Honden en Katten uit het buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Honden en Katten uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:09

hoe bedoel je dat? of ik me opgeef als tijdelijk pleeggezin?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:14

Ik ben net 4 weken terug uit Spanje, ik heb daar 10 dagen vrijwilligerswerk gedaan, en ik ben van mening dat elke hond een kans moet krijgen. Wel denk ik dat eerst overvolle asiels in de spotlights moeten staan. In het asiel waar ik geweest ben zaten in sommige hokken gewoon 5 hondjes op 2 vierkante meter. En elke dag kwamen er nieuwe bij. Dus ik denk dat het goed is om eerst overvolle asiels aan te pakken waar dan ook, want met te veel honden is gewoon niet goed.
In spanje hebben ze ook wel veel honden die eerst gewoon een normaal baasje hadden. (in het asiel waar ik geweest ben zaten genoeg honden die Engelse baasjes hadden maar die terug naar Engeland gingen)
Alle honden hebben iig een goed tehuis nodig, en zoals meerdere zeggen elke hond is er een.. Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 01:49

Als een dier hulp nodig heeft dan maakt het niet uit waar hij/zij vandaan komt.

Een vriendin van mij begon een aantal jaar geleden als opvanggezin voor Spaanse honden. Niemand was zo sceptisch als ik, want inderdaad 'de asiels zitten hier overvol'. Waar ik me toen niet in verdiept heb is hoe de dieren daar leven en hoe ze worden 'ingeslapen', dat is niet humaan. De dieren hier in het asiel hebben hun natje en hun droogje en als ze worden ingeslapen dan gaat dat op een humane manier. Wat niet wil zeggen dat zij geen recht hebben op een lekkere mand bij een liefdevol iemand, maar ze hebben wat ze nodig hebben. De dieren in het buitenland leven niet op een heel prettige manier en mocht er een eind aan hun leven gemaakt worden dan is dat ook verre van humaan. Ik vind gewoon dat je nergens je ogen voor mag sluiten, voor geen enkel dierenleed, maakt niet uit waar!

Mum (blonde dolly, zie profiel) komt uit Spanje en is bij die vriendin in de opvang gekomen (kwam de eerste avond al bij mij logeren). Mum kon geen nieuw baas vinden, want ze liep mank. Ze is zo hard getrapt dat haar bekken doormidden was, heeft 18 kogeltjes in haar lijf (rond haar ruggegraat), mist wat tenen en heeft her en der littekens. Toen ze haar vonden had ze 8 pups die ze met haar leven verdedigde. De spieren rondom haar bekken hebben de breuk opgevangen en het bekken was niet meer te repareren, dus is haar heupkop verwijderd zodat ze de 'zere' poot niet meer kan belasten. We zijn elke week met haar naar de fysio geweest voor aquatraining om haar spieren weer sterker te maken en na 2 maanden had ik het idee een jonge hond in huis te hebben (de timide teruggetrokken hond kwam los en begon te spelen en kwispelen). Nog steeds wilde niemand haar adopteren, want niemand betaalt 150 euro voor een gehandicapte hond, daarom is ze uiteindelijk door mij geadopteerd (zeg altijd maar dat zij mij heeft uitgekozen).

