Een hond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Een hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:19

€50,- voor voer is niet meer dan normaal, ik voer nu Eukanuba (op advies van asiel) en een zak van 7,5kg is iets van €35,- zit je al erg snel aan.
Ja je kunt goedkopere brokken geven zoals van de Lidl, maar als ik kijk naar de voedingswaarden daar in zou ik dat zelf nooit geven :) Sowieso moet je al snel van de goedkopere merken meer voeren om alles binnen te krijgen, dus vraag me af of het uiteindelijk wel goedkoper is :)

Waarom willen jullie niet meer dan 250,- uitgeven aan een hond? Als het beestje ziek wordt o.d. kan er een veel grotere kostenpost ontstaan en het lijkt mij juist dan verstandig om een gezonden hond aan te schaffen :)

Mijn hond heb ik donderdag 2 weekjes en komt uit het asiel, super lief dier alleen kan niet met andere honden en moet ik dus altijd aangelijnt houden. Je kunt het als een probleem zien, maar voor mij persoonlijk is het geen probleem.
Goed je keuzes afwegen en kijken wat jij zoekt in een hond (en de rest van het gezin) dan kom je vast tot een ras wat bij jullie past, of evt. een bastaard :)

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:21

Niet meer dan 350, op dit moment aan de aanschaf van een hond. Want daar komt alles nog omheen......
maar eerst komt er nog een GOED overleg
Aangezien mijn vader het er nog niet mee eens is........ En zolang dat niet zo is kunnen we beter geen hond nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:23

Ik vind dat ruim als je het over een asiel hond hebt.

Een goede rashond krijg je er niet voor :n

Maar idd, iedereen moet het ermee eens zijn :j

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:26

Daarom laat ik alle mogelijkheden nog open... een asielhond kan, maar misschien zijn we er wel voor bereid om er een groter bedrag voor neer te leggen.
Ik vind 500 euro persoonlijk al veel geld..... ik weet natuurlijk niet hoe de rest daar tegenaan kijkt.

Maar alle informatie in dit topic geeft al veeeeel duidelijkheid, en maakt de keuze makkelijker :)

We hebben eergister nacht op stal 9 rottweiler puppies gekregen !
Ik vind rottweilers GEWELDIG! Echt ik ben helemaal verliefd op die honden...
Maar als er daar vreemden op het erf komen en de hond staat je absoluut niet aan ben je de banketstaaf. (Nou lopen ze niet los zonder iemand erbij) en daarom willen mijn ouders geen rottweiler. Snap ik ook wel, vooral als 1e hond.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:10

En om nou te sparen voor een rashond??

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:11

Das een heeeeel slim plan myra :D (zo heet mijn moeder toevallig ook :) )
We hebben nog tot eind dit jaar, alle tijd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:26

Ik zou een Rottweiler ook niet doen als beginnershond, is mss wat te heftig......

Ik kom weer aanzetten met de doggen, maar is dat niet wat? Die zijn lief, goed waaks, maar ook vriendelijk en goed te trainen......

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:27

Doggen?
welke bedoel je?

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:31

Vliendertje schreef:
Das een heeeeel slim plan myra :D (zo heet mijn moeder toevallig ook :) )
We hebben nog tot eind dit jaar, alle tijd :)

Daarom, dan heb je nog alle tijd om uit te zoeken wat voor hond er bij jullie past, en om elke maand een x bedrag op zij te zetten ;) Enne ik heet niet Myra, mijn hond wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:35

Doggen, dat is een rasgroep. Daaar valt de Duitse dog onder, maar ook de Berner Senner, de boxers, de Schnauzers, Sint Bernhards, lieve honden, die heel vriendelijk en zachtaardig zijn, maar ook beschermend een waaks, alleen soms wat ehh.... lui..... :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:58

Allereerst moet je beslissen of je een rashond wilt, dat gaat je rond 800,- kosten, afhankelijk van het ras. Denk je op mp een leuke rashond te zien voor een klein prijsje (minder dan 600,-) dan heb je zeer waarschijnlijk te maken met een broodfokker of je hebt geen rashond, of beide.

Qua kruisingen is er veel leuks maar moet je net tegenkomen, prijs van een kruising is max zo'n 250,-, willen ze meer dan klopt er iets niet want een kruising is echt niet meer waard.

Asiel is een goede optie, je hebt een redelijk goedkope hond maar weet iig zeker dat hij gezond is, bij asiels hebben ze ook geregeld pups zitten (niet van 8 weken maar wel onder 6mnd).
Wat je ook kunt doen is kijken naar herplaatsers maar let dan wel heel goed op dat je geen hond neemt die niet handelbaar is oid, enkel honden waar bv geen plek meer voor is (maar dus wel goed zijn opgevoed) zijn geschikt voor beginners.

Rassen als Rottweilers, Dobermannen, Herders ed moet je absoluut niet nemen als beginner.

Kosten ligt erg aan de grootte van de hond, hoe groter hoe meer hij eet uiteraard. Daarnaast jaarlijkse entingen en anti-vlo ed zijn niet zo duur, op jaarbasis max zo'n 100,-.
Verzekeren is een goed idee als je geen verrassingen wilt, als je meteen begint met verzekeren als het nog een pup is ben je goedkoper uit.

