water van konijn bevroren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

Re: water van konijn bevroren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:13

Juul schreef:
En toen zaten er weer een aantal konijnen hele nachten zonder water. Rolleyes

Weten jullie wel dat een konijn water nodig heeft voor zijn voedselopname? En dat hij als hij niet regelmatig kan drinken ook niet meer eet? Ik stel me zo voor dat iemand 8 uur per nacht slaapt. Dan zit het konijn minimaal 8 uur zonder drinken, wat 1/3e van de dag is. Dan is hij dus al uit z'n ritme. het maagdarmstelsel van een konijn is veel gevoeliger dan dat van mensen. Een mens kan al niet lang zonder drinken, laat staan een konijn.

Als je even googelt vind je trouwens ook genoeg tips mbt buitenkonijnen in de winter..

Wij geven op de kinderboerderij ook nooit 's nachts nog even water, en waterbakjes werkt niet, omdat de hokken niet al te groot zijn. De konijnen hebben het altijd overleefd, ook met vorst, en zijn nog steeds in topconditie. Dus zoveel schade kan het niet geven aan een konijn die een goeie weerstand heeft.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:21

effe oftopic maar waarom hebben jullie op een kinderboerderij de konijnen in hokjes zitten. Dat geeft dan toch juist het verkeerde voorbeeld. Bij ons lopen ze gezellig samen me de caviaa's op een heel groot omsloten terrein. We ze lekker hollen kunnen graven en sociaal kontakt. Zo leer je kinderen toch helemaal verkeerd hoe beesten gehouden moeten worden.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:27

sunny_l0ve schreef:
Wij geven op de kinderboerderij ook nooit 's nachts nog even water, en waterbakjes werkt niet, omdat de hokken niet al te groot zijn. De konijnen hebben het altijd overleefd, ook met vorst, en zijn nog steeds in topconditie. Dus zoveel schade kan het niet geven aan een konijn die een goeie weerstand heeft.

Als jij een dag niet drinkt leef je ook nog wel, maar da's ook niet goed voor je en kan me voorstellen dat je dat ook niet leuk vindt.
Ookal geeft niet zoveel schade, denk dat de konijnen het wel fijn vinden als ze gewoon kunnen drinken, ook als ze er niks aan over houden.
En ze hebben dus en te kleine hokken en geen water 's nachts, klinkt alsof de konijnen het daar wel naar hun zin hebben Haha! .

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:32

sunny_l0ve schreef:
Juul schreef:
En toen zaten er weer een aantal konijnen hele nachten zonder water. Rolleyes

Weten jullie wel dat een konijn water nodig heeft voor zijn voedselopname? En dat hij als hij niet regelmatig kan drinken ook niet meer eet? Ik stel me zo voor dat iemand 8 uur per nacht slaapt. Dan zit het konijn minimaal 8 uur zonder drinken, wat 1/3e van de dag is. Dan is hij dus al uit z'n ritme. het maagdarmstelsel van een konijn is veel gevoeliger dan dat van mensen. Een mens kan al niet lang zonder drinken, laat staan een konijn.

Als je even googelt vind je trouwens ook genoeg tips mbt buitenkonijnen in de winter..

Ze hebben echt nog wel reserves hoor. Hier bevriest het water standaart 's nachts, dus zeg maar dat ze om 01.00u voor het laatst water hebben. Bakjes werkt niet, ik heb al van alles geprobeerd, maar ze donderen alles om. Ze hebben een riant losloop stuk, maar de grond is daar wel ongelijk, geloof me, zelfs de beste stabiele bakjes blijven hier niet op staan. In het hok zet ik geen bakjes water, daar moet het droog blijven.
Mijn knijnen doen het al jaren prima zonder water 's nachts. Ze krijgen zat groenvoer, ik heb zelfs regelmatig dat ze minimaal drinken omdat ze al het vocht uit het groenvoer halen.
Konijnen en paarden hebben een ongeveer gelijkwerkend voedingsverteersysteem. Ook de paarden staan bij mij 's nachts zonder water als de leidingen bevroren zijn. Die moeten sowieso wachten tot er waterrondes zijn.