Bloempje (cypertje, zie profiel) hebben wij afgelopen zomer meegenomen vanuit Frankrijk. Die liep over de camping te rennen, zwom de sloot over en liet zich onder geen beding vangen. Dier was doodbang, mager en zag niets. De hele camping op z'n kop, want 'er loopt een wilde kitten rond met vieze ogen, wie weet heeft hij wel ziektes en gaat hij wel aan onze vuilniszak krabben' en ze zou worden 'verwijderd' door iemand van de receptie. Na 3 dagen is het ons gelukt om Bloempje te vangen met een schepnet, we hebben haar een tuigje om gedaan en zijn direct naar de DA gereden. Het diertje had niesziekte en was meer dood dan levend. 3x per dag stomen, 6x per dag medicijnen, 4x per dag ogen zalven, meerdere keren per dag voer met een spuitje naar binnen werken en ga zo maar door en dit allemaal in een tent op de camping. Mijn vriend wilde haar in eerste instantie niet vangen, want hij hoefde haar niet, wie weet zou ze onze katten wel besmetten. Ik moet zeggen dat ik er ook niet over te spreken was om mijn eigen dieren 'in gevaar' te brengen, maar op z'n minst kon ik haar wel meenemen naar NL en haar naar het asiel brengen. Bloempje heeft uiteindelijk 2 weken op de slaapkamer gewoond, gescheiden van onze katten en nadat ze alle prikken heeft gehad is ze bij de andere katten gegaan. Inmiddels is ze een gesteriliseerde mevrouw bijna 6 maanden, een heerlijke poes!

Kiddy (zwarte kat, zie profiel) komt van de vogeltjesmarkt in Antwerpen, ja... ik weet dat ik de boel op die manier in stand hou, maar goed... als je een hok in het donker onder een trap ziet staan met daarin een berg kittens waarvan er 2 hysterisch (en inmiddels zonder stem) en met grote ogen in de tralies hangen, dan vind ik degene die hierdoor niet tot in het diepst van z'n ziel wordt geraakt echt ongelooflijk gevoelloos.

Pumbaa (rode kat, zie profiel) komt uit het asiel in Utrecht. In eerste instantie ben ik naar het dierenasiel gegaan in Nieuwegein (waar ik toen woonde) en zei dat ik een plekje had voor een kat die al een tijd in het asiel zat en toe was aan een warm mandje en een hoop knuffels. De beheerder gaf als antwoord: 'je neemt maar een pluche kat, want van mij krijg je er geen mee' en klaar was ik daar. Daarop ben ik naar Utrecht gereden en heb daar mijn eerste eigen kat leren kennen; een getraumatiseerde kater van 6 maanden, mishandeld door z'n vorige baasje, heeft de eerste 3 maanden onder mijn bed gewoond. Al heel snel bleek dat Pumbaa een plaskater is, pieste de hele boel onder (vloerkleed, mand, bed, bank, in de wasmand, etc.), dus ergens begreep ik wel dat hij bij zijn vorige baasje wat optaters heeft gekregen. Heeft Pumbaa even mazzel dat mijn motto luidt 'negatief gedrag negeren' Clown

Verder heb ik in het verleden nog een oude straatkat gehad (beestje heb ik na veel kosten in moeten laten slapen, heb haar 5 maanden bij me mogen hebben) en een aantal maanden geleden hebben we nog een opvangkitten gehad voor een aantal dagen, want haar baasje was zo 'vriendelijk' om kittens uit te delen aan kinderen in de buurt.

Pumbaa is voor mij wel een reden om niet meer zo snel een dier (kat) uit het asiel te halen. Mijn mening is dat veel dieren hier in de asiels gedragsproblemen hebben, de meeste dieren zitten er vaak 'niet voor niets'. Ik zeg niet dat ik nooit meer zal vallen voor een asieldier, want ik heb een groot hart wat betreft dieren, maar ik neem net zo lief een kitten mee van straat.

Een lang verhaal, maar dierenliefde moet (MAG) geen grenzen kennen!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 04:00

Mijn hond komt uit Griekenland en heb hem via een stichting.
Heb hem vanaf 14 weken oud en nu ondertussen alweer bijna 5 jaar.
Tuurlijk weet ik dat er in NL genoeg honden op zoek zijn naar een nieuw huisje, maar deze kwam op mijn pad en was precies wat ik zocht.
Hij heeft me tot op heden dan ook niet teleurgesteld.
Voordat Skylos kwam hadden we een hond uit het asiel vandaan, een hond opgevangen die verwaarloosd werd, een pup gered die anders in een zak verdronken zou worden aangezien moeders een showhondje was en vreemd was gegaan met de buurhond, en daarvoor ook een asiel hond.
We hebben dus altijd wel een hond gehad met een verhaal en ieder kwam op ons pad.
Dat Skylos dan toevallig uit het buitenland komt... nouja is nu eenmaal zo.

