HELP... red mijn nachtrust!!! vermoord de pup?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley_

Re: HELP... red mijn nachtrust!!! vermoord de pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:44

weet niet of het al gezegd is.. maar wij hebben bij onze lab een paar gebruikte sokken ingelegd (wel in elkaar gevouwen en met onze geur) en dat werkte prima enige nadeel is dat hij zo af en toe nog een paar schone sokken pakt en in zijn mand legt (maakt niets stuk legt ze gewoon n zn mand) maar ach hij slaapt wel lekker

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:47

Chikiboy schreef:
Loody schreef:
Storm: Ik ben van huis uit opgegroeid met het fokken, trainen van politiehonden. We hadden elk jaar, nestjes met pups..en ik begeleidde de mensen die pups bij ons kochten als huishond..
Ja ik ben misschien wat harder omdat ik met een hardere hond ben opgegroeid..wij fokte voornamelijk op goede politiehonden Lachen
(die trouwens super sociaal waren/zijn)

Ik heb nu ook een herder, die niet meer werkt en een labrador..geweldige honden, en zou niet zonder ze kunnen.
Ik heb me verder verdiept in het afstammen van de honden en gedrag, ben gediplomeerd hondentrainer, puppytrainingen enz enz..dus ja ik weet waar ik over praat..

En Silence, ik hoef geen gelijk te hebben, absoluut niet, maar een hond heeft niet hetzelfde straf methode als de mens Knipoog

Ow ik zie nu pas dit antwoord van je.... dan herhaal ik mijn vraag anders: Bij wie heb jij je diploma behaald mbt. tot dat nekvelverhaal ?

Ja dit was het grootste deel van de opleiding Lachen...oh oh..ervaring leert ook een hoop hoor. Knipoog
Ik ben opgeleid door El Perro cazador(zo heet het nu)..vroeger heette het anders en het is al 10 jaar geleden.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:48

Ik heb het net anderom aangepakt met onze pup. Wij wilden ook geen hond in de slaapkamer dus heb ik de eerste nachten op een matras in de keuken naast de bench geslapen. Handje in of tegen de bench en tukken maar. Zo ben ik steeds een stukje opgeschoven tot ik weer in mijn bedje lag. Werkt echt prima hoor!

Verder denk ik dat je zeker niet zo laat nog moet voeren. Rond 5/6 uur laaste keer eten en in het begin haalden wij ook om een uur of 8/9 's avond het drinken weg. 's nachts er nog een keer extra uit om te plassen.

Heel veel succes, ik hoop dat jullie snel weer goed kunnen slapen!

@Loody; ben jij er dan ook tegen om naast je pup te slapen de eerste nachten?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:53

Miriam schreef:
Ik heb het net anderom aangepakt met onze pup. Wij wilden ook geen hond in de slaapkamer dus heb ik de eerste nachten op een matras in de keuken naast de bench geslapen. Handje in of tegen de bench en tukken maar. Zo ben ik steeds een stukje opgeschoven tot ik weer in mijn bedje lag. Werkt echt prima hoor!

Dat zou me dus echt te ver gaan Haha!

Inderdaad de wekker proberen en anders oordopjes halen, het gejank zal vanzelf wel minderen als hij door krijgt dat er geen respons op komt Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:54

Loody schreef:
Ik heb me verder verdiept in het afstammen van de honden en gedrag, ben gediplomeerd hondentrainer, puppytrainingen enz enz..dus ja ik weet waar ik over praat..

En Silence, ik hoef geen gelijk te hebben, absoluut niet, maar een hond heeft niet hetzelfde straf methode als de mens Knipoog

Prima, maar dat wil niet zeggen dat jij alwetend bent. ´Een pup hoort niet in de slaapkamer´, waar heb je dat geleerd? Volgens mij is dat puur persoonlijk.

Ik heb mijn hele leven al honden (en al bijna 12 jaar kinderen), op het moment heb ik er nog 4. Als pup zijn de honden op de slaapkamer geweest, nu slapen ze allemaal zonder problemen alleen. Dus die manier werkt ook. Waarom het dan voor de pup zo moeilijk maken?
Of is dat het idee dat je gewoon hard moet zijn voor een hond, omdat je hem anders verpest? Ik heb dat nl. nog niet meegemaakt met mijn softe manier.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:58

Net als Miriam heeft mijn zoon de eerste 3 nachten bij de pup beneden geslapen op zijn matras. Tot de pup gewend was, toen is mijn zoon weer naar boven gegaan. Ik wil geen huisdieren boven: geen honden, geen katten, niets. Haha! Voor ons en de pup is het zo prima opgelost. Hij is nu inmiddels 11 maanden en een onwijze puber Duivel

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:01

Tja, ik ben nu dus alwetend Lachen...fijn dat ik dat ook weet Haha! Clown

Ik vind dat een hondje/puppie niet in je slaapkamer hoort(ook je kat niet) dat vind ik.
Een hond heeft een eigen plek dat is zijn/haar mand. of plaats waar jij wilt dat je hond blijft.en daar hoort niet de slaapkamer bij in mijn ogen.

Jij gaat toch ook niet in de mand van de hond liggen?..

Miriam nee ik zou dus ook niet bij een pup gaan liggen Knipoog... maar jongens/dames..het is mijn mening en dat mag toch? waarom wordt ik aangevallen met het feit dat ik het niet op jullie manier doe?.. ik val jullie ook niet aan geloof ik?.. ik zeg alleen dat ik het niet op jullie manier zou doen en geef daar uitleg bij waarom niet...

Overtuig mij dan maar waarom ik het op jullie manier moet doen?

zoals ik al eerder zei...je bent niet de mama van je Puppie, je bent zijn baasje Knipoog
Als je puppie jou als mama gaat zien heb je later in de opvoeding van je hond meer problemen...bijv Dominantie.

Ik heb veel hondjes meegemaakt die heropgevoed moesten worden omdat de "baasjes" de hondjes te veel hadden vertroeteld Knipoog...en das pas zielig, maar ook dat vind ik weer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:02

Wat hier even vergeten wordt, in deze hele mooie prachtige discussie, is dat het voor een hond sowieso onnatuurlijk is om alleen te zijn Knipoog

Een puppy is idd geen baby, dat ben ik wel met Loody eens.
In de natuur zou dit probleem nooit voorkomen, mamahond blijft namelijk gewoon bij haar pups slapen, en haar jongen worden niet bij haar weggehaald, maar worden zelfstandig als ze oud genoeg zijn. Wel blijven ze hun hele leven in een roedel, asociale honden worden rigoureus afgemaakt door papahond, en zo houden we de sociale honden over die prima in een roedel kunnen leven. Mensen vinden dat zielig, vandaar dat er soms ronduit geschifte honden rondlopen, die echt neit met andere honden kunnen.......
Alleen zijn komt dus in de natuur nooit voor.

Toch zal een pup wel moeten leren om alleen te zijn. Ik kan snappen dat je een mand naast je bed zet met de pup erin, maar.... als de pup niet te vroeg bij de moeder is weggehaald, moet je dit echt niet doen, moet je even keihard zijn, maar een hond hoort niet bij de baas te slapen.
Ik kan wel begrijpen dat je het voor een week of wat doet, maar de pup zal vroeg of laat toch beneden in een bench of mand moeten slapen.

Wil je het doen, dan zou ik het op de geleidelijke manier van Lysette aanpakken Lachen
Wil je het in één keer duidelijk hebben, dan is de manier van Loody wel een goede, hoor. Onthou wel dat een hond niet zozeer behoefte heeft aan knuffels, maar vooral aan duidelijkheid..... ze willen gewoon weten waar ze aan toe zijn. Dat geeft hen rust. Een hond heeft een duidelijke rangorde nodig, die is er in de natuur ook Lachen Daar houden ze van, ze voelen zich er goed bij. De manier van Loody is duidelijk zat, de pup leert kort en krachtig dat gillen en janken niet acceptabel is.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan iets 1 keer goed duidelijk maken, boven wekenlang van miepen en gezeur.
Voordeel is wel dat je op die manier weinig problemen zult hebben later, met het alleen laten van je hond (wat toch vroeg of laat zal moeten). Nee, ik vind de Loody manier zo erg niet. Onduidelijkheid is veel erger voor een hond Knipoog

Maar goed, ik heb ook een Duitse Herder, wellicht dat ik daarom ook wat 'harder' ben? Onze honden hebben gewoon die duidelijkheid nodig. Ze zijn er heel gelukkig bij Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:06

Loody schreef:
zoals ik al eerder zei...je bent niet de mama van je Puppie, je bent zijn baasje Knipoog
Als je puppie jou als mama gaat zien heb je later in de opvoeding van je hond meer problemen...bijv Dominantie.

