Mag een ander jou hond commanderen? (in jou bijzijn!)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Mag een ander jou hond commanderen? (in jou bijzijn!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:11

Als wat meer mensen hun hond zouden opvoeden dan zou ik ook niet een hond van een ander te corigeren.
Niets zo vervelend als een grote hond tegen je op springt.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:12

Nog een kleine toevoeging...

Als mijn honden ooit zouden springen mag degene die er last van heeft de hond natuurlijk op zijn plaats zetten (lees wegduwen, of "laag" zeggen oid). Het is natuurlijk iets om af te kloppen, maar gelukkig springen ze nooit (behalve Gaia tegen mijn moeder, als die langs komt is ze zo blij..Maar die is mans genoeg om Gaia opzij te duwen en laag te houden).

Als een andere hond tegen mij opspringt vindt ik tenslotte ook dat ik het recht heb om hem te zeggen dat hij laag moet blijven ofwel naar beneden duw.

Ik blij dat mijn honden flink onder apel staan.. Haha! Hoop dat soort situaties gewoon nooit tegen te komen. Daarnaast vind ik het erg fijn dat ze enkel naar mij luisteren (en meestal ook wel naar mijn vriend, het duurt alleen vaak wat langer).

Chiqa, slim om een gesprek aan te gaan! Maar is het niet zo dat ze gewoon heel onzeker wordt van Donna, en daarom zo doet? Het klinkt namelijk als gedrag van iemand die zich helemaal niet op zn gemak voelt en daarom maar gaat proberen te lopen commanderen (zodat Donna's aandacht in ieder geval gericht is)?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:14

juval schreef:
joyce83 schreef:
Juval ik snap dus alleen niet waarom je zo fel zegt dat niemand iets over jouw hond of kinderen te zeggen heeft maar dan wel goed vind dat jij de hond van een ander mag corrigeren. Dit is toch hetzelfde?

zowel mijn hond als mijn kinderen zijn goed opgevoed, dus ik verwacht niet dat ze zich misdragen waar anderen bij zijn... mocht dat wel het geval zijn ben ik degene die ze moet corrigeren, dat hoeft niemand anders voor mij te doen.

als een vreemde hond tegen mij aanspringt en de eigenaar doet er niets tegen dan 'verdedig' ik mezelf.

Oke dan is het gewoon alleen als het echt nodig is. In zulke dingen heb ik er zelf ook geen moeite mee.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:15

Maar in principe gaat het hier dan om commando's voor de leuk? dus het zitten, liggen, pootje als ik het goed begrijp.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:24

zomaar de hond van een ander commanderen vind ik niet kunnen
het is een ander verhaal als de hond n kwestie tegen me opspringt oid
dan zal ik hem wegduwen en nee zeggen etc
maar verder...nee

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:28

Ik heb er geen problemen mee,misschien bedoelt buuf het niet kwaad?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:52

absoluut niet
ik heb al gehad dat ik mijn hond naar zijn voeten gaf en dat iemand anders naast mij er tegen riep

ik was kwader op die persoon dat op mijn hond op die moment

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:30

Ik had het laatst nog. Ik kwam een vrouw tegen die ik vaker tegenkom, en die heeft 2 labradors. Ik vind die vrouw heel aardig hoor, maar ik denk nu wel anders over haar. Mijn hond vindt haar honden namelijk niet zo aardig, en hij is al niet echt makkelijk met andere honden.... en hij viel ze dus gewoon aan zonder reden. Nou geef ik hem natuurlijk op zijn kop daarvoor, maar voordat ik iets kon doen, begon ze toch tegen mijn hond te schreeuwen! Nou is mijn hond ook nog eens als pup mishandeld, dus is het nog erger als iemand tegen hem gaat schreeuwen. Dus ik mijn hond bij me geroepen. Ik heb er op het moment niks van gezegd, omdat ik gewoon zo verbaasd was. Maar ik vind dat dus ABSOLUUT niet kunnen. Vooral niet bij een hond die je niet kent, want voor hetzelfde geld, is die ook mishandeld ofzo, zoals mijn hond, en dan wordt hij daar nog banger van. Dus ik zou me er gewoon niet mee bemoeien, hoe moeilijk het ook is als iemand zijn hond NIET opvoedt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:39

Sunny_love hoe had jij dan gereageerd als een andere hond jou hond zou aanvallen? Ik weet niet hoe dit precies is gegaan natuurlijk. Welke honden waren aangelijnd en welke niet. Ik weet wel als een andere hond die van mij zou aanvallen dat ik niet stilletjes erbij blijf staan. Misschien uit woede/angst dat ik ga schreeuwen om ze uit elkaar te krijgen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:53

Idd, als jouw hond andermans hond aanvalt dan is het haar goed recht om al het mogelijke te doen om haar dier te beschermen. Zou jij ook doen lijkt me...

