Vragen over de Britse Korthaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:37

Mirjammie schreef:
:oo :oo Hier moet ik toch even op reageren!!! Hier klopt echt helemaal niets van! :n Bij de meeste verenigingen mag je per 2 jaar per poes voor 3 nestjes een stamboom aanvragen. En dat is niet omdat er anders een overschot aan kittens komt, maar om de poes te beschermen, zodat ze niet als een soort broedmachine gebruikt kan worden.
Mij is geleerd (vorige studie) dat dit 1 nest per jaar is. Eén nest per jaar waar een stamboom bij aangevraagd kan worden. Dit wordt dan ook strikt bijgehouden bij de verenigingen. Dat is dus 1 nest per twee jaar minder. Maar dit heb ik vorig jaar nog gelezen/gehoord. Dus misschien is het van de laatste jaren... Mischien is dit aantal teruggebracht vanwege de huidige problematiek rondom het overschot aan (zwerf- en asiel) katten.
Er zijn meerdere redenen voor, en inderdaad ook om te voorkomen dat de poes als een soort broedmachine gebruikt wordt. Om het overschot van kittens (iets) te reguleren is maar één voorbeeld.

Mirjammie schreef:
Dus als een fokker je zoiets wijsmaakt als reden voor het niet aanvragen van een stamboom dan klopt er iets echt niet! Het aanvragen van een stamboom kost een fokker ook echt niet veel, rond de 10-20 euro per kitten, dus daar hoeven ze het ook zeker niet te laten. Ik hoop dat je nu snapt dat een fokker die eerlijk fokt met zijn dieren ALTIJD een stamboom zal aanvragen, en dat jouw kat dus hoogstwaarschijnlijk ook gewoon van een fokker komt die dus feitelijk 'bijklust' als broodfokker (dus teveel fokt met zijn/haar poezen en dus geen stamboom meer kon aanvragen voor het nest) en je er dus helaas in bent getrapt :\

Er zijn namelijk ook nog steeds fokkers die hun het fokken van katten niet zien als hobby, maar als makkelijke inkomstenbron...
Ik ken de fokker van mijn kat! En ben heel erg tegen broodfokken, echt héél erg tegen het uitpuiten en als maar doorfokken met dieren! Dus ik zal nooit een kat kopen bij zo´n fokker. Deze fokt niet te veel met zijn Brits kortharen, hiervan ben ik overtuigd. Mijn Brits korthaar komt uit een tweede (oeps-) nest van die fokker van dat jaar. Ik weet ook niet hoe het kwam dat er een oeps-nest was want de katers en de poezen zijn appart gehuisvest, maar het was nou eenmaal zo... Ik kwam via een stage bij deze fokker terecht en ben toen helemaal verliefd op deze kitten geworden en heb er toen zelf (als arme student) 400 euro voor neergelegd. (nooit spijt van gehad! :+: ) Toch kan ik garanderen dat dit een gezonde stamboomkat is! Maar dan zonder die extra 10-20 euro voor dat geplastificeerde papier.. ;)

Maar ik begrijp je reactie. Er zijn inderdaad nog steeds veel te veel mensen die fokken voor de inkomsten. TE veel!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:58

ik heb ook een(echte) brit!
wij kregen haar pas met 13 weken mee, ook echt niet eerder.
ze kosten 475euro en dat was eigenlijk nog vrij goedkoop.
we kregen keurig eigendoms papieren, stamboom(geplastificeerd A4tje) entingen kittenpakket enzv enzv.
enigste wat wij nog moesten doen was de chip.
verder kreeg ze ook de super de luxe naam klimmertjes van utrecht blaue.
Afbeelding
dit was zij als kitten, kan je een beetje kijken en vergelijken
en ze zijn wel echt vresselijk lief!!!!!!!!!!
maar haar moeder hed ook niet echt een bolle kop maar toch zie je echt wel of het een brit is of niet.
wollig vachtje, bolle wangen, tja gewoon dat hele koppie herken je meteen.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:08

Sjukke schreef:
Mij is geleerd (vorige studie) dat dit 1 nest per jaar is. Eén nest per jaar waar een stamboom bij aangevraagd kan worden. Dit wordt dan ook strikt bijgehouden bij de verenigingen. Dat is dus 1 nest per twee jaar minder. Maar dit heb ik vorig jaar nog gelezen/gehoord. Dus misschien is het van de laatste jaren... Mischien is dit aantal teruggebracht vanwege de huidige problematiek rondom het overschot aan (zwerf- en asiel) katten.
Er zijn meerdere redenen voor, en inderdaad ook om te voorkomen dat de poes als een soort broedmachine gebruikt wordt. Om het overschot van kittens (iets) te reguleren is maar één voorbeeld.

