Hond buiten houden zielig ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lijntje87

Re: Hond buiten houden zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:09

hij is het toch gewend?
hij zou alleen maar verward raken als hij nu eineens wel naar binnen mag.
ik zou hem lekker buiten laten, zolang jij denkt dat je hond daar tevreden mee is. jij kent hem immers het beste

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:09

Nee hoor Kimmie, ieder doet het op zn eigen manier..jij geeft je honden de keus en 2 daarvan hebben de keus gemaakt buiten te willen leven..maar dat zijn er a al 2 en b kiezen zij zelf daarvoor...

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:11

[***] schreef:
Ik denk dat mijn hond in haar ogen deel uitmaakt van onze roedel ja.

xxappiexx schreef:
Bovendien vind ik een hond binnen niet echt fris eerlijk gezegd. Een aantal jaar terug hadden we wel een "gezinshond", maar er zaten altijd overal haren en er hangt toch altijd een aparte geur in huis als er een hond binnen is.

Als je de hond fatsoenlijk eten geeft ipv het allergoedkoopste wat je vinden kan en af en toe eens wast of borstelt, hoeft dat helemaal niet.
Ik heb een kortharige hond dus dat scheelt weer maar ik ken meer dan genoeg mensen met een hond waar het echt niet stinkt in huis. Dan moet je verder wel heel smerig wezen.

Wat ik dus duidelijk probeerde te maken is dat het geen feit is maar jou mening dat een mens deel uit maakt van de roedel... Lachen

En je commentaar op xxappiexx, als je gelijk zulke berichten plaatst dan zullen er wel mensen over je gaan vallen denk ik Tong uitsteken Nogal snelle conclusie zoals appie al zei. Tong uitsteken

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:12

kimmie261 schreef:
wij hebben 7 honden,waarvan er 2 buiten leven,en die halen we nog weleens naar binnen,maar die zitten na een uurtje voor de buitendeur dat ze naar buiten willen,die hebben daar zo hun eigen leventje gecreeerd...

is toch prima,als zij zich zo fijn voelen? (nou vraag ik me af,ben ik nu een harde hondeneigenaar of niet Haha! 5 binnen, 2 buiten.... Sigaar )

Jouw vind ik geen harde hondeneigenaar. Als ze (opeens toch) binnen willen kunnen ze dat toch? Dan kiezen ze er zelf voor. Das imo nog iets ander dan je hond(en) buitensluiten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:16

ze kunnen niet naar binnen,alleen we halen ze weleens naar binnen,dat wel,maar dan willen ze na een uurtje weer naar buiten,ze vinden allen het snaaien leuk,kijken of er wat lekkers ligt,daarna zijn ze er wel klaar mee,en willen ze weer naar buiten.

deze honden hebben 2 jaar in huis gewoont en leven sinds 2003 buiten..en dat vinden ze prettig.

ze hebben zo hun eigen leven,zeker het teefje is een heel onderdanige hond,en voelt in huis te veel druk,en buiten kan ze helemaal de stoere hond zijn..nou helemaal super,ze hebben een stuk huis (een soort gereedschapshok,maar vrij ruim) waar ze in slapen,staan manden in en dekens,en hebben een 300 m2 meter waar ze de hele dag in rondlopen,kuilen graven,en spelen...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:19

Ik zal even een voorbeeld geven..ik heb voor de DB gewerkt en moest op visite bij iemand met een bouvier...welke zij op haar balkon hield. Er stond een schitterend winddicht en waterdicht buitenhok op dat balkon, deed wel de behoefte op het balkon, want hondlief werd niet uitgelaten, had wel diverse speeltjes liggen, maar veel bewegingsvrijheid had het dier niet en het was eenzaam, stond geregeld bij de achterdeur door het glas naar binnen te kijken, om tevergeefs maar weer op zn kussen te gaan liggen en met een schuin oog die deur in de gaten te houden.
Dier kwam nergens anders dan op het balkon (paar voerkante meter) en in zijn hok..
Helaas bestaat er geen wet dat men verplicht zijn hond uit te laten, het liefde te geven...want een schrijnende situatie was het wel voor het dier, kwam heel wat tekort. Kon niets anders doen dan deze vrouw voor te lichten en wat advies te geven, in de hoop dat zij er wat mee zou doen. Enige wat ik haar kon verplichten was de uitwerpselen op te ruimen dagelijks, om stank en vliegen overlast te voorkomen.

