Welk kattenvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Welk kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:35

helemaal overheen gelezen,maar mijn poes heeft ook vlooienallergie.
dat uit zich in kleine korstjes en bobbeltjes vlak voor de staart.

dit soort vershcijnselen kunnen zich trouwens ook voordoen bij een voer met een wat hoger zout gehalte.
ik geef mijn poes nu vectocyt druppels door het voer tegen de vlooien en nu zijn eindelijk alle plekjes weg.

dat je geen vlooien vind op je kat geeft geen garantie, met katten met vlooienallergie hoeft 1 verdwaalde vlo al reden te geven tot jeuk

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:43

@ ellepel, precies wat die van mij heeft, inclusief wat korstjes en bultjes op zijn vliegvel (hangbuik). ik hou het ff in de gaten en ga even anti vlo halen bij de boerenbond, loont de moeite om dat toch eens te proberen dan. Heb het bij hem nog nooit eerder gezien, maar goed een allergie bouw je ook op he.

Wat een plaatje van een pers zeg ....Smelt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:45

Kijk op de ingediëntenlijst. Bij veel voeders (ook premium voer) is het 1e en dus hoofdingrediënt graan (tarwe/mais). Kat is een vleeseter, die is niet ingesteld op het verteren van zoveel plantaardig voedsel.
Veel klachten komen doordat de kat moeite heeft met het verteren van de forse hoeveelheid granen (vooral tarwe/mais, rijst gaat vaak wel goed in kleine hoeveelheden) in veel standaardmerk brok.
Er zijn een paar vaak holistische merken die primair vlees in het voer stoppen. o.a. Orijen, catlovers gold, porta 21. Bestel wel eerst een kleine verpakking, niet alle katten lusten het meteen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:23

tjeetje schreef:
@ ellepel, precies wat die van mij heeft, inclusief wat korstjes en bultjes op zijn vliegvel (hangbuik). ik hou het ff in de gaten en ga even anti vlo halen bij de boerenbond, loont de moeite om dat toch eens te proberen dan. Heb het bij hem nog nooit eerder gezien, maar goed een allergie bouw je ook op he.

Haal dan wel een vlooienmiddel speciaal tegen vlooien dermatitis, staat achterop de verpakking anders even vragen, merken waar dit niet op staat kan je net zo goed niet gebruiken, frontline werkt ook niet tegen een allergie.

En idd het hoeft maar één vlo te zijn zoals Ellepel zegt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 02:20

Whiskas voer ik nooit meer... heb de gevolgen ervan gezien bij mijn kattin (2 DA's die NIKS meer wisten wat te doen), op RC gezet en van de ene dag op de andere waren alle klachten over...

Mijn flatkatten zitten nu ook op RC, doen ze het erg goed op Ja

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:58

Jeeee zeg! Wat een lekker ding die nieuwe aanwinst van je!!!
Daar ga ik bijna van kwijlen Kwijl

Wij hebben 10 opvangertjes en 5 soorten voer.

Voor de liefhebbers Carnibest. Is een rauwvoer wat de meesten erg lekker vinden en het super op doen. Geen gedonder met kleurstoffen of granen of weet ik wat allemaal.
Daarnaast voor de niet liefhebbers van Carnibest heb ik Sanabelle brokjes. Vallen ook erg in de smaak. Ben overgestapt van Hills omdat me dat echt veel te duur ging worden.
En dan hebben we nog speciaal voer voor blaas en nierproblemen en een Carnibestuitvoering voor een allergiekat.

Bij goed kattevoer moet je letten op de ingrediëntenlijst.
Vlees moet het hoofdbestanddeel zijn. Zoals al eerder door iemand genoemd zijn het vleeseters.

In brok zitten vaak te veel 'hulpstoffen' waardoor de plak aan hun tanden krijgen. Heb ik het nog niet over de rest van de zooi die ze er in stoppen.
De goedkope merken alsjeblieft laten staan. Een kat is geen graaneter behalve van wat zich in de maag van een prooidier bevindt.