Ik denk dat het aantal nesten per jaar kan wisselen per vereniging, maar de verenigingen die ik ken werken allemaal met maximaal 3 nesten per poes per 2 jaar. Zover ik weet is dat echt puur in het belang van de poes en heeft het echt helemaal niets te maken met het overschot aan zwerf en asiel katten. Raskatten met stamboom komen meestal niet in het asiel of op straat terecht natuurlijk. Maar wie weet ;)

Sjukke schreef:
]Ik ken de fokker van mijn kat! En ben heel erg tegen broodfokken, echt héél erg tegen het uitpuiten en als maar doorfokken met dieren! Dus ik zal nooit een kat kopen bij zo´n fokker. Deze fokt niet te veel met zijn Brits kortharen, hiervan ben ik overtuigd. Mijn Brits korthaar komt uit een tweede (oeps-) nest van die fokker van dat jaar. Ik weet ook niet hoe het kwam dat er een oeps-nest was want de katers en de poezen zijn appart gehuisvest, maar het was nou eenmaal zo... Ik kwam via een stage bij deze fokker terecht en ben toen helemaal verliefd op deze kitten geworden en heb er toen zelf (als arme student) 400 euro voor neergelegd. (nooit spijt van gehad! :+: ) Toch kan ik garanderen dat dit een gezonde stamboomkat is! Maar dan zonder die extra 10-20 euro voor dat geplastificeerde papier.. ;)

Maar ik begrijp je reactie. Er zijn inderdaad nog steeds veel te veel mensen die fokken voor de inkomsten. TE veel!

Tja, en toch zou ik ook dat niet vertrouwen... Zoals ik hier boven al zei is het bij de verenigingen die ik ken 3 nestjes per jaar, maar ik ken natuurlijk niet alle verenigingen en het kan overal weer anders zijn.
Ik heb gewoon ook teveel idiote dingen gezien bij mensen die zeggen hobby-matig en volgens de regels te fokken :\. De smoes van een oeps-nestje is daarbij een veel gebruikte helaas... Kan zijn dat ik daardoor misschien gelijk iets te negatief ben in dat soort situaties. Ik beschuldig jou ook echt nergens van hoor! :)

FZ_Lin

Re: Vragen over de Britse Korthaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 23:31

Chichiba schreef:
Ik vind het fijn te horen dat jij iig erg je best doet om je zus te behoeden voor deze fout...
Erg frustrerend lijkt het me dat ze niet wil luisteren...

Ik vraag me altijd af waarom mensen dan een raskat willen als ze zich er niet in willen
verdiepen en eventueel voor willen betalen...Je koopt nu een kitten zonder stamboom...
Hoe weet je dat de vader (die op een Brit leek) ook echt de vader is en niet gewoon een
straatkat? omdat ze altijd naar buiten gaat -bij wijze van-...? Was de stamboom wel
van moeders? (als je die al hebt gezien...) Ik vind dit altijd erg moeilijk...Zeker ook omdat
de rest ook van geen kanten klopt...

Veel fokkers enten hun kittens pas vanaf 8 weken...Als iemand daar al over liegt (al geent met
3 weken?)...zou ik daar geen kitten van willen hebben...Waar liegt hij dan nog meer over...

Zoek maar eens naar de verhalen over PKD en HCM...Dat wil je echt niet meemaken...Helaas
komt het nog steeds regelmatig voor...Helaas sluit testen niet alles uit...Maar geeft je wel
meer zekerheid...Nu heb je niets...

Succes met je strijd ;)

Ja het is mijn zus hea, en het gaat om een dier. En het is ook voor mijn eigen gevoel door mijn vraagtekens dus.

