Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Re: Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:55

Sorry ik werk op een kinderdagverblijf maar een kind van 3 weet al heel goed wat wel en niet mag en als dat kind gewaarschuwd is om niet bij de hond te komen dan is dat ook een beetje haar schuld.
Om alleen de hond de schuld te geven vind ik overtrokken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:56

op een manege lopen toch ook kleine kinderen?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:57

Afmaken vind ik ook wel erg kort door de bocht, Als de hond in een impuls heeft gereageerd; daar kan hij toch niets aan doen, 't is een dier en geen machine. Hij heeft haar niet aangevallen.
Hopelijk heeft het kind er geen hondentrauma aan over gehouden, dat zou jammer zijn.
Ik probeer mijn dochter (5 jaar) bij te brengen dat ze het altijd eerst aan het baasje moet vragen of ze de hond mag aaien. Honden die bij een winkel aangebonden staan aaien we niet 'want die kennen we niet'. Best moeilijk hoor, ben zelf een groot hondenliefhebber, dochterlief voelt dat wel en is helemaal niet bang. We moeten haar dus een rem aanleren. We merken nu dat dat begint te werken (als ze 3 zijn, weten we dat misschien wel, maar kunnen ze het niet toepassen).
Hoe ga je het nu oplossen met hond en kind en je moeder? Denk dat voor alle partijen het vertrouwen wel even weg is? Lastig!
Wij hadden vroeger Duitse Herders thuis, kon er mee lezen en schrijven, maar als ik ze zat te plagen en ik kreeg een snauw of hapje, dan was dat mijn eigen schuld en werd de hond daar niet op aan gekeken. Dit is misschien een keer gebeurd en daar leerde ik dan genoeg van zodat het niet nogmaals gebeurde (was toen ook een jaar of 4 denk ik).

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:57

KiWiKo schreef:
de hond muilkorven............

Zodat ze wel bang gemaakt kunnen worden maar niet kunnen reageren, en vervolgens alles grijpen als de ze muilkorf een keertje niet om hebben..?
Ik zou er gewoon voor zorgen dat hond en kinderen uit elkaar worden gehouden. Met het ouder worden van honden zie je soms ook dat ze wat feller worden, of dat oude trauma's ineens weer gaan opspelen, helaas.

Verder wil ik tegen iedereen zeggen die 'inslapen' roept vanwege het vertrouwen, dat ook honden die nog nooit gebeten hebben gewoon honden blijven, en dus een keertje kunnen bijten. Ik zou zelfs mijn betrouwbare lab-mix nog niet zonder toezicht bij een kind laten. Die hond kun je vermoedelijk levend villen en nog doet ze niks. Maar het blijft een hond, dus zekerheid heb je nooit.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:59

Tooske schreef:
Sorry ik werk op een kinderdagverblijf maar een kind van 3 weet al heel goed wat wel en niet mag en als dat kind gewaarschuwd is om niet bij de hond te komen dan is dat ook een beetje haar schuld.

dit is een hele foute opmerking, de hond zit fout 100%, eigenlijk de eigenaar want die weet de historie van de hond.
Ik heb drie dochters en altijd honden gehad, ook al werk je op een kinderdagverblijf, hiermee sla je compleet de plank mis.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:01

garny95 schreef:
Tooske schreef:

dit is een hele foute opmerking, de hond zit fout 100%, eigenlijk de eigenaar want die weet de historie van de hond.
Ik heb drie dochters en altijd honden gehad, ook al werk je op een kinderdagverblijf, hiermee sla je compleet de plank mis.

vind deze opmerking eigenaardiger moet ik zeggen.. Nors opkijken

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:01

Ja precies de eigenaar van de hond dus niet alleen de hond zelf.
Ik zeg niet dat het kind iets fout heeft gedaan vooral de ouders dan maar een kind op die leeftijd heeft wel het besef wat wel en niet mag en zal het dus de volgende keer vast niet nog een keer doen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:03

ROFL , nee die heeft de rest van haar leven een honden trauma

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:05

Mijn kat heeft me ook wel eens gebeten en gekrabd, moet je die dan ook afmaken?

Ik zou voortaan situaties met kinderen vermijden voor de hond, vond die opmerking over de AA-er in een kroeg zetten wel een goed voorbeeld Lachen Het is ook rustiger voor de hond dan en dan vooral mentaal..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:06

mijn vroegere hond (een Rottweiler) beet ineens op 6 jarige leeftijd iemand in zijn wang......... hij ging naar het ziekenhuis, ik naar de va........ ik heb gelijk de hond af laten maken.

de hond had alle vrijheid, leefde op stal, ging overal mee naar toe in alle vrijheid die een hond maar kan hebben........

ik kon het niet maken tegenover de hond om hem aan te lijnen en te muilkorven........... want het vertrouwen kon ik hem niet meer geven

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:09

garny95 schreef:
Tooske schreef:

Kan het niet met je eens zijn Garny95..... honden (en vele andere dieren) en kinderen gaan nu eenmaal niet geweldig samen.
Deze hond en de kinderen moeten voortaan niet meer bij elkaar in 1 ruimte zitten.... probleem opgelost.
Kinderen gillen, rennen, maken rare onverwachte bewegingen, en gaan door met treiteren als een dier allang aangegeven heeft dat het genoeg is.
Goed, u mag noteren dat ik geen grote kindervriend ben.... maar ik houdt wel degelijk van mijn neefjes/ nichtjes... en wanneer die i.d. buurt zijn houdt ik die neefjes en nichtjes strenger 'aan de lijn' dan de hond!