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:58

IndianLady schreef:
Nee vind ik niet kunnen. Jij gaat haar kinderen toch ook niet vertellen dat ze hun huiswerk moeten doen?

Ik zou me er zelf erg onprettig bij voelen en zou er waarschijnlijk wel wat van zeggen Bloos

Nou idd..

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:04

Tja ik weet wel dat als andere honden mijn honden aanvallen, dat ik er tussen spring en begin te schreeuwen en
als de andere hond dan door gaat, dat ik hem in zn nekvel grijp ook.. Vork

Daar zal ik dan wel bij vermelden; mijn honden vechten niet en zoeken nooit ruzie, áls ze aangevallen worden zullen ze zich wel verdedigen. Ik weet natuurlijk niet hoe bij jou de situatie met aanlijnen was.. Maar mijn honden lopen bijna altijd los en luisteren perfect, als ik iemand (met of zonder hond) aan zie komen lopen dan roep ik ze bij me en lopen ze netjes naast me (daarbij wijken ze niet van mijn zijde) of ik lijn ze aan. Als een andere hond dus aanvalt kan het nooit aan mijn honden liggen en reken maar dat ik dan ingrijp!
(Ook als het wel aan mijn hond zou liggen overigens, ingrijpen zou ik altijd doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:16

joyce83 schreef:
Sunny_love hoe had jij dan gereageerd als een andere hond jou hond zou aanvallen? Ik weet niet hoe dit precies is gegaan natuurlijk. Welke honden waren aangelijnd en welke niet. Ik weet wel als een andere hond die van mij zou aanvallen dat ik niet stilletjes erbij blijf staan. Misschien uit woede/angst dat ik ga schreeuwen om ze uit elkaar te krijgen.

Nou ik zou ook gaan roepen dat hij ver uit mn buurt zou moeten blijven, op zo'n moment grijp ik wel in ja. Dan ga ik niet zitten wachten tot de tegenpartij hem even onder controle heeft.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:21

mijn hond mogen ze corrigeren als ik er niet snel genoeg bij ben. Maar als ze dan tegenstrijdig zijn in hun commando's zeg ik altijd welk commando ik gebruik. En dat het luisteren dan beter gaat.

Ik heb ook wel eens gehad dat mijn hond gebeten werd door een andere hond, maar de eigenaresse was/is niet mans genoeg om die hond de baas te kunnen. Heel jammer, maar dan grijp ik wel in. Ik heb toen wel gezegd dat ik hoopte dat ze het niet vervelend vond, omdat ik anders mijn hond niet meer meeneem.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:26

Onze honden zijn heel makkelijk, maar luisteren alleen naar mensen in het gezin. Tegen vreemde blijven ze blaffen en deinze ze weg tot ze het vertrouwen.

Als andermans hond tegen mij opspringt, duw ik de hond weg, ik ken de commando;s niet dus die geef ik niet. Maar als ik bij vrienden kom, waar ik de hond+commando's ken, dan corrigeer ik de hond wel.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:46

sunny_l0ve schreef:
Ik had het laatst nog. Ik kwam een vrouw tegen die ik vaker tegenkom, en die heeft 2 labradors. Ik vind die vrouw heel aardig hoor, maar ik denk nu wel anders over haar. Mijn hond vindt haar honden namelijk niet zo aardig, en hij is al niet echt makkelijk met andere honden.... en hij viel ze dus gewoon aan zonder reden. Nou geef ik hem natuurlijk op zijn kop daarvoor, maar voordat ik iets kon doen, begon ze toch tegen mijn hond te schreeuwen! Nou is mijn hond ook nog eens als pup mishandeld, dus is het nog erger als iemand tegen hem gaat schreeuwen. Dus ik mijn hond bij me geroepen. Ik heb er op het moment niks van gezegd, omdat ik gewoon zo verbaasd was. Maar ik vind dat dus ABSOLUUT niet kunnen. Vooral niet bij een hond die je niet kent, want voor hetzelfde geld, is die ook mishandeld ofzo, zoals mijn hond, en dan wordt hij daar nog banger van. Dus ik zou me er gewoon niet mee bemoeien, hoe moeilijk het ook is als iemand zijn hond NIET opvoedt.

