zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:15

Chikiboy schreef:
eerst en vooral een boekje kopen over "konijntjes" wat het zijn en hoe je ze ùoet verzorgen.

Misschien verander je nog wel van gedacht als je leest nu net allemaal nodig heeft..

Succes !

ik heb al veek vaker konijnen gehad en weet heel goed waar ik op moet letten en hoe ik ze moet verzorgen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:18

Als je het zo goed zou weten zou je dit topic niet hebben geopend EN zou je zeker weten niet maar 1 konijn kopen Verward

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:20

ik heb ook vreselijk spijt dat ik dit topic geopend heb...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:21

Tsja als het nog niet tot je doordringt dat je een konijn gewoon niet aleen moet houden......
Dan kan je je zelf beter eens gaan afvragen of je wel een dierenliefhebber bent of je wel een dier moet nemen...........

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 22:37

als jullie nou eens allemaal dit topic doorlezen: [BB] [Mededeling] Aangescherpt beleid BeestenBoel

ik vraag alleen of ik in de aanschaf van de spullen die ik moet hebben ik nog wat vergeten ben. en dan krijg ik 3 pagina's gezeur over dat een konijn niet alleen kan zitten.
mijn vorige konijn (die nu dus bij mijn ex woont) is inmiddels 9, heeft altijd alleen gezeten en is absoluut niet zielig

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:47

Ach nee natuurlijk niet, als een mens alleen zit en nooti andere mensen ziet is het vast ook niet zielig.
Mens kan natuurlijk ook oud worden zonder andere mensen!

Neem gewoon geen konijn als je niet het beste voor het beestje wilt, dan ben je gewoon niet konijn waardig

En dit zijn antwoorden op dingen wat je vergeten bent, iets wat zeer belangrijk is!

Neem dan een ander dier wat wel gewoon alleen kan zitten, en zich daar happy bij voelt.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:49

Je hoeft geen nieuw konijn erbij te kopen. Ze gaan dan meestal vvechten. Een knuffel werkt net zo goed !

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:52

Fliro_ schreef:
Je hoeft geen nieuw konijn erbij te kopen. Ze gaan dan meestal vvechten. Een knuffel werkt net zo goed !

Tuurlijk joh! EEn knuffel kan communiceren en spelen etc. met een konijn.. Nors opkijken

Eerlijk, ik betreur het hoevel mensen er nogsteeds denken dat je een konijn gewoon in een hokje kan proppen en in zn eentje kan laten zitten en klaar is het Scheve mond
Tuurlijk kan dat, maar hoe egoistisch ben je dan?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:03

Als je een klein konijntje koopt en je hok heeft geen nacht gedeelte dan kan je ook nog zo'n klein slaaphokje voor in je hok kopen. Mijn konijn kroop daar snachts lekker in weg. Tegenwoordig heeft hij een groot nachthok met een draakje, hij sleurt dat beest zn hele hok door en poetst hem ook. Dus misschien is een knuffel ook wel leuk voor 'm

De TS vraagt toch of ze nog dingen is vergeten, niet of ze nou 1 of 2 konijnen moet aanschaffen. Ze weet er nu van dat andere mensen vinden dat ze 2 konijnen moet aanschaffen omdat dat gezelliger voor ze is maar om elkaar nou meteen voor egoist uit te gaan maken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:06

Ja ze is dingen vergeten: konijnen zijn groepsdieren.
Dat zijn we aan het duidelijk maken, en ja ik vind het egoistisch als je weet dat konijnen gelukkiger zijn met zn tweetjes!
Het zijn niet voor niets groepsdieren.

Wil je dit niet doen moet je een ander dier zoeken wat wel alleen kan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:14

Een knuffel kan simpelweg nooit een echt, ander levend wezen vervangen. Het speelt niet echt mee en comminuceert niet, bij sommige konijnen geeft het op den duur zelfs stress of gaat de lol eraf omdat het nooit reageert.

Je zegt dat je misschien een cavia erbij wilt doen, maar ook dan zul je een grotere kooi moeten aanschaffen! Dan zou je beter meteen een ander konijn erbij kunnen nemen. Daarbij heb je gewoon een onderling probleem in de communicatie en sterkte van die twee dieren- het zijn gewoon verschillende soorten en ze begrijpen elkaar in de communicatie niet. Als een konijn z'n tanden zachtjes knarst voelt hij zich prettig, bij een cavia is tanden klapperen of knarsen vaker een uiting van ontevredenheid, om maar wat te noemen.. en natuurlijk kan dat goed gaan, maar het brengt een risico met zich mee. Daarbij is het voor beide dieren toch niet erg leuk om samen met een ander dier te zitten dat ze niet kunnen begrijpen.. en ja, er zijn uitzonderingen, ongetwijfeld, maar kijkende naar het feit dat beide diersoorten compleet anders communiceren kan iedereen begrijpen dat in het algemeen ze elkaar niet zullen begrijpen.