Veel plezier met je mooie vent!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:16

Zeg TS, zo'n knapperd ga je niet scheren toch?! Dat is echt enorm zonde!

Ik voer een zelf samengesteld vleesmenu, geen brokvoeding voor mijn beessies meer. Ik wil weten wat ze eten en ik wil alleen het beste voor ze! En voor een carnivoor is dat vlees, echt vlees (en geen diermeel of andere idioterie). Ik voer kip, kalkoen, eend, konijn, haas, lam, hert, zalm, tonijn, etc. En de katten eten hier zonder blikken of blozen een eendennek of konijnkarkas geheel weg! Zálig om ze ook zo bezig te zien en ze meer mentale uitdaging te kunnen bieden dan wat een bakje brokjes kan doen.

Ik raad mensen die wel brokjes willen voeren, de brokjes van Orijen aan. En voor het lekkere kun je je kat en hond mee laten eten (of voor niet te veel geld wat meebrengen bij de poelier) met de pot: restjes kipfilet, rundergehakt, rundertartaar, koolvis, zalm, tonijn uit blik, orgaanvlees, etc. Zolang het maar niet verhit of gekruid is, of van een varken afkomstig! De poelier heeft prachtige kleine porties kippennekjes, kipvleugeltjes, konijnpootjes, hartjes, maagjes, levertjes (vraag om konijnenlever of biologische kiplever).

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:25

Royal canin hair en skin of royal canin main coon.

JE kan het goed aan haar vacht zien wanneer ik eens goedkoper voer geef!
En ruiken aan de kattenbak!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:28

Overigens: vlooienallergie is géén zomerkwaaltje (meer). Vlooien komen door centrale verwarming én ons zachte klimaat tegenwoordig juist het hele jaar door voor...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:43

een van mijn poeze, had ook een vlooie allergie, die likte zich echt totaal kaal. En bij hem hoefde het ook idd maar 1 vlooi te zijn. Inmiddels is hij overleden helaas. (aan nier problemen)

Sinds n maandje heb ik weer 2 kittens. Zitten beide op RC Lachen voor kittens.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:46

mooie kat!!
Wij voeren onze kat meestal C1000 (was dit niet de beste koop? dan is het niet de beste, maar wel beste prijs-kwaliteit verhouding?), soms Aldi en heel soms Royal Canin (want dat is inderdaad wel de beste).
Misschien zou je RC kunnen mengen met een goedkoper merk?
Maar op zich ben je van RC weinig nodig en doe je er langer mee dan met een kilo van een goedkoper merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:25

ranna schreef:
Is een rauwvoer wat de meesten erg lekker vinden en het super op doen. Geen gedonder met kleurstoffen of granen of weet ik wat allemaal.

En waarom zit er dan rijst, zonnebloemolie en lijnzaad in?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:54

Chiqa schreef:
ranna schreef:
Is een rauwvoer wat de meesten erg lekker vinden en het super op doen. Geen gedonder met kleurstoffen of granen of weet ik wat allemaal.

En waarom zit er dan rijst, zonnebloemolie en lijnzaad in?

Als ik het heb over granen bedoel ik dat het meeste, met name goedkope, voer hoofdzakelijk uit granen bestaat.
Dat is bij Carnibast beslist niet het geval.
Katten leven ook in het wild niet van puur vlees alleen. Ze moeten een portie vezels binnenkrijgen in de zin van koolhydraten=granen.

Wat wel wordt toegevoegd aan kattenvoer is taurine. Dat was op verzoek van de klant omdat ze bang waren dat er te weinig in zat. En dat is ook gelijk de reden dat honden geen kattevoer mogen eten maar andersom wel.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:02

Onze kat krijgt alleen maar hardvoer van een hele grote zak vanuit de dierenwinkel. Ben nu even de naam kwijt, en de zak staat er niet meer (wij gooien hier alles in een emmer met deksel). Standaard geen zacht voer dus. Wel krijgt hij als zo'n 4 a 6 keer per jaar een bakje sheba, wat hij dan zo snel als hij kan naar binnen schrokt, waarbij hij dan niet merkt dat er stiekem een wormenpilletje in verstopt zit. Haha, dit is de enige manier om hem die pilletjes te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:04

