Konijn moet nu echt eten!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Konijn moet nu echt eten!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:43

Dat klopt idd, succes ermee en ik hoop dat je nijn snel weer opknapt!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:59

Kirsten_S schreef:
Jaaa dat wegen zit ik nu ook aan te denken, dan doe ik dat ook meteen. Vind ik heel belangrijk .

Maarjah ze is al bijna 5 jaar en heeft dat nog nooit gehad, dus waar dat opeens vandaan komt?

Mijn chinchilla was al zeker 10 jaar toen ze het voor het eerst kreeg.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 17:36

Voederen ging niet zo geweldig. Die handdoek methode ging wel goed, ze bleef goed stilzitten.. Geweldig toen ik haar ogen ging doen.
Had het gemengd (pellets en wortelpap) maar op een gegeven moment zat het helemaal vast en drukte ik iets te hard waardoor ik de hele muur onderspot Bloos! Nagelbijten / Gniffelen
Ik dat konijn weer neerzetten en snel schoonmaken..
Snel spuit schoonmaken en dan maar wortelpapje 3 ml gegeven. Het probleem was wel dat ze niet wil doorslikken. Je moet haar dan weer losmaken en 'activeren' als het ware zodat ze gaat likkn en doorslikken. Ik weer verder, belde er kinderen aan. Eeerst maar laten staan maar ze bleven maar aanbellen en kloppen. Ik dus met me konijn op de hand naar de deur. Kinderpostzegels. Hoefde alleen een handtekening te zetten, maar jah ze had weer geen pen, weer terug, snel gezet en deurtje dicht.

Me ouders kwamen thuis en me moeder heeft vervolgens de dierenarts gebelt om het effe te vragen hoe en wat. Ineens werd er weer iets anders gezegd dan vanmorgen. Waarsch. zij ze vanmorgen critical care ( weet ze niet zeker ) en nu dat recovery diet spul. Dat ga ik nu maar halen en meteen vragen hoe vaak en hoe veel..

Ik houd jullie op de hoogte Knipoog

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:43

Ik had beide voor mijn chins.

Je moet er iets meer vocht bij doen zodat het goed door het spuitje kan.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:48

Mag ik vragen bij welke dierenarts je zit? Ben hier best benieuwd naar eigelijk.

recovery diet spul is een instand voeding, je konijn heeft er weinig van nodig om toch alles binnen te krijgen, ik raad het je echt aan. Ik geef het mijn oude ratten ook wel,

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 20:47

malih schreef:
Mag ik vragen bij welke dierenarts je zit? Ben hier best benieuwd naar eigelijk.

recovery diet spul is een instand voeding, je konijn heeft er weinig van nodig om toch alles binnen te krijgen, ik raad het je echt aan. Ik geef het mijn oude ratten ook wel,

Jaa die heb ik nu.

Ik zit bij dierenkliniek Vrieze in almere. Berkelstraat 61
1316SL

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:54

Oke, volgens mij ben ik daar wel eens geweest met spoed (in t weekend)

Je kunt die pap beter iets te dun maken. Zodat hij nog genoeg vocht krijgt, Mocht je mis grijpen en ik ook nog een klein beetje in huis liggen. Het word natuurlijk weekend, Je zou het zo kunnen op halen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:02

Ik snap niet dat je dierenarts direct naar die kiezen heeft gekeken. Naar mijn idee niet zo'n konijnkundige dierenarts.
Als ze nu zelf eet zou ik haar niet laten stressen met dwangvoeding en als je toch gaat dwangvoeren toch speciaal Science Recovery of Critical Care, want in wortelhapje zitten enorm veel suikers en geen vezels. Die suikers kunnen ze ook aan de diarree van raken. Verder is andijvie goed, zitten ook lekker veel vezels in en eventueel vers gras.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:03

malih schreef:
Oke, volgens mij ben ik daar wel eens geweest met spoed (in t weekend)

Je kunt die pap beter iets te dun maken. Zodat hij nog genoeg vocht krijgt, Mocht je mis grijpen en ik ook nog een klein beetje in huis liggen. Het word natuurlijk weekend, Je zou het zo kunnen op halen.

Okee! Gelukkig heb ik nu genoeg in huis en weet ik hoe en wat ik moet doen..

