Mijn konijn, wat moet ik ermee...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

levitrol

Re: Mijn konijn, wat moet ik ermee...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 17:28

Utixo schreef:
Maar waarom geen maatje? Het zijn sociale dieren.

Het is een mannetje. Met een ander mannetje zou hij gaan vechten, vrouwtje zou jonkies krijgen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:35

Castreren.
Overigens heb ik hier ook vaker mannetjes bij elkaar gehad. Ging goed. Gecastreerd.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 20:07

Net deed ik mijn hand in zijn hok, en hij kwam bij mn hand zitten. Heb hem daarna met rust gelaten, morgen ga ik hem proberen te aaien.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:13

Ik had hetzelfde probleem met mijn knijn, die piste altijd als tie binnen was maar dan van dat sprietchen ik weet niet hoe je het noemt, bij katten heet het maskeren. naah dat deed tie dus de hele tijd. Hebben we nieuwe bank moeten kopen Ach gut en hij beet alle dekens kapot.
Hij was volgens ons beetje eenzaam, hebben we een caafje erbij gezet. Nou daar ging die de hele tijd opzitten, echt zielig voor caafje. Hebben we knijn gecastreert, werd hij helemaal rustig van. Hij was eerst altijd te mager (stresskonijntje) maar kwam nu dus ook goed aan. En nu kan hij ook samen met de cavia en gaat het 10 keer beter.

Ik denk dat je een ander beestje erbij moet zetten zowiezo en ik denk ook castreren. Want 2 mannetjes gaan vechten. En zou er ook geen caafje bijzetten maar vrouwtjesknijn omdat tie van jou zo heel erg bijterig is. Waarom kan hij niet buiten?? Konijntjes krijgen best een dikke vacht! die van mij stond vroeger altijd buiten!! Nu niet meer want caafje is half kaal geworden Ach gut
Succes hoop dat dit helpt.

ohja mijn konijn was met 4 gecastreert dus leeftijd boeit niet! En die van mij heet ook Stampertje hahah Tong uitsteken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:36

levitrol schreef:
Faniek schreef:
Even een vraagje weet je wel heel zeker dat je een ram hebt? Als ik de foto's in je profiel kijk zie ik een konijn met een enorme wam, wat de meeste rammen niet hebben en als ze het wel hebben is het vaak een kleintje of ze zijn echt veel en veel te dik.
Laatst was ik ook bij een vriendin die had een konijn en ja het was een rammetje hoor al 9 jaar lang! Ik kijk ik zie een wam en wat was het nee hoor geen rammetje, maar een voedster!
Ik zou dat eerst maar is bekijken, want voedsters kunnen inderdaad zeer territoriaal zijn en een sterilisatie en het liefst nog een vriendje kan zeker weten uitkomst bieden. Anders is die echt te dik.
Ik heb hier ook zwaar agressieve konijnen gehad, maar ze zijn bijna allemaal bijgedraaid nadat ze samen kwamen te zitten.

Ja ik weet zeker dat het een ram is. En hij is niet te dik, want toen we hem kochten had hij die wam ook al. En hij gaat 1-2 keer per jaar naar de DA, 1x voor spuitje en 1x voor controle. Hij zegt dat ie er goed uitziet.

De meeste dierenartsen hebben geen bal verstand van konijnen. Een wam trekt inderdaad nooit weg, maar een ram met zo'n wam heb ik nog nooit gezien en met 6 weken hebben konijnen absoluut geen wam. Dus het kan niet waar zijn dat hij het toen al had, dat is onmogelijk. Wie heeft gezegd dat het een ram is?

Verder vind ik het spijtig dat je niks met de adviezen doet. Je vraagt hier advies en vervolgens heb je overal een weerwoord op. Dat werkt niet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:10

Castreren zou ik zeggen. Zal al heel wat doen. Tja konijnen zien er schattig uit maar zijn het niet altijd. het blijven dieren, en zeker zonder castratie kun je niet verwachten dat ze geen natuurlijk gedrag gaan vertonen. Een van mn vrouwtjes doet net het zelfde. Enkel op bepaalde momenten, maar het is niet zo dat ze me ook echt verwondt. (mss omdat ik weet dat ze het af en toe doet *LOL*. Ik zou niet weten waarom je hem niet zou castreren, maakt het voor jou fijner en voor hem ook. Dan kan je hem eventueel samen met een ander konijn plaatsen.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 21:14

Faniek schreef:
Ja ik weet zeker dat het een ram is. En hij is niet te dik, want toen we hem kochten had hij die wam ook al. En hij gaat 1-2 keer per jaar naar de DA, 1x voor spuitje en 1x voor controle. Hij zegt dat ie er goed uitziet.

De meeste dierenartsen hebben geen bal verstand van konijnen. Een wam trekt inderdaad nooit weg, maar een ram met zo'n wam heb ik nog nooit gezien en met 6 weken hebben konijnen absoluut geen wam. Dus het kan niet waar zijn dat hij het toen al had, dat is onmogelijk. Wie heeft gezegd dat het een ram is?

Verder vind ik het spijtig dat je niks met de adviezen doet. Je vraagt hier advies en vervolgens heb je overal een weerwoord op. Dat werkt niet.[/quote]

Ik doe er zeker wat mee. Ik heb een PB'tje gekregen van iemand, die zei: 'Net zolang met rust laten tot hij zelf wil'
Hier ben ik mee bezig Knipoog Als dat niet helpt word hij gecastreerd. En een voedster erbij.

Waar we hem weg hebben zeiden ze een voedster, toen gingen we nagels knippen bij een dierenspeciaalzaak, en die zeiden dat het een mannetje was, en de DA ook.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:16

Net zolang met rust laten? Nagelbijten / Gniffelen
Je laat hem nu dus in feite in de steek he. Hij heeft geen maatje, en verder niks waarmee hij sociaal om kan gaan, enkel jou. En nu laat jij hem ook zo zitten Verward Nou, geloof me dat gaat geen ene moer helpen hoor Nagelbijten / Gniffelen Sorry dat ik het zeg, maar ik denk dat als jij wilt dat hij minder vals wordt, laten castreren en een dametje erbij zetten, het zijn groepsdieren wanneer leren mensen het nou toch? Nagelbijten / Gniffelen

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 10:25

lonniejj schreef:
Net zolang met rust laten? Nagelbijten / Gniffelen
Je laat hem nu dus in feite in de steek he. Hij heeft geen maatje, en verder niks waarmee hij sociaal om kan gaan, enkel jou. En nu laat jij hem ook zo zitten Verward Nou, geloof me dat gaat geen ene moer helpen hoor Nagelbijten / Gniffelen Sorry dat ik het zeg, maar ik denk dat als jij wilt dat hij minder vals wordt, laten castreren en een dametje erbij zetten, het zijn groepsdieren wanneer leren mensen het nou toch? Nagelbijten / Gniffelen

Uhm, weet je wel wat ik bedoel met; met rust laten?
Daarmee bedoel ik, gewoon hok open, aaien maar hij moet er zelf uitkomen. Én hij heeft de honden die hij hartstikke leuk vind. Hij komt er wel uit, en dan komt hij naar me toe, maar hij wil niet op gepakt worden.

We hebben vrijdag een afspraak bij de dierenarts voor castratie. Dit helpt niet want hij word drukker.
Vrijdag halen we ook een cavia. Alhoewel ik niet van Cavia's houd, maar hij niet van konijnen.

Het dikgedrukte, dat weet ik heus wel.
Er zijn genoeg konijnen alleen.....

Deze cavia word het misschien:

http://tinkerlover.hyves.nl/album/27435 ... 33/0/r_hn/
Deze mensen hebben geen tijd meer voor hem, en hij kan niet met haar cavia's overweg..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:45

Maar waarom komt er dan een cavia bij? Een cavia communiceert heel anders dan een konijn.

Citaat:
We hebben vrijdag een afspraak bij de dierenarts voor castratie. Dit helpt niet want hij word drukker.

Het helpt natuurlijk pas als hij ook echt gecastreerd is. Mijn oude knijn liep los in huis en was zindelijk. Was hardstikke lief, als wij op de bank zaten kwam hij er naast zitten of op schoot om te aaien. Tijdens het koken zat hij in de keuken of er wat te halen viel, en als wij naar bed gingen en hij weer zijn hok in moest ging hij zich verstoppen Haha!. Hij kende zijn naam ook.
Alleen toen hij een jaar of drie was begon hij te sproeien, en hij ging ook altijd op onze hond zitten rijen. Hond vond dat niet heel leuk, maar bleef wel vriendelijk tegen Nijn, maar ons hondje werd ouder en kreeg artrose aan haar achterpootjes en Knijn werd steeds hitsiger. Samen met het sproeien hebben we 'm toen maar gecastreerd. Hij was daarna veeeel rustiger, ondanks dat hij al drie was. Dat werkt echt wel hoor, ook op die leeftijd.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:54

Fleurtje100 schreef:
Maar waarom komt er dan een cavia bij? Een cavia communiceert heel anders dan een konijn.

Citaat:

Het helpt natuurlijk pas als hij ook echt gecastreerd is. Mijn oude knijn liep los in huis en was zindelijk. Was hardstikke lief, als wij op de bank zaten kwam hij er naast zitten of op schoot om te aaien. Tijdens het koken zat hij in de keuken of er wat te halen viel, en als wij naar bed gingen en hij weer zijn hok in moest ging hij zich verstoppen Haha!. Hij kende zijn naam ook.
Alleen toen hij een jaar of drie was begon hij te sproeien, en hij ging ook altijd op onze hond zitten rijen. Hond vond dat niet heel leuk, maar bleef wel vriendelijk tegen Nijn, maar ons hondje werd ouder en kreeg artrose aan haar achterpootjes en Knijn werd steeds hitsiger. Samen met het sproeien hebben we 'm toen maar gecastreerd. Hij was daarna veeeel rustiger, ondanks dat hij al drie was. Dat werkt echt wel hoor, ook op die leeftijd.

mee eens wat hier staat, en het duurt ook even voordat de castratie werkt. Een maandje denk ik. Cavia en konijn kan wel, maar dan moet je wel een lief konijn hebben. (zoals ik nu heb)

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 10:57

Fleurtje100 schreef:

Citaat:

Omdat hij nu iig niet van konijnen houd, dus die cavia krijgen we een poos, en als het neit wil een konijn en de cavia naar zijn oude baasjes..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:31

levitrol schreef:
Ik doe er zeker wat mee. Ik heb een PB'tje gekregen van iemand, die zei: 'Net zolang met rust laten tot hij zelf wil'
Hier ben ik mee bezig Knipoog Als dat niet helpt word hij gecastreerd. En een voedster erbij.

Waar we hem weg hebben zeiden ze een voedster, toen gingen we nagels knippen bij een dierenspeciaalzaak, en die zeiden dat het een mannetje was, en de DA ook.

Ik heb nog steeds mijn ernstige twijfels of het wel een ram is. Het verhaal van het 9 jaar oude konijn was precies zo, was gecontroleerd en zou een voedster zijn bij verkoop, maar bij de dierenarts en dierenwinkel was het opeens een ram. Jaren is hij daarna ram genoemd, maar het was nog altijd een voedster. Dus ik heb er nog steeds mijn twijfels over.

Verder is een cavia geen goeie combinatie, soms gaat het goed, maar jij bent er niet altijd bij en ze spreken elkaars taal niet. Het kan best zijn dat hij/zij haar agressie op hem/haar gaat uiten en dan kan je heel ver van huis zijn oftewel einde cavia.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:38

Wij hebben ook eens 2 bakbeesten van konijnnen gehad, daar kon je ook niet bij in het hok, want die vielen je gewoon aan met zn 2en ... toen hebben we een ren voor ze gemaakt, waar ze dag en nacht konden rennen en probleem was opgelost..
Ook zaten ze met z'n 2en, wat ook misschien een uitkomst kan bieden aan je probleem.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:12

Ja, ik heb van de drie konijnen die ik ik gehad heb, er ook een gehad die je niet op kon tillen en die beet. Maar die was ook van mijn tegenoverbuurjongetje geweest die er niet goed voor zorgde, en haar waarschijnlijk ook een paar keer heeft laten vallen (konijn kwam mager en uitgehongerd aan toen een weekje ze op vakantie gingen en toen ze hem na een maand of 2-3 eens kwamen ophalen hebben we het konijn geruild met een knikkerbaan). Die is uiteindelijk ook in een grote ren gegaan, en na een tijdje wortels en lekkers uit de hand voeren kon je haar prima aaien. Dat was trouwens ook een ram, die na een dagje ontsnapt uit de ren te zijn geweest verdacht dik werd. Toen hadden we een nest half wilde konijnen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:42

castreren moet wel helpen. waarom zou dat niet kunnen op 3,5 jaar? is je dierenarts wel kundig genoeg? kan je zijn geslacht op de foto krijgen? net als faniek heb ik mijn twijfels over zijn geslacht namelijk...
een cavia erbij zetten is zielig voor de cavia. die kan zich absoluut niet verweren tegen je konijn. ga naar een opvang (ongeveer een maand na de castratie) en laat daar je konijn professioneel koppelen aan een ander. er is heus wel een konijn wat past bij die van jou.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:57

Ik raad absoluut af om een cavia bij een dominant konijn te zetten.
Op den duur gaat de cavia het ontgelden.

Het konijn kan de cavia ernstig verwonden.

Mijn konijn was ook een "pitbul", die zelfs mijn tante en vriend in de enkels beet, zodra ze zich op "haar" terrein bevonden. Huilen van het lachen

Later heb ik een onvruchtbaar mannetje erbij gezet en mede door de jaren en het gezelschap van het mannetje was het een echte lieverd geworden. Ik moet er wel even bij zeggen dat ze de eerste week elkaar de tent uit vochten, maar dat is maar een fase.

Als ik ooit weer konijnen neem, dan neem ik er 2

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 21:19

Ik neem er de volgende keer ook 2. Er komt nu 1 bij.

Ik heb ook mn twijfels over een ram. Want bij pets place zeiden ze: 'tis een vrouwtje'. Toen ging ik naar een andere dierenwinkel om nagelknipper te kopen, en om te kijken hoe het moest en toen zeiden ze een mannetje, en de da zegt ook mannetje Nagelbijten / Gniffelen
Naja, als ik vrijdag terug kom met een vrouwtje Huilen van het lachen
Er komt iig een vrouwtje bij.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:27

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:29

jammer dat het geen vrouwtje is, klinkt misschien raar, Clown maar zij hadden ook zo'n vreselijk beesie wan beet en aanviel, mannetje erbij, ik keer een nest....over, mannetje toen gecastreerd en we hadden 2 konijnen die happy waren, Dromen alleen wel schuw, maarja nu kon je d'r wel normaal eten geven zonder dat je gebeten werd, Ach gut ze is inmiddels dood, maar nu zit het mannetje met hun dochter in 2 verboude hokken zodat ze genoeg ruimte hebben, en we hebben nog 3 andere konijnen die wat liever zijn Koe

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:19

Ik zou eerst vrijdag even afwachten, als het toch een voedster is, beter een gecastreerde ram er bij te zetten Lachen
Maar vraagje vrijdag is het kerst, ik weet niet, maar de meeste praktijken zitten dicht?