Nou worden er veel bouviers als erfhond/waakhond gehouden..maar hoe denken jullie dan over een situatie als deze? want buiten is buiten en gewend is gewend voor de meeste van jullie hier?

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:26

als je deze situatie voorlegd kan je ook gaan discussieren over kist kalveren en legbatterij kippen.
dat houd nooit op.

ik vind het zielig, en dieren hebben in mijn ogen de ruimte nodig, en mensen zijn in mijn ogen verplicht de dieren deze ruimte te geven. hebben ze dat niet, dan uit te laten ( ik zie de boeren al gaan, 1000 kippen aan een lijntje door de bossen struinen)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:30

Ik vind dat appel smet peren vergelijken wat je nu doet Tong uitsteken
We hebben het hier over of een hond buiten zielig is, in dit topic gaat het over een cocker spaniel..er zijn honden die wel altijd als buitenhonden gezien worden, waarvan de bouvier er 1 is..
Er wordt gezegd dat onder het mom van "ze kunnen zich prima alleen vermaken" dat het niet uit maakt welke hond het is, als ie maar wind en waterdicht kan zitten indien die dat wilt..de bouvier uit mijn verhaal heeft dat ook, net als de ruime hoeveelheid aan speeltjes..dus zou dat dus volgens velen van degene uit dit topic genoeg moeten zijn Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:37

Amy77 schreef:
Nou worden er veel bouviers als erfhond/waakhond gehouden..maar hoe denken jullie dan over een situatie als deze? want buiten is buiten en gewend is gewend voor de meeste van jullie hier?

Op die manier je hond 'buiten' houden vind ik (als buitenhouder van onze twee borders Clown) absoluut niet kunnen, net hetzelfde dat ik niet vind dat het kan om een hond uren in een bench te steken als je als baas weg bent. Een hond heeft in mijn ogen ruimte, beweging en een bezigheid nodig. Of dat nu binnen of buiten is, maakt ieder voor zich uit (ik prefereer buiten, maar zal niemand gaan beschuldigen van een slechte baas te zijn voor zijn hond omdat hij zijn hond binnen houdt.. Zolang die hond maar ruimte heeft, dagelijkse beweging heeft en een bezigheid heeft). Een hond op een balkon heeft geen ruimte en geen beweging, not done.

Citaat:
Wat ik mij dan afvraag he, honden die buiten gehouden worden (en dan heb ik het niet over erfhonden, maar situaties als deze) laten jullie de honden dan ook uit of doen ze hun behoefte gewoon in de tuin?

'Gewoon' in de tuin. Wij hebben langst onze wei een stuk grond lopen van 20x3 met een hele hoop bomen en struiken, niemand anders dan de honden komt daar ooit, en dat is van pupsaf aangeleerd dat ze daar hun behoeften moeten/mogen doen.
Als we gaan wandelen is dat puur voor de 'fun' van hond en baas en maken onze honden meestal zelfs geen tijd om hun poot op te heffen (veel te veel bezig met rondvliegende balletjes en takken). Sterker nog, als ze gewoon aan de leiband meegaan, hebben ze van jongsaf geleerd om hun behoeften NIET te doen. Dus leiband aan = geen behoeften.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:06

Amy77 schreef:
Ik zal even een voorbeeld geven..ik heb voor de DB gewerkt en moest op visite bij iemand met een bouvier...welke zij op haar balkon hield. Er stond een schitterend winddicht en waterdicht buitenhok op dat balkon, deed wel de behoefte op het balkon, want hondlief werd niet uitgelaten, had wel diverse speeltjes liggen, maar veel bewegingsvrijheid had het dier niet en het was eenzaam, stond geregeld bij de achterdeur door het glas naar binnen te kijken, om tevergeefs maar weer op zn kussen te gaan liggen en met een schuin oog die deur in de gaten te houden.
Dier kwam nergens anders dan op het balkon (paar voerkante meter) en in zijn hok..
Helaas bestaat er geen wet dat men verplicht zijn hond uit te laten, het liefde te geven...want een schrijnende situatie was het wel voor het dier, kwam heel wat tekort. Kon niets anders doen dan deze vrouw voor te lichten en wat advies te geven, in de hoop dat zij er wat mee zou doen. Enige wat ik haar kon verplichten was de uitwerpselen op te ruimen dagelijks, om stank en vliegen overlast te voorkomen.

