Steriliseren teef voor of na de eerste loopsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Steriliseren teef voor of na de eerste loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:31

Chiqa schreef:
[
Nou hier dus niet, heb het nu bij alle 4 de artsen nagevraagt. Anders houd je de loopsheden en daar heb ik nu juist niet zo'n zin in, hok gaat er gewoon uit.(Althans dat is wat ik tot nu toe heb gehoort van ze)
Maar mss is dat verschillend per gemeente?

Nee hoor ze worden niet meer loops, daarom heb ik het laten doen omdat ik geen loopse hond wil hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:40

Echwel schreef:
Nee hoor ze worden niet meer loops, daarom heb ik het laten doen omdat ik geen loopse hond wil hebben

Zal jou teef dan toch gecastreerd zijn vrees ik (Dus baarmoeder dr uit) anders wordt ze nog gewoon loops.

Ik heb begrepen dat bij een sterilisatie alleen de eileiders afgebonden worden en de teef gewoon loops blijft, staat ook in de documenatie overal.
Bij castratie wordt de baarmoeder verwijderd, en ze ook dus niet meer loops worden.

Zie bv;
De term “castratie” betekent het wegnemen van de geslachtsklieren (eierstokken of testikels)
De term “sterilisatie” betekent het afbinden van de eileider of zaadstreng.
Vaak worden deze termen door elkaar gebruikt
In de diergeneeskunde voeren we vrijwel alleen castratie’s uit ( ook bij de teef dus !) omdat bij een sterilisatie het teefje gewoon loops blijft worden. Dit is vaak juist de reden om een dier te laten opereren
.
Bron; http://www.dierenklinieknuenen.nl/castr ... -hond.html

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:46

wij hebben het voor de eerste loopsheid laten doen, en ze hebben nergens last van!!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:41

Maar hier staat toch ook dat de baarmoeder niet wordt weggehaald..
Denk ook niet dat je dat moet willen, hond heeft dan lang rust nodig enz

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:50

Baarmoeder eruit gebeurd meestal niet standaard, omdat de operatie daarvan veel groter wordt. Soms is het echter wel noodzakelijk door bijv. tumoren oid. Ook bij katten is het niet standaard. Net als dat het vrij logisch is dat je een kater/reu wel castreerd, aangezien je anders toch nog ballen hebt hangen Tong uitsteken.

Bij een sterilisatie van een teef worden dus alleen de eileiders afgebonden én wordt de teef dus nog wel loops!
Bij de castratie van een teef wordt de eileiders verwijderd en dan wordt de teef natuurlijk niet meer loops.
Bij een kat net zo.
Laatst bijgewerkt door Sting op 16-12-08 22:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:56

Wat gek zeg dat hier de dierenartsen zeggen dat het standaard is dat ze verwidjerd wordt en bij jonge leeftijd nauwelijks voor complicatie's zorgt, zoals ik al zei zal dit per plaats dan zo verschillen?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:07

De baarmoeder bedoel je Chiqa? Als het even kan laten ze die zitten, vooral voor de eerste loopsheid, aangezien de kans op ontstekingen dan miniem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:09

Sting schreef:
De baarmoeder bedoel je Chiqa?

Idd Lachen Ik wil hem er het liefst uithebben ze heeft er toch niets meer aan.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:45

Er worden hier een paar dingen ontzettend door elkaar gegooid. Even op een rijtje:
Sterilisatie betekent het afbinden van eileiders. De teef is dan onvruchtbaar maar zal wel loops blijven worden. Deze ingreep wordt vrijwel nooit uitgevoerd.
Castratie kan op twee verschillende manieren:
de eileiders worden verwijderd
of
de eileiders én de baarmoeder worden verwijderd.
In beide gevallen van castratie wordt de teef niet meer loops. In de volksmond worden beide ingrepen ook wel sterilisatie genoemd.
Sommige mensen denken dat het een sterilisatie heet als alleen de eileiders worden weggehaald en een castratie als eileiders en baarmoeder worden weggenomen, maar dat klopt niet, want het betreft in beide gevallen een castratie. Je neemt immers iets weg i.p.v. het af te binden.
Het is dus niet zo dat een teef loops zal blijven worden als de baarmoeder blijft zitten.