En mijn volgende hond???
Wil toch een keer in mijn leven een echt ras hond met stamboom en al...
We zullen dus wel zien wat er op mijn pad komt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 07:29

ik ben het wel met jullie eens dat veel dieren in het buitenland geen fijn leven hebben.........
maar zo rooskleurig is het in sommige van de Nederlandse asiels ook niet,en ook die dieren verlangen naar een huis.
dat veel dieren in de Nederlandse asielen wel gedragsproblemen hebben is onzin.........dat is net zo goed het geval in het buitenland.

moeilijk hoor,ik heb weleens een site gezien waar spaanse hondjes op staan.............gos dan wil ik ze ook wel allemaal

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:05

Nikki__ schreef:
Er zijn mensen die beweren dat er in ALLE asiels in NL geen een hond zat die ze aansprak. He lijkt me sterk hoor... volgens mij als je echt allee asiels af gaat, kom je echt wel de ware tegen!

Op internet kun je veel al de honden zien die in de asiels zitten.
Zelf ben ik onlangs mijn hond verloren (ouderdom) en zocht een nieuwe.
Ik wou graag een berner sennen of (weer) een mix met dat ras er in. Het ras is veel gevraagd, want die honden zijn snel weer uit het asiel. Slechts wanneer ze een gedrags-probleem(en) heben, zullen ze langer zitten. Wij hebben uiteindelijk toch een pup gekocht. (wel de kleinste en de laaste uit het nest, omdat deze te weinig wit had/heeft Tong uitsteken )
Onze vorige (eerste) hond was er wel 1 met een zielig verhaal en wij hebben hem op oudere leeftijd (10 jaar wsl) in huis genomen. Hij had was zwerver geweest, bijna dood (verhongerd) in het asiel gekomen. We hadden graag weer zo'n hond genomen, maar het karakter staat bij mij wel op nr 1 en ook de uitstraling moet voor mij iets hebben. Hij is toch 5 jaar bij ons geweest Lovers

Ik denk dat een ander ras ons nooit zo gelukkig kan maken en dat vind ik tegen over de hond ook niet eerlijk. Tis moeilijk om een hond in het asiel te laten zitten als jij een perfecte plek voor hem heb. Dus om alle asiels af te gaan vind ik geen goed idee. Tis al moeilijk genoeg om een nieuwe hond te vinden die niet té veel lijkt op je vorige hond, maar wel veel van dezelfde karaktereigenschappen heeft.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:24

Ik snap niet waarom ik volgens jullie geen hond zou mogen halen in het buitenland als ik dat zou willen. Dat is toch mijn eigen keuze? Ik vind het niet aan een ander om te beoordelen wat wel of niet mag.

Persoonlijk vind ik het heel belangrijk buiten de landsgrenzen te kijken naar de ellende van de dieren. Als een ander liever in Nederland/België een hondje haalt, prima hoor. Maar voor mij persoonlijk is dat niet genoeg.

En helpen aan een betere omstandigheden in het buitenland is imo niet een brrodfokpuppy te kopen die zielig is, maar wel een hond kopen bij een goede(!) stichting die in de eerste plaats vooral daar plaatselijk hulp wil bieden, niet massaal honden naar Nederland/België wilt halen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:36

Nikki__ schreef:
Er zijn mensen die beweren dat er in ALLE asiels in NL geen een hond zat die ze aansprak. He lijkt me sterk hoor... volgens mij als je echt allee asiels af gaat, kom je echt wel de ware tegen!

Maar die mensen mogen toch zelf beslissen of ze nu vallen op een buitenandse hond vallen of niet?