Dan ligt dat echt aan de algehele opvoeding. Ik gedraag me denk ik als mama (zoals jij het dan zegt), maar ik heb werkelijk geen problemen met mijn honden. Ook mama´s trekken grenzen hoor. Ik ben een hele lieve moeder (mijn jongste zegt tenminste altijd dat ik de allerliefste moeder van de hele wereld ben Haha! ), maar ook mijn kinderen weten precies waar ik aan toe ben. Júist een moeder straft wanneer het nodig is, zo ook bij honden.

Ik maakte de opmerking over alwetendheid omdat je vertelde dat een hond niet in de slaapkamer hoorde (terwijl dat gewoon een mening is) en omdat je wel wist waar je over praatte, omdat je zoveel ervaring hebt en zoveel opleidingen hebt gevolgd. Kwam een beetje ´alwetend´ over.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:09

Yamcha, ik had twee Dobermanns (nu nog één, de tweede is kortgeleden helaas overleden), een Bouvier en een Jack Russel (en een dwergkees, maar dat is een softie), waarom ben je harder als je een Duitse Herder hebt?

Ik begrijp niet waarom jullie vinden dat een hond persé alleen moet slapen. Geef daar eens een reden voor?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:10

Loody schreef:
Miriam nee ik zou dus ook niet bij een pup gaan liggen Knipoog... maar jongens/dames..het is mijn mening en dat mag toch? waarom wordt ik aangevallen met het feit dat ik het niet op jullie manier doe?.. ik val jullie ook niet aan geloof ik?.. ik zeg alleen dat ik het niet op jullie manier zou doen en geef daar uitleg bij waarom niet...

Even voor de duidelijkheid, ik viel je niet aan hoor. Ik was alleen benieuwd wat jij er van vindt als mensen wel bij hun pup gaan liggen de eerste nachten.... Ik heb het zo gedaan omdat het me aangeraden werd en voor ons heeft het gewerkt. Voor mij was het mijn eerste pup dus ik was nog erg afhankelijk van adviezen die ik kreeg. Het was zeker niet mijn bedoeling jou aan te vallen Bovendien geloof ik ook dat er meerdere wegen naar Rome kunnen leiden.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:16

een hond heeft een eigen plek nodig waar hij zich kan terug trekken....dat is een belangrijke reden. en een eigen plek krijgt door een eigen slaapplek te hebben waar hij alleen is..

Diablo, sommige honden rassen hebben nu eenmaal een andere aanpak nodig, een Herder is daar een goed voorbeeld van.

Miriam. was eigenlijk niet naar jou gericht,sorry Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:23

Loody, dat sommige rassen een andere aanpak hebben, ben ik dan wel weer met je eens. Júist de Dobermann (en een Jack Russel, vooral de mijne) is een hond flink duidelijkheid nodig heeft, dus ik denk dat ik wat dat betreft wel weet wat ik doe.

Dat ze een eigen plek nodig hebben, ben ik óók met je eens (goh, dan denken we misschien toch niet zo heel verschillend), maar een pup heeft nog niet persé een plek nodig om moederziel alleen de nacht door te brengen, dat is geheel onnatuurlijk.
En als een hond bij mij op bed zou slapen (wat dus niet zo is, ze kunnen prima alleen zijn, ondanks mijn softe aanpak), wil dat toch nog niet zeggen dat hij geen eigen plek heeft?

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:30

Mijn inziens is het geen kwestie van hard of zacht te zijn... maar gaat het om consequent gedrag...Ja is JA en nee is NEE...

Wil je niet dat je hond later als ie groot is opspringt...nou laat hem dat dan ook niet doen als hij een kleine pup is (buk zelf om hem te strelen bijvb.).
Mag hij later niet op de zetel...nou nu dan ook niet...
Wil je geen bedelaar, nou geef hem dan ook geen aandacht als je aan tafel zit als ie nog pupje is en zie dat er niets op de grond valt van eten...dan wint hij er niets bij...

Gewoon de middenweg vinden tussen consequent gedrag (negeren & belonen) en het geven van voldoende genegenheid... Om consequent te zijn hoef je niet hard zijn, dat kan je op een zachte lieve manier ook...

En honden lijken op enkele punten echt wel op kinderen qua gedrag....en vaak zijn we consequenter met onze honden dan met onze kinderen...
Weet je nog toen je kind was...als je maar lang genoeg zaagde zei moeder of vader misschien eerst 5-10 keer: NEE maar jij bleef zagen en kreeg je goesting dan toch (omdat ze van je gezaag zouden af zijn)...Honden zijn net zo...eens ze iets geleerd hebben...wat jij echter niet wou ...weten ze snel hoe ze moeten verder "zagen mmvs" om hun goesting te krijgen... Zoals huilen en aandacht krijgen...
Pak je het vanaf de eerste momenten goed aan...dan kunnen zulke situaties vermeden worden ...

Dus beter informeren en problemen voorkomen dan daarna te moeten oplossen Knipoog

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:32

We denken ook niet heel verschillend hoor..ik heb alleen een andere aanpak als die van jou Lachen

Als jij of iemand anders er een fijner gevoel bij heeft om een pup bij zich te houden kan ik het niet tegenhouden Knipoog...ik persoonlijk zou het niet doen.

en heb best begrip voor mensen die net een puppy hebben en het zielig vinden om het puppy alleen te laten..daar hoor je mij niet over...

Waar ik over begon is dat het puppy van TS een gedrag heeft aangeleerd..en dat is blaffen als het alleen is..dit heeft het puppy samen met een ander puppy aangeleerd.. tuurlijk voelt hij zich ook alleen maar het neemt niet weg dat hij na een paar dagen er echt mee hoort op te houden.en dat doet hij dus niet..vandaar mijn aanpak om het puppy even in zijn nekvel te pakken...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:38

Jeetje.. hele dicussie hiier...

Het nekvelverhaal: Denk niet dat dat werkt. Voordat je bij de hond bent om het te bestraffen heeft hij zjin aandacht al en ook negatieve aandacht is aandacht. Daarnaast ben je dan ook te laat met bestraffen. Dan zou je beneden moeten verstoppen totdat hij gaat huilen, zodat je hem direct op zijn flikker kunt geven.

Ik zou wel 's nachts nog een keer met hem gaan lopen. Het kan goed zijn dat hij nodig moet en vooral al je hem nog voor het slapen gaan eten geeft. Rond etenstijd eten geven en daarna wandelen, voor slapen gaan wandelen, snachts en natuurlijk 's ochtends weer.
Het snacht wandelen doe je natuurlijk niet als hij loopt te huilen maar op een moment dat hij stil is.

Als het niet de nodige nood is kan het gewoon zijn dat hij niet alleen kan zijn. Dan zou ik het langzaam opbouwen. Van slaapkamer naar gang naar beneden naar zijn vaste stekkie.
Dan werkt namelijk negeren denk ik ook niet.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:40

Loody schreef:
een hond heeft een eigen plek nodig waar hij zich kan terug trekken....dat is een belangrijke reden. en een eigen plek krijgt door een eigen slaapplek te hebben waar hij alleen is..

Diablo, sommige honden rassen hebben nu eenmaal een andere aanpak nodig, een Herder is daar een goed voorbeeld van.

Miriam. was eigenlijk niet naar jou gericht,sorry Lachen

Hier ben ik het dan wel gedeeltelijk met je eens: Haha!

Elk dier/mens heeft zijn eigen plek nodig waar hij zich kan terugtrekken...Dat is voor allen belangrijk... En dat gaat vooral op vanaf het moment dat je onafhankelijk kunt zijn...Een baby van 6 maanden of een peuter van 4 jaar heeft dat nog niet nodig net zoals een hondenpup op dat moment ook nog behoefte heeft van zijn roedel om zich.

Ik denk daarentegen niet dat het van het ras afhangt welke aanpak dat nodig is...elke hond heeft immers een consequente leider nodig.

Mijn Dobermann heeft dezelfde opvoeding genoten als mijn Border Collie of de Dalmata's of alle anderen...De ene hond is wel slimmer dan de andere en begrijpt het rapper dan een ander...Ook is de ene hond sneller zelfstandig of liever op z'n eentje als ze wat ouder worden.

Maar al mijn honden en de anderen die in mijn handen zijn gepasseerd ...hebben dezelfde basis gekregen: consequent gedrag, genegenheid & begrip.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:43

Wij hebben op dit moment een draakje van 13 weken in huis, het slaapverhaal was zo opgelost, met een 10 dagen sliep hij alleen in zijn bench op een andere kamer. De eerste 3-4 nachten stond hij wel bij ons op de slaapkamer. Ik heb geen zin in een jankende pup die helemaal over de rooie gaat, wil ook gewoon slapen. Eerste nacht naast het bed en zo steeds een stukje verder. Totdat ik alleen nog maar op een aardige toon shhhh tis goed hoefde te zeggen de laatste dagen en nu gaat hij 's avonds zelf al zijn bench in om te gaan slapen als wij gaan tandenpoetsen.

Op dit moment is het slapen totaal geen probleem meer, hij heeft zelfs in een ander huis al zonder problemen gewoon beneden in de woonkamer in zijn bench gelegen. Soms piept hij 's nachts, maar dan is het gewoon hoge nood en moet hij plassen, maar zelfs dat wordt steeds meer uitzondering dan de regel. Als dat het geval is geef ik hem verder geen aandacht in de zin van een aai, het is naar buiten plassen (dat natuurlijk belonen) en dan gelijk weer terug naar zijn bench.

Ieder heeft zijn eigen manier om dit op te lossen, wij wonen in een flat dus gaan sowieso niet voor de manier van 'laat maar blaffen', krijg ik ruzie met de buren. Ik heb het bij onze eerste hond wel zo gedaan (in een ander huis) en achteraf voelde ik mij daar niet prettig bij. Maar wat je manier ook is, als het niet werkt (zoals bij de TS) dan moet je het wel over een andere boeg gooien en iets anders proberen. Voor iedere hond werkt er weer iets anders het beste.

En die van ons wordt ook echt wel eens in zijn nekvel gepakt, de beste manier om hem te straffen als hij iets uitvreet. Ik heb een reutje en ik wil wel dat hij als volwassen hond van 35 kg ook nog fatsoenlijk gedrag vertoond. Als pups zijn ze o zo schattig, maar ze worden nu eenmaal volwassen en dan zijn die puppytrucjes niet meer zo leuk.

Persoonlijk doe ik dat niet als hij blaft omdat ik me niet laat zien in de kamer als hij alleen moet zijn en blaft. Dan los ik het 'verbaal' op (niet met schreeuwen). Ik kom pas weer binnen als hij zijn mond houdt en ligt (en dat vraagt soms wat geduld) nu gaat dat prima.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:12

ik hoef mijn hond gelukkig alleen aan te kijken en hij stopt al met blaffen Knipoog..

Ook met blaffen op momenten dat het niet mag pakte ik mijn honden ook bij hun nekvel..

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:22

Loody schreef:
ik hoef mijn hond gelukkig alleen aan te kijken en hij stopt al met blaffen Knipoog..

Ook met blaffen op momenten dat het niet mag pakte ik mijn honden ook bij hun nekvel..

Een vraagje: denk je dat de moederhond hen ook in de nek zou bijten als ze blaffen wanneer zij dat niet wil ?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:13

Nee Chikiboy, dat denk ik niet. Maar ik denk dat de moederhond de pup ook niet in de bench stopt als ze ´s nachts gaat slapen. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen die wij wel doen als mens, maar een hond nooit zou doen.

En ergens heb ik dan tóch een opopgevoede hond, mijn dwerkees. Die blaft nl. héél veel en héél irritant als er mensen binnenkomen. Ik kan kijken, boos worden, negeren, het helpt allemaal niets. Het kleine kreng houdt langer vol dan ik Haha! .

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:07

Hey Diablo... weet ik hoor (zie mijn bovengaande antwoorden) Haha!

Was stout van mij, k weet het, maar k wou proberen te zien of ik Loody op één of andere wijze zou kunnen begrijpen wat haar nekveltheorie aangaat ..

Sorry, k zal me maar koest houden Knipoog

Maar bon k heb mijn scholing in een ander centrum gedaan...t zal dat zijn hé...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:25

dat zal het zijn Chikiboy.. laten we het daar maar op houden Lachen

Je hoeft me niet te begrijpen Knipoog

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:37

Anders gezegd, ik wil je niet begrijpen.
Een beetje een pup in paniek laten gillen omdat jij vindt dat het ras dat kan?
Volkomen van de zotte, zoiets moet je rustig aanleren, niet door een dier in paniek te laten raken waarin hij zich uiteindelijk maar schikt (of niet!) omdat het niet anders is....
Daarbij, als je al jaren iets doet, betekent niet dat je het goed doet, ook niet als het voor jouw idee werkt...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:42

zoeits kun je niet vanaf hier bepalen. Wij weten niet hoe de pup in zijn vel zit. Mijn honden willen ook nog wel eens huilen 's ochtend... daar dat is echt geen paniek hoor... die willen gewoon dat ik met mijn lui reed uit bed kom.

Zo kun je oko niet vanaf hier zien of de pup aandacht wil, bang is, nodig moet, of wat dan ook en op elke sitautie moet anders reageren.

Je moet de pup in iedergeval niet gaan lopen vertroetelen of wat dan ook, want dan ga je problemen krijgen.