Of de baarmoeder standaard wordt weggenomen of dat de da bekijkt of dat nodig is verschilt per da. Tegenwoordig doen veel da's dat niet meer standaard omdat blijkt dat vervelende baarmoederklachten zoals tumoren en ontstekingen meestal ontstaan o.i.v. de loopsheidcyclus. Neem je die weg dan zie je zelden nog problemen met de baarmoeder ontstaan, dus kan die net zo goed blijven zitten waardoor de ingreep kleiner is.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:07

Bij mijn labrador van 7 maanden zijn afgelopen donderdag haar eileiders weggehaald. Wij hebben er ook bewust voor gekozen dit te doen voor de eerste loopsheid. Dat werd ons ook geadviseerd door de dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:21

Ik ben nu bij twee dierenartsen hier in het dorp geweest, één vooruitstrevende die zelfs dieren helpen dmv chemotherapie.
Zij raadden mij ook aan haar eerst één keer loops te laten worden ivm de groei. Ik denk dat het afhankelijk is van met name de groei en de DA natuurlijk Lachen

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:05

Chemotherapie? Ik ben dan wel benieuwd hoe dat in zijn werking gaat dan.....

Ben je er inmiddels al over uit wanneer en hoe je het wilt laten doen?

Groetjes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:33

Ik denk zelf na de eerste loopsheid, en waarom? omdat ik geen richtlijn heb wanneer ze loops kan worden, kan over een maand of 1-2 maar kan ook nog een half jaar duren.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:50

Ik heb niet alles gelezen hier...ben al te verbijsterd van het weinige dat ik wel heb gelezen...

On...on...ongelooflijk gewoon....en ongeloofwaardig wat men jullie wijsmaakt...

Ik heb al genoeg sterilisaties in levende lijve meegemaakt (ja terwijl ik erop KEEK)....en ik verzeker je dat steeds ALLES verwijderd werd...dat is STANDAARD bij de OP
Enkel wanneer het laparascopisch gebeurd is het anders en kostelijker...

Een vraag: zou jij je dochter van 10-11 jaar, vooraleer ze voor t eerst haar menstruatie heeft gehad, alvorens ze volgroeid zou zijn, laten steriliseren ?
Ja ik ben voor sterilisatie, doch pas nadat het dier volgroeid is...

Meer heb ik er niet over te zeggen, echt te gek wat ik hier gelezen heb.... Bloos

Zoek misschien even info op bij hondenfora's of op google....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:44

Chikiboy schreef:
Ik heb al genoeg sterilisaties in levende lijve meegemaakt (ja terwijl ik erop KEEK)....en ik verzeker je dat steeds ALLES verwijderd werd...dat is STANDAARD bij de OP

Dat is wat ik uit het verhaal bij mn DA haalde....Ik denk dat heel veel mensen geen flauw idee hebben of hun dieren nog een baarmoeder hebben of niet, zal je vertellen weet het bij mijn poes ook niet.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:32

Chikiboy schreef:
Zoek misschien even info op bij hondenfora's of op google....

En van dit bericht raak ik dan weer m'n kin kwijt. Zelf al eens gezocht op google naar dit onderwerp? Als je dat doet dan krijg je namelijk ca. 1001 keer te lezen dat het verwijderen van de baarmoeder dus niet standaard is.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:35

Chiqa schreef:
Chikiboy schreef:

Dat is wat ik uit het verhaal bij mn DA haalde....Ik denk dat heel veel mensen geen flauw idee hebben of hun dieren nog een baarmoeder hebben of niet, zal je vertellen weet het bij mijn poes ook niet.

Ik weet het van mijn dieren wel, hoor. Bij de ene is de baarmoeder verwijderd omdat deze verdikt was en bij de andere zit ie er nog in.