Die 2 weken per jaar dat het streng vriest redden ze dat echt wel hoor, maak je niet zo druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:16

Maak je niet zo druk? Thanks... Dat ze er lang mee leven wil niet zeggen dat het goed kan en dat ze het prettig vinden. Er staan zóveel werkende tips op internet. Waarom dan het water afnemen ipv het flesje goed inpakken zodat het niet bevriest? En zeggen dat dat niet kan is gewoon onzin. Lachen

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:19

Druivensuiker helpt goed Ja!
Op google staan ook vele tips, een sok om het flesje is ook goed!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:40

Ik doe als ik hem vul warm water er in. En verder heb ik er een oude ovenwant omheen en het buisje maak ik vet met vasaline. En bij mij gaat het goed. In de ochtend en in de avond doe ik er water in. Want na een paar uur gaat het toch een beetje bevriezen. Maar mijn ervaring is dat dit best goed gaat.

lLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:43

haay,

ik heb er ook last van, ik heb mijn konijnen nu sowiezo binnen zitten, maar het is in het gebouwtje niet erg warm, want er is geenverwarming, dus ze hebben geen last van temp verschillen.
ik heb het water nu uit de flessen gehaalt, (ik heb 11 konijnen, dus het is iedere dag nogal wat werk, als het water in de flessen is bevroren) en heb ik het in bakjes gedaan, het is makkelijker, en ook makkelijker als er ijs in ligt.
ik geef ze iedere dag een beetje lauw water, maar niet te heet.
ik heb op een ander topic gelezen, dat duivensuiker in het water ook helpt, dat het water dan niet bevriest, ik zal even opzoeken welk toic dat was..
groetjes, en suc6 l.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:49

Juul schreef:
Een konijn kan niet een nacht zonder water

Een konijn gaat echt niet dood van een nacht zonder water hoor.
Spreek uit ervaring,haal 's nachts gewoon het flesje naar binnen'!!!!!!
En leg er bijv een stuk appel in voor wat vocht.
Ik deed het eerst ook met suiker,maar het bevriesde alsnog...heeft dus geen enkele zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:56

Ervaring? Ja dat je konijn nog leeft na een nachtje ja. Een mens die rookt gaat ook niet na 1 peukie dood. Knipoog

Maarja, ik hou me mond wel weer joh. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:13

Juul, ik ben met je eens dat je moet zorgen dat je konijn ten alle tijde water kan drinken. Natuurlijk. Maar met dit weer, is dat vrij lastig.
En ik denk ook niet dat konijnen ervan dood gaan als ze meerdere keren per dag op gezette tijden water krijgen. De mijne doen het in elk geval prima. Ik geef daarbij ook wortels voor het vocht en verder staat er een bakje met ijs of ijswater, wat ik meerdere keren per dag ververs. Maar ik ga er 's nachts niet uit voor ze, hoe gek ik ook op ze ben. Sigaar

Konijnen in het wild hebben veel meer last van watertekort, vrees ik. Net als de vogels. Scheve mond

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:20

Twiggy2008 schreef:
Konijnen in het wild hebben veel meer last van watertekort, vrees ik. Net als de vogels. Scheve mond

Wou het nog zeggen...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:48

een konijn heeft indd drinken nodig voor de vertering.. maar een appel geven voor die ene nacht is een goede oplossing..

het gaat om he vocht.. of dat nou water is.. of vocht uit een appel..

Een heel klein schepje suiker in het wate kan niet zo heel veel kwaad... mits je niet teveel doet...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:20

@ Juul: Kan jij met konijnen praten of heb jij onderzoeken waaruit blijkt dat konijnen wél last hebben van het snachts zonder water zitten? Ik ben het met je eens dat ze natuurlijk beter wél water kunnen hebben, maar ik denk dat dat voor veel mensen vrij onmogelijk wordt als het zo hard vriest als de afgelopen dagen Lachen.