Alleen heb ik wel het potje wortelpap over, wat overigens mega vies is. Logisch dat die kinderen het vies vinde. het smaakte nog geen eens naar wortel..
Het voelde ook net alsof ik een baby eten gaf, zo lastig als ze het gewoon in der mond houd en niet wil doorslikken Sigaar

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:05

Faniek schreef:
Ik snap niet dat je dierenarts direct naar die kiezen heeft gekeken. Naar mijn idee niet zo'n konijnkundige dierenarts.
Als ze nu zelf eet zou ik haar niet laten stressen met dwangvoeding en als je toch gaat dwangvoeren toch speciaal Science Recovery of Critical Care, want in wortelhapje zitten enorm veel suikers en geen vezels. Die suikers kunnen ze ook aan de diarree van raken. Verder is andijvie goed, zitten ook lekker veel vezels in en eventueel vers gras.

Kiezen kijken doe je toch niet zomaar? Ze heeft trouwens wel gekeken in de mond, maar niet naar de kiezen. Ze eet wel, maar de enige 'goede' vezels die ze binnenkrijgt is een beetje brood en hooi. Ik blijf dat recovery diet spul wel geven totdat ze weer ruwvoer eet.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:09

Tong uitsteken ruilen? ik de olvarit, en jij die pap Haha! ?

Succes, en idd gewoon door gaan met dat papje, miss dat als je het op een schoteltje doet ze het van zelf wel op likt?

Ik weet hier van sommigen ratten, dat ze echt geen spuit in hun bek willen, maar het allemaal wel heerlijk op likken, je kunt het proberen, dan is het gevegt minder groot.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:15

De voorste kiezen bekijken kan zonder verdoving, vaak is daar al wat probleem te vinden. Soms is het moeilijk te zien, maar ik vind dat je als dierenarts daar meteen naar had moeten kijken, dit kan prima met een otoscoop.
Hooi is ruwvoer en dat eet ze een beetje zeg je. Brood mag ze enkel hard hebben, ik weet niet of ze dat eet?
Verder lijkt het me verstandig om op een andere voeding over te stappen namelijk Science Selective of Cuni Complete, dit zijn beide hele vezelrijke voeders die ten goed komen wat betreft haakjes op de kiezen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:58

Faniek schreef:
De voorste kiezen bekijken kan zonder verdoving, vaak is daar al wat probleem te vinden. Soms is het moeilijk te zien, maar ik vind dat je als dierenarts daar meteen naar had moeten kijken, dit kan prima met een otoscoop.
Hooi is ruwvoer en dat eet ze een beetje zeg je. Brood mag ze enkel hard hebben, ik weet niet of ze dat eet?
Verder lijkt het me verstandig om op een andere voeding over te stappen namelijk Science Selective of Cuni Complete, dit zijn beide hele vezelrijke voeders die ten goed komen wat betreft haakjes op de kiezen.

Kan dit alleen maar bevestigen! Precies de adviezen die DA's met veel konijnenervaring en kennis je zullen geven. Ik voer zelf science selective, dit schijnt echt kiesproblemen te kunnne voorkomen maar verder is het gewoon optimaal voer. Slechts klein beetje per dag is genoeg, mijn konijnen krijgen samen maar 50 gram per dag (2 hangoren van 2,5 kilo) omdat ze anders te dik worden. Verder de hele dag vers hooi tot hun beschikking, dat is nog het allerbelangrijkste.
Verder kan met algemeen onderzoek idd met een otoscoop verder gekeken worden maar voor goed onderzoek van de kiezen is een narcose nodig. Maar jde DA kan al wel de kaakjes horizontaal bewegen om belemmeringen te voelen. Dan heb je gelijk een reden om toch te verdoven en verder te kijken!
Het is jammer dat veel DA's geen idee hebben wat ze met konijnen (en knaagdieren in het algemeen) moeten doen en waar ze op moeten letten. Ik weet niet of jouw DA wel veel ervaring ermee heeft? Anders zou ik je echt willen aanraden er eentje te zoeken (er zijn op internet wel lijsten te vinden met geschikte DA's)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 23:56

Faniek schreef:

Jaa brood geven we altijd hard vind ze wel lekker. Zacht wou ze het niet.

Ik weet niet welke voeding we nu hebben, maar die is zeker wel vezelrijk met veel verschillende dingen erin.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:28

Je geeft nu gemengde voeding als ik het zo lees. Daar kunnen ze juist selectief van eten en is niet vezelrijk. Cuni Complete en Science Selective zijn bewezen voedingen voor het gebit. Je doet er echt verstandig aan om over te stappen.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 13:52

nou goed nieuws! ik wou haar net gaan voederen, maar mevrouw was zelf al aan het eten! Ik heb der geholpen met de kleine zaadjes, die ze als snoepjes naar binnen werkte, en die harde slablaadjes ook, en wat zonnepitten. Ze heeft vanmorgen ook een aarbeiensnoepje naar binnen gegooid. Heel goed dus. Daarna heeft ze ook wat gedronken uit een bakje. De ogen zien er ook steeds beter uit, geen tranen meer. Alleen het andere oog is een beetje rood en dikkig aan de bovenkant.