En ja, mijn zus wilt indd persee een raskat. Vorige week wou ze een Sibirische (schrijf ik het zo goed?) tot ze deze dus had gezien, toen was ze helemaal overstapt op een Brit.
En indd, vind zelf ook dat als je een echte raskat wilt, dat je het nodige er ook voor moet betalen, want ja 9,9 van de 10x heb je dan ook wat.
Maar zij ziet dit als een 'koopje' een leuke katje waar ze op moment 1 verliefd op was, en niet achteraf ook niet zo duur.

En jammer genoeg hebben ze geen foto's van de ouders op de papiertjes, anders kon ik zo zeggen dat het echt mams of paps was. Kleuren klopten wel wat er op de papiertjes stonden.

plientjedres, jaa echt vergelijken kan ik nog niet zo (iig de kittens en jouw poesje) aangezien deze kittens nog maar 3 weekjes waren.
Maarre mams had bouw en kop van een 'simpele' kat, alleen de ogen dan niet..

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:39

Mirjammie schreef:
Tja, en toch zou ik ook dat niet vertrouwen... Zoals ik hier boven al zei is het bij de verenigingen die ik ken 3 nestjes per jaar, maar ik ken natuurlijk niet alle verenigingen en het kan overal weer anders zijn.
Ik heb gewoon ook teveel idiote dingen gezien bij mensen die zeggen hobby-matig en volgens de regels te fokken :\. De smoes van een oeps-nestje is daarbij een veel gebruikte helaas... Kan zijn dat ik daardoor misschien gelijk iets te negatief ben in dat soort situaties. Ik beschuldig jou ook echt nergens van hoor! :)

Ik vertrouw ook niet gauw een fokker die zegt dat het een oeps-nestje is. Maar mijn fokker vertrouw ik wel! Ik ken ze erg goed. Ze zijn nog net geen familie van me (voelt wel zo ;)) Ik weet (bijna :o ) alles over hun poezen en katers en het fokken. Maargoed, genoeg over mijn fokker.. Ik heb ook te veel gezien van broodfokkers! En dat moet stoppen. Niet alleen bij (ras)katten maar ook bij honden en o.a. konijnen! Het gaat echt verder dan iedereen ook maar iets in de gaten heeft! Gelukkig worden er steeds meer rechten voor dieren (welzijn) aan het licht gebracht. (Niet dat ik zo voor de Partij van de Dieren ben) maar de Gezondheids en Welzijnswet voor dieren bestaat pas sinds 1992 (en is in 2007 nog aangepast).. Sorry dat ik zo opeens over dierrechten begin, maar ik heb donderdag een tentamen Gedrag,Welzijn,Rechten,Ethiek, e.d. :+ Vandaar... ;)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:43

nouja ook diat katje heeft een baasje nodig, dus laat haar gewoon lekker dat katje nemen.
miscgien is hij wel gewoon gezond,wie zal het zeggen.
dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik voor de broodfok ben hoor!

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 23:45

Sjukke schreef:
Ik vertrouw ook niet gauw een fokker die zegt dat het een oeps-nestje is. Maar mijn fokker vertrouw ik wel! Ik ken ze erg goed. Ze zijn nog net geen familie van me (voelt wel zo ;)) Ik weet (bijna :o ) alles over hun poezen en katers en het fokken. Maargoed, genoeg over mijn fokker.. Ik heb ook te veel gezien van broodfokkers! En dat moet stoppen. Niet alleen bij (ras)katten maar ook bij honden en o.a. konijnen! Het gaat echt verder dan iedereen ook maar iets in de gaten heeft! Gelukkig worden er steeds meer rechten voor dieren (welzijn) aan het licht gebracht. (Niet dat ik zo voor de Partij van de Dieren ben) maar de Gezondheids en Welzijnswet voor dieren bestaat pas sinds 1992 (en is in 2007 nog aangepast).. Sorry dat ik zo opeens over dierrechten begin, maar ik heb donderdag een tentamen Gedrag,Welzijn,Rechten,Ethiek, e.d. :+ Vandaar... ;)