En zo is de hond van een collega laatst flink gebeten en is geopereerd. Heeft wekenlang geduurd, dure medische behandelingen en een hond van slag. (haar hond liep zelfs aangelijnd, de ander viel hem aan)
Sorry, maar op zo'n moment had ik niet zoals die vrouw in jouw verhaal gaan staan roepen, maar had ie een gratis vliegles gehad. "nog voordat ik iets kon doen..." daar ben jij dus al te laat. Nee hoor, dan ga ik ook geen rekening houden met dat een hond misschien wel eens mishandeld kon zijn.
Trouwens, als jij weet dat jouw hond aan kan vallen, waarom liep ie dan los?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:52

Ik heb ook een hond die andere aanviel (nu kan die niet meer worden uitgelaten, lootp slecht) maar als ik in de verte ene hond zag aankomen, ging hij vast, want zelfs aan de lijn probeerde hij aan te vallen (alleen reuen) Maar ik liet hem zitten omdat ik een vrouw met een grote hond zag (bang van der eigen hond) Die zegt tegen mij dat ik niet zo spastisch moet doen want haar hond doet niks, Nou die van mij wel,, er gebeurde niks, ik had prima gehandeld maar toch was die vrouw boos.

En de keren dat mijn hond heeft aangevallen heeft ie toch een gigantische rotschop gehad, slipketting om, kort aan de lijn, grote boog om andere honden heen, cursus, halti en na een jaar kon hij gewoon loslopen.
Maar een ander mag mijn hond een schop verkopen als hij aanvalt, daar doe ik niet moeilijk over.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:54

Nou komt mijn verhaal,
Wij (mijn ouders en ik ) hebben een rottweiler, hij zou voor mij zijn gekregen voor mijn verjaardag.
Het was een super leuke pup en me ouders hadden al eerder rottweilers gehad dus wisten hoe ze hem moesten opvoeden.
Alleen is hij wat achteraf bleek behoorlijk door gefokt.
(wat ook invloed heeft op zn gedrag , en niet in de goede zin van het woord)
We hebben hem best streng opgevoed dus niet bedellen niet springen en rustig zijn bij andere mensen.
En netjes elke week op puppy curses en nu is die 4 jaar en we gaan nog elke zaterdag trouw naar de honden training.
We wouden een allemans vriendje en lieten hem dus altijd met andere honden spelen en lieten iedereen hem aaien en dus mochten ook andere zeggen wanneer die ging zitten. Dit leek allemaal goed te gaan totdat hij inees mensen probeerde aan te vallen en raar begon te doen aan de riem , Echt op mensen af springen en grommen en lelijk doen.
Op training zeiden ze dat hij dr wel over heen zou groeien maar we hebben dr toch een deskundige bij gehaald en die zei dat het dus komt uit het feit dat wij iedereen maar aan hem lieten zitten enzo nu doet die dus 'lelijk' om zn aandacht te krijgen en zitten we met een redelijk agresiefe hond die nooit meer los kan als dr andere in de buurt zijn dus ik zou dr gewoon wat van zeggen voor het uit de hand KAN lopen.

Voordat mensen een verkeerd beeld van me hond krijgen iedereen kan binnen komen en hij zal echt niet bijten maar buiten aan de riem is het gewoon een draak en probeert hij iedereen bang te krijgen in de hoop hij aandacht krijgt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:06

De hond van mijn vriend springt regelmatig tegen me op, maar ik vraag het hem ook weleens, tis zo'n geweldig beest. Ik geef hem ook commando's, maar dat mag.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:12

Ik moet daar helemaal niks van hebben, het zijn mijn honden. Ik heb wel eens gehad dat de buurjongens de hond riepen ondertussen zij aan de andere kant van de weg fietsen, als mijn hond had geluisterd was ze de weg op gesprongen.... wat nou als er een auto aan komt? Controle over je hond ook betekend dat je hem in veiligheid kunt houden als er wat aan de hand is. Denk maar aan honden waarmee hij/zij niet overweg kan, een gevaarlijke situatie op straat of je komt iemand tegen die bang is voor honden. Ik erger me er dan ook echt suf aan als mensen MIJN honden roepen ondertussen enkele honderden meters van je vandaan staan.