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:31

ik heb de oplossing!
gewoon jonge jenever in het waterflesje doen!
dat bevriest niet, ze krijgen het er lekker warm van en ze kunnen lekker goed slapen!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:35

Ik laat hem er altijd gewoon bij hangen. 's morgens doe ik er altijd weer nieuw water in Lachen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:39

-marije- schreef:
ik heb de oplossing!
gewoon jonge jenever in het waterflesje doen!
dat bevriest niet, ze krijgen het er lekker warm van en ze kunnen lekker goed slapen!

Meen je dit nu serieus Verdrietig

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:47

NEE, NATUURLIJK MEEN IK DAT NIET SIRIEUS!!!!!!!!!!
ik zou dat nooit doen! ik ben geen dieren bul!
ik wou gwn ff zien hoe jullie reageren!
ik heb hetzelfde probleem als jullie,
maar ik probeer gewoon zo vaak mogelijk het water te ontdooien,
en mijne staan onder een afdak en het bevriest niet zo heel snel.
en nogmaals!: het was een grapje!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:02

Sowieso GEEN warm water gebruiken, dat bevriest nog sneller dan koud water. Klinkt raar, maar het is zo Lachen

Je kan toch een hele zware stenen bak die aan de onderkant breder uitlopen? Moet je een heel knap konijn hebben die die dingen omgooit. eventueel kun je er een balletje in leggen, die bewegen wel enigszins en houden het water wat in beweging. Bij extreem koude temperaturen -10 e.d. vriest het alsnog vast, maargoed...dat zijn ook niet erg fijne temperaturen voor je knagers. Dan zou ik toch kijken of ze niet ergens in een vorstvrije ruimte kunnen...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:24

Mijn konijnen hebben een dikke wintervacht en het hok is riant gevuld met stro. Ik denk dat ze eerder doodgaan als ik ze opeens naar een warmere ruimte verhuis dan dat het 2 nachten -10 is. Want hoe vaak komt dat nou voor.

Juul; Tuurlijk kan ik er alles aan doen om het flesje niet te laten bevriezen. Maar dan bevriest alsnog het tuitje.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:41

Dinopino schreef:
effe oftopic maar waarom hebben jullie op een kinderboerderij de konijnen in hokjes zitten. Dat geeft dan toch juist het verkeerde voorbeeld. Bij ons lopen ze gezellig samen me de caviaa's op een heel groot omsloten terrein. We ze lekker hollen kunnen graven en sociaal kontakt. Zo leer je kinderen toch helemaal verkeerd hoe beesten gehouden moeten worden.

Aangezien we nu nog geen ruimte er voor hebben. Maar we willen zometeen buitenrennetjes maken, zodat ze in paartjes kunnen zitten, maar we moeten nog wachten op de subsidie van de gemeente aangezien er ook een heel nieuw hekwerk omheen moet komen. Het is inderdaad beter in groepjes, en daar willen we ook naartoe streven, alleen gaat het nu nog niet. Jammer genoeg zie ik ook nog zoveel kinderboerderijen die ze ook in hokjes hebben terwijl ze de ruimte ervoor hebben om ze samen te zetten.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:29

ik lees echt nog vaak dat mensen flesjes hebben..

nog een keer:
WEG ERMEE!!!!!

het metalen stukje wordt te koud, en hier kan het tongetje aan vast vriezen..
bakje water erin zetten is beter!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:31

Anders gewoon waterleiding in de grond ingraven en verwarmen werkt bij mijn paardjes ook Haha!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:17

Ik denk alleen niet dat ik mijn konijnen zo gek krijg om uit electrische drinkbakken te drinken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:01

Uxito: Waarom bij ons dan niet? Lachen