[HK] Cavia bezigheden..waar houdt jouw cavia zich mee bezig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Re: Cavia bezigheden...waar houdt jouw cavia zich mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:14

mvs schreef:
ik heb ook zo'n hok met trappetje gehad.. wel dingen aan de zijkant bevestigd zodat ze er niet afdonderden
http://www.nhdp.nl/caviaforum3/album.ph ... ureid=2773

zit dus ok op het caviaforum.. daar zijn hel veel leuke ideetjes voor de cavia's.. helaas kunnen twee van mijn mnnen niet egt goed samen Duivel dus zitten ze nu weer 2 aan 2.. en eind vn d kerstvakantie komt er een nieuw hok:p
waar mijn cavia's zich mee vermaken is ten, slapen elkaar door de tralies opfokken heen en weer wandelen elkaar berijdden Vingers aflikken af en toe wat ruzie maken en heeeeel hard door de huiskamer sjeesen

Heb je die trap zelf gemaakt aangezien de hokken verschillend zijn in voormaat? Wat voor hok krijg je?

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:46

de mijne spelen veel met elkaar ik voor allebei een hangmatje gemaakt van een gastendoekje waar ze beide graag in liggen.
met de hooibal zijn ze ook uren mee bezig als ik m goed strak vol stop.
's avonds gaan ze meestal in de ren en dan is het lekker rouzen door de (katten) tunnel en achter elkaar aan rennen.
knuffelen op schoot vinden ze ook heerlijk ik doe meestal "filmpje met ze kijken" Clown

edit; ik heb trouwens ook nog een snackbal voor ze (moeten ze rollen en dan valt er iets lekkers uit)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:50

pitbullgup snapen ze dat principe dan wel?
Ik merk nu de jonge cavia er een dagje is dat er veel meer geluid uit het hok komt. De oude cavia lag veel en at wat en verder stil nu is er de hele tijd gepruttel Nagelbijten / Gniffelen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:47

carlosje schreef:
@ annepanne

Heb je dat hok toevallig bij all4pets gekocht? Zag daar deze kooi:

Nee mijn hok is zelf gemaakt en buiten *LOL*

Hier zijn ook verschillende dubbele (zelfs driedubbele :! ) kooien te koop: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... ren/cavias

Wat leuk Fairytail dat ze zo pruttelen Haha! Vind ik zo schattig Haha!

Ik heb trouwens wel een leuning langs de trap (die is ook niet zo lang) gewoon een latje (kan geen foto's maken, te donker en verder erg druk komende dagen!) gaat prima Haha!

Cavia die op de bank springt Haha! Gaaf!

Wij hebben trouwens over het hout plastic vast geniet zodat het niet zo snel gaat rotten Tong uitsteken Van die 'Overtoom' zakken, is heel dik plastic. Anders waren we te bang voor het hout Haha!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:00

Hoe doen jullie dat trouwens met de vitamine c? De mijne krijgen ondanks goed voer (Hope Farms en Science selective) elke dag een vitamine c tabletje Haha! Vinden ze heerlijk!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:55

Mijne krijgen naast hun voer groente en geen extra vitamine dingen vind pillen maar een gedoe en in het water heeft geen zin.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:39

Ik geef ze ieder een pil 's ochtends (1 in het bakje en 1 in de tunnel Haha! ) en ze zoeken ze meteen op! Heb geen zin met druppels enzo aan de slag te moeten!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:28

Geen idee of de mijne pillen lusten anders vind ik het maar een gedoe. Drubbels is sowieso geen goed idee omdat het vervliegt in een aantal uur

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:45

Ik ga misschien een hok van 1.60 ophalen Haha!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:56

de twee hokken zijn even groot hoor maar heb ze zo gezet omdat het onderste hok anders zo donker wordt Tong uitsteken trappetje is ongeveer 60 cm lang en 15 cm breed maar gewoon uittmeten gaat prima hoor:) snap lleen niet egt wat je bedoelt met wat voor hok je dan krijgt

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:58

Die van mij eet en slaapt alleen maar, maarja, ze is dan ook al best wel oud, ze is bijna 6 jaar. Gelukkig is ze verder nog prima in orde, toen haar kooigenoot stierf was ze helemaal in haar nopjes, die mocht ze echt niet haha. Ik knuffel wel vaak met dr. Ik heb een hok van 1.20 bij 60 en ik heb een huisje, hangmat en een tunnel erin, vooral de hangmat vind ze heerlijk om in te liggen.

Dit is haar.
Afbeelding

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:10

Eeetjuh, wat een prachtig meisje heb jij zeg!! *kwijlt*

De mijne zitten per 3 en hebben huisjes,hangmatjes,wilgenbruggetjes en tunneltjes.
Vinden ze geweldig, de hangmatjes worden wel eens ondergeplast maar je kan ze wassen.
Vit C krijgen ze hier door middel van een pil. In het begin wouden ze het niet zo graag hebben, maar een paar keer achter de kiesjes duwen en ze staan nu vooraan als ik met het potje kom! Haha!

@Annepanne, kijk je uit met HF? Het is een duur merk, dus je zou verwachten dat het goed is. Maar door de dikke brokken kunnen ze makkelijk hun tandjes breken, (hoeft niet hoor,maar het gebeurt wel eens) en het is een enorme dikmaker. Dan zit je straks met een vervette caaf, dat wil je ook niet hoor!! Bloos

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:27

Ik heb drie jaar geleden zelf een hok gemaakt voor mijn caafjes. Ze hebben 3 verdiepingen en rennen lekker heen en weer en daarnaast is hun hooibal favoriet. Zo'n hangmatje kan ik helaas niet kwijt in het hok. Wat ik nog wel eens doe is de hooibal vol met groente en fruit stoppen zodat ze even bezig zijn met het opeten daarvan.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:43

Mijn cavia's? Met ehh... Eten, slapen, eten, slapen, elkaar pesten, slapen, eten, slapen, elkaar achterna zitten, slapen, eten, slapen, piepen, slapen, eten, eten, eten, slapen, kranten versnipperen, slapen, eten, slapen.... Ga zo maar door! Ohja, ze plassen en poepen ook nog! Nu ik er bij na denk, zijn ze best veelzijdig! Haha, rare, maar lieve beesten.

Denize is de donkere, en Daniëlle de lichte. Roepnamen zijn Dennis en Daantje, hoor!
http://i704.photobucket.com/albums/ww44 ... nielle.jpg

Ze zijn heerlijk dik, mijn dikzakjes/lomperikken/schatjes/knuffels, maar daar ben ik trots op Afgod
En ze zijn best goed opgevoed Whoosh! , ze bijten/krabben niet! Nouja, soms. Maar dan..... Hamer Extreme duivel Stoom uit je oren Nagelbijten / Gniffelen
Doei!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:26

eetjuhh wat een prachtige foto zeg! Geweldig! Kwijl

Ik heb hier eergisteren een stukje komkommer opgehangen in het hok, wel aan een redelijk stijf ijzerdraadje, maar ze vinden het leuk Go jij! Go jij! Als ze dan willen eten, moeten ze er nog enigszins moeite voor doen, ze doen er wat langer over, maar ze zijn wel lekker bezig Ja De lus waarin de komkommer hangt heb ik wel dusdanig gemaakt, dat als ze er zelf in terecht komen, dat de lus dan openspringt (veiligheidsvoorschriften Haha!).

Duimen jullie allemaal voor me als ze volgende week weer onder narcose hun tanden bijgevijld moeten hebben? Nagelbijten / Gniffelen Ik ben doodbenauwd. Mijn Ibu kwam de laatste keer wat moeilijk uit de narcose...

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:33

ik zit ook op het caviaforum. Die van mij hebben huisjes wilgentunnel. WC rolletjes hooiballen en elkaar. gaat prima zo.

Ik heb nu 28 cavia's en ik vind ze super.

Foto's op mijn site www.people.zeelandnet.nl/mais

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:40

Wc rolletjes...wat moet ik me daarbij voorstellen? Haha! Wat doen ze ermee Lachen

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:57

Xono, hebben ze de haken op de kiezen? Allebei wat toevallig.
Ik wens je veel sterkte!!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:01

met wc rolletjes gooien ze. en ze eten ze op.

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:25

Je kan ook hooi in je wc rolletjes doen, maar wel even het wc rolletje door de midden knippen voor het geval ze vast komen te zitten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:43

Jinkk: ja...ze zijn er al 3 keer voor onder narcose geweest, hun kaken sluiten niet goed op elkaar, en dus slijten de kiesjes niet evenredig, waardoor er haken ontstaan. Ik geef ze al veel hooi en van die knabbelsticks, dingen die hard zijn. Ik heb ook wilgentakken, maar daar doen ze niets mee Haha! Onze vorige cavia vrat hout altijd Haha! Zijn blokhuisje was ook hier en daar aangevreten, maar helaas zijn deze niet zo baldadig. Volgens de DA kan ik er niet meer aan doen. Nja, omdat eten hun leven is, neem ik elke keer wel weer het risico om ze te laten helpen. Risico, omdat ze natuurlijk niet zo best tegen de stress en narcose kunnen. Maargoed, als ik het niet doe, dan gaan ze zeker dood...want dan kunnen ze niet meer eten Scheve mond

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:03

Nee idd, maarja als dit al de 3e keer is.
Is het mischien ook verstandig om eens te gaan nadenken of dit uiteindelijk allemaal waard is. Een narcose is vrij heftig voor een caafje. Om de hoeveel tijd moeten ze weer??

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:11

Ja, maar eerst moesten ze om de 3 maanden, dat is toen 2 keer gebeurd. De laatste keer is inmiddels 9 maanden geleden, dus ze hebben het lang volgehouden dit keer! Ik heb er zeker over nagedacht, zeker omdat 1 van hen ook nog artrose heeft en zonder (natuurlijke) pijnstiller niet kan lopen. Maargoed...het is heel moeilijk om te zeggen, nu is het mooi geweest...zeker omdat ze verder nog zo vrolijk zijn. En ze zijn na de behandeling ook elkaar keer weer op eigen kracht gaan eten, dat geeft mij toch een teken van levenswil.

Dus ben het volledig met je eens, ik loop er ook elke keer weer tegenaan, want het is elke keer wel heel stressvol en vreselijk sneu. Zeker omdat je pas merkt dat het fout gaat als ze slechter gaan eten en dan hebben ze dus al haakjes en dus al pijn in hun smoeltje, ze halen hun wangetjes ermee open.

Verschrikkelijk moeilijk...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:23

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:01

Nouja, dan de mijne ook maar he! Haha!

Afbeelding
Afbeelding
Dit is Mika, mijn beppe! Haha! Ik heb haar 2 jaar geleden uit brute handen van een fokker gehaald,nouja fokker die man verdiend niet eens de naam fokker..
Ze mocht 4,5 jaar lang alleen maar kleintjes krijgen. En haar beebjes bleven zolang bij haar zitten dat ze telkens zwanger werd van haar eigen kinders.. Boos! Mika is nu 6 jaar.

Afbeelding
Afbeelding
Guus mijn geweldige vriend, een super leuk diertje. Hij is mijn enige beer. Nouja ex beer! Haha!
Guus is nu 1,5 jaar.

Afbeelding
Afbeelding
Dit knappe meisje heb ik van m'n vriendin gekregen, ze heet Nala. En is deze maand 1 jaar geworden.

Afbeelding
Afbeelding
Wizzy is een sheltie meisje van 2,5 jaar oud. Zij komt bij een echte fokker vandaan.

Afbeelding
Afbeelding
En dan hebben we nog Woppy, Woppy komt bijdezelfde fokker vandaan als waar Wiz vandaan komt. Ze schelen 1 week en dat maakt Woppy ook 2,5 jaar oud.

Afbeelding
Afbeelding
Noortje, Noortje heb ik zelf met de hand grootgebracht. Zij was ernstig mishandeld en ondervoed.
Ik heb er nog een hele kluif aangehad, voor het hele verhaal moet je je maar even melden! Bloos

Is er niet een caviapraat topic? Dit is niet echt waar houdt je cavia zich mee bezig! Haha!
Nahja de mijne wel, want die moeten vrij vaak op de foto voor een shoot! Bloos Bloos