HELP! Me cavia..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Re: HELP! Me cavia..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:20

Zwerte schreef:
hoe gaat het met de caaf inmiddels? Toch al wel bij de DA geweest mag ik hopen?
Verder je iets meer verdiepen in de diersoort die je houd... vit C is noodzakelijk, net als vers fruit/groente dagelijks en onbeperkt hooi en liever geen gemengd voor maar een goede biks zodat ze iig alles binnen krijgen en niet gaan vissen!
Ik vind zelf dat in bix niet echt goede stoffen zitten. Ik geef ze gemengd voer en soms meng ik daar bix door heen maar ze lussen het bij mij niet Bloos (hoezo verwend? Clown )

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:23

pintogirl schreef:
Zwerte schreef:
hoe gaat het met de caaf inmiddels? Toch al wel bij de DA geweest mag ik hopen?
Verder je iets meer verdiepen in de diersoort die je houd... vit C is noodzakelijk, net als vers fruit/groente dagelijks en onbeperkt hooi en liever geen gemengd voor maar een goede biks zodat ze iig alles binnen krijgen en niet gaan vissen!
Ik vind zelf dat in bix niet echt goede stoffen zitten. Ik geef ze gemengd voer en soms meng ik daar bix door heen maar ze lussen het bij mij niet Bloos (hoezo verwend? Clown )

precies zoals je al zegt, lussen ze het vaak niet zo graag... gevolg is dat de biksjes in het gemengde voer altijd blijven liggen en ze de lekkere dingen ertussen uit pikken. Hierdoor krijgen ze lang niet genoeg voedingsstoffen binnen!

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:35

Als ze bij mij een dag de brokjes laten liggen, hebben ze pech. Krijgen geen nieuw voer voor ze alles op hebben. En dat werkt wel!
Meestal eten ze het dan diezelfde dag (binnen een paar uur) nog op.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:39

hoe is het met je cavia ??

hij hoort idd niet zo dun te zijn, denk idd dat het weinige eten dat hij krijgt meespeelt. die van ons krijgen iedere dag andijvie en witlof, daarbij vitamine C, 24 uur per dag hooi, mix.

in dat gemengde voer zitten in totaal wel alle vitamines, maar als ze alleen de lekkere dingen eten krijgen ze echt niet genoeg. ik zou dus iig het eet patroon veranderen Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:58

Hoe gaat het nu? En wat zei de DA?
Ik hoop dat het inmiddels beter gaat en het diertje niet meer zoveel pijn heeft, is altijd zo sneu als zo'n beestje ziek is... Het is lastig dat ze op zulke momenten niet kunnen praten.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:06

Mas schreef:
Hoe gaat het nu? En wat zei de DA?
Ik hoop dat het inmiddels beter gaat en het diertje niet meer zoveel pijn heeft, is altijd zo sneu als zo'n beestje ziek is... Het is lastig dat ze op zulke momenten niet kunnen praten.

naja meestal als een cavia laat zien dat ze ziek zijn, ben je te laat..
lijkt me vrij duidelijke taal eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:47

Hallo allemaal , bedankt voor de reacties.
Sorry dat ik ineens weg was maar ik heb meteen de DA gebelt, alles uitgelegt, eerste DA wist niet waar ik het over had.
Andere rade me aan om langs te komen.
Ik en me vriendinnen daarheen gegaan in de kou in de sneeuw en dat arme beestje in een doosje mee, komen we daar aan, hangt er aan de deur het volgende.

'' Mevrouw van de zieke cavia, omdat u te laat bent kan ik u niet meer van dienst zijn.''

We moesten binnen een uur komen en we waren er zekerweten binnen 3 kwartier, het was echt een end weg. Ik de dierenarts gebelt en haar even op haar donder gegeven, het enige wat ze kon zeggen is sorry, ja sorry.
Ik heb gezegt dat als me cavia dood is ik haar daar verantwoordelijk voor stel.

Nu inmiddels zijn we erachter dat hij niet meer kan poepen, en dat we te weinig vitamine C geven. We zijn daar nu allemaal mee bezig en ik hoop dat het gaat lukken. [ Ook zonder de hulp van de DA.]

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:51

Lieve help wat een muts is die dierenarts zeg. Zit jij met een cavia waarvan je moet hopen dat ie de nacht overleeft. Voor morgen gelijk een afspraak gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:55

eempiej schreef:
Lieve help wat een muts is die dierenarts zeg. Zit jij met een cavia waarvan je moet hopen dat ie de nacht overleeft. Voor morgen gelijk een afspraak gemaakt?

Het was zondag toen het gebeurde, dus toen ik ineens weg was van bokt.
Ben vandaag niet weg geweest heb alleen een andere DA gebelt die me advies heeft gegeven, wat ik nu ga op volgen.
Merk ik geen verschil morgen, ga ik meteen opweg naar een ANDERE DA.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:55

Veel vitamine C toedienen! Ook vitamine C tabletjes verpulveren en geven. Dit klinkt echt als een vit C gebrek.

