Odin schreef:Volgens mij valt het nogal mee met het off topic gaan, er is juist gevraagd wat mensen broodfok vinden, en als je mijn eerdere (lange) reactie in zijn geheel hebt gelezen heb je kunnen zien dat ik persoonlijk vindt dat reu-eigenaren die hun hond zodanig vaak per jaar inzetten ook een bijdrage leveren aan de broodfok.
Oh maar dat ben ik met je eens en ik zeg ook altijd dat mensen zichzelf heel goed voor moeten bereiden en meerdere fokkers moeten bezoeken voordat ze ergens een pup aanschaffen of op de wachtlijst gaan staan.
Een reueigenaar of fokker die geld belangrijker vindt dan een goede fokkerij opbouwen is wat mij betreft ook een broodfokker.
Maar je kunt het tenminste nog achterhalen en zodoende wegblijven bij dit soort fokkers. Bij de fok/handel in de zogenaamde "rashonden zonder stamboom" weet je helemaal niets.
De zogenaamde dekreuen die op marktplaats ter dekking worden aangeboden dekken zich helemaal suf op alles wat de reueigenaar maar geld geeft.
En het dekgeld van die reuen liggen bij sommige rassen nog hoger dan die van reuen die voldoen aan de eisen van de rasvereniging.
Persoonlijk vind ik dat een stuk enger.
Die Duitse Herder fokkers kunnen en gaan vanzelf naar het buitenland als ze bloedverversing nodig hebben, die op marktplaats zetten rustig zoonlief op moeder. Niemand die het in de gaten heeft en ondertussen loopt iedereen te miepen dat de rashonden zo doorgefokt zijn.
Ik had goede hoop op de certificering van de RvB maar helaas houden een hoop fokkers dat weer eens zelf tegen.