Wat voor een hond past het best bij ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Biebabeloeba

Re: Wat voor een hond past het best bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:48

Berner Sennen is idd fantastisch, vult alle puntjes op, maar...de gezondheid :s
Inderdaad kapot gefokt..die van mijn tante is wel nog 11 geworden, maar wel blind, HD en weet ik wat nog allemaal.
Mechelse Herder?? Goed waaks, terughoudend tov vreemden (men oom zen hond laat zich nu, na 4maand, door mij aaien, maar mijn moeder moet het nog steeds niet proberen) en beschermend tov baas.
Tov kids weet ik niet.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:52

Biebabeloeba schreef:
Berner Sennen is idd fantastisch, vult alle puntjes op, maar...de gezondheid :s
Inderdaad kapot gefokt..die van mijn tante is wel nog 11 geworden, maar wel blind, HD en weet ik wat nog allemaal.
Mechelse Herder?? Goed waaks, terughoudend tov vreemden (men oom zen hond laat zich nu, na 4maand, door mij aaien, maar mijn moeder moet het nog steeds niet proberen) en beschermend tov baas.
Tov kids weet ik niet.

Mijn vriendin is opgegroeid tussen mechelaars en indien TS interesse heeft; PB dan eens naar Jessol.
Haar vader kweekt mechelaars Lachen
Zij zal je er veel over kunnen vertellen!
Ze is wel niet zo vaak on line, maar als ze je PB zal lezen zal ze zeker reageren!

http://www.van-de-utadreef.be/
Hun website trouwens Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 15:56

Berner sennen zijn goed met kinderen over het algemeen.
Sharpei zou ik niet doen, ook een hond voor ervaren mensen en hebben vaak oogproblemen.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:59

anneliesdj schreef:
Haha, arme lab...

Wat zijn tot nu toe de rassen die je echt aantrekkelijk lijken?

Nee hoor een gouden labje is ze! Absoluut! Een volkomen kindervriendin is ze. Een nadeel heeft ze en dat is dat ze te lief naar iedereen is.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik een herder nog niet helemaal wegcijfer. maar dan heeft de witte herder iets meer de voorkeur over een duitse. Mechelaars vind ik te nerveus. iig diegene die ik heb meegemaakt.
Rottweiler cijfer ik ook niet weg. Omdat ik er twee van ken die echt super waren qua karakter. Maar misschien net iets te dominant.
Duitse doggen zijn echt fantastisch hoewel misschien een slagje te groot.

Wat wel naar voren is gekomen als ik zo rondkijk bij dit topic ik meer moet gaan kijken bij de dogachtigen dan bij de andere soorten honden.
En op cursus ga ik sowieso en gelukkig ben ik consequent dus ik heb wel vertrouwen in een iets moeilijkere hond.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:02

anneliesdj schreef:
Sharpei zou ik niet doen, ook een hond voor ervaren mensen en hebben vaak oogproblemen.

Zijn idd geen makkelijke honden, maar ken maar "weinig" makkelijke honden Haha!
En dat van die oogproblemen is zeker waar (zo'n operatie kost ook nog eens een zak vol kluiten...)
De enige makkelijke hond die ik ken is mijn oude labrador, goudeerlijk beest! Ja
Kennis van een vriendin heeft trouwens een Golden Retriever, en men, wat een ambetant beest als ik het hoor...

Denk dat je bovenal naar karakter en dan pas naar ras kan kijken.
Kijk trouwens eens op de sites van de asielen, ziitten ook vaak prachtige honden!
Mijn stafford komt van daar en nog geen moment spijt gehad!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:03

De boxer zou ik ook afschrijven. Heb altijd geroepen dat later als ik groot ben dat ik dan een Duitse Dog een Newfoundlander en een boxer wil hebben, dus vindt het ras op zich wel erg leuk. Nadelen zijn wel dat ze behoorlijk eigenwijs kunnen zijn en vaak zo verschrikkelijk lomp enhousiast dat ik het geen goede combi met jonge kinderen vindt. Die hebben gegarandeerd regelmatig de strepen op hun lijf staan en worden ook tegen de vlakte gewerkt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:06

Barco schreef:
anneliesdj schreef:
Haha, arme lab...

Wat zijn tot nu toe de rassen die je echt aantrekkelijk lijken?

Nee hoor een gouden labje is ze! Absoluut! Een volkomen kindervriendin is ze. Een nadeel heeft ze en dat is dat ze te lief naar iedereen is.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik een herder nog niet helemaal wegcijfer. maar dan heeft de witte herder iets meer de voorkeur over een duitse. Mechelaars vind ik te nerveus. iig diegene die ik heb meegemaakt.
Rottweiler cijfer ik ook niet weg. Omdat ik er twee van ken die echt super waren qua karakter. Maar misschien net iets te dominant.
Duitse doggen zijn echt fantastisch hoewel misschien een slagje te groot.

Wat wel naar voren is gekomen als ik zo rondkijk bij dit topic ik meer moet gaan kijken bij de dogachtigen dan bij de andere soorten honden.
En op cursus ga ik sowieso en gelukkig ben ik consequent dus ik heb wel vertrouwen in een iets moeilijkere hond.