Over die voeding moet ik nog effe bespreken met mijn moeder.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:49

Wat goed dat ze zelf weer is gaan eten, dat is een heel goed teken! Ja

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:34

Inderdaad, ik zou haar minimaal op pellets zetten. Daar zit alles in, het ziet er minder smakelijk uit als gemengd voor maar het is echt gezonder omdat ze vaak alleen het lekkere uit het gemengd voer gaan eten en de gezonde pellets laten staan.

Ik zou niet alleen science selective gaan geven. Dit zijn gekronkelde zachtere pellets en hier hoeven ze minder op te knagen als op gewone pellets en knagen is juist erg belangrijk voor onderhoud van het gebit. Ik zou gewone pellets geven en een beetje science selective erdoor.
Ook zou ik een knaagsteen ophangen en hopen dat ze eraan gaat knagen, dieren met gebitsproblemen doen dat echter niet graag.

Ik heb nu nog 8 (kerngezonde) chinchilla´s. Ik voer in drie delen gedurende de dag. Het hooi is het belangrijkst dus dat geef ik sochtends vroeg en savonds. Ze gaan dan eerst het hooi eten omdat ze honger hebben, tegen een uur of 21:00 krijgen ze hun bix en dan is het hooi meestal al op. Zou ik ze savonds eerst bix geven dan is er sochtends zeker nog hooi over omdat ze zich dan vol hebben gegeten met pellets en het hooi laten liggen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:36

Je bent haar aan het verwennen. Van aardbeisnoepjes knapt ze echt niet op hoor. Pellets en hooi moet ze eten, geen snoepjes en lekkernijen.
Dat mag ze dan nadat ze haar hooi en pellets heeft gegeten.
Als ze honger heeft en ze kan aardbeisnoepjes en zonnepitten eten dan kan ze ook die science selective pellets eten, die zijn zelfs nog makkelijker te eten.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:48

Sheffie schreef:
Een konijn kan een jaar op water en hooi leven. Dus als ze lekker aan het hooi zit te knabbelen is dat goed. Denk dat ze de brok dan ook wel gauw gaat eten. Die van mij begon ook eerst alleen met hooi. Ik denk dat als ze echt goed aan het hooi eet dat je dan niet meer hoeft te dwangvoeren.

Hier sluit ik me bij aan. Zolang je konijn voldoende hooi eet hoef je niet te dwangvoeren.
Succes ermee, hopelijk knapt je konijn snel weer helemaal op!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:02

Manda schreef:
Inderdaad, ik zou haar minimaal op pellets zetten. Daar zit alles in, het ziet er minder smakelijk uit als gemengd voor maar het is echt gezonder omdat ze vaak alleen het lekkere uit het gemengd voer gaan eten en de gezonde pellets laten staan.

Ik zou niet alleen science selective gaan geven. Dit zijn gekronkelde zachtere pellets en hier hoeven ze minder op te knagen als op gewone pellets en knagen is juist erg belangrijk voor onderhoud van het gebit. Ik zou gewone pellets geven en een beetje science selective erdoor.
Ook zou ik een knaagsteen ophangen en hopen dat ze eraan gaat knagen, dieren met gebitsproblemen doen dat echter niet graag.

Ik heb nu nog 8 (kerngezonde) chinchilla´s. Ik voer in drie delen gedurende de dag. Het hooi is het belangrijkst dus dat geef ik sochtends vroeg en savonds. Ze gaan dan eerst het hooi eten omdat ze honger hebben, tegen een uur of 21:00 krijgen ze hun bix en dan is het hooi meestal al op. Zou ik ze savonds eerst bix geven dan is er sochtends zeker nog hooi over omdat ze zich dan vol hebben gegeten met pellets en het hooi laten liggen.

sciene selective heeft een hoog vezelpercentage en dat stimuleert langdurig kauwen en daar slijten de tanden en kiezen van. En vooral geen knaagsteen geven, daarvan kunnen alleen maar problemen als blaasgruis ontstaan en het heeft echt geen nut voor de slijtage. Zoals al gezegd is, hooi is het allerbelangrijkste en daarnaast een kleine hoeveelheid biks (25 gram per kilo lichaamsgewicht is echt voldoende), verantwoord groenvoer er bij en snoepjes zeer beperken, dan heb je het beste voor je konijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:35