Nedankt voor je uitleg Ranna was daar wel nieuwsgierig naar Lachen
Helaas kan mijn kat niet tegen carnibest komt het er van alle kanten uit.
Ze heeft een voedselallergie.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:10

ik voer orijen en acana,is heel goed voer!
zit 75% ECHT vlees in(geen afval vlees) glute en granen vrij.
en toegevoegd met de nodige vitamines enz..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:25

Waar kun je die orijen kopen in België?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:27

poes schreef:
Waar kun je die orijen kopen in België?

Nee hoor gewoon online zoek anders maar eens op Orijen,
ben dr alleen niet van overtuigd of het zo geweldig is,
mijn pers kreeg er diarree van

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:32

Ik ben eigenlijk wel tevreden van RC, katten doen het goed op en online bestellen is me nogal een gedoe... Ik woon op een appartement en werk fultime dus laten leveren is niet eenvoudig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:41

Als je tevreden bent zou ik als ik jou was niet overstappen Poes, gewoon lekker zo houden. Ik moest toen wat gaan experimenteren en heb toen zo'n zak besteld omdat ik er een met een voedesl allergie had.
Wat een troep, ze kakte water.....Zit nu op een voer specuaal van de DA en dat gaat goed.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:50

orijen is met de test al beste voer uitgekomen ,dus ik denk dat het niet door het voer kwam Knipoog
moet je even kijken op de site van orijen waar ze het verkopen ,in nederlands zijn maar een paar vestigingen die dit voer verkopen waaronder waar ik werk ..mensen van veraf komen helemaal naar ons gereden vaak voor een par van die zakken in te slaan waaronder honden en kattenfokkerijen dus dit voer is echt prima!

ik ben er iid geval zeer tevreden over Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:54

jashin schreef:
orijen is met de test al beste voer uitgekomen ,dus ik denk dat het niet door het voer kwam

Nou weet wel zeker dat het door het voer kwam, ze heeft het een week gehad, een week waterpoep.....Uiteindelijk naar de intestinal gegaan van de DA en ze had weer harde drollen (Gelukkig!)

Ik heb toen na een maand uit nieuwsgierigheid weer gemengd met Orijen, en ja hoor, ontlasting werd weer dun.
Op een gegeven moment spoot het er uit, snel weer overgestap op Intestinal, en het was weer over.

Blijkbaar is ze allergisch voor een ingedrient van Orijen, en dat hoor je wel vaker, ze kon ook van de een op de andere dag na een AB kuur niet meer tegen haar RC wat ze toch al jaren kreeg.
En Carnibest komt er ook als water uit.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:57

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:04

Alle goede adviezen zijn al gegeven zie ik, goede merken zijn al genoemd.
Ben zelf ook erg fan van rauw voeren, het liefst compleet rauw voer zoals carnibest. Je kan ook zelf puzzelen maar dan moet je wel weten wat je doet.
Anders zou ik ook echt voor een van de betere merken gaan zoals RC (voer ik zelf ook), IAMS, Hills etc.
Ik wilde vooral nog even wat zeggen over die test van de consumentenbond, waar C1000 als beste uit de test kwam omdat het goedkoper is. Ze hebben in deze test gekeken naar de ingredienten en de prijs. En qua ingredienten alleen naar een aantal stoffen, of daar genoeg van in zat. De genoemde taurine zat er bijvoorbeeld niet eens bij, het was een erg beperkte test. Zo zat er niks in over overtollige stoffen, hetgeen zo schadelijk is aan merken zoals whiskas. Al die rotzooi die ze binnen krijgen en niet nodig hebben. Erg jammer want consumentenbond heeft een goede naam en vaak goede testen. Jammer dat ze hierbij dan zo de mist in gaan en mensen op het verkeerde spoor zetten!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:11

Volgens mij heeft RC ook speciaal voer voor perzen, je zou eens informatie kunnen vragen bij de betere dierenspeciaalzaken.