Dure raskatten, vrij buiten laten lopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dure raskatten, vrij buiten laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:06

Het gaat er toch niet om wat een dier gekost heeft? Verward
Beetje rare redenatie. Al mijn dieren zijn me evenveel waard hoor, wat ze ook gekost hebben. Ik heb geen raskat maar mocht ik die wel hebben dan zou ik er net zo zuinig op zijn als op de HTK kat die ik nu heb. Niet naar buiten dus, ik woon aan een drukke weg en de buurman is een kattenhater.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:11

Mijn (htk) katten komen alle 3 wel buiten..
Toch bescherm ik de oudste (mijn lieveling) een beetje extra.
Vooral toen hij vorige week aan de weg liep..

Wij wonen in een heel rustig gebied (200m van de weg, veel weiland).
Maar afgelopen maart is zijn broertje ook dood gereden...dus ik ben met deze extra voorzichtig.
De 2 anderen blijven het liefst in de schuur, dus daar maak ik me geen zorgen om.

Ik zou bewust geen raskat willen, puur omdat ik me dan NOG meer zorgen moet maken..
Deze htk-katten worden vast niet gestolen...maar het verkeer-gevaar blijft wel!
Ik vind het nu al erg genoeg!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:32

RedPassion schreef:
Het gaat er toch niet om wat een dier gekost heeft? Verward
Beetje rare redenatie. Al mijn dieren zijn me evenveel waard hoor, wat ze ook gekost hebben. Ik heb geen raskat maar mocht ik die wel hebben dan zou ik er net zo zuinig op zijn als op de HTK kat die ik nu heb. Niet naar buiten dus, ik woon aan een drukke weg en de buurman is een kattenhater.

Idd... nu heb ik toevallig 2 raskatten, maar onze htk poes die bij m'n ouders woont komt ook niet buiten, zijn we even zuinig op Lachen
Mijn katten, ras of htk komen gewoon nooit zo op straat alleen in een afgeschermde ren of tuin. Ben veel te bang dat ze iets overkomt.

Maar bij sommige rassen is er gewoon nog een extra gevaar... mensen zien geld in de katten.
Voor een htk kat krijgen ze nou eenmaal minder geld wanneer ze die stelen dan bv voor een coon of sphynx.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:46

Inderdaad is het jatgevaar erg groot bij raskatten.

Anyway, nadat mijn HTK 'tje is doodgereden een aantal jaar terug heb ik besloten dat geen enkele kat los op straat komt bij mij.

Kittenkopers die een bengaaltje komen halen bij mij tekenen idd een contract met een verbod op het los laten lopen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:58

Dat de kans op gestolen worden groter is snap ik Ja

Maar ik lees reacties waar ik uit proef dat de prijs van de kat wel meespeelt. Dat vind ik raar, als je kat wordt doodgereden is het verdriet om een gratis katje net zo erg als om een kat van 1000 euro, denk ik tenminste.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-10-08 23:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:00

Wij hebben Brits Korthaar katten.
Bij ons lopen ze niet buiten, alleen in een afgesloten ren.
Mijn moeder fokt met ze. Wij vinden dat anderen niet last moeten hebben van onze katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:17

RedPassion schreef:
Maar ik lees reacties waar ik uit proef dat de prijs van de kat wel meespeelt. Dat vind ik raar, als je kat wordt doodgereden is het verdriet om een gratis katje net zo erg als om een kat van 1000 euro, denk ik tenminste.

En dan nog de opmerkingen als....."Ik houd iets teveel van mn katten of kan het mezelf niet vergeven als er wat gebeurd"

Imo heeft dat niets noppes nada met een raskat te maken of het nu een kat van €1000 is of eentje van een kwartje, beide gevallen zijn IMO even erg.
Slap excuus.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:18

hou je kat binnen: geen problemen, je weet altijd waar ze is en mansen kunnen ze niet jatten of vergiftigen

laat je kat buiten lopen: je vind je kat platgereden, vergiftigd of gewoonweg niet terug

nee, hier blijven ze allemaal binnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:26

tessyke schreef:
laat je kat buiten lopen: je vind je kat platgereden, vergiftigd of gewoonweg niet terug

Ik heb al meer dan 20 jaar katten om mij heen én buiten maar heb dit nog nooit meegemaakt, wat een onzin verdrijven is ook een vak Knipoog

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:04

Mijn katjes blijven ook lekker binnen, of in de afgesloten tuin...
Zeker niet los... Stel dat er wat gebeurt...

Dan is idd bij elke kat het emotionele verdriet even groot, ik moet er niet aan denken, maar en dat mogen jullie mss onzin vinden DAARBIJ ook een klein godsvermogen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:16

Ik snap niet dat je een kat neemt als die niet even buiten kan wandelen, deze dieren zijn een van de 'tamme' dieren die nog heel zelfstandig zijn en graag buiten zijn !

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:22

Ik moet er niet aan denken dat we onze katten plat gereden op straat zien liggen Verdrietig
Plus ze zijn geen overlast bij andere mensen, en ze kunnen niet gestolen worden. (Zijn perzen en een noorse boskat, niet dat het ras uitmaakt maar toch.)
En je hebt er altijd gekken tussen zitten die het leuk vinden om een kat in de brand te steken of vuurwerk op ze vast te binden.. Onze katten zijn erg gek op mensen dus die zouden wel aangehaald willen worden..

In ons vorige huis hadden we een buitenren voor ze gemaakt, maar we zijn verhuist en dit is nu niet meer van toepassing helaas.

Hoffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:50

Mijn vorige kat (HTK) is doodgereden en dat vond ik verschikkelijk, ik heb nu 2 katten en die zijn al van kitten af aan binnen en volgens mij zijn ze daar wel happy mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:53

Ligt eraan wat ik met mijn katten wil doen: als het showkatten zijn zou ik ze zeker afgeschermd in de tuin laten lopen en niet los. Helemaal binnen houden vind ik erg zielig, kat moet ook een frisse neus kunnen halen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:55

Dapy schreef:
Ik snap niet dat je een kat neemt als die niet even buiten kan wandelen, deze dieren zijn een van de 'tamme' dieren die nog heel zelfstandig zijn en graag buiten zijn !

Mijn katten mochten dat, en daardoor ben ik er kort na elkaar twee kwijt geraakt doordat ze doodgereden zijn. De kat die ik toen nog over had (en altijd buiten kwam) blijft nu dus binnen, hij vindt het niet erg, taalt er niet naar om naar buiten te gaan.
Verder heb ik nog twee katjes van nu een half jaar, die nooit buiten geweest zijn en dus ook niet begrijpen wat ze 'missen'. Is dat zo erg?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:59

geloof me ik ben ook zo eens een kat kwijtgeraakt, maar ik ben er van overtuigd dat een kat veel gelukkiger is buiten, of dit nou in een afgesloten tuin is of buiten helemaal vrij. Ook is er al eens een kat gestolen van mij, maar ik vind dat ze buiten gelukkiger zijn.

ja als ze niet weten wat ze missen, maar dat vind ik net zoals een paard 24/7 op stal vanaf veulen, dat zou niemand goedkeuren, al was dit een grootte stal van 10 bij 10 zijn, en ja beide dieren hebben beweging nodig.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:08

Een paard in een stal van 3 bij 3 is heel wat anders dan een kat in een heel huis. Wij wonen ook nog op een boerderij, dus ook binnen hebben mijn katten ruimte zat. Als ik ze zo bekijk, zien ze er helemaal niet ongelukkig uit, sterker nog, ze zijn heel tevreden.

Je kat gestolen? Ik moet er niet aan denken dat ik niet weet waar mijn kat is. Gestolen, gemarteld, opgesloten, verdronken, verbrand, noem maar op, het kan allemaal (en het gebeurt ook!). Maarja, hij was dan in ieder wel gelukkig voor zijn martelgang....

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:13

wie zecht dat mijn kat gemarteld is ? schrijf je zegt nou zo of zecht ? zegt zeker Bloos

Onze kat hebben we een half jaar geleden terug gevonden, kennelijk dat die meneer dat het een zwervertje was, zijn bandje was erafgevallen, (wel geschipt)

ik vind dat ze minimaal een rennetje of iets moeten hebben voor een frissen snuit te hebben.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:20

Wij hebben een Britse korthaar.
Die komt nooit buiten omdat m'n moeder bang is dat ie aangereden word.
Hij is ook echt een watje en vind het heerlijk binnen, in de zomer gaat ie wel eens op het balkon.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:32

De discussie over het wel/niet buitenlaten van katten is overigens al tig keer gevoerd, waarvan de laatste discussie behoorlijk lang heeft gelopen Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 07:11

Onze Maine Coon en Pers lopen gewoon buiten, net als de twee 'gewone' katten. Voor ons maakt het eigenlijk geen verschil, ze zijn ons allemaal even lief.

Je kat binnenlaten omdat je aan een hele drukke weg woont, daar kan ik me in vinden. Je kat binnenlaten omdat het een raskat is vind ik volslagen flauwekul, maar dat moet ook ieder voor zich weten Lachen

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 07:21

Chiqa schreef:
tessyke schreef:

Ik heb al meer dan 20 jaar katten om mij heen én buiten maar heb dit nog nooit meegemaakt, wat een onzin verdrijven is ook een vak Knipoog

Ik vind het niet overdreven!
Bij ons werden vroeger ook de katten plat gereden of verdwenen ze zomaar (oud en dan plekje zoeken)

Nu komen de katten helemaal niet meer buiten en ze missen het ook niet.
Bij duurdere katten kan ik het begrijpen dat je ze binnen wilt houden of afgeschermd want tegenwoordig jatten ze alles wat geld opbrengt Boos!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 08:57

Yinari schreef:
Je kat binnenlaten omdat je aan een hele drukke weg woont, daar kan ik me in vinden. Je kat binnenlaten omdat het een raskat is vind ik volslagen flauwekul, maar dat moet ook ieder voor zich weten Lachen

Tja, als je hier je raskat buiten laat is hij binnen een dag van de straat geplukt. Dan kan jij het nog zo'n volslagen flauwekul vinden, maar ik wil mijn kat niet kwijt! En dan gaat het helemaal niet om het geld, maar gewoon om het diertje op zich. En daarbij, ik ben er heilig van overtuigd dat als je een kat van kitten af aan gewoon alleen aan een tuigje naar buiten laat, ze ook heel erg gelukkig kunnen zijn.

En moet eerlijk zeggen dat ik het hypocriet vind dat iedereen hier roept dat katten altijd naar buiten moeten kunnen en een groot huis niet genoeg is, terwijl heel veel van de paarden 23 uur per dag op 3x3 staat. Dat is dan helemáál zielig.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:05

Onze Britse korthaar mag wel naar buiten, maar niet