Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
swiffer schreef:Dat is helemaal waar. Maar in de rasstandaard staat nu eenmaal dat die vacht tot op de grond dient te hangen, zijdeachtig en dus niet pluizig. Dit lukt alleen door een goed onderhoud van de vacht. Mijn hondjes lijden er niet onder hoor. Bij mij kunnen ze tenminste nog hond zijn, de meeste showmensen met maltezers laten ze niet eens meer buiten lopen! Dat vind ik echt te ver gaan.
Een van mijn teefjes:
http://i60.photobucket.com/albums/h21/s ... recht1.jpg
http://i60.photobucket.com/albums/h21/s ... 070328.jpg
Overigens zet ik ze na hun showcarriere gewoon kort.
swiffer schreef:@ikdoemaarwat:
Ik verander niets aan de vachten van mijn honden, ik onderhoud ze alleen goed.
Ik begrijp je verhaal over die standaard niet zo goed?
swiffer schreef:Als ik niets aan die vacht zou doen, dan krijg ik een grote klittenbaal. Een maltezer heeft nu eenmaal lang sluik haar dat iedere dag goed gekamd moet worden.
Uit de officiele FCI standaard:
Haar: Dicht, glimmend, glanzend zwaar vallend en van een zijdeachtige structuur.. Zeer lang over het gehele lichaam en recht over zijn gehele lengte zonder sporen van golven of krullen. Op de romp zou het langer moeten zijn dan op de schofthoogte en zwaar terug vallend naar de grond, als een cape die dicht aan de romp zit. Zonder openingen in de vorm van bosjes, vlokken en pluis.
Bosjes, vlokken en pluis zijn acceptabel aan de voorkant, van de elleboog tot de voet en aan de achterhand van de knie tot de voet. Er is geen ondervacht. Op het hoofd is de vacht zeer lang, net zo als op de voorsnuit/voorgezicht waar het zich vermengt met de baard, ook op de schedel, waar het valt en zich uiteindelijk vermengd met de beharing die de oren bedekken. Aan de staart valt het terug één kant van het lichaam, zodat het op de flank en op de dij zo'n lengte is dat het tot de hak reikt.
De meeste niet showhonden worden juist om deze reden geknipt/geschoren.
Welk ras heb/show jij?
Hihi, we gaan weer lekker offtopic.. Trouwens, die lange haren die hebben met het oorspronkelijke "gebruiksdoel" te maken: het warmhouden van handen en voeten van adelijke dames...
Jakary schreef:Tja, ik ken iemand die een hondenbuggy heeft. Ze heeft twee honden doet vaak lange wandelingen mee met beide honden, maar omdat de oudste niet meer zo ver kan wandelen, gaat hij stukken in de buggy mee. Dan vind ik het toch kunnen eerlijk gezegd, het beestje vind het ook leuk dat hij dan toch meekan.
ThePast03 schreef:Ik heb ook meerdere honden en til mijn oude Chihuahua gewoon op als het te ver wordt of laat hem lekker thuis. Als een hond in zo'n buggy past is hij ook makkelijk te dragen.
Hoe denk je dat al die eigenaren dat deden voordat die dingen een hype werden en op de markt kwamen?
Iedereen moet het voor zichzelf weten natuurlijk, maar een normaaldenkend mens wil toch niet met een hond in een buggy lopen? Daar horen baby's in geen huisdieren.
Jakary schreef:Tja, ik ken iemand die een hondenbuggy heeft. Ze heeft twee honden doet vaak lange wandelingen mee met beide honden, maar omdat de oudste niet meer zo ver kan wandelen, gaat hij stukken in de buggy mee. Dan vind ik het toch kunnen eerlijk gezegd, het beestje vind het ook leuk dat hij dan toch meekan.
Wat de jasjes betreft: onnodig tenzij voor medische redenen.
Ken iemand met een dog (gigantische hond) en die heeft zware HD. In de winter draagt hij ook een jasje buiten en voelt zich dan duidelijk beter.
Klijntjuh schreef:terwijl ze juist met hun buik door het bevroren gras lopen.
ThePast03 schreef:Klijntjuh schreef:terwijl ze juist met hun buik door het bevroren gras lopen.
Daar konden ze voor de hype ook prima tegen en ook nu nog.
Punt is dat veel mensen (waaronder ook jij) veel geld verdienen aan deze hype door verkoop van kleding, tassen, sierraden etc. en die zullen je allemaal vertellen dat het wel nodig is.
En dat Chihuahua's ineens niet meer tegen vrieskou kunnen terwijl ze daar voor de hype gewoon tegen konden zonder kleertjes.