Bedenk ook goed wat je wilt van een hond; moet hij waaks zijn? Allemansvriend? Wil je er lange wandelingen mee maken of juist niet? Heb je bezwaar tegen kwijl of veel haar? Moet ie makkelijk te trainen zijn of mag hij weleens eigenwijs zijn? Wil je hem los laten lopen als je wandelt? Heb je andere dieren in huis of kinderen? Allemaal dingen die je moet verzinnen voor je een ras kiest anders kom je zeker voor verassingen te staan.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 21-01-09 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:04

is het je eerste hond?
wat wil je precies doen met de hond? moet ie mee met de paarden? en 2x daags mee rennen, of moet ie thuis liggen.
welke ervaringen heb je met honden? heb je katten? kleine kinderen?

IK raad iedereen aan een hond uit het asiel te nemen, zo geef je een hond ook een fijn leven.
maar als eerste hond zou ik niet een "oudere" hond uit het asiel nemen aangezien er dan al een verleden achterzit (als een hond zijn huis moet verlaten is dat best traumatisch) maar er zitten echt enorm veel leuke pups in het asiel, volle labradors, of kruizingen. kijk eens op www.dierenasiels.com

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:14

Liezel1 schreef:
De €50 voor voer hetzelfde, ik wil hem over gaan zetten op vers vlees om zijn vacht zo vetvrij mogelijk te houden ivm de vlooien.
Dan ben ik dat bedrag per maand kwijt. Als je RC of Eukanuba voert, zit je daar ook al snel aan hoor.

Ik geef vers voer en ben voor een hond die (momenteel) een kilo per dag eet 25 euro per maand kwijt! Je moet alleen de juiste adressen vinden.
Daarnaast heb je ook "hele goede" brokken(contradictie volgens sommige fanatieke versvoergevers ;) ) voor € 30. Zie niet in waarom dan zo'n duur merk moet kopen doe niet altijd beter zijn! Sommige merken hebben niks voor niks bijnamen! Maarja sommige honden doen het er goed op ;)

Daarnaast sommige geven het argument mijn hond heeft dit en dat en daarom moet je rekening houden met. Natuurlijk moet je niet uitgaan van een vast bedrag en kan het zo zijn dat hond meer gaat kosten ivm een afwijking. Maar moet je er alvast vanuit gaan? Nee, maar je moet natuurlijk ook niet op de cent gaan uitrekenen of het in je budget past.

Hij kan tot zijn 12e nooit iets hebben en hij kan de 1e dag al gelijk onder een auto lopen met dure operatie kosten... je kunt niet overal rekening mee houden.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 10:18

anneliesdj schreef:
Bedenk ook goed wat je wilt van een hond; moet hij waaks zijn? Allemansvriend? Wil je er lange wandelingen mee maken of juist niet? Heb je bezwaar tegen kwijl of veel haar? Moet ie makkelijk te trainen zijn of mag hij weleens eigenwijs zijn? Wil je hem los laten lopen als je wandelt? Heb je andere dieren in huis of kinderen? Allemaal dingen die je moet verzinnen voor je een ras kiest anders kom je zeker voor verassingen te staan.

Allemansvriend, graag!
Lange wandelingen
kortharige en weinig kwijl
Mag best wel eens een eigenwijze hond zijn, maar moet ook los kunnen lopen op wandeling enz. (Dus makkelijk aan te sturen, maar dat moetten we haar dan gewoon leren).
Geen andere dieren+kleine kinderen
Goed met andere honden om kunnen gaan, veel uitstapjes

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:55

Vliendertje schreef:
Allemansvriend, graag!
Lange wandelingen
kortharige en weinig kwijl
Mag best wel eens een eigenwijze hond zijn, maar moet ook los kunnen lopen op wandeling enz. (Dus makkelijk aan te sturen, maar dat moetten we haar dan gewoon leren).
Geen andere dieren+kleine kinderen
Goed met andere honden om kunnen gaan, veel uitstapjes

Ik heb zo het idee dat je 'kortharig' wil, omdat dat minder haren in huis zijn? Vergis je hierin niet! Ik zou juist nooit een kortharige hond willen, net omwille van die haren... Bij een langharige hond heb je af en toe wat lange dikke plukken haar, die je vervolgens gewoon kan oprapen en de vuilbak in kan kieperen. Bij een kortharige hond kruipen die haartjes over tussen en in, loop met je broek tegen een ruivende kortharige hond en je bent een half uur bezig om je broek haarvrij te krijgen.

De eerste rassen waar ik zo aan denk:
heidewachtel
Vizla
Kooikerhondje
Nova scotia duck tolling retriever

Waarschijnlijk niet allemaal even geschikt, maar toch in grote mate.. Lees veel rasbeschrijvingen, en kijk dan kritisch naar jullie eigen situatie om te zien of de hond erin past.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 12:40

Nee, niet om de haren, maar ik ben allergisch haha. en met kortharige honden is dat gewoon veel minder :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:45

http://www.dierenasiels.com/
hier kun je leuk plaatjes kijken en er is genoeg keus...
een hond van 1 jaar is minder werk dan een pup...
vergis je niet in het werk wat een pup met zich mee brengt....ik weet niet hoe je vader reageert,die toch al niet een vreselijke voorstander is,als zijn schoenen opgegeten zijn en er overal poep ligt.....

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:48

Vliendertje schreef:
Nee, niet om de haren, maar ik ben allergisch haha. en met kortharige honden is dat gewoon veel minder :)

Dus je bent allergisch?!
weet je dan wel waar je aan begint?
Ook een kortharige hond verliest haren (en de huidschilfers) waar je ziek van word.
Heb je het al eens getest met een hond?
(en dan bedoel ik niet 1 dag bij een hond in de buurt zijn)

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:48

Vliendertje schreef:

Daar zou ik absoluut niet vanuit gaan! Allergisch voor honden = allergisch voor honden. Kort- of langharig maakt dan helemaal niets uit! Mensen met een allergie reageren (dacht ik) voornamelijk op de huidschilfers van honden, niet zo zeer op de haren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:54

Wellicht biedt een naakthond (:=) soelaas...

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:12

mariettek schreef:
500 euro is voor een rashond echt aan de lage kant. Honden waar je voor betalen moet via marktplaats, zijn vaak broodfokkers. Als een hond namelijk geen stamboom heeft (en het vaak dus een 'oeps' nestje was) hoef je er toch geen geld voor te vragen? Een uitzondering geldt natuurlijk voor de gemaakte dierenartskosten.
:)

Ben ik het niet mee eens. Ik ben er echt heel erg op tegen om hondjes gratis aan te bieden. Je bevordert dan dat mensen in een impuls zo'n schattig pupje meenemen zonder al te goed te hebben nagedacht over wat het hebben van een hond inhoudt. Dus vind ik dat er altijd een X-bedrag voor een pup moet worden gevraagd. Garanties dat de toekomstige eigenaren echt heel goed weten waar ze aan beginnen krijg je natuurlijk nooit. Er belanden tenslotte ook duur betaalde rashonden in het asiel. Maar ik denk wel dat mensen toch iets beter nadenken als ze iets moeten betalen.
En (dierenarts)kosten maakt iemand die goed voor die pups heeft gezorgd altijd. Ontwormen, enten, chippen, een paspoortje, voeding, het kost allemaal geld, ook als het bastaardjes/stamboomloze hondjes zijn.
Als iemand honderden euro's gaat vragen voor een bastaard of een behoorlijk bedrag zou vragen zonder dat de pup is geënt en gechipt dan zou ik wel achter mijn oren krabbelen, maar ik vind wel dat iemand die het beste voorheeft met de hondjes er iets voor mag vragen. Ik zou persoonlijk juist geen vertrouwen hebben in iemand die hondjes gratis aanbiedt. Dan vraag ik me af of zo iemand wel naar die beestjes heeft omgekeken.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:17

Kortharige honden verharen niet per definitie minder dan langharige. Het tegendeel is vaak waar. Als je last hebt van hondenharen dan zou ik in ieder geval heel goed nadenken voor ik een hond aan zou schaffen. De honden die het best geschikt zijn voor mensen met allergieklachten zijn honden die een vacht hebben zoals een poedel. Dus als je een flinke hond wilt, een grote poedel, een labradoodle, een barbet etc.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:07

Chubby schreef:

Zo kende ik ook iemand die allergisch was voor katten. Doe nam zo'n naaktkat.
Fokker had m binnen 1 week weer terug. Die vrouw was allergisch voor de huidschilfers, dus dat schoot ook niet op!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 14:08

Kijk, daarom heb ik dat dus achterwegen gelaten haha!

Wij hebben altijd katten in huis gehad. Toen de kat uit huis ging werd ik allergisch voor ... Katten!
Waarom heb ik hier tot mijn 14e geen last van gehad? Juist, omdat wij een kat in huis hadden.
Toen de kat weg was was het huis natuurlijk schoner. (Dan zakt je weerstand!)
Eerder had ik dus nooit last van katten of honden.

Dus als wij nu een hond in huis nemen zal ik er vast wel last van hebben de eerste tijd. gelukkig heb ik erg goede medicijnen.

Als ik bij mijn tante ben heb ik er last van (lang harige hond).
Als ik bij een andere tante ben (3 kortharige honden toen) heb ik er geen last van.

erg raar......
Ik heb iig genoeg informatie van jullie ontvangen! Dit ga ik nu eventjes doorgeven aan mijn ouders.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:14

Liezel1 schreef:
Chubby schreef:

Zo kende ik ook iemand die allergisch was voor katten. Doe nam zo'n naaktkat.
Fokker had m binnen 1 week weer terug. Die vrouw was allergisch voor de huidschilfers, dus dat schoot ook niet op!

Ja, dat kan ook nog inderdaad... :D

TS, een allergie bouw je op. Daarom kun je járen nergens last van hebben en vervolgens zwaar allergisch raken.