Ik heb zelf 2 kippen, als die eieren leggen zijn dat er teveel voor mn vrien en mij, wat we zelf niet eten geef ik weg of verkoop ik voor een paar centen. Deze kippen hebben een ruim binnenhok en een buitenren van ongeveer 12 m2, krijgen geen ´brokken´ maar verschillende soorten granen, groente, fruit en soms andere resten, gras, grit, water en speelgoed in de vorm van een hoop bladeren, wat takken of een paar emmers verse grond en onkruid.
Als deze kippen geen eieren leggen koop ik ´scharrel´eieren uit de supermakrt of van de boer, dit zouden eigenlijk biologische eiren moeten zijn. Die zijn hier in het dorp niet verkrijgbaar volgens mij, en ik vergeet het om ze elders te kopen. Punt ter verbetering dus.
Ik eet weinig vlees, per week waarschijnlijk iets van 25 gram, dit is inclusief vleeswaren. Vis eet ik als ik erop let 1 keer in de week, in de praktijk is dat duidelijk minder vaak. Soms een ik iets van soya of quorn, hier zit geen patroon in.
Dit doe ik om het voor mezelf volhoudbaar te maken. Geen dierlijke producten eten klinkt leuk, maar is in de praktijk niet te doen en het lijkt me ook moeilijker om aan de vitamines en dergelijke te komen. Zo denk ik dat ik een goede tussenoplossing heb.
Dan mijn ponypaardje! Die leeft in een gemengde kudde, lekker buiten in de paddock en ongeveer 12 uur per dag weidegang, altijd voldoende ruwvoer, water en een schuilstal. Zonder deken en natuurlijk bekapt. Ik ga op een paardvriendelijke manier met hem om ga ge hem ook bitloos inrijden, met een goedpassend zadel (hier ben ik nog naar op zoek). Nu het gras niet veel vitamines en mineralen bevat en we nog veel hooi en stro van vorig jaar hebben voer ik 30 gram Pavo Vital per dag bij.
Ik vind dat ik het helemaal niet verkeerd doe. Als iedereen zo zou doen zouden een heleboel welzijnsproblemen bij dieren niet of veeeeel minder voorkomen.
Wat hier ook nog een beetje mee te maken heeft wat mij betreft is kleding. Ik streef naar kleding van biologische katoen, een zo groen mogelijke gardrobe. Dat valt niet mee moet ik zeggen.