Maar je hebt weinig ervaring met moeilijkere honden en een cursus is absoluut geen garantie dat het goed gaat. Een lab is wel wat anders dan bv een Rottweiler, Bouvier of Sharpei.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 16:07

Hahah whisperramse dat is onze lab dus ook. Echt geen vlieg kwaad doen.
Het allerliefste zou ik een waakse lab willen. Maar ja..... Risico is te groot dat als we weer een lab nemen het weer net zo'n goedzak is die de weg wijst en dat is een beetje tricky. Dan zouden we een derde bij moeten nemen.... Zo blijven we aan de gang.

Of moet ik totaal van een ander ras afstappen en kan ik het riskeren om een lab reu erbij te nemen??
(ik bedoel riskeren niet negatief hoor want ze zijn echt geweldig, maar af en toe een keer blaffen op de juiste timing zou toch wel fijn zijn)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:11

Zou ik niet doen, de kans dat je een goed waakse treft is niet zo groot.
En ik neem aan dat je een hond wilt die ook ingrijpt als er een vreemde in huis komt? Dus niet alleen blaft als er iemand aan de deur rammelt om vervolgens handlikkend om hem heen te huppelen. Een die grijpt als een vreemde op boze toon tegen jou praat als je in het park wandelt?

Dat begrijp ik iig uit je posts en denk dat je dan in de richting van een dog moet gaan denken.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 16:13

anneliesdj schreef:
Maar je hebt weinig ervaring met moeilijkere honden en een cursus is absoluut geen garantie dat het goed gaat. Een lab is wel wat anders dan bv een Rottweiler, Bouvier of Sharpei.

Dat besef ik me wel hoor Annelies. Maar wat in dit topic is aangegeven is weer tot stof om na te denken en kritisch naar mezelf te kijken wbt het soort hond. Ik ga echt neit over 1 nacht ijs en Ik ga met deze info verder zoeken naar info over het ras en informeren bij de rasverenigingen.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 16:14

anneliesdj schreef:
Zou ik niet doen, de kans dat je een goed waakse treft is niet zo groot.
En ik neem aan dat je een hond wilt die ook ingrijpt als er een vreemde in huis komt? Dus niet alleen blaft als er iemand aan de deur rammelt om vervolgens handlikkend om hem heen te huppelen. Een die grijpt als een vreemde op boze toon tegen jou praat als je in het park wandelt?

Dat begrijp ik iig uit je posts en denk dat je dan in de richting van een dog moet gaan denken.

nee dat dacht ik ook al... (ik zie de situatie die je schetst al helemaal voor me)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:17

Dat is zowieso goed. Ik wilde destijds graag een Duitse Dog of een Dobermann en ik ben wel vrij ervaren met honden om eerlijk te zijn. Toch heb ik afgezien van een Dobermann omdat deze onwijs strak opgevoed moeten worden en ik niet het risico wilde lopen. Daarbij wilde ik ook liever een reu dan een teef.

Jij bent zwanger en neem aan dat je dus niet heel veel tijd in de opvoeding kunt steken. Daarbij wil je ook niet straks tegelijk je kind en je hond moeten opvoeden, daarom kun je imo beter voor een makkelijker ras gaan.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 16:19

het is iig niet de bedoeling om stel op sprong een hond erbij te nemen. Ik moet een dezer dagen bevallen dus het wordt iig volgend jaar.

Waaom heb jij eigenlijk de voorkeur voor een reu ipv een teefje??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:22

Enerzijds omdat de reuen meestal de 'mooiere' honden zijn, anderzijds omdat ik geen zin in gezeur heb omtrend het loops worden ed en als laatste omdat reuen meestal waakser zijn dan teven.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 16:24

ok Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:25

Voornaamste reden was dat ze meestal de betere vertegenwoordigers van het ras zijn, stoerder, breder enz.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 16:26

bedankt voor je antwoorden! Ik ga eens even maar mijn paardje toe met onze veel te lieve lab Knipoog
Die nu zover in dromenland lijkt te zijn..... Genot om naar die beesten dan te kijken en te genieten!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:32

Volledig met annelies eens Ja Wij hebben overigens 2 duitse doggen, geweldige honden! Precies zoals annelies (en nog iemand, ben te lui om naam op te zoeken Tong uitsteken) al aangeeft. Superlief voor baas, redelijk makkelijk op te voeden (hoeft niet met een strakke hand), schrikt enorm af Haha! Tenminste, dat merk ik wel Tong uitsteken Is waaks, maar grijpt niet meteen. Onze Indy is een beetje een schijterd, maar staat wel haar mannetje (nja, vrouwtje Tong uitsteken) als het erop aankomt! Ja, ze zijn groot en ook een tikkie lomp, maar als je je hond en kind beiden goed opvoed in de omgang met elkaar, dan moet dat geen probleem zijn.

Succes met je keuze Lachen Ik zou in ieder geval zeker voor een dogachtige gaan en dan met name de duitse of een bordeaux dog.