Ik ga zelf ook voor mijn volgende hond actief op zoek naar een buitenlandertje. Maar mocht ik hier in België natuurlijk eentje tegen komen met 'de klik' neem ik die wel Lachen.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:41

Ik heb geprobeerd om een hond uit een Nederlands asiel te halen, maar werd niet altijd even netjes behandeld. Wilde graag wat informatie over 3 honden om zo een keuze te kunnen maken, maar die konden ze niet geven. Ze zouden me wel terugbellen, je voelt hem al aankomen, ze moeten nog bellen.
Toen zagen we op marktplaats een foto van een Spaanse hond en werden op slag verliefd. Na een maand is Vito (toen Viejo) bij ons in huis gekomen en hij is geweldig. Hij is al behoorlijk op leeftijd maar ik hoop dat hij toch nog een mooie tijd bij ons heeft. Viejo/Vito zou binnen een week afgemaakt worden, omdat hij wegens zijn leeftijd toch niet meer geadopteerd zou worden en het asiel overvol zat. Er werd bij verteld dat hij wel extreem angstig was en dat we daar dan wel rekening mee moesten houden. Ons gevoel was eigenlijk heel simpel, als het niet goed kot met hem heeft hij in ieder geval een kans gehad en kan hij op een humane manier aan zijn einde komen. Gelukkig heeft hij zich goed aangepast en is het een schat van een hond.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:46

Puppetje schreef:
Toen zagen we op marktplaats een foto van een Spaanse hond en werden op slag verliefd. Na een maand is Vito (toen Viejo) bij ons in huis gekomen en hij is geweldig. Hij is al behoorlijk op leeftijd maar ik hoop dat hij toch nog een mooie tijd bij ons heeft. Viejo/Vito zou binnen een week afgemaakt worden, omdat hij wegens zijn leeftijd toch niet meer geadopteerd zou worden en het asiel overvol zat.

Dat vind ik persoonlijk weer niet kunnen, imo emotionele chantage. Ook het aanbieden van buitenlandse honden vind ik geen goede ontwikkeling .

Wel leuk dat je nu een hond hebt die goed past bij jullie, hoe oud is ie nu (ongeveer) Lachen?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:50

Zo gaat het helaas in de meeste asielen in het buitenland. Oude honden en degene die weinig kans hebben op adoptie gaan het eerste als het vol zit. Hij is nu 2 jaar bij ons en toen hij kwam is hij geschat op ongeveer 10 a 11 jaar.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:55

Ik heb 3 honden uit het buitenland.
Ik had ze ook bij een fokker vandaan kunnen halen, waren de tegenstanders dan ook 'tegen' geweest?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:01

Puppetje schreef:
Zo gaat het helaas in de meeste asielen in het buitenland. Oude honden en degene die weinig kans hebben op adoptie gaan het eerste als het vol zit. Hij is nu 2 jaar bij ons en toen hij kwam is hij geschat op ongeveer 10 a 11 jaar.

Dat weet ik, maar het zou geen reden mogen zijn om iemand een hond aan te smeren. Want zo creer je toestanden waarbij mensen de hond nemen omdat ie zielig is en niet omdat die hond zo goed bij hen past of dat ze een klik hebben ermee. En de kans dat het dan misgaat of zoiets is vele malen groter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:03

Arizona schreef:
Ik heb 3 honden uit het buitenland.
Ik had ze ook bij een fokker vandaan kunnen halen, waren de tegenstanders dan ook 'tegen' geweest?

Ik ben niet tegen, maar ook niet vóór. Liefst een nederlandse hond, omdat er hier al veel zijn.

Echter vind ik mensen die bij fokkers hun hond halen, meestal een andere doelgroep.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:05

Hoezo andere doelgroep? Een hond is een hond.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:07

Waarom is dat een andere doelgroep superwoman?