Ik vind het ergens wel egoistisch als je een dier neemt met de wetenschap dat je hem geen ander dierlijk gezelschap kan bieden.. maar je doet het toch omdat je zelf zo graag een diertje wilt. Dan stel je je eigen plezier dus boven het welzijn van het dier en ik snap best dat dat 'egoistisch' gevonden wordt.

En het dier 'krijgt alle aandacht van de wereld' vind ik nogal een dubieuze uitspraak en ik denk niet dat dit waargemaakt kan worden. Reken maar eens uit hoeveel minuten aandacht je per dag geeft tegenover hoeveel minuten geen-aandacht... echt, dat red je niet op. Bovendien is het altijd anders dan een extra konijn erbij. Je komt er niet tegenop met dat halve uurtje of uiterst uurtje aandacht wat jij geeft... een ander konijn zit er altijd bij, gezellig en samen en als ze elkaar willen opzoeken kan het altijd etc.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:24

Lissy, zal ik eens normaal reageren? Haha!

Ik heb zelf een konijn en een cavia gehad. Die waren echt de beste maatjes, lagen altijd tegen elkaar aan en wasten elkaar ook. Misschien zijn 2 konijnen altijd beter, maar een caafje is beter dan niets, natuurlijk. Hoewel het niet altijd goed zal gaan.
Waarom wil je eigenlijk een konijn? Ze nemen een hoop ruimte in. Ik heb een paar weken geleden gekozen voor een dwerghamstertje op mijn kamer. Solitair, erg gezellig en neemt weinig ruimte in.
Maar als je per se een konijn wilt, raad ik je toch aan om er een diertje bij te kopen Lachen

Wat je nodig hebt? Mijn konijn vond het altijd lekker om naar buiten te kunnen. Een ren dus misschien, als je ook gras hebt? Of anders een tuigje?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:31

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:33

zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?:

Toch niet omdat het bijna kerst is??? Verward Verward Vork

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:35

Hmm... ik zou zeggen let op dat ie niet onder je paard komt! Knipoog

Verder: 2 is een stuk gezelliger, maar zorg dat het geen mannetjes zijn. Mannetje + vrouwtje is het gezelligst..........voor de konijntjes Haha!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:57

Om even terug te komen op je vraag: ze verkopen ook katoenkorrels die erg absorberen. Die kan je ook in het toilet doen ipv zaagsel. Verder is een knaagsteen misschien nog iets. Dit is geen mineralenblok, maar een steen waaraan hij/zij de tandjes op maat kan houden. Zelf heb ik ook nog een transportbakje voor de keren dat hij naar de dierenarts moet (voor z'n entingen). Oja, ik heb ook nog een hooibal met een belletje erin wat hij erg leuk vind om mee in het rond te rennen. Daarnaast heeft hij ook nog een metalen bal in z'n kooi waar hooi of groenvoer in kan (wat heb ik eigenlijk een vreselijk verwend konijn! Lips are sealed )
In z'n kooi heb ik nog een houten "blokhut" welke hij als een soort nachthok gebruikt (of als uitzichtpunt als ik met de stofzuiger in de weer ben Haha! ) Veel succes met het zoeken naar een konijn. Zelf heb ik een Black & Tan konijn, kan ze aanbevelen! Het is net een Rottweiler, maar dan in konijn-uitvoering. Haha!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:59

Lien2 schreef:
Om even terug te komen op je vraag: ze verkopen ook katoenkorrels die erg absorberen. Die kan je ook in het toilet doen ipv zaagsel. Verder is een knaagsteen misschien nog iets. Dit is geen mineralenblok, maar een steen waaraan hij/zij de tandjes op maat kan houden. Zelf heb ik ook nog een transportbakje voor de keren dat hij naar de dierenarts moet (voor z'n entingen). Oja, ik heb ook nog een hooibal met een belletje erin wat hij erg leuk vind om mee in het rond te rennen. Daarnaast heeft hij ook nog een betalen bal in z'n kooi waar hooi of groenvoer in kan (wat heb ik eigenlijk een vreselijk verwend konijn! Lips are sealed )
In z'n kooi heb ik nog een houten "blokhut" welke hij als een soort nachthok gebruikt (of als uitzichtpunt als ik met de stofzuiger in de weer ben Haha! ) Veel succes met het zoeken naar een konijn. Zelf heb ik een Black & Tan konijn, kan ze aanbevelen! Het is net een Rottweiler, maar dan in konijn-uitvoering. Haha!