Lekkere da..

Als je je cavia trouwens blij wil maken als hij/ zij weer beter is, doe er dan alsjeblieft een maatje bij! Cavias zijn absoluut geen dieren doe alleen leven! Daar worden ze eenzaam van...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:35

Wat raar zeg, hoe je DA handelt, getuigt niet echt van een hart voor dieren om jou door de sneeuw met je cavia te laten lopen en vervolgens gewoon weg te gaan...
Ik hoop dat het allemaal weer goed komt met je caafje

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:37

hoe is je caaf de nacht doorgekomen ?

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:44

Als hij last heef§t om te mesten is Yakult (verkrijgbaar in de supermarkt) echt een wondermiddel. 2 of 3 keer per dag een klein spuitje in zijn mondje spuiten.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:50

cavia absoluut warm houden da hoort laxeermiddel te geven en kan een injectie met vit c geven.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:52

Vitamine C is idd heel belangrijk voor 'n Caafje!! Ja
omdat ze deze idd niet zelf aan kunnen maken, je kunt ook vitamine C druppels halen en die in 't water doen..
en in voer zit bijna niks tot nauwelijks vitamine C..
ik hoop dat je met de tips van de andere DA hem 'n beetje kunt helpen en anders hup naar de DA dr mee Lachen
pff wel raar dat de ene DA zei van ja sorry u bent te laat we kunnen u niet meer helpen.. Scheve mond

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:10

hoe is het nu met je caafke?

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:19

Als je Vit C door het drinkwater doet is het binnen een paar uur al vervlogen............... Bloos

Je kan beter die druppels over het voer druppelen, of vit c tabletjes kopen bij het Kruitvat en verpulveren en door de brokjes doen.............. Haha!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:23

ik weet eigenlijk bijna zeker dat het iets met zijn huid is, ik ben heel even even de naam kwijt, de mijna had het ook gehad, daarvoor heb je speciale druppels bij de dierenwinkel, het was schildluis dacht ik, dat komt vooral door stress, (cavias zijn heel stressgevoelig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:23

Gisteren zag ik ineens dat de poep van me cavia bij ze kont vast zat, dat was waarschijnlijk het probleem.
Ik heb het met een oorstokje en wat water en spul weg lopen peuteren, en het was daarna weer een heel verschil.
Vanochtend 5 uur werd ik wakker en hoorde ik hem vreselijk piepen, hij had pijn.
Ik legde hem op me bed en ging hem aaien, maar hij ging op ze zij liggen zegmaar, met ze pootjes al een beetje opzij en hij beweegde nauwelijks tot niet. Ik durfde hem zelf niet meer te pakken dus heb me vriendin er bij gehaalt.
Me vriendin/buurmeisje kwam waarmee ik naar school zou gaan en die is met hem naar de buren gegaan.
Ik ging me snel omkleden..
Toen ik beneden kwam was ik al te laat, hij was dood.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:28

Gecondoleerd met je cavia. Het kan zo snel gaan met die beestjes. Ik kwam vrijdag thuis van mijn studentenkamer en toen ging mijn cavia net zo liggen ik denk die gaat dood. De volgende dag heeft hij nog los gelopen toen ik naar de stad ging voor dwangvoeding was hij dood..

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:36

nogmaals Gecondoleerd met je cavia...
het gaat ook zo snel als ze eenmaal ziek zijn

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 09:38

Aaah, gossie, wat zielig.
Jammer joh.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:07

Wat naar dat hij toch dood is gegaan,
sterkte ermee en geen verwijt naar jou, maar meer een advies: de volgende keer dat een caaf zo snel vermagerd etc. meteen naar de DA.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:10

Doortje58 schreef:
Als je Vit C door het drinkwater doet is het binnen een paar uur al vervlogen............... Bloos

Je kan beter die druppels over het voer druppelen, of vit c tabletjes kopen bij het Kruitvat en verpulveren en door de brokjes doen.............. Haha!

volgens mij vervliegt 't eerder als je 't over 't voer doet dan in 't water Knipoog
anders zou je niks meer bij hoeven te geven (zit ja 'n minimaal aan Vit C in 't voer, wat dus "vervliegt" zo gauw je de zak opent)
want doe dierverzorging en word dus gezegt beter in 't water.. maar kan ook zijn dat er bepaalde suplimenten zijn wat je dus ónder 't voer kunt doen Knipoog
maar TS gecondoleerd, miss idd 'n leer voor de volgende keer... (klinkt beetje hard zoals ik 't zeg, maar is 't niet bedoelt Knipoog)

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:15

Jeetje meisje, gecondoleerd.
Heb het zelf mee gemaakt met 2 cavia's binnen een jaar!
Ze geven het zo slecht aan als er wat is.
Je hebt er alles aan gedaan, onthoud dat goed!