eventuele koper toch een stukje zekerheid mee wil geven vind ik erg netjes, ik hoop daarom ook dat jij dit oprecht meent.

Iemand opzadelen met andermans ellende....Zie je het voor je een pupje dat zijn darmen eruit poept omdat zijn ingewanden zwak zijn, of op jonge leeftijd moet ingeslapen worden omdat het een hartafwijking heeft, kan je imo echt NIET maken.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:29

Het is niet omdat je garantie geeft dat het fokken ok is.
Er zijn genoeg broodfokkers die garantie geven, pup dood, oh dan krijg je een andere in de plaats.
De pup zou in de eerste plaats niet dood mogen gaan ;)

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:30

Chiqa schreef:
suus_elviera schreef:

Nou dat vind ik dan wel weer klasse van jou, niet dat ik hiermee goed kan praten dat jij je hond niet laat testen, maar dat jij de eventuele koper toch een stukje zekerheid mee wil geven vind ik erg netjes, ik hoop daarom ook dat jij dit oprecht meent.

Ja, maar wat is die garantie dan? en garantie waarvoor dan? voor als de pup sterft? een gezonde pup sterft niet zomaar.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:31

kijk ras honden zijn ook gaaf mijn man en ik zijn zelf hele maal gek op herders en bordercollies en sheltie`s
daar is hele maal niks mis me maar als iemand nou een keer een rasloose hond wil laten dekken kan dat toch

ik ken ook genoeg mensen die een ras hond hebben die gezond zijn en oud worden

http://www.hond-en-baas.nl/smf/

kijk hier maar op genoeg leuke ras en raslose honden
baasjes die het alle maal het betse voor hun hond voort hebebn

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:33

Suus, waar ik mij wat aan stoor, is dat je het alleen over leuke honden hebt, iedereen vind zijn hond leuk, maar dat is toch nog geen reden om er mee te fokken. Ik heb ook een erg leuke berner van nu 3.5 jaar, doet het goed op shows, heeft een stamboom, maar ik weet niet zoveel van haar achtergrond en is ze dus gesteriliseerd. Ik wil gezonde honden fokken, en niet alleen leuke honden