Knaagsteen is slecht en onnodig, konijn heeft het niet nodig om daaraan zij tanden te slijpen, dat wordt al gedaan door hooi en biks te eten.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:05

Mijn konijn zat altijd met mn parkiet samen in 1 hok. 8 uur 's ochtends, parkiet wakker, eerste wat ze deed was naar konijn, tot 's avonds een uur of 8.. Die 2 hadden de grootste lol samen.. Mn konijn heeft altijd alleen gezeten, hok stond altijd open, ging af en toe bij de cavia's loeren.. Nooit het idee gehad dat hij eenzaam was.. Altijd vrolijk en liep hele dagen achter ons aan in huis..

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:17

Ik heb geen zin om in te gaan op alle *aah konijn alleen zielig reacties in te gaan* vind het simpelweg te zielig voor woorden dat mensen hier zo moeilijk over kunnen doen. Elk dier staat voor zich en ik ken dieren die simpelweg in hun eentje veel gelukkiger zijn dan met een soortgenootje, zelfs dieren die meer interrese tonen in een ander diersoort (cavia beste maatje met parkiet bijvoorbeeld) dan in het eigen diersoort...

on topic: ik denk dat alles wel genoemt is in het topic. Als je een echt leuk tam konijn zoekt zou ik voor een hangoortje gaan, dat zijn vaak van die echte goedzakken (hoe groter hoe liever zeg ik altijd).
Denk dat het helemaal goed komt met alles wat hier aan benodigdheden al genoemt is, veel plezier met een nijntje zoeken komt vast helemaal goed! Laat je ons wel je keuze zien (A) ben wel beniewd hoor...!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:18

Achja je laat je paard ook maar helemaal in zn upiie in een stalletje of weitje staan.... is vast gelukkiger zonder soortgenoten Lachen

Ohnee wacht! Paard heeft de vogels in de bomen nog! Dan issie niet in zn uppie!

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:20

Marr, je heb wel gelijk.. Maar als jij bij een persoon gedumpt wordt die je niet mag, wil je toch ook geen vriendjes mee zijn Knipoog
Een konijn heeft het dan ook niet voor het uitkiezen en moet het maar doen met het beest dat bij hem gedumpt wordt.. Is ook niet erg prettig voor dat konijn, als ze elkaar niet mogen Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:23

Zeg ik dan ook ergens dat je konijnen zomaar bij elkaar moet plaatsen? Nagelbijten / Gniffelen
Je moet ze eerst op neutraal terein kennis laten maken, zie je snel genoeg of het goed gaat of niet Lachen
En natuurlijk liggen ze niet direct tegen elkaar aan, ze moeten eerst nog rangorde bepalen en elkaar wat leren kennen, pas na een paar dagen samen zijn is het vaak dat ze tegen elkaar aan gaan liggen etc. Lachen

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:24

Misschien een idee om een ren erbij te kopen die je op het hok aan kunt sluiten?
Je hebt van die losse hekjes die je aan mekaar vast kunt klikken. Zo kun je de ren zo groot of zo klein maken zoals je zelf wilt.
Hoef je geen grote dure hok te kopen, maar heeft je konijn wel lekker de ruimte.
Ook ik ben het ermee eens dat je beter 2 konijntjes kunt nemen.
Heb zelf een onderbak van een kooi met daarin beukensnippers en daarop wat stro.
Dit diend voornamelijk als toilet en ligplaats.
Hieromheen heb ik een ren, dus ze hebben heerlijk de ruimte.
Ook heb ik er oa ligmatjes, een tunnel, een knuffel en speelballetjes erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:26

Natasja, dat vind ik niet echt een goed argument. Konijnen leven van nature nou eenmaal niet alleen. Dan geldt dus al dat samen beter dan alleen is, doorgaans. De kans dat twee konijnen elkaar niet mogen bestaat, maar je gooit ze ook niet zomaar bij elkaar. Maar de kans dat het gewoon goed gaat is groot, zeker bij twee jonge voedsters bijvoorbeeld. Of een gecastreerde ram en een voedster...

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:29

WildWings schreef:
Natasja, dat vind ik niet echt een goed argument. Konijnen leven van nature nou eenmaal niet alleen. Dan geldt dus al dat samen beter dan alleen is, doorgaans. De kans dat twee konijnen elkaar niet mogen bestaat, maar je gooit ze ook niet zomaar bij elkaar. Maar de kans dat het gewoon goed gaat is groot, zeker bij twee jonge voedsters bijvoorbeeld. Of een gecastreerde ram en een voedster...

Toen mijn ene konijn overleed, klikte het pas met de 2e konijn die ik bij haar plaatste. (waren voedsters)
Dit geldde trouwens ook bij mijn andere konijn.
Om dit soort problemen te voorkomen, kun je beter meteen 2 konijnen die bij mekaar zitten en samen opgegroeid zijn aanschaffen.