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:11

@ Kiwiko: Is dat wel eerlijk naar de hond toe dan? Want als hij in alle vrijheid leefde en nooit aangelijnd was etc, heeft hij dan wel echte grenzen gekregen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:11

Mirr84 schreef:
Mijn kat heeft me ook wel eens gebeten en gekrabd, moet je die dan ook afmaken?
.

Ooit een verhaal gehoort dat een kat een mens dood heb gebeten? Of is dat voor jou dagelijsk ekost? Nou dan.
Die wet is er niet voor niets hoor, poezels zijn op dat gebied echt niet zo interessant.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:13

Mirr84 schreef:
@ Kiwiko: Is dat wel eerlijk naar de hond toe dan? Want als hij in alle vrijheid leefde en nooit aangelijnd was etc, heeft hij dan wel echte grenzen gekregen?

oooooooooooo absoluut Haha! Haha! Haha! want hij ging ook mee uit eten, naast was naast......... als ik stilstond, te paard of te voet ging hij naast me zitten als het commando naast was....

nee hoor, het dier was een stadse hond, met een stadse baas, die vrolijk bij de paarden ook zijn ding kon doen Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:14

KiWiKo schreef:
mijn vroegere hond (een Rottweiler) beet ineens op 6 jarige leeftijd iemand in zijn wang......... hij ging naar het ziekenhuis, ik naar de va........ ik heb gelijk de hond af laten maken.

de hond had alle vrijheid, leefde op stal, ging overal mee naar toe in alle vrijheid die een hond maar kan hebben........

ik kon het niet maken tegenover de hond om hem aan te lijnen en te muilkorven........... want het vertrouwen kon ik hem niet meer geven

Ineens? Hoe ging dat dan?
Nadeel van een Rottweiler is dat de kaken op slot kunnen schieten, waardoor er vaak erge schade ontstaat.

Een hond laten leven in vrijheid is vaak ook gemakkelijker voor het baasje Knipoog Nou wil ik niet meteen roepen dat dat bij jou ook het geval is, maar je moet ze de kost geven die niet opletten en hun hond laten weglopen, rottigheid uithalen of helaas mensen bijten.
Mijn hond kan er prima mee leven dat hij wordt aangelijnd en uit de buurt van onbekenden wordt gehouden. Lachen Ook wel zo overzichtelijk, gezien z'n blindheid.

Om niet al te ver offtopic te gaan: TS, denk je dat het lukt andere oppas te vinden of de hond bij je moeder in een andere kamer te laten als de kinderen er zijn?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:16

Sientje schreef:
KiWiKo schreef:

Ineens? Hoe ging dat dan?
Nadeel van een Rottweiler is dat de kaken op slot kunnen schieten, waardoor er vaak erge schade ontstaat.

?

wij Zaten te bbquen voor mijn verjaardag........... en de hond lag in de gang (want ik wil geen honden bij mijn eten, even over vrijheid gesproken Haha! ) mijn oom loopt de gang in, aait hem over zijn bol....... hij springt op en bijt hem in zijn gezicht

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:16

dieren geven grenzen aan. Mijn paard heeft losse benen maar zelfs die waarschuwt. Meestal heb je dan een seconden of drie om te reageren anders gaan de voeten van de vloer.
Liep toevallig gisteren op een drafbaan rond met een drie jarige met losse benen en iemand ging vlak achter hem staan met een kinderwagen. Waarschuwde de vrouw maar die reageerde niet tot hij ergens van schrok en een sprong naar achteren maakte bijna op de kinderwagen. Hadden we hem moeten laten doodschieten?

Kinderen moet je in de gaten houden in de buurt van dieren. wat voor dieren dan ook. honden katten paarden wat dan ook. en als je je hond dusdanig kent dat hij/.zij niks wil weten van bepaalde zaken dan vermijd je die.

