Honden en kleren, wat vind jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:27

Mijn maltezers (rashondjes, hebben alleen bovenvacht) lopen in de winter toch echt met een jasje aan. Mijn showhondjes hebben hun vacht in de olie staan, dan beschermt het niet meer tegen de kou. En die buggy, tja. Als ik de hele roedel meeneem, en daar zitten ook jonge hondjes bij die minder lang mogen lopen dan de rest, dan gaan ze toch in die buggy om uit te rusten. Ook op show als ze niet vies mogen worden van de parkeerplaats naar de hal is het heel handig. Maar goed, ieder zijn ding. Er zijn genoeg mensen die het hele showgebeuren "sielugh" vinden.

xManon_

Re: Honden en kleren, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:31

Toch vind ik het best raar dat een hondje iets in zijn vacht krijgt waardoor 'ie zichzelf niet meer goed kan onderhouden, omdat dat mooier/beter is voor de show?

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:39

Dat is helemaal waar. Maar in de rasstandaard staat nu eenmaal dat die vacht tot op de grond dient te hangen, zijdeachtig en dus niet pluizig. Dit lukt alleen door een goed onderhoud van de vacht. Mijn hondjes lijden er niet onder hoor. Bij mij kunnen ze tenminste nog hond zijn, de meeste showmensen met maltezers laten ze niet eens meer buiten lopen! Dat vind ik echt te ver gaan.

Een van mijn teefjes:

http://i60.photobucket.com/albums/h21/s ... recht1.jpg

http://i60.photobucket.com/albums/h21/s ... 070328.jpg

Overigens zet ik ze na hun showcarriere gewoon kort.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:47

swiffer schreef:
Dat is helemaal waar. Maar in de rasstandaard staat nu eenmaal dat die vacht tot op de grond dient te hangen, zijdeachtig en dus niet pluizig. Dit lukt alleen door een goed onderhoud van de vacht. Mijn hondjes lijden er niet onder hoor. Bij mij kunnen ze tenminste nog hond zijn, de meeste showmensen met maltezers laten ze niet eens meer buiten lopen! Dat vind ik echt te ver gaan.

Een van mijn teefjes:

http://i60.photobucket.com/albums/h21/s ... recht1.jpg

http://i60.photobucket.com/albums/h21/s ... 070328.jpg

Overigens zet ik ze na hun showcarriere gewoon kort.

Tja ik vind dit ook te ver gaan........het is niet meer de hond die die origineel is eigenlijk
je voldoet aan een zogenaamd "rasstandaard" die niet meer standaard is :n
net als de vacht...heel belangrijk.....die hoort ook bij een soort standaard...en dat standaard is niet zoals ze het nu eisen op de shows

Ik kom vanuit mijn club ook regelmatig op shows,maar wij veranderen niks aan ze :n

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:49

Ik vind dat de mensen zelf moeten weten of ze hun hond kleertjes aan geven. Bij sommige dieren vindt ik het wel leuk staan :D.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:50

@ikdoemaarwat:

Ik verander niets aan de vachten van mijn honden, ik onderhoud ze alleen goed.

Ik begrijp je verhaal over die standaard niet zo goed?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:53

swiffer schreef:
@ikdoemaarwat:

Ik verander niets aan de vachten van mijn honden, ik onderhoud ze alleen goed.

Ik begrijp je verhaal over die standaard niet zo goed?

Nou om een voorbeeld te geven bijv de : poedel: dat opgeschoren en geknipte gedoe
allemaal om te voldoen aan de "rasstandaard" die ze opdragen bij die shows
maar van origine zijn het dus geen standaard dingen
standaard hebben de honden geen geknipte en opgepofte kapsels...

snap je hem nu ;)
er is dus eigenlijk niks standaards meer aan....

en dat geld dus met heel veel rassen, zo ook met die "swiffers" ;)

Ik vind het heel fijn dan onze club nederland zich houdt aan hoe de hond van origine is....
dus niet ,touperen,knippen of wat ook

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:57

Als ik niets aan die vacht zou doen, dan krijg ik een grote klittenbaal. Een maltezer heeft nu eenmaal lang sluik haar dat iedere dag goed gekamd moet worden.

Uit de officiele FCI standaard:

Haar: Dicht, glimmend, glanzend zwaar vallend en van een zijdeachtige structuur.. Zeer lang over het gehele lichaam en recht over zijn gehele lengte zonder sporen van golven of krullen. Op de romp zou het langer moeten zijn dan op de schofthoogte en zwaar terug vallend naar de grond, als een cape die dicht aan de romp zit. Zonder openingen in de vorm van bosjes, vlokken en pluis.

Bosjes, vlokken en pluis zijn acceptabel aan de voorkant, van de elleboog tot de voet en aan de achterhand van de knie tot de voet. Er is geen ondervacht. Op het hoofd is de vacht zeer lang, net zo als op de voorsnuit/voorgezicht waar het zich vermengt met de baard, ook op de schedel, waar het valt en zich uiteindelijk vermengd met de beharing die de oren bedekken. Aan de staart valt het terug één kant van het lichaam, zodat het op de flank en op de dij zo'n lengte is dat het tot de hak reikt.

De meeste niet showhonden worden juist om deze reden geknipt/geschoren.

Welk ras heb/show jij?

Hihi, we gaan weer lekker offtopic.. Trouwens, die lange haren die hebben met het oorspronkelijke "gebruiksdoel" te maken: het warmhouden van handen en voeten van adelijke dames... :+
Laatst bijgewerkt door swiffer op 16-01-09 21:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:58

Ik vind je hond aan kleden a la Paris Hilton zoo fout!
En mensen die honden in tassen stoppen moeten helemaal eens een cursus over beesten hebben.
Zag laatst op Dr. Phil nog een vrouw met een hondje die buiten nog nooit de grond had aangeraakt, en dat hondje had zelf ook nog eens een hond.. dat was zijn huisdier :')

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:02

Ja dat heb ik ook gezien. Oke dat vind ik een beetje te overdreven. Maar dat moeten die mensen zelf weten. Het was toch dat hondje dat ook hele korte pootjes had?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:06

swiffer schreef:
Als ik niets aan die vacht zou doen, dan krijg ik een grote klittenbaal. Een maltezer heeft nu eenmaal lang sluik haar dat iedere dag goed gekamd moet worden.

Uit de officiele FCI standaard:

Haar: Dicht, glimmend, glanzend zwaar vallend en van een zijdeachtige structuur.. Zeer lang over het gehele lichaam en recht over zijn gehele lengte zonder sporen van golven of krullen. Op de romp zou het langer moeten zijn dan op de schofthoogte en zwaar terug vallend naar de grond, als een cape die dicht aan de romp zit. Zonder openingen in de vorm van bosjes, vlokken en pluis.

Bosjes, vlokken en pluis zijn acceptabel aan de voorkant, van de elleboog tot de voet en aan de achterhand van de knie tot de voet. Er is geen ondervacht. Op het hoofd is de vacht zeer lang, net zo als op de voorsnuit/voorgezicht waar het zich vermengt met de baard, ook op de schedel, waar het valt en zich uiteindelijk vermengd met de beharing die de oren bedekken. Aan de staart valt het terug één kant van het lichaam, zodat het op de flank en op de dij zo'n lengte is dat het tot de hak reikt.

De meeste niet showhonden worden juist om deze reden geknipt/geschoren.

Welk ras heb/show jij?

Hihi, we gaan weer lekker offtopic.. Trouwens, die lange haren die hebben met het oorspronkelijke "gebruiksdoel" te maken: het warmhouden van handen en voeten van adelijke dames... :+

en de strikjes dan? zijn die ook rasstandaard?

Ik heb overigens een Bullmastiff
valt dus niet echt te knippen of te kammen , en strikjes al helemaal niet :+

edit: zie komische foto van spelletjesdag van hem in begin van het topic

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:12

OK, die strikjes daar worden ze natuurlijk niet mee geboren...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:16

Paarden met honden vergelijken in dit verband gaat niet op. Een paard zweet via de huid en een hond niet. Die zweet via zijn voetkussens en tong, dan zou je die in moeten pakken.

Mijn korthaar Chihuahua's hebben altijd zonder kleding buiten gelopen, ook met -20, en zijn nooit ziek geworden. Ook mijn bijna 15-jarige korthaar ging met de laatste vorst nog vrolijk zonder kleren naar buiten.

Mijn dierenarts (en vele met hem) zegt: Die kleding heeft voornamelijk nut voor de bazen, voor de honden is het onzin en zelfs af te raden.
Gewoon in beweging houden en ga je ergens stil staan pak ze dan even op en doe ze desnoods even onder je jas.

Het is en blijft gewoon een hype, voor de hype zag je zelden tot nooit Chihuahua's met kleding, hooguit een dekje bij een zieke hond. En die hebben het allemaal overleefd. :)

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:22

Tja, ik ken iemand die een hondenbuggy heeft. Ze heeft twee honden doet vaak lange wandelingen mee met beide honden, maar omdat de oudste niet meer zo ver kan wandelen, gaat hij stukken in de buggy mee. Dan vind ik het toch kunnen eerlijk gezegd, het beestje vind het ook leuk dat hij dan toch meekan.

Wat de jasjes betreft: onnodig tenzij voor medische redenen.
Ken iemand met een dog (gigantische hond) en die heeft zware HD. In de winter draagt hij ook een jasje buiten en voelt zich dan duidelijk beter.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:24

Jakary schreef:
Tja, ik ken iemand die een hondenbuggy heeft. Ze heeft twee honden doet vaak lange wandelingen mee met beide honden, maar omdat de oudste niet meer zo ver kan wandelen, gaat hij stukken in de buggy mee. Dan vind ik het toch kunnen eerlijk gezegd, het beestje vind het ook leuk dat hij dan toch meekan.

Ik heb ook meerdere honden en til mijn oude Chihuahua gewoon op als het te ver wordt of laat hem lekker thuis. Als een hond in zo'n buggy past is hij ook makkelijk te dragen.

Hoe denk je dat al die eigenaren dat deden voordat die dingen een hype werden en op de markt kwamen?

Iedereen moet het voor zichzelf weten natuurlijk, maar een normaaldenkend mens wil toch niet met een hond in een buggy lopen? Daar horen baby's in geen huisdieren.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:26

Mijn chihuahua heeft geen kleren :')

Nouja 1 jasje, om te proberen maar die wilt tie niet eens aan. Hoeft van mij ook niet.

Mijn shih tzu, hebben ook vaak lange haren, is ook altijd lekker kort!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:28

Ik vind het erg onzinnig. Niet nodig.
Tenzij er een medische reden is.

Dat Chihuahua's kleding nodig hebben vind ik het meest onzinnige wat ik ook gehoord heb.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:31

ThePast03 schreef:
Ik heb ook meerdere honden en til mijn oude Chihuahua gewoon op als het te ver wordt of laat hem lekker thuis. Als een hond in zo'n buggy past is hij ook makkelijk te dragen.

Hoe denk je dat al die eigenaren dat deden voordat die dingen een hype werden en op de markt kwamen?

Iedereen moet het voor zichzelf weten natuurlijk, maar een normaaldenkend mens wil toch niet met een hond in een buggy lopen? Daar horen baby's in geen huisdieren.

Ik zou er ook nooit mee rondlopen, maar da's ieder zijn keuze.
En nee, de hond die in de buggy zit is geen kleintje dat je enkele kilometers op je arm neemt, helaas.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:31

Jakary schreef:

Wat de jasjes betreft: onnodig tenzij voor medische redenen.
Ken iemand met een dog (gigantische hond) en die heeft zware HD. In de winter draagt hij ook een jasje buiten en voelt zich dan duidelijk beter.

ik vind net als ThePast03: een buggy is voor kinderen
als ik ga fietsen naar mijn moeder dan gaan mijn honden altijd mee
[***] mijn oude jack red dat hele stuk alleen niet meer
daarom heb ik een oude sporttas om mijn schouders hangen en daar gaat ze dan heel even in

maar ik zie me toch al voor me dat ik een buggy of speciale tas ga aanschaffen, puur en alleen voor de hond ..... :n

idd medisch vind ik het wel een ander verhaal worden
Ik heb [***] op stal met deze kou ook een jas aan (waterdicht en onopvallend) anders krijg ik haar echt niet mee
Maar dan moet je rekenen dat deze hele oude dame dan wel uren in de kou moet zitten en dit door haar leeftijd niet meer aankan
maar je ziet toch nog te vaak van die paris hiltonjasjes en dan denk ik: gut gut gut

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:49

Ik denk dat ik mijn honden met dezelfde redenen aankleed als de meeste mensen hun paarden, namelijk:

- Als ze zich niet warm genoeg kunnen houden buiten
- Last hebben van botten of spieren

En ach, dan gaan de meesten op dit forum ook voor een leuke paardendeken, zo ga ik voor een leuk jasje.

Ik let altijd op of het jasje goed genoeg zit, en ook nut heeft,
Een simpel geruit oude-vrouwen-poedel-dekje ligt alleen op de rug, terwijl ze juist met hun buik door het bevroren gras lopen. ;)

Kleding in de zomer vind ik echt TE!
net zoals parelkettinkjes en hele dure disigner kleding!
Dat heeft een hond niet nodig

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:51

klijntjuh: ze hebben het niet nodig..........maar je verkoopt t wel :?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:54

ik heb het over strass jurkjes van $500,- ;)

Die dingen die ik verkoop zijn echt super relaxt, geen rare vorm designerjurk waarvan het lijfje strak zit, en er een sleep aan de jurk zit ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:57

Klijntjuh schreef:
terwijl ze juist met hun buik door het bevroren gras lopen. ;)

Daar konden ze voor de hype ook prima tegen en ook nu nog.

Punt is dat veel mensen (waaronder ook jij) veel geld verdienen aan deze hype door verkoop van kleding, tassen, sierraden etc. en die zullen je allemaal vertellen dat het wel nodig is.
En dat Chihuahua's ineens niet meer tegen vrieskou kunnen terwijl ze daar voor de hype gewoon tegen konden zonder kleertjes. ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:58

Afbeelding

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:58

ThePast03 schreef:
Klijntjuh schreef:
terwijl ze juist met hun buik door het bevroren gras lopen. ;)

Daar konden ze voor de hype ook prima tegen en ook nu nog.

Punt is dat veel mensen (waaronder ook jij) veel geld verdienen aan deze hype door verkoop van kleding, tassen, sierraden etc. en die zullen je allemaal vertellen dat het wel nodig is.
En dat Chihuahua's ineens niet meer tegen vrieskou kunnen terwijl ze daar voor de hype gewoon tegen konden zonder kleertjes. ;)

Hoe deden jullie dat met een hondje met een hernia? (die geen wintervacht aan maakt..)