Naast de 'dumpdieren' hier in huis heb ik ook een bewust uitgekozen pup en kitten in huis gehaald, in de kleur en het geslacht dat ik wilde. Heb me daar behoorlijk rot over gevoeld, omdat zulke dieren wel vaak een huis vinden, maar aan de andere kant vroeg ik me af waarom ik niet eens iets uit zou mogen kiezen ipv uitgekozen te worden.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:12

BraveSpots schreef:
Ik snap niet waarom ik volgens jullie geen hond zou mogen halen in het buitenland als ik dat zou willen. Dat is toch mijn eigen keuze? Ik vind het niet aan een ander om te beoordelen wat wel of niet mag.

Persoonlijk vind ik het heel belangrijk buiten de landsgrenzen te kijken naar de ellende van de dieren. Als een ander liever in Nederland/België een hondje haalt, prima hoor. Maar voor mij persoonlijk is dat niet genoeg.

En helpen aan een betere omstandigheden in het buitenland is imo niet een brrodfokpuppy te kopen die zielig is, maar wel een hond kopen bij een goede(!) stichting die in de eerste plaats vooral daar plaatselijk hulp wil bieden, niet massaal honden naar Nederland/België wilt halen.

ik heb nergens neergezet dat je geen hond uit het buitenland mag halen ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat men een hond uit het buitenland haald terwijl er hier genoeg zijn die een nieuwe baas willen.

Puppetje schreef:
Ik heb geprobeerd om een hond uit een Nederlands asiel te halen, maar werd niet altijd even netjes behandeld. Wilde graag wat informatie over 3 honden om zo een keuze te kunnen maken, maar die konden ze niet geven. Ze zouden me wel terugbellen, je voelt hem al aankomen, ze moeten nog bellen.
Toen zagen we op marktplaats een foto van een Spaanse hond en werden op slag verliefd. Na een maand is Vito (toen Viejo) bij ons in huis gekomen en hij is geweldig. Hij is al behoorlijk op leeftijd maar ik hoop dat hij toch nog een mooie tijd bij ons heeft. Viejo/Vito zou binnen een week afgemaakt worden, omdat hij wegens zijn leeftijd toch niet meer geadopteerd zou worden en het asiel overvol zat. Er werd bij verteld dat hij wel extreem angstig was en dat we daar dan wel rekening mee moesten houden. Ons gevoel was eigenlijk heel simpel, als het niet goed kot met hem heeft hij in ieder geval een kans gehad en kan hij op een humane manier aan zijn einde komen. Gelukkig heeft hij zich goed aangepast en is het een schat van een hond.

Helaas klinkt mij dit bekent in de oren. Dat je niet netjes behandeld wordt in de dierenasiels heel erg jammer vind ik dit.
Onze buurman zag namelijk ook een leuke hond blonde bouvier van 2 jaar in een asiel alles geregeld de hond werd gehaald maar toen ineens zei die medewerker van het asiel. Och, sorry ik zie dat u op een boerderij woont deze hond komt van een flat dus willen we hem het liefst terug plaatsen op een flat. Gestoord Frusty De buurman is toen kwaad weggelopen en naar een andere plaats gereden en heeft daar een herder mee genomen die uiteraard heel graag zelfs wel op een boerderij mocht lopen. De beheerder van dat asiel zou ook nog kontakt opnemen met het andere asiel want ook hij vond dat onzin. Dit is ruim 10 jaar geleden gebeurt hij heeft er nooit meer iets van gehoord.

Maar je hebt natuurlijk nog meer site's dan alleen de asiels. Op de meeste rasverenigingssite staat ook wel een kopje nieuwe baas gezocht of overplaatsingshonden. Zo ben ik ook aan mijn bouvier gekomen via een overplaatsingssite.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:20

een rashond is natuurlijk wel wat anders dan een spaansehond of een vuilnisbakkie het is vorspelbaarder en misschien en gemakkelijkere en beter keus voor mensen die in bepaalde situatie's niet met een hond met een verleden kunnen communiceren. Zo hebben wij ook bewust gekozen om een puppie van een boerdeij in nederland te halen aangezien we in de stad wonen, ktten en cavia's hebben kleine kinderen over de vloer, er veel andere honden en natuurlijk paarden zijn.