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:51

Kijk ook eens naar een leonberger!
Zijn zeker waaks, slaan als er iemand binnenkomt altijd aan. Als het een bekende is, is het na 1 blaf over, maar als er een vreemde binnekomt hoor je het overduidelijk! Verder zijn ze heel erg lief, ook met kinderen en ze blijven hun hele leven lang wel actief. Niet zoals de newfoundlander dus dat ze na een jaar of 3 compleet inkakken.
Ik heb me met die honden in de buurt nog nooit onveilig gevoeld. Ga dan ook gewoon met gemak in mn eentje 's nachts het park in om ze uit te laten. Al komt er toevallig iemand aangefiets komen ze meteen naast me staan om te controleren of het wel goed gaat Lachen

Kijk maar eens op de site van mijn moeder (die fokt ze Knipoog) http://www.leonbergerweb.com

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:43

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:37

Barco schreef:
bouvier lijkt me niet echt geschikt voor ons. Het spreekt mij eigenlijk ook niet echt aan.

de riesenschnauzer dan?
grote imposante hond, maar erg vriendelijk (dit in tegenstelling tot de dwerg en middenslag, daar zit veel meer pit in)

waarom ga je niet eens gewoon rondkijken op een hondenshow, en met de eigenaars praten.
Laatst bijgewerkt door hiphopje op 10-01-09 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:04

@Chantal_ Vind dat nogal een waardeloze test, veel te weinig vragen, veel te weinig mogelijkheden.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:11

Een hond die prima in je omschrijving past en waar ik zelf helemaal weg van ben is de Dogo Argentino. Het zijn super lieve honden, aardig formaat (mijn teefje 49kg en reu 54kg, beide ruim 1,5 jaar dus de reu zal nog zwaarder worden, beide 68cm "schoft"hoogte) en echte gezinshonden, werkelijk súper lief voor kinderen!!

Ze hebben wel een conequente opvoeding nodig (niet eens streng hoor, maar wel consequent, gewoon duidelijk dus) maar dan heb je er echt geen kind aan. Het is dus geen hond voor echte beginners (die nooit dieren als honden of natuurlijk paarden hebben gehad). Ze zijn lekker speels en atletisch en niemand met verstand komt ongewenst een erf op waar een argentijn zit.. Haha! Ze zijn ontzettend waaks.

De reuen zijn over het algemeen flink dominant naar andere honden maar bij teven speelt dit niet zo. Maar ook voor de reuen; in de opvoeding en socialiatie zit 90%! Mijn teefje én reu lopen altijd en overal los, luisteren werkelijk perfect en kunnen met alle andere honden overweg! Het teefje is wat selectiever (houd alleen van grote honden) maar de reu speelt werkelijk met alles! Het is wel een ras wat voldoende beweging nodig heeft, dus een goede wandeling of lekker los op het erf. Voor mensen zijn ze super lief en ze staan als echte kindervrienden bekend. Ze waken echt, maar zijn door de baas wel goed te overtuigen dat iemand okee is en houden dan ook op. Het zijn echt ontzettende knuffels! Die van mij vinden zichzelf echt schoothonden, en zitten als ze de kans krijgen dan ook lekker op schoot 's avonds.. Clown

Kortom een super lieve en mooie hond die misschien heel geschikt voor jullie is?! Hieronder plaats ik een foto van mn mormels, dan heb je een beeld.

Fiero
Afbeelding

Gaia
Afbeelding

Jongste zoontje met de doggies
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:20

Super honden die argentijnen, er zijn ook zoveel mooie doggen!

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:25

Nog een toevoeging.. Dogo's zijn behoorlijk baasgericht en houden je op zijn minst goed in de gaten. Ik ga 's ochtends vroeg om een uur of 8 regelmatig met ze hardlopen in het bos en ook 's avonds laat ben ik degene die ze uit laat (dat was de voorwaarde waarop wij honden namen), ik heb me nog nooit onveilig gevoeld met deze mormels!

Laatst stond ik bij het bouwterrein met iemand te praten (overdag) die daar aan het werk was en die mij aansprak over het feit dat hij bordeaux doggen had. Fiero is zodra die man naderde naast mij gaan staan en heeft gedurende het hele gesprek naast mij gezeten. Zonder dat ik ook maar één signaal af gaf, bizarre gewaarwording.. Tong uitsteken Merk wat dat betreft dat ze een eind in de volwassenheid gegroeid zijn. Ook de waaksheid ontwikkelde pas met een maand of 9, daarvoor zijn het toch wel allemansvriendjes. Wij hebben ze overigens absoluut niet voor de waak, maar gewoon omdat we verliefd op het ras zijn en ik iets aparts wou (hou wel van een beetje karakter).

Mocht je dingen willen weten, of een aantal van mijn vele honderden foto's willen zien Clown dan hoor ik het graag! Via berichtje, pb'tje of mailtje; alles mag. Ik kan je heel veel over het ras vertellen. (wij hebben zelf voor de voor het ras kozen met 3 fokkers gesproken om eerst zeker te weten dat we voor het goede ras kozen.

Veel succes met je keuze!

Hier nog een patsfoto'tje van mn menneke! Anderhalf jaar en een flinke knaap..
Afbeelding