Mirjammie schreef:Mij is geleerd (vorige studie) dat dit 1 nest per jaar is. Eén nest per jaar waar een stamboom bij aangevraagd kan worden. Dit wordt dan ook strikt bijgehouden bij de verenigingen. Dat is dus 1 nest per twee jaar minder. Maar dit heb ik vorig jaar nog gelezen/gehoord. Dus misschien is het van de laatste jaren... Mischien is dit aantal teruggebracht vanwege de huidige problematiek rondom het overschot aan (zwerf- en asiel) katten.![]()
Hier moet ik toch even op reageren!!! Hier klopt echt helemaal niets van!
Bij de meeste verenigingen mag je per 2 jaar per poes voor 3 nestjes een stamboom aanvragen. En dat is niet omdat er anders een overschot aan kittens komt, maar om de poes te beschermen, zodat ze niet als een soort broedmachine gebruikt kan worden.
Er zijn meerdere redenen voor, en inderdaad ook om te voorkomen dat de poes als een soort broedmachine gebruikt wordt. Om het overschot van kittens (iets) te reguleren is maar één voorbeeld.
Mirjammie schreef:Ik ken de fokker van mijn kat! En ben heel erg tegen broodfokken, echt héél erg tegen het uitpuiten en als maar doorfokken met dieren! Dus ik zal nooit een kat kopen bij zo´n fokker. Deze fokt niet te veel met zijn Brits kortharen, hiervan ben ik overtuigd. Mijn Brits korthaar komt uit een tweede (oeps-) nest van die fokker van dat jaar. Ik weet ook niet hoe het kwam dat er een oeps-nest was want de katers en de poezen zijn appart gehuisvest, maar het was nou eenmaal zo... Ik kwam via een stage bij deze fokker terecht en ben toen helemaal verliefd op deze kitten geworden en heb er toen zelf (als arme student) 400 euro voor neergelegd. (nooit spijt van gehad!Dus als een fokker je zoiets wijsmaakt als reden voor het niet aanvragen van een stamboom dan klopt er iets echt niet! Het aanvragen van een stamboom kost een fokker ook echt niet veel, rond de 10-20 euro per kitten, dus daar hoeven ze het ook zeker niet te laten. Ik hoop dat je nu snapt dat een fokker die eerlijk fokt met zijn dieren ALTIJD een stamboom zal aanvragen, en dat jouw kat dus hoogstwaarschijnlijk ook gewoon van een fokker komt die dus feitelijk 'bijklust' als broodfokker (dus teveel fokt met zijn/haar poezen en dus geen stamboom meer kon aanvragen voor het nest) en je er dus helaas in bent getrapt
Er zijn namelijk ook nog steeds fokkers die hun het fokken van katten niet zien als hobby, maar als makkelijke inkomstenbron...

Maar ik begrijp je reactie. Er zijn inderdaad nog steeds veel te veel mensen die fokken voor de inkomsten. TE veel!