Het idee om leed te laten verdwijnen is geweldig en ik heb eigenlijk ook niks op tegen het uit het buitenland halen vn dieren, maar naast de liefde voor die dieren moeten we ook rekening houden met de dieren in ons land. laatst las ik een een bericht in de krant van een dierenarts. Deze vermeldde dat het opnemen en adopteren van buitenlandse dieren natuurlijk heel nobel is maar dat we hiermee wel de ziekte's zoals parvo ons land weer in laten. Want welke pupie's krijgen nu parvo zijn dat de pups uit nederland of roemenie? tjah.. ik denk dat ook ik nog wel eens een hond uit spanje/italie of een of ander ander land haal maar ik denk dat het nadenken over de ziektes die deze honden en katten ons land weer binnen halen wel een belangrijk feit is om over na te denken.. en zolang ook in nederland de kans is om een geweldig dier te hebben vindt ik het toch altijd eerst hier het proberen waard Knipoog

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:23

Ik heb ook een Nederlandse asiel hond gehad en een pup van een boerderij. Het maakt mij niets uit waar een hond vandaan komt, als ik er maar een klik mee heb. Deze keer was het een hond een Spanje en de vogende keer kan het zo maar weer een hond in Nederland zijn, mits we normaal geholpen worden in een asiel.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:26

Hier in Spanje zijn veel teveel honden die wel een plekje kunnen gebruiken. In Spanje zelf is er te weinig interesse, waardoor de "voorraad" honden zich bij enkele personen ophoopt (niet alleen asiels, er zijn ook particulieren die soms wel 40 of 60 gedumpte honden in hun tuin hebben opgevangen). Steriliseren is zo duur, dat de meeste particulieren het er niet voor over hebben, dus het blijft maar doorfokken, al helemaal op het platteland waar het allemaal over de straat scharrelt. Steriliseren is echter de enige manier om structureel wat aan het probleem te doen.
Ik heb hier 4 grote honden en dat vind ik eigenlijk al teveel en zou er graag een paar afstaan aan een adres waar ze meer aandacht krijgen. Mocht er iemand belangstelling hebben, graag contact opnemen. Ze zijn gewend om buiten te leven.

Ik heb er helaas toe besloten geen nieuwe honden meer op te vangen. Het is een ramp om adoptie-adressen te vinden, ben al eens gebeten (heb daarna 3 maanden een lamme arm gehad) en het is op den duur niet meer te bekostigen. Bovendien, als men wéét dat je ze toch wel in huis neemt, hoopt het zich gewoon aan de poort op, of wordt het zelfs over de schutting bij je in de tuin gezet.
Onze zone heeft geen eigen asiel, maar wel een hoop zwerfhonden (en -katten). Een hond afzetten bij een asiel in een naastliggende regio kost 350 EUR per geval. Het maakt niet uit als je die hond op straat hebt gevonden en je er om hebt bekommerd met het doel een nieuwe eigenaar te zoeken (volgens mij bellen er zoveel mensen met smoesjes aan dat ze het gewoon niet meer geloven). Bovendien, van een hond afzetten in een asiel hier in Spanje wordt je echt niet vrolijk. Er is een enorm tekort aan opvang, middelen en vooral geld om er structureel wat aan te doen. Je krijgt er nog een schuldgevoel van ook als je zo'n dier hebt willen helpen en vervolgens kun je er niet zelf voor zorgen, kunt geen adoptieadressen vinden en hebt moeite het te bekostigen. Ik ben helaas een persoon die geen afgedankte dieren langs de weg kan laten liggen, maar hier heb je soms geen andere keus.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:53

