HBVisser schreef:Maar als deze fokker volgens de regels van de rasvereniging fokt en een kostbare reu heeft, hoe kan het dan dat hij teefjes mag dekken die niet ingeent zijn tegen kennelhoest? Het spijt me, maar dat vind ik nogal nalatig. Nou ja, de fokker heeft dus ook weer iets geleerd en jullie ook. Voortaan je teef twee weken voor de dekking in laten enten tegen kennelhoest.
Het is echt onzinnig een hond te enten voor kennelhoest.
Volwassen dieren worden er niet eens echt ziek van (behalve de soorten met ingedeukte neus, zeg maar), en wat de pups betreft: er bestaan zoveel varianten dat het niet zinvol is te enten, omdat het een combinatie is van virussen (als ik het goed begrepen heb) die kennelhoest veroorzaakt.
Bovendien kun je niet onbeperkt enten; er worden toch ziekteverwekkers in het lichaam gespoten, en het lichaam van de pup is al zo druk antilichamen aan te maken, dat een enting waarvan je niet eens zeker weet of het de juiste ziekteverwekkers zijn (het zijn elk jaar weer andere virussen) volkomen zinloos is. En vergeet niet dat het lichaam van een pup bij lange na niet zo sterk is, als dat van een volwassen hond.
Bovendien, als de weerstand voldoende is, en de hond is goed gezond, en goed in conditie, zal de hond ook zonder entingen voldoende antilichamen aanmaken, en alleen wat last krijgen bij direct contact, zoals de teef van TS. 2 weken voor dekking enten is zonder meer waanzin, om reden wat paafke ook zegt: ze kunnen er dan juist ziek van worden.
Bovendien werkt de enting idd maar een half jaar, en dat is omdat het elk voorjaar en najaar weer nieuwe ziekteverwekkers zijn.