Maar gelukkig houden mensen er ook gewoon rekening mee dat ik dat niet hebben wil. Op verjaardagen en andere feestjes heb ik liever dat ze de honden met rust laten. Je hebt dan echt zo veel meer rust in huis als mensen de honden gewoon links laten liggen. Natuurlijk krijgen ze genoeg aaien over hun bol en slaapt Anna binnen een tijdbestek van een uur bij iemand op schoot, maar ze zoeken die persoon dan zelf op. De eerste keer dat ik mensen dat duidelijk moest maken hebben de honden zelfs behoorlijk gevochten, onze oudste vind het maar wat stressig al die mensen, moet echt alles in de gaten houden. Nu het duidelijke zaak is dat de honden met rust moeten worden gelaten gaat dat echt een heel stuk beter en kan de oudste veel beter ontspannen. Gelukkig is haar baasje op dat gebied net zo gestresst dus zoek ik samen met haar nog wel eens even een rustige kamer of het bed op Lachen uurtje samen met je hond ondertussen het huis vol staat vind ik altijd een heerlijk rust moment.

Dus nee, een ander mag mijn hond niet commenderen tenzij ze er toestemming voor hebben. Wat wel weer grappig is is dat de honden niet zo snel een commando opvolgen van een ander, tenzij het hun goed uitkomt Lachen Het zijn verder geen streng op gevoede honden en kennen ze alleen de noodzakelijke commando's (zit, af, hier, blijf, laat liggen en los (bv stok) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:18

Vjestagirl schreef:
De hond van mijn vriend springt regelmatig tegen me op, maar ik vraag het hem ook weleens, tis zo'n geweldig beest. Ik geef hem ook commando's, maar dat mag.

Springen zou ik niet accepteren, maar dat moet het baasje dus al voorkomen.
Naast dat het slecht is voor de hond is het ook niet prettig voor bv mensen die bang zijn van andere honden.
SamSter schreef:

Ben je lekker mee, had je van te voren niet zijn voorouders uitgeplozen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:22

Chiqa schreef:
Vjestagirl schreef:

Springen zou ik niet accepteren, maar dat moet het baasje dus al voorkomen.
Naast dat het slecht is voor de hond is het ook niet prettig voor bv mensen die bang zijn van andere honden.
SamSter schreef:

Ben je lekker mee, had je van te voren niet zijn voorouders uitgeplozen?

springen is hij pas gaan doen toen hij me kende, daarvoor was hij dolenthousiast en kwispelde en draaide hij veel, maar springen doet hij alleen bij mij Lachen

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:24

@ Chiqa
De hond kwam bij een particulier vandaan die gewoon voor de "lol" een keer een netje had en het was het eerste nest werd er gezegt. We zijn 5 keer wezen kijken toen we hem mee konden nemen toen we heb een paar weken hadden zagen we ineens van de zelfde mensen weer een nestje staan op internet.
We zijn naar ze toe gegaan met de smoes dat we dr nog 1 wouden en toen lieten ze ons de rest van het huis pas zien of beter gezegt de rest van de fok fabriek. Mensen woonde in een groot huis en de rest hadden ze de eerst paar keer achter gehouden voor ons.

Toen zeiden ze ook pas dat die van ons ongeveer nestje nummer 8 was van die teef en het teefje was nog niet eens zo oud maar het was een nestje en zodra die weg waren meteen een nieuwe. Het is zuur dat het zo achterbaks is gegaan maar we hebben dr toch een fijne hond aan over gehouden op een paar punten na dan .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:27

Samster en zo te zien is hij bij jullie in goede handen, maar idd zuur om te horen dat het dan zo moet lopen...Echt verschrikkelijk, je zet er zoveel mee op het spel en zadelt mensen met andermans problemen op.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:31

@ Chiqa;
Hij is inderdaad goed terecht gekomen maar het is gewoon heel zuur dat ik niet normaal met hem door de winkel straat kan omdat de kans dr inzit dat die misschien probeert 'aan tevallen' , Ik durf dat risico niet te nemen ben 19 jaar en weeg maar 63 kg die hond is volgroeit en weegt geloof ik rond de 45 kg ofzo en hij is super sterk en dalijk kan ik hem niet houden , gaat het mis moet doe worden ingeslapen en dat risico vind ik te groot .
Ik kan zowiezo nooit alleen met hem wandelen me moeder moet altijd mee die weet inmiddels hoe ze hem rustig kan krijgen in zo'n situatie.