En dat is stiekem ook een punt van dit topic. Ben zelf zwaar tegen broodfokkers. Heb daar 1x een fout mee gemaakt met een fret, en toen ik vanalles had uitgezocht, ook over andere soort broodfokkers enz gelezen, en werd er alles behalve blij van :)
Geen 1 dier die ik ooit nog haal zal nooit bij een broodfokker komen :)

plientjedres zo zit ik nu dus ook. Ze heeft haar zinnen op hem gezet, en is er niet vanaf te brengen. Stel dat er iets gebeurd, wat mensen hier ook in het topic zeiden.. Ze is meerdere malen gewaarschuwd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 07:59

Ik blijf er verbaasd over dat mensen 175 euro willen betalen voor een kitten dat net zoveel kans op ziektes , parasieten , erfelijke gebreken etc heeft als een slipnestje van welke huis tuin en keukenkat dan ook.

Deze mensen hebben geen testen gedaan, geen stamboom aangevraagt, ze doen de kittens te vroeg weg en ze liegen over enten.
Vraag me af of ze uberhaupt wel ontwormt en preventief ontvlooit worden.

Hoe Komen ze er dan in hemelsnaam bij om dat geld te vragen??
Omdat de ouders toevallig op britten lijken , of misschien wel zijn?
Een raskat zonder tests, zonder juiste verzorging, zonder stamboom, is evenveel waard als een htk-slipnest .
Omdat je net zoveel kans hebt op allerlei ziektes, zowel infectueus als erfelijk.
Misschien in het geval van britten nog wel meer kans op erfelijke ziektes zoals HCM en PKD

Om nog even op de brit van 400 euro van die andere fokker in te haken, sorry maar hoe lief die mensen ook zijn, je bent mooi belazerd.
Ook bij een slipnest kun je gewoon stambomen aanvragen.
Mits je weet wie de vader is.
Als dat niet bekend is heb je helemaal veel te veel betaald.
Je betaald dat bedrag voor een kat met papier, zodat je een keer ermee kunt showen of eventueel fokken.
Zonder papier is zo'n kat al gauw de helft minder waard.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 11:44

En wat ik zelf vind (wat mijn zus niet realiseerd) goedkoop is vaak duurkoop..
Aangezien er dus bij een goede fokker, of bij een asiel vanalles al voor je gedaan is, en alles dus een grote kans kleiner is..

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:47

crossmonster schreef:
Om nog even op de brit van 400 euro van die andere fokker in te haken, sorry maar hoe lief die mensen ook zijn, je bent mooi belazerd.
Ook bij een slipnest kun je gewoon stambomen aanvragen.
Mits je weet wie de vader is.
Als dat niet bekend is heb je helemaal veel te veel betaald.
Je betaald dat bedrag voor een kat met papier, zodat je een keer ermee kunt showen of eventueel fokken.
Zonder papier is zo'n kat al gauw de helft minder waard.
Sjonge ik weet toch zeker heel goed zelf wel of ik belazerd ben of niet! Denk je dat ik er geen verstand van heb?? Ik ken deze fokker, jij niet. Je kunt niet oordelen uit -400 euro, slipnest, geen stamboom- dat ik belazerd ben!
Bij dit nest is geen stamboom aangevraagd omdat die poes dat jaar al eerder een nest heeft gehad, waar wel een stamboom bij aangevraagd is. De fokkers volgen de regels van de vereniging die luidden dat er maar bij 1 nest per jaar een stamboom aangevraagd kan worden (nogmaals: om uitputting en broodfokken te voorkomen!). Zij fokken niet meer dan 1 nest (en soms minder) per jaar met hun poezen. Het is liefhebberij (streven naar goede resultaten op de show), geen inkomstenbron!

En dat bedrag betaal ik voor een kat met geteste ouders, een kat zonder kans op erfelijke gebreken, dat papier kan me helemaal gestolen worden!
Fokken en showen doe ik niet met mijn kater.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:59

Ik ken idd verhalen...
Iemand die graag een Main Coon wilde...
Kocht een Coontje van (ik meen) €150,-
Geen stamboom natuurlijk voor dat geld...Geen garanties...en vooral
Geen testen...Het beestje bleek na een aantal weken zeer ziek...De 'fokker'
weet van niets en reageerd ineens niet meer...
Hij heeft uiteindelijk zoveel geld gekost dat ze meer dan een 'echte' had
kunnen kopen...met stamboom en garantie (voor zover dat kan)...Ze is dan
ook echt goed genezen...