Dit vind ik echt niet kunnen, heel zielig.

Maar er zijn zat honden die op een groot stuk grond mogen leven, ravotten, spelen, wat ze maar willen (zoals bij Kimmie261) en dan het liefst niet alleen, prima toch? Als zo'n hond constant zou janken omdat hij het niet leuk vindt, zou ik me wel even achter de oren krabben.
Wij hadden (o.a.) een Dobermann die absoluut niet bij ons weg wilde. Dat moest soms wel eens, want je bent nou eenmaal niet 24 uur per dag bij je hond. Dan ging ze in een hok, maar ze blafte alles bij elkaar. Zodra ze dan weer in huis mocht, was het over, was ze weer happy. Kijk, zo'n hond laat je niet buiten leven.
Maar ik weet zeker, dat bijv. mijn bouvier (die wel binnen leeft) er geen enkel probleem mee zou hebben.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:28

Amy77 schreef:

Wat heeft dit te maken met het onderwerp van de TS?
Het lijkt mij dat de meeste mensen de door jou beschreven situatie ook niet goedkeuren.
Wat wil je ermee zeggen? Dat alle honden die buiten zitten mishandeld worden ofzo?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:33

Amy77 schreef:
En mensen die 'vies' zijn van hun hond, die moeten gewoon niet aan een hond beginnen..kun je beter een gouidvis nemen..hoewel, als je die bak ook niet schoonhoud gaat het ook stinken op den duur Tong uitsteken

Waarschijnlijk doel je hiermee op mijn reactie?

Ik ben niet vies van onze honden, maar ik vind harige dieren in huis gewoon niet echt fris. Dat is mijn mening, net zoals jij vind dat mensen onderdeel zijn van de roedel. Daarmee wil ik ook niet zeggen dat mensen die hun hond binnen houden viespeuken zijn. Maar in onze situatie toendertijd vond ik het niet fris.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:36

BraveSpots schreef:
Ik vind het gewoon een slecht uitgangspunt, een hond haalt ook veel uit het feit dat je gewoon bij hem bent.
Wat overigens niet betekent (zoals jij insinueerd?) dat ik mijn hond als een mens beschouw. Ik heb gewoon voor haar gekozen en dat betekent niet dat ik haar dan maar gewoon buitensluit uit mijn leven en dat ze zichzelf maar wat moet vermaken buiten. Ik zorg overigens wel dat ze niet de hele dag binnen zit hoor.

Ieder z'n eigen gedacht maar ik vind baasjes die honden buiten sluiten meestal slechte (en vooral harde) hondenbazen ja. (En nu zal iedereen over me heenvallen maargoed...).

Ben jij de hele dag met je hond(en) bezig? Lijkt me niet.
Waarom zouden honden die buiten gehouden worden maar aan hun lot overgelaten worden? Ik snap sommigen hier echt niet.
Ze worden gewoon uitgelaten, er wordt mee gespeeld etc. We hebben een grote tuin en wei waar ze hun gang kunnen gaan.
Ik zie het probleem niet zo. Die twee van ons spelen trouwens erg veel samen, dat kan een hond die alleen binnen zit niet.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:32

weet niet meer wie gezegd heeft dat een hond 's nachts in een bench zielig is?
voor een roofdier is het anders behoorlijk normaal om zich in zijn 'hol' terug te trekken.
een paard in een stal is veel onnatuurlijker Lips are sealed

onze beagle (de enige binnenhond van onze 3) zit als ze binnen zit meestal in de bench.
dit vooral omdat ze niet 100% zindelijk is: als ze naar buiten kan, gaat ze daar haar behoefte doen, maar als ze niet naar buiten kan doet ze het doodleuk binnen, zonder het minste signaal te geven dat ze nodig moet.
ik heb geen zin om elke morgen str*nt op te ruimen, en overdag vind ik het al helemaal niet kunnen met 3 kleine kinderen in huis die elk moment in een drol of een plas kunnen belanden.
de bench houdt ze wél schoon, en ze geeft heel duidelijk aan liever in de bench te zitten dan buiten, dus het zij zo.
verder krijgt ze uiteraard voldoende beweging buiten (in de tuin en in de weide).

ik geloof dat ik toch wat beledigd ben dat ik voor harde eigenaar uitgescholden word Scheve mond

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:41

xxappiexx schreef:
Amy77 schreef:
En mensen die 'vies' zijn van hun hond, die moeten gewoon niet aan een hond beginnen..kun je beter een gouidvis nemen..hoewel, als je die bak ook niet schoonhoud gaat het ook stinken op den duur Tong uitsteken

Waarschijnlijk doel je hiermee op mijn reactie?

Ik ben niet vies van onze honden, maar ik vind harige dieren in huis gewoon niet echt fris. Dat is mijn mening, net zoals jij vind dat mensen onderdeel zijn van de roedel. Daarmee wil ik ook niet zeggen dat mensen die hun hond binnen houden viespeuken zijn. Maar in onze situatie toendertijd vond ik het niet fris.

Ik heb nergens gezegd dat ik de mens als een onderdeel van zijn roedel zie hoor Knipoog

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:58

Dat was [***] Ja

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:15

Onze oude buurvrouw had ook har hond altijd buiten in een ren. Wij woonde gewoon in een normaal rijtjes huis. Hij had een hok en een ren. Niks zieligs aan. Diende als waakhond. De andere hond zat wel binnen.

Ik vind het niet zielig hoor om je hond buiten te laten slapen. Mits ze een hok hebben waar ze droog kunnen liggen. Een hond heeft niet voor niks een dikke vacht.

Iemand die ik ken heeft haar hond overdag buiten zitten en als ze moet werken en 'snachts binnen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:52

eva1969 schreef:
Ik heb op zich geen problemen met een hond buiten houden, maar dan wel met zijn tweeen (minstens). Een hond is een roedeldier. Als hij niet bij zijn roedel kan zijn (die is binnen) voelt ie zich niet gelukkig.
Mijn honden zijn overdag heel vaak buiten (met z'n drietjes) in een buitenkennel van 55 m2 met een overdekt stuk en een geisoleerd hondenhok. Veel mensen vinden ook dat zielig, maar ben nou eerlijk, er worden (in mijn ogen) veel te veel dieren vermenselijkt. Het zijn en blijven honden, en idd zoals iemand hier boven al zei, ze zijn liever buiten dan binnen (meestal).

Helemaal mee eens.

Onze hond vind het buiten leuk, maar niet als wij daar niet zijn, dan zit ze voor het raam naar ons te kijken. Als wij ook buiten zitten gaat ze lekker rondsnuffelen enzo.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:54

fojoe schreef:
weet niet meer wie gezegd heeft dat een hond 's nachts in een bench zielig is?
voor een roofdier is het anders behoorlijk normaal om zich in zijn 'hol' terug te trekken.
een paard in een stal is veel onnatuurlijker Lips are sealed

onze beagle (de enige binnenhond van onze 3) zit als ze binnen zit meestal in de bench.
dit vooral omdat ze niet 100% zindelijk is: als ze naar buiten kan, gaat ze daar haar behoefte doen, maar als ze niet naar buiten kan doet ze het doodleuk binnen, zonder het minste signaal te geven dat ze nodig moet.
ik heb geen zin om elke morgen str*nt op te ruimen, en overdag vind ik het al helemaal niet kunnen met 3 kleine kinderen in huis die elk moment in een drol of een plas kunnen belanden.
de bench houdt ze wél schoon, en ze geeft heel duidelijk aan liever in de bench te zitten dan buiten, dus het zij zo.
verder krijgt ze uiteraard voldoende beweging buiten (in de tuin en in de weide).

ik geloof dat ik toch wat beledigd ben dat ik voor harde eigenaar uitgescholden word Scheve mond

Dat van die bench is inderdaad waar. Als je het ze goed aanleert, dus nooit als straf gebruikt, dan is het enkel een veilige plek dus alleen maar fijn voor de hond. Vind jou zeker geen harde eigenaar maar een hele verstandige eigenaar!