Inderdaad, Science selective alleen is juist wel goed. Zitten alle voedingsstoffen in en heel veel vezels. Met het hooi knabbelen slijten de tanden voldoende.
Knaagstenen, met name de zout en mineralenblokken zijn echt vreselijk slecht voor konijnen! Die kunnen daar flinke blaasproblemen door krijgen omdat de zouten in de blaas gaan neerslaan.
Hooi, goede pellets (science of Cuni) en goed groenvoer wat ze gewend is (andijvie, worteltjes, witlof etc), dat zijn de prioriteiten!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:46

Science Selective is juist heel goed voor het knagen, dat zijn geen zachte brokken, maar grote vezelrijke brokken waar ze met hun kiezen goed op moeten kouwen.
En alsjeblieft koop geen knaagsteen dat is grote onzin en schadelijk. Het konijn mankeert niks aan de tanden en als het wel wat mankeerde los je dat niet op met een knaagsteen.

Verder waarom gemengd voer nog meer niet goed is, is wegens johannesbroodpitten die een verstopping kunnen veroorzaken, kleine zaadjes dus, omdat ze die dus niet kapot kunnen kauwen kan dat een probleem opleveren. Dit geld ook voor hele mais korrels die er tussen zitten, erwten en ongeplette bonen.

Tevens inderdaad snoepjes zeer beperken, zijn alleen maar dikmakers, geef liever iets van groente.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 20:46

We hebben al een hele tijd een knaagsteen beneden hangen, tegen het gaas aan, anders ging ze het gaas kapot maken. Ze vind het niet echt lekker, het was gewoon zo'n witte knaagsteen met die gekleurde stukjes erin. Dat heeft ze er een beetje uitgehaald verder niet heel veel. We geven ook best vaak zo'n stik waar allemaal nootjes en vruchten enzo aanzitten. Ook krijg ze vaak takken van een boom (die goed voor haar is) Snoepjes geven we trouwens niet veel, miss 1 a 2 per dag, maar zeker niet elke dag, als het me uitkomt.

Me moeder wil geen ander voer kopen aangezien we al duur voer zat hebben en volgens haar daar alles in zit. Het is niet dat we de bak helemaal vol gooien, nee, we doen mar een paar schepjes en wachten totdat ze helemaal/bijna op heeft. Als we een keer voer gaan halen dan ga ik wel mee en dan kijk ik wel voor dat voer en neem ik een klein zakje mee om er door heen te mengen.

Het dwangvoedsel krijgt ze nu niet meer elke drie uur, alleen als we medicijnen geven. Zodat ze die vieze smaak een beetje kan compenceren met wat 'lekkers'. Het eten gaat ook beter en beter, appel en banaan worden meteen opgepeuzeld. Het ruwvoer doet ze wat langer over maar word met de dag meer. Ze gaat nu ook weer keurig naar het wctje en sterkt al aardig aan.

Der ogen worden ook steeds beter, wel nog een beetje dik aan de bovenkant en het lijkt of daar een beetje haar weg is.
Dinsdag is controle afspraak, alhoewel mijn vader daar niet veel inziet omdat ze toch niet veel doen en je meteen al 22 euro moet betalen. Maar ik vind het wel belangrijk, want dan kan ze kijken of alles goed met haar gaat en of ze afgevallen is enzo..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:50

Een knaagsteen word juist door Utrecht geadviseerd, ik ben regelmatig met mijn chinchilla´s in Utrecht geweest voor de gebitsbehandelingen.
En de groottste chinchillaopvang van Nederland, vida nueva, adviseerd altijd een knaagsteen in het hok te hebben,dus het is onzin dat dat slecht zou zijn. Ik heb het over een gewone blanco knaagsteen, geen zoutliksteen ofzo. Dit geld ook zeer zeker voor konijnen. Je kan zelfs bij de praxis of gama wat grote stukken halen en in stukken zagen, ook goed genoeg.

Ook werd mij geadviseerd geen science selective als hoofdvoeding te geven aan mijn chinchilla´s. Ik heb telkens gezegd dat ik chinchilla´s met gebitsproblemen heb gehad, geen konijnen.

Wat je moet doen is gewoon een goede dierenarts zoeken met ervaring en goede adviezen, anders kom je er niet met een dier met een gebitsprobleem.