hardleerse kat met eten-obsessie: hoe iets afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: hardleerse kat met eten-obsessie: hoe iets afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 09:25

Zwerte schreef:
jodi schreef:
Bij hysterische etensdieven kan een goede wormkuur nog wel eens wonderen doen.

het is van nature een vreetzak... in het nest al! Altijd keurig ontwormd dus dat is het probleem niet (als ik ff voor de TS mag spreken Haha!)

Haha ik weet nog goed dat ze in de zomer lekker buiten aan het spelen waren... met z'n drieën dan, want Koe lag, zo groot als ze toen al was, nog lekker bij haar mama te lurken Haha! En hield daar het eerste half uur ook nog niet mee op Vork *zucht*

En idd, ze worden nog steeds netjes ontwormd, maar dank voor de tip....

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:01

Rijerijerije schreef:
het is van nature een vreetzak... in het nest al! Altijd keurig ontwormd dus dat is het probleem niet (als ik ff voor de TS mag spreken Haha!)

Haha ik weet nog goed dat ze in de zomer lekker buiten aan het spelen waren... met z'n drieën dan, want Koe lag, zo groot als ze toen al was, nog lekker bij haar mama te lurken Haha! En hield daar het eerste half uur ook nog niet mee op Vork *zucht*

En idd, ze worden nog steeds netjes ontwormd, maar dank voor de tip....

Misschien ligt het wel aan haar naam. Bloos! Nagelbijten / Gniffelen Lips are sealed Ze denkt waarschijnlijk dat ze zo groot als een koe moet worden. Haha!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 15:04

ik zou eens een fotootje moeten plaatsen, komt nog Haha!

Het is namelijk écht een Koe en zo werd ze vóór haar officiele naamgeving ook al genoemd Cool

Ach, als t beessie maar een naam heeft hè Bloos

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:18

Haha, dit klinkt heel erg bekend Haha!. Wij (als gezin) waren altijd trots aan het verkondigen dat wij onze katten tenminste wél konden opvoeden.
Géén katten op het aanrecht, níet bedelen, níet op tafel als er eten opstaat en bij elkaars bak vandaan blijven.

Ja........Rolleyes

Toen kregen we dus Pluim, en Pluim is onverzadigbaar, en eet zowel sneaky als openlijk (dus altijd Nagelbijten / Gniffelen ) alles wat los en vast zit. Springt op het aanrecht als daar vis of vlees of ei of.....maakt niet uit op ligt, vreet eerst de bak van de andere katten leeg en begint daarna pas aan die van haarzelf.

Pluim wacht als wij gaan eten al boven de vuilnisbak en controleert alles wat daarin gaat. Mocht het enigszins eetbaar zijn wordt dat er weer uitgevist (ze is erg groot, dus kan ook nogal eens overal bij Verdrietig ).
Op één of andere wijze heeft ze het in die vier jaar tijd al zover geschopt dat mijn ouders een extra stukje vlees voor haar bereiden (van ons eigen eten).

Het voer van mijn gerbils of ratten moet ik ook niet open laten staan, want dan heb ik de volgende dag dus niets meer behalve wat leeggevreten hulsje van de pitten.

De eerste twee jaar waren we streng, hadden we nog hoop. Nu lachen we er vooral om, vinden het stiekem erg grappig. Er is gewoon geen kruid tegen gewassen, dus laat maar.

Kortom Slim , als je écht een vreetmonster hebt, kun je er maar beter om lachen Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:54

Whoosh! Whoosh! Whoosh!

Ik moest net even naar de vuilcontainer en bij het dichttrekken van de deur zag ik door het keukenraam dat ik de keukendeur niet had dichtgedaan. Op hetzelfde moment trippelt iets zwarts mijn keuken in en maakt aanstalten om op het aanrecht te springen - terwijl ze had gezien dat ik net de afwas had gedaan en er dus niets te vinden was. Dus ik loop snel het huis weer binnen en roep 'SSSSSSHHHHHHHH!!!!' Ze wist niet hoe snel ze onschuldig op de leuning van de bank moest gaan zitten: 'Had je het tegen mij?'

Koe

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:07

Vergeet niet dat het een kat is, en geen hond..

Een katkan je wel opvoeden, maar dat gaat lang niet zo ver als bij een hond..
slaan helpt niet! nekvel grijpen helpt ook niet.
Bij honden is dit een dominante greep, katten hebben dit niet.

Let op je eigen gedrag, laat niks op het aanrecht liggen. en zet haar op de grond als ze weer op het aanrecht zit, net zo lang, en net zo vaak totdat j er gek van word Lachen

Is ze ook te dik van al dat eten??

de enige tip die ik voor je heb is:
- eten apart geven. niet de 2 katten bij elkaar laten eten, zodat de andere kat iets meer rust heeft tijdens het eten.
- als ze het niet helemaal opeten,gelijk weg halen.. als er namelijk nergens eten staat, zal ze hier zichzelf minder op fixeren.

heeft ze verder nog gedragsproblemen?
- is ze onrustig?
- onzindelijk
- o.i.d

drinkt ze ook genoeg??

groetjes

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 02:47

Hee dat klinkt als Purdy, de rotzak!