@ kiwiko:
in jouw situatie had ik de hond ook dood laten schieten. Maar anderzijds...als je een hond overschaduwd van bovenaf hebben ze gauw de neiging te bijten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:19

KiWiKo schreef:
Mirr84 schreef:

oooooooooooo absoluut Haha! Haha! Haha! want hij ging ook mee uit eten, naast was naast......... als ik stilstond, te paard of te voet ging hij naast me zitten als het commando naast was....

nee hoor, het dier was een stadse hond, met een stadse baas, die vrolijk bij de paarden ook zijn ding kon doen Lachen

Pfoeh, Rottweiler... dat is ook niet het makkelijkste type hond om 'bij de les te houden'.
Met zo'n hond ben je je leven lang bezig met opvoeden... ieder gaatje, stukje ruimte of gerede twijfel wordt benut om de baas naar de kroon te steken. Da's geen kwaaiigheid... maar een karaktertrek...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:22

We hebben hier ook een hond laten inslapen wegens bijten.
Hond had vooraf al een paar keer gesnauwd naar kleine kinderen, niet goed kunnen zien of kind aan oren getrokken had. Toen daarna een keer de hond een ouder kind beet die door de knieen ging om de hond te begroeten en vol in het gezicht hapte was het voorbij. Er was al te vaak voordeel van de twijfel gegeven. Dit was trouwens een boxer, dierenarts die hond moest laten inslapen had nog nooit ervan gehoord dat een boxer gebeten had, dit terwijl het een dierenarts op leeftijd was.

In dit geval zou ik ervoor zorgen dat de hond niet meer bij kinderen kan komen en al helemaal niet zonder toezicht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:24

KiWiKo schreef:
oooooooooooo absoluut Haha! Haha! Haha! want hij ging ook mee uit eten,

Citaat:
wij Zaten te bbquen voor mijn verjaardag........... en de hond lag in de gang (want ik wil geen honden bij mijn eten, even over vrijheid gesproken Haha! ) mijn oom loopt de gang in, aait hem over zijn bol....... hij springt op en bijt hem in zijn gezicht

Eerst zeg je dat het dier zelfs mee uit eten mag, en later zeg je dat je het dier niet bij je eten wilt hebben.
Dat is verwarring zaaien, OF alles mag en dan ook ALTIJD, OF dingen mogen niet en dan dus NOOIT niet... zeker niet bij zo'n hond. Je kunt bij zo'n hond niet 1x iets toestaan, en dan weer niet.... da's levensgevaarlijk.
Jouw oom is natuurlijk een 'indringer'.... wanneer het dier in zijn eigen mand ligt te rusten en ineens aangehaald wordt kun je soms een overdreven reactie verwachten... ik heb dat ook eens gehad en daarvan geleerd.
Mand = mand = rust & veilige plek vd hond... daar laat ik hem dus helemaal met rust, en iedereen die hier komt moet de hond ook met rust laten wanneer ze id mand ligt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:25

Ninx schreef:
Pfoeh, Rottweiler... dat is ook niet het makkelijkste type hond om 'bij de les te houden'.
Met zo'n hond ben je je leven lang bezig met opvoeden... ieder gaatje, stukje ruimte of gerede twijfel wordt benut om de baas naar de kroon te steken. Da's geen kwaaiigheid... maar een karaktertrek...

ik heb nog nooit een makkelijkere hond gehad dan die................ echt........ alsof het automatisch was..... zo zoet, zo luisteren, zo altijd het goede doen......... zo een verstandige hond

maar ik heb hem wel opgehaald uit een gezin met babytoen hij een jaar was, waar als hij op de bank lag hun niet de woonkamer in konden....

de eerste week heb ik 2 bezems op hem gebroken en heeft hij me drie keer aangevallen............. en toen is het 5 jaar goed gegaan....

na autopsie bleek hij tumoren in zijn maag te hebben

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 20:28

@Sientje: ik heb vanmiddag nog even met mijn moeder gesproken. Vanaf 5 januari hoeft ze pas weer heen, dus ik heb nog even tijd. Wat ik in tussen tijd ga proberen is mijn hond te leren in de bench te zijn. Ik hoop dat ze dat als een 'fijn' plekje gaat ervaren zodat als de jongste kinderen bij mijn moeder zijn, ze daar kan gaan slapen en daardoor ook geen schade kan aanrichten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:29

En de bench dicht en in een andere ruimte... door die tralies passen makkelijk kinderarmpjes.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:29

creool schreef:
@Sientje: ik heb vanmiddag nog even met mijn moeder gesproken. Vanaf 5 januari hoeft ze pas weer heen, dus ik heb nog even tijd. Wat ik in tussen tijd ga proberen is mijn hond te leren in de bench te zijn. Ik hoop dat ze dat als een 'fijn' plekje gaat ervaren zodat als de jongste kinderen bij mijn moeder zijn, ze daar kan gaan slapen en daardoor ook geen schade kan aanrichten.

Dan zou de hond wellicht beter in een andere kamer kunnen zijn, of lekker in de tuin?
Dat ultrahoge gegil van kinderen is voor honden natuurlijk ook een pure marteling...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:37

creool schreef:

Lijkt me een goed plan! Voor mijn honden heb ik een apart kamertje, ze krijgen altijd een kluifje als ik ze opsluit en ze gaan er zelfs vaak overdag lekker liggen terwijl we gewoon in huis zijn.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 27-12-08 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt