Poes met voedselallergie ineens toch weer diarree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Poes met voedselallergie ineens toch weer diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:43

Hebben ze getest op Giardia, is namelijk een hele makkelijke en snelle test. Ik wist het < 5 min. Als er geen sprake is van Giardia heeft weinig nut, het is verder wel een prima ontworming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:54

Nee er niet op getest, o dus dat middel is een ontworming? Want dan heeft de hond het ook gehad (Die wormenkuur) wormenkuur heet milbemax.
De pillen die ze heeft gekregen heet metronidazol (tegen garida en amoeben) en synolux (tegen darmontsteking) en dus de wormenkuur.
Testen was niet nodig

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:19

Ik moest van 3 dagen ontlasting opvangen voor een betrouwbare giardia diagnose. Schijnt namelijk dat er niet bij elke ontlasting ook sporen van giardia te vinden zijn. Daarom kan van 1 keer ontlasting niet goed gezegd worden of er sprake is van giardia. Het schijnt inderdaad besmettelijk te zijn, mijn Da adviseerde het gewoon aan te kijken en pas aan de bel te trekken op het moment dat 1 van de andere dieren aan de diarree zou gaan. Dus als dat het geval is, dan zou ik voor de zekerheid even een kuurtje voor ze ophalen. Zo niet, dan gewoon niet doen. Blijkt in de praktijk niet zo besmettelijk als wat er verteld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:22

XoNo schreef:
Zo niet, dan gewoon niet doen. Blijkt in de praktijk niet zo besmettelijk als wat er verteld wordt.

Klopt, dat zei mijn dierenarts ook van de dierenkliniek, ze zei dat het goed te behandelen was en dat ik me niet gek moest laten maken door die paniekverhalen die je leest op internet.
Ik heb alle vertrouwen in hun.
Maar beetej extra hygiene kan geen kwaad, en mocht de het dinsdag nog hebben haal ik wel een zelfde soort kuur.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:23

Wij hebben de tuin, waar onze pup voornamelijk zijn behoefte deed toen hij zo aan de diarree was, 3 keer per week schoongeschrobt met dettol :D Schijnt dat het niet enorm helpt, eigenlijk zou je de boel moeten stomen. Maar idd, niet de paniekverhalen geloven.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:26

Nee maar als het in de snaptest te zien is, dan is het er. Is niet zo heel besmettelijk. Alleen mijn oudje begon mee te doen, de andere 2 niet. In Panacur (pillen maar ook pasta) zit een wormen kuur maar ook metronidazol. Meestal geven ze dat tegen Giardia.
Hij test niet omdat hij bijna overal medicatie voor geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:27

Dus toch dettol ja dat zei de DA ook al, werkt ook langer. Volgens de 'paniek' verhalen zou dettol niet helpen alleen azijn.
Nou beetje nuchter verstand ging ik daar niet van uit dettol lijkt me beter werkt ook lang na.
Wat bleek je hondje uiteindelijk te hebben Xono?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:29

Ach, azijn kost geen drol, dan zou ik er gewoon wat azijn doorheen mikken, kan jou het schelen :D

Mijn hondje bleek uiteindelijk spoelwormen én giardia te hebben. Na wormenkuurtje en kuurtje tegen giardia werd het beter, met behulp van een probiotica kuurtje is zijn ontlasting binnen een week weer goed geworden :j Overigens heeft onze andere hond en de kat totaal geen last gehad van diarree, terwijl mijn 3 jarige teef bijzonder gevoelig op de darmen is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:33

O dus jou hele veestapel is niet besmet Xono :D J adaar ben ik dus zo bang voor, ik heb hier een oude kater zitten die normaal gesproken koploper is met kwalen, hij zit ook veel bij de hond.
Heeft niets gelukkig.
Ik ga dr dan ook maar van uit dat het de wormenkuur is waar ze last van heeft, of toch de long die ze gister door dr eten heeft gekregen.

Als een hond diaree heeft van een wormenkuur, is dat dan meteen de volgende dag of een paar dagen later, weet iemand dat?
En als het wel de long is, zou me niets verbazen ze reageerd ook al zo gevoelig op pens.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:35

Van een wormenkuur in principe meteen de dag erop, maargoed, mooiste is als er geen sprake is van diarree, het is niet altijd zo dat ze er van aan de dunne gaan.

Ik zou het gewoon even afwachten, het geluk met onze pup was dat hij wel goed at en dronk, maar toch werd hij flink mager...ja, een pupje kan bijna niets hebben, hij was 9 weken oud toen de problemen begonnen. Uiteindelijk geen blijvende schade en hij ziet er nu prachtig uit! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:40

ja 9 weken dat is wel heel ingrijpend, dan zitten zo nog zo vol op in de groei.
Gelukkig is Donna bijna 7 maanden dus kan ze wel tegen een stootje alleen zo
vervelend dat ze net 2 weken geleden hetzelfde heeft gehad.
Ik weet alleen nu dat ik niet te snel eten moet geven die fout heb ik de vorrige keer gemaakt daardoor duurde het alleen maar langer dan nodig.

Ze oogt overigens niet ziek, dat was ze de vorrige keer wel. Ik laat dr maar gewoon even, morgen na het werk geef ik dr wel haar eerste rijst met kip dat ging de vorrige keer ook goed :)

Toch fijn om er gedachtes over te wisselen :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:44

In sommige gevallen zeggen ze dat het goed is om gewoon door te voeren. Dat kan in het geval van giardia misschien juist wel goed zijn, zo krijgen ze in die korte periode dat het eten zich als een dolle neger door het lichaam worstelt, toch nog iets aan voedingsstoffen binnen. Kip met rijst daar zit geen hol in, wij mochten ook geen brokken voeren, maar uiteindelijk had ik het liever wel gedaan. Beestje had honger, is enorm afgevallen en voor die parasiet maakt het niet uit of er nu kip of brokjes doorheen gaat. Maargoed, aangezien je niet zeker weet waar de diarree door komt...is het misschien verstandig om inderdaad even een dagje te vasten :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:47

Bij sommige ontstekingen raakt het darmslijmvlies toch behoorlijk aangetast. Mijn hond had bij 8 weken 2 soorten wormen, giardia en coccidiosis. Een darm moet soms wel even rust hebben voordat je voeding aanbiedt. Ik gaf die van mij dan altijd convalescence support, omdat dat toch redelijk rustig voedsel is.