Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kirsten_S schreef:Jaaa dat wegen zit ik nu ook aan te denken, dan doe ik dat ook meteen. Vind ik heel belangrijk .
Maarjah ze is al bijna 5 jaar en heeft dat nog nooit gehad, dus waar dat opeens vandaan komt?
malih schreef:Mag ik vragen bij welke dierenarts je zit? Ben hier best benieuwd naar eigelijk.
recovery diet spul is een instand voeding, je konijn heeft er weinig van nodig om toch alles binnen te krijgen, ik raad het je echt aan. Ik geef het mijn oude ratten ook wel,
malih schreef:Oke, volgens mij ben ik daar wel eens geweest met spoed (in t weekend)
Je kunt die pap beter iets te dun maken. Zodat hij nog genoeg vocht krijgt, Mocht je mis grijpen en ik ook nog een klein beetje in huis liggen. Het word natuurlijk weekend, Je zou het zo kunnen op halen.
Faniek schreef:Ik snap niet dat je dierenarts direct naar die kiezen heeft gekeken. Naar mijn idee niet zo'n konijnkundige dierenarts.
Als ze nu zelf eet zou ik haar niet laten stressen met dwangvoeding en als je toch gaat dwangvoeren toch speciaal Science Recovery of Critical Care, want in wortelhapje zitten enorm veel suikers en geen vezels. Die suikers kunnen ze ook aan de diarree van raken. Verder is andijvie goed, zitten ook lekker veel vezels in en eventueel vers gras.
Faniek schreef:De voorste kiezen bekijken kan zonder verdoving, vaak is daar al wat probleem te vinden. Soms is het moeilijk te zien, maar ik vind dat je als dierenarts daar meteen naar had moeten kijken, dit kan prima met een otoscoop.
Hooi is ruwvoer en dat eet ze een beetje zeg je. Brood mag ze enkel hard hebben, ik weet niet of ze dat eet?
Verder lijkt het me verstandig om op een andere voeding over te stappen namelijk Science Selective of Cuni Complete, dit zijn beide hele vezelrijke voeders die ten goed komen wat betreft haakjes op de kiezen.
Faniek schreef:De voorste kiezen bekijken kan zonder verdoving, vaak is daar al wat probleem te vinden. Soms is het moeilijk te zien, maar ik vind dat je als dierenarts daar meteen naar had moeten kijken, dit kan prima met een otoscoop.
Hooi is ruwvoer en dat eet ze een beetje zeg je. Brood mag ze enkel hard hebben, ik weet niet of ze dat eet?
Verder lijkt het me verstandig om op een andere voeding over te stappen namelijk Science Selective of Cuni Complete, dit zijn beide hele vezelrijke voeders die ten goed komen wat betreft haakjes op de kiezen.
Sheffie schreef:Een konijn kan een jaar op water en hooi leven. Dus als ze lekker aan het hooi zit te knabbelen is dat goed. Denk dat ze de brok dan ook wel gauw gaat eten. Die van mij begon ook eerst alleen met hooi. Ik denk dat als ze echt goed aan het hooi eet dat je dan niet meer hoeft te dwangvoeren.
Manda schreef:Inderdaad, ik zou haar minimaal op pellets zetten. Daar zit alles in, het ziet er minder smakelijk uit als gemengd voor maar het is echt gezonder omdat ze vaak alleen het lekkere uit het gemengd voer gaan eten en de gezonde pellets laten staan.
Ik zou niet alleen science selective gaan geven. Dit zijn gekronkelde zachtere pellets en hier hoeven ze minder op te knagen als op gewone pellets en knagen is juist erg belangrijk voor onderhoud van het gebit. Ik zou gewone pellets geven en een beetje science selective erdoor.
Ook zou ik een knaagsteen ophangen en hopen dat ze eraan gaat knagen, dieren met gebitsproblemen doen dat echter niet graag.
Ik heb nu nog 8 (kerngezonde) chinchilla´s. Ik voer in drie delen gedurende de dag. Het hooi is het belangrijkst dus dat geef ik sochtends vroeg en savonds. Ze gaan dan eerst het hooi eten omdat ze honger hebben, tegen een uur of 21:00 krijgen ze hun bix en dan is het hooi meestal al op. Zou ik ze savonds eerst bix geven dan is er sochtends zeker nog hooi over omdat ze zich dan vol hebben gegeten met pellets en het hooi laten liggen.