baroen schreef:dus in mijn ras geloof ik niet zo in echte wachtlijsten, daarvoor is er teveel aanbod en worden de meeste echt alleen als huishond aangeschaft , bedoel dus, als het echt een hond word om mee te fokken/showen, dan gaat dat soms wel anders, hoewel ik dus nog steeds niet overtuigd ben van de eerlijkheid van de meeste wachtlijst verhalen ( en ook daarin spreek ik uit ervaring ; ) )
Daar heb je gelijk in en het verschilt natuurlijk ook per ras. Bij hypehonden zoals de Chihuahua hebben de fokkers nu wachtlijsten en het komt inderdaad veel voor dat mensen niet willen wachten.
Staan ze op zo'n lijst en gaan ze uiteindelijk maar of voor een MP kruising of voor een heel ander ras.
Voor onze eerste Australian Cattledog hebben we behoorlijk lang moeten wachten, er was toen best veel vraag en heel weinig aanbod (en het grootste deel bleek PRA te hebben), zelf hebben we toen maar een hond uit Zweden geimporteerd.
Onze huidige Cattledog komt uit Luxemburg, de lijnen waarmee hier in Nederland werd gefokt was niet hetgene wat wij zochten.
Wachtlijsten zijn dus best afhankelijk van het ras, de Hollandse Smoushond hadden toen wel een wachtlijst van minimaal een jaar.
Maar het is ook weer niet zo dat je vanavond nog een pup kan halen bij een goede fokker zoals bijvoorbeeld bij de broodfokhandel.
Misschien moeten we ook niet praten over wachtlijst maar over wachttijd.
Goede fokkers hebben meestal geen pups op voorraad of je moet heel veel geluk hebben.