Ik heb 4 katten waarvan Purdy de enige is die uit een liefdevol nest komt, goed verzorgd is vanaf het begin, nooit wat tekort is gekomen en nooit wat ergs heeft meegemaakt en uitgerekend hij is de rotzak van het stel Haha!
Hij vindt dat hij altijd tekort komt. Voer kun je niet normaal in de bakjes doen, je moet jezelf razendsnel opsluiten in de keuken met de bakjes, zodat je rustig hun eten kunt klaarmaken. Zodra je de keuken uitkomt rent hij als een gek de keuken in (en weer uit, omdat hij tegenwoordig snel door heeft dat het eten UIT de keuken gaat) en hengelt nog net niet het bakje uit je handen. Als hij eet dan hoor je hem inademen; schrokt alles naarbinnen, stoot z'n lippen kapot op de bodem van z'n bakje en ramt met z'n tanden op het randje, stel je voor dat je een brokje overslaat! Binnen no time is zijn bakje leeg en rent hij naar het bakje van zuslief (stiefzus van dezelfde leeftijd) en probeert haar dan aan de kant te sjorren, terwijl zij geniet van haar eten (met haar oogjes dicht). Als een dolle stier probeert hij dan in de kamer te komen, waar de andere katten aan het eten zijn en als hij die kans niet krijgt, dan gaat hij zitten janken (schreeuwen) achter de deur, hij mag pas naar binnen als iedereen klaar is met eten.

Als wij eten dan klimt hij op tafel. Niet een keer, wel 100 keer, ondanks dat we hem eraf BLIJVEN gooien (laatst op het aanrecht en bij de 5e keer greep ik hem in zijn nekvel en haalde hij uit naar mijn gezicht).

Niet is veilig... als je een stukje aardappelschil laat vallen dan gaat meneer ermee vandoor, als je een glas sap (!!) op tafel hebt staan, dan zit meneer te hengelen. Als je naar hem blaast dan knijpt hij zijn ogen dicht, maar hij is totaal niet tot de orde te roepen, of je het nou lief of streng vraagt of doet. Afgelopen week zat mijn vriend een gebraden kip op de bank te eten en meneer trok de hele kip van het bord en rende ermee weg (heerlijk die vetvlekken op de bank).

A.s. maandag wordt meneer gecastreerd, want ik zeg nu al: 'nog 2 hoorntjes op z'n kop en hij is compleet'. Is de kat van mijn vriend, mijn type is het niet!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 03:34

misschien een keer een wormenkuurtje????

en dan onbeperkt droogvoer ergens neerzetten.............

ben je er in een keer mee klaar

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 03:37

Was dat naar mij of naar TS? Clown

Kat in kwestie is volgens schema ontwormd, is een hele mooie slanke en energieke kat met een TE bijdehand karakter. Helaas is het hier in huis niet mogelijk om onbeperkt voer neer te zetten (heb 2 blaasgruiskatten die speciaal voer krijgen).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 03:38

hihi naar TS (tjees jij bent ook nog laat wakker Haha! )

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 03:40

Ah oke!

Ja, net klaar met werken Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 07:09

Voer je wel goede kwaliteitsvoeding?

In whiskas of andere B-merken, zit vaak te weinig van de juiste voedingsstoffen.

Probeer eens een tijdje Royal Canin of Hills, misschien dat het helpt.

Verder kun je een kat niet straffen, maar wel bijvoorbeeld van de aanrecht duwen.
Dat doet de moeder bij de kleintjes ook, wegduwen als iets niet mag. Bij de nekvel pakken en foei zeggen... dat gaat niet op bij een kat

Vaak komen gedragsproblemen door dat ze te vroeg bij de moeder zijn weggehaald.

Ik heb hier 9 katten, en geen een die schooit, of eten steeld.
Enigste waar ik me wel eens aan erger is dat ze, als ik lekker op de bank tv lig te kijken, ze pal voor mijn neus op tafel gaan zitten Clown

Verder kun je ze dus een heel eind opvoeden, mits je maar het gedrag van de moederpoes nabootst.
En heb je ooit een poes "foei"horen roepen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:54

Ik las hier ff bij en kan wel namens de TS een paar vraagjes beantwoorden (vind ze niet erg, toch leile?)

@Don Zhivago: het is een kat die snel te dik word. Haar zusje is echter weer te dun en heeft het eten echt nodig. Deze eet echter in kleine beetjes dus steeds geven wanneer die wil is er lastig volgens mij. Daarom is het eten weghalen niet echt verstandig, dan komt de andere waarschijnlijk wat tekort vermoed ik. Ze krijgen al redelijk apart eten maar wel in dezelfde kamer. Geen idee of ze al aparte kamers heeft geprobeerd, dat lijkt me nog wel een goede optie! Verder is het qua gedrag een "normale" kat.

@kiwiko: ze zijn ontwormd, hun hele leven al netjes en ze heeft het van geboorte af aan al zo erg (zoals ze al zei, als er eentje lag te drinken was het altijd koetje...)

@crossmonster: ze hebben als kitten royal canin kittenbrok en iams gehad, bij beide deed ze het net zo erg.

Ik ben bang dat het bij deze dame echt haar karakter is...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:51

@ Zwerte en TS:
Dat van dat voeren heb je wel een punt, het is lastig als de 1 een beetje dik is, en de ander wat slanker..

MAAR:
een kat is een gewoonte dier.. appart voeren kan wel, die ander leert vanzelf dat ze meer in 1x opneemt.
Ik zie dit vaak bij mij in de kliniek.. en mensen vinden een kat al vaak te dik, terwijl er dan toch aardig wat spek op zit.

Ik zou als ik de TS was echt iets proberen, als die ander zo blijft schransen, krijg je leververvetiing.. een vet hart, en weet ik veel wat nog meer in de toekomst.

Als het echt niet kan dat op vaste tijden wordt gevoerd, en daarna weggehaald wordt, dan moet ze light brokjes gaan geven.
Voor die andere kat kan dat niet zo veel kwaad, maar voor die "bolle" is dat wel goed...

En kwaliteitvoer is ook zeer belangrijk..

Let op:
de hoeveelheid van de zak is een gemiddelde.. voor veel dieren is dit te veel, en mogen ze best 1/3 minder...

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:57

Och, ik lig in een scheur als ik al die stoute-kattenverhalen lees Haha!

Mijn moeder zegt altijd over onze Sep : "als het een mens was geweest, dan was ie kok van beroep" hij wijkt namelijk niet van je zijde tijdens het koken en houdt alles goed in de gaten..
Overigens is hij wel netjes opgevoed, hij durft niks echt te eten tot het in zn bakje ligt, dat is aangeleerd...laatst had hij een muis meegesleept naar binnen, mn moeder wou hem afpakken, hij rende er grommend mee weg en legde hem in zn bakje "daar mag eten wel" haha Haha!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:44

ineke_ schreef:
Ik had zelf het stukje kunnen schrijven. Die van mij eet echt ALLES, en dan bedoel ik ook echt alles wat voedsel is. Vorige week is ze er met een stuk tomaat vandoor gegaan, sla is niet veilig en brood trekt ze uit de zak de hele keuken door.

Ik heb de hoop opgegeven en zorg gewoon dat ik niks heb liggen waar ze bij kan. Maar bij het eten bereiden enzo is ze gewoon echt een pain in the ass dat we haar op de gang zetten.

Tomaat is dodelijk, dus ik zou toch zorgen dat ze daaar niet bij kan. Mijn poezel was ook zo'n voedseldief, en ik was er altijd een beetje laks mee, tot ze dus tomaat naar binnen kreeg. Ik hield er een hele zieke Elvis aan over. Nu blijft ze ver van het aanrecht, maar tomaat is echt gevaarlijk. Ik ben me kapot geschrokken.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:33

Tomaat gevaarlijk voor katten?? Daar heb ik nog nooit van gehoord!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:36

Een kat van ons (vroeger) deed ook werkelijk alles voor haar eten.
Ze had een verstoorde hormoonhuishouding. Met medicijnen was 't opgelost. 't begon bij haar na de sterilisatie, daarvoor was er niets aan de hand.
Zou zoiets niet kunnen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:39

XoNo schreef:
Tomaat gevaarlijk voor katten?? Daar heb ik nog nooit van gehoord!

Vraag je DA

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:43

ff te verduidelijking lieveli, ik trek het niet in twijfel hoor wat je zegt, maar ik schrok er een beetje van, dat heb ik nooit geweten!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:52

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:04

XoNo schreef:
ff te verduidelijking lieveli, ik trek het niet in twijfel hoor wat je zegt, maar ik schrok er een beetje van, dat heb ik nooit geweten!

Ja sorry mijn reactie was zo kortaf omdat mijn laptop hapert af en toe, haha. Ik wist het ook niet, ik heb de DA gebeld toen Elvis begon te braken, en die vertelde het me. Ze is een hele nacht ziek geweest, arme poes

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:08

jeetje de poes in dat artikel was heeel ziek!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:09

Wat verschrikkelijk zeg, allemaal wel weer goed gekomen begrijp ik?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:10

Ja ze heeft een aantal keer gebraakt en was de hele nacht wakker en niet zichzelf. De dag erna eigenlijk gewoon weer goed wel.