Dat is idd een groot probleem in het buitenland. Je kan nog zo leuk proberen de mensen wat bij te brengen over hoe ze voor hun dieren moeten zorgen, maar de mentaliteit is daar heel anders tegenover dieren. Die beesten worden niet zoals hier als huisdier gehouden maar moeten het terrein bewaken (aan een korte ketting in de volle zon) Of puppy's krijgen. Voldoen ze niet, nou dan worden ze of afgeschoten, of vergiftigd, of nog makkelijker op straat gedumpt.
Het interesseerd de mensen daar gewoon veel minder wat er met die beesten gebeurt. Ze geven gerust nog even extra gas als er een hond of kat op de weg loopt. Hoppa weer een minder.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:53

Ik ben zelf voorstander het halen van asieldieren uit het buitenland, mits dit via een stichting gebeurt, dit omdat de honden dan gecastreerd, gechipt en geent naar Nederland komen en eerst in een gastgezin verblijven om te acclimatiseren. Ik heb dat zelf ook zo gedaan met een hond uit Turkije en daarmee steun je zo lang je de hond hebt meteen ook de stichting zodat zij de honden/katten en andere asieldieren in het land daar kunnen helpen, door opvang te bieden en honden te enten en te castreren/steriliseren. Ze proberen ook een stuk voorlichting te geven maar idd de mensen in Turkije hebben hele andere normen dan wij hier gebruikelijk vinden. Zo wordt vakantiegangers dringend geadviseerd niet te klagen over overlast van zwerfdieren omdat de hoteleigenaren er dan persoonlijk voor zorgen dat de dieren worden "opgeruimd". Mensen kunnen beter de plaatselijke dierenbescherming of asiel tippen als ergens veel zwerfdieren zijn.

Ik heb ook de Nederlandse asielen een stukje leger gemaakt door 2 katten uit het asiel te halen, maar mijn hond komt zoals gezegd dus uit Turkije.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:54

Arizona schreef:
Hoezo andere doelgroep? Een hond is een hond.

Nee, naar de fokker ga ik als je een rashond wil en dan kijk ik goed op hoe ze en in welke sitiatie ze gaan opgroeien voor ik hem in huis krijg.
Dij een hond uit het asiel weet je die voorgeschiedenis niet en kunnen ze eerder wat ongename ervaringen hebben waardoor je ook wat gedragsproblemen kunt verwachten. (hoeft niet, maar de kans is groter)

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:59

@ Superwoman
Ik heb mijn honden heel goed kunnen testen op evt. gedragsstoornissen, ze zaten in een gastgezin in NL.
Een hond uit het asiel was daarom geen optie voor mij, de honden die ik daar tegen kwam konden niet met andere honden of hadden andere bezwaren. Doordat mijn honden overal mee naar toe moeten kunnen is het belangrijk dat zij sociaal met andere honden zijn.
Deze buitenlandse honden zijn over het algemeen heel erg sociaal met andere honden, ze spreken de 'hondentaal' erg goed omdat ze meestal in een roedel opgroeien.
Voor mij was het dus wel degelijk: Of een hond van een fokker, die ik vanaf 8 weken zelf helemaal sociaal kan maken (waarbij je natuurlijk ook geen garanties hebt). Of ik nam een hond waarvan ik weet dat ze goed zijn met andere honden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:13

ik heb nooit problemen gehad met een nieuwe hond in mijn roedel...als ik er weer eens een vind gaat dat gewoon goed...niet eens vechten ofzo,helemaal niets...het is wel waar wat arizona zegt,de honden uit het buitenland kennen de hondentaal nog,als je als hond alleen opgroeit met niet veel contact met andere honden dan is dat waarschijnlijk minder...

Ik vind het wel grappig...de mensen om mij heen zoeken dan hond uit op internet,kijken naar kleur en karakter en vragen dan wat ik ervan vind.....dan zeg ik...ik zoek nooit een hond uit,ze zoeken mij uit! het is maar net wat ik op de weg zie lopen,verwaarloosd en wel....dan mag hij mee(als hij wil...)
Soms krijg je ze nog niet te pakken ook,zo schuw...dan neem ik weleens een van mijn honden mee als lokaas,dat werkt soms!