Met een beetje pech is je kitten na een half jaar dood en heb je niets...En
dit zijn echt geen uitzonderingen...het gebeurt...
Ik zou iig nooit een Brit kopen die niet getest is...Ik weet inmiddels wat voor een
ellende dat kan geven...

PS...In 2001 kocht ik mijn Britse meisje, met stamboom, voor fl 600,-
Helaas is ze niet erg oud geworden (3jr)...door FIP...Helaas kan elke kat
dat onwikkelen...
Het blijft een levend dier...Dus echte garanties heb je nooit...Je sluit alleen uit
dat ze bepaalde dingen kunnen krijgen...Maar dat is altijd nog beter als met
een kat fokken waarvan je het niet weet...of soms zelfs wel weet maar geldtekens
ziet...
Veel fokkers hebben in hun contract staan dat mocht er iets gebeuren binnen een
jaar etc...(erfelijk) dat je garantie hebt...Soms moet je dan binnen een week als je
het kitten in bezit hebt naar de DA...Om zo te garanderen dat je fokker geen ziek
kitten meegegeven/gebracht heeft...

Als je de namen van de ouders hebt zou je op internet kunnen zoeken of er familie
van het katje overleden is aan HCM of PKD...Als dat het geval is, zeker niet kopen...

Nogmaals succes...

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:24

Inderdaad, het blijft een levend dier, garanties heb je nooit. Het wil dus niet zeggen dat een Brit (of een andere raskat) met stamboom geen erfelijke ziektes meer kan krijgen. Die kans bestaat altijd. Maar is natuurlijk veel kleiner bij een raskat met stamboom en geteste ouders!
Bovendien is de kans op infectie ziekten totaal niet verkleind bij een raskat met een stamboom! Alleen een inenting kan bescherming bieden tegen infectieziektes.
Het is wel erg belangrijk dat je een kitten koopt bij een fokker die daar al geent en ontwormd is, als dit niet het geval is heeft de kitten hoogstwaarschijnlijk al een achterstand op gezondheidsniveau.

Ook je kitten/jonge kat kun je testen op (erfelijke) ziektes. Dat heb ik wel gedaan met mijn kat.
(Omdat ik werkte bij een DAP, deed ik t grotendeels zelf.. Mijn kat was zo af en toe m'n 'uitprobeerpatientje'.. maar dan wel heeeel diervriendelijk hoor -voor degene die denken dat ik hem als proefkat gebruik- ! :P )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:49

Citaat:
.... Mijn Brits korthaar komt uit een tweede (oeps-) nest van die fokker van dat jaar. Ik weet ook niet hoe het kwam dat er een oeps-nest was want de katers en de poezen zijn appart gehuisvest, maar het was nou eenmaal zo... Ik kwam via een stage bij deze fokker terecht en ben toen helemaal verliefd op deze kitten geworden en heb er toen zelf (als arme student) 400 euro voor neergelegd. (nooit spijt van gehad! ) Toch kan ik garanderen dat dit een gezonde stamboomkat is! Maar dan zonder die extra 10-20 euro voor dat geplastificeerde papier..

Ik ben het met Crossmonster eens.

als die fokker zn katers en poezen apart huisvest hoe in vredesnaam krijgen ze het dan voor elkaar om TWEE! oepsnesten in een jaar te krijgen??? en het is liefhebberij en ze volgen de regels van de vereniging.... ze hadden bij dit nest best een papier kunnen krijgen, de regels zeggen nl dat de poes maximaal 3x in twee jaar een nest mag krijgen waar stambomen voor uitgegeven worden. Als zij die regesl zouden volgen zouden ze dus gewoon een papier kunnen aanvragen alleen moeten ze dan wel het volgende nest langer op zich laten wachten. Dat zou voor liefhebbers die het niet voor de centen doen toch geen probleem moeten zijn? Of hadden ze misschien hun 3 nesten al gehaald in twee jaar?

Maar goed dit is even offtopic, TS ik hoop dat je zus luistert en anders hoop ik dat we niet over een paar maanden topics over een zielig ziek britje of erger tegenkomen. Ze kan wel verliefd zijn op het koppie maar als ze zo makkelijk overswitched van een Sibeer naar een Brit dan zou ze ook naar een Brit met papieren en geteste ouders kunnen overswitchen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:55

Over fokkers en broodfokkers gesproken, ik moet het toch even kwijt.
Zoveel verdienen echte fokkers niet (of ze moeten de prijzen echt idiooot hoog maken), voordat een kitten de deur uit kan moeten er een hoop kosten gemaakt worden:

Poes moet naar de dierenarts voor bloedtest
Dan naar de kater en daar moet dekgeld voor betaald worden en dat is een paar honderd euro
(of natuurlijk eigen katers hebben die regelmatig bloestesten moeten ondergaan bij de dierenarts)
Dan worden de kittens geboren, die worden ingeent,ontwormd,gevoerd etc
Dan komen nog de kosten erbij voor het aanvragen van de stambomen erbij
Uiteindelijk verlaten de kittens met 13 weken het huis

Een fokker houdt hier dus niet veel aan over. 175 euro is dus een hoop geld als je niet de zekerheid hebt een echte brit te hebben.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:59

Klopt precies wat je zegt Lous. Komt beetje op hetzelfde neer als bij een fret :)

En heb dat ook afgelopen dagen allemaal uit lopen vogelen bij een kat!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:15

Lous schreef:
Over fokkers en broodfokkers gesproken, ik moet het toch even kwijt.
Zoveel verdienen echte fokkers niet (of ze moeten de prijzen echt idiooot hoog maken), voordat een kitten de deur uit kan moeten er een hoop kosten gemaakt worden:

Poes moet naar de dierenarts voor bloedtest
Dan naar de kater en daar moet dekgeld voor betaald worden en dat is een paar honderd euro
(of natuurlijk eigen katers hebben die regelmatig bloestesten moeten ondergaan bij de dierenarts)
Dan worden de kittens geboren, die worden ingeent,ontwormd,gevoerd etc
Dan komen nog de kosten erbij voor het aanvragen van de stambomen erbij
Uiteindelijk verlaten de kittens met 13 weken het huis

Een fokker houdt hier dus niet veel aan over. 175 euro is dus een hoop geld als je niet de zekerheid hebt een echte brit te hebben.

Je bent de oh zo belangrijke testen vergeten (niet bloed dus)...En dan doel ik op de HCM en PKD (en bij andere rassen nog een aantal andere)...die door een gepecialiseerde echografist (of hoe dat heet) meot worden gemaakt...Ook testen sommige PKD dna extra...Om maar uit te sluiten...Die testen kosten niet niks en moeten elk jaar (tenminste dat doen de meeste fokkers) herhaald worden...

Edit: aanvulling...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:22

Gelden deze testen voor de moederpoes of de dekkater??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:35

beiden! Kittens bestaand voor de helft uit genen van mams en de helft van paps, het heeft dus geen zin om maar 1 ouderdier te testen.... daarom zijn raskittens oa zo duur.

leuke leerzame links ;
http://www.neocat.nl/Artikelkittens.html
http://www.neocatbritten.nl/eerstenest.htm

uit het Neocat regelement;

Citaat:
Het Neocatreglement schrijft voor dat een moederpoes slechts 1x in een bepaalde periode een nest mag hebben. Als een fokker de poes uitbuit en te snel weer een nest laat krijgen (overfok noemen wij dat), volgt een waarschuwing en bij herhaling een royement. Maar koopt u dus een kitten zonder papieren, dan zou dit voor de moederpoes wel eens het zoveelste nest binnen een jaar kunnen zijn. Dan verslechtert de conditie van de moeder en is zij niet in staat haar kittens de vereiste afweerstoffen voor een goed immuniteitsstelsel mee te geven. Gevolg: u krijgt een kwakkelend kitten. Het geld dat u dacht te besparen bent u zo weer kwijt aan de dierenarts.
-
Het Neocatreglement schrijft voor dat een kitten 13 weken oud moet zijn bij aflevering. Bij een kitten zonder papieren kunt u de leeftijd niet controleren. Een kitten dat te jong zijn moeder en nestgenootjes verlaat, kan gedrags- en gezondheidsproblemen krijgen.
Laatst bijgewerkt door cissy op 28-01-09 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:38

Moet zeggen was ook bij de kater vergeten bloed tussen haakjes te zetten. Weet dat daar meer testen bij horen ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:39

cissy schreef:
beiden! Kittens bestaand voor de helft uit genen van mams en de helft van paps, het heeft dus geen zin om maar 1 ouderdier te testen.... daarom zijn raskittens oa zo duur.

Ik hoor alleen zelden om mij heen dat moederpoezen eens in het jaar voor zo'n echotest gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:42

maar zijn dat dan raskatten of HTK katten?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:46

Raskatten ;) en dan vooral Oosterse Kortharen en Siamezen.

Daar wordt dan wel een snaptest bij gedaan, maar niet zo'n echotest.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:56

kennelijk komt HCM en PKD dan niet zo veelvuldig bij die rassen voor als bij bijv de Britten, Persen, Coons en Birmanen. Komt ook bij andere rassen voor en niet iedereen test even netjes.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:59

Dat denk ik ook. Mijn moeder fokt namelijk siamezen en oostersekortharen. Onze poezen gaan dan ook altijd naar een dekkater bij een bevriende fokster.
Als de poezen voor een dekking gaan laat mijn moeder alleen vlak van tevoren een snaptest doen.

Heb idd over die andere rassen gehoord, dat daar die dingen veel vaker voorkomen en dat ze daar dus al die testen op laten doen.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:05

cissy schreef:
als die fokker zn katers en poezen apart huisvest hoe in vredesnaam krijgen ze het dan voor elkaar om TWEE! oepsnesten in een jaar te krijgen??? en het is liefhebberij en ze volgen de regels van de vereniging.... ze hadden bij dit nest best een papier kunnen krijgen, de regels zeggen nl dat de poes maximaal 3x in twee jaar een nest mag krijgen waar stambomen voor uitgegeven worden. Als zij die regesl zouden volgen zouden ze dus gewoon een papier kunnen aanvragen alleen moeten ze dan wel het volgende nest langer op zich laten wachten. Dat zou voor liefhebbers die het niet voor de centen doen toch geen probleem moeten zijn? Of hadden ze misschien hun 3 nesten al gehaald in twee jaar?

Je leest niet goed..
Mijn fokker hanteerd de regel dat er bij 1 nest per jaar een stamboom aangevraagd kan worden. Zij zijn niet lid van een grote raskattenvereniging zoals bijv. Mundikat; die vereniging hanteerd nl. wel de regel van 3 nesten per 2 jaar met stamboom. Mijn fokker is meelevend in de problematiek van het overschot aan (asiel/zwerf) katten. Ze fokken maar 1 nest per jaar. Ze fokken maar 1 nest per jaar waarbij ze een stamboom aanvragen. Dat zijn nou eenmaal hun plannen. Punt.
Bij de poes, de moeder van mijn kater is er dat jaar al eerder een nest geboren. Een gepland nest met daarbij een stamboom aangevraagd voor alle kittens uit dat nest. Bij het tweede nest dat jaar (niet gepland) is geen stamboom aangevraagd.
Dat wil echt niet direct zeggen dat deze fokker mij belazerd heeft! Sommige mensen hebben echt oogkleppen op hier (algemeen op bokt)!! Hoe in hemelsnaam kan iemand nou zeggen dat MIJN fokker mij belazerd heeft?! En met ZO'N klein stukje informatie??!! Ik weet wel beter dames dus houd er maar over op!
Een reden dat bij het nest van mijn kater geen stamboom is aangevraagd is omdat zij deze kittens niet voor de fok en niet voor de show zouden gaan inzetten. Ook een reden is dat zij dan het jaar erop wel weer een gepland nest kunnen fokken met daarbij een stamboom. Nogmaals, mijn fokker hanteerd de regel dat hij bij 1 nest per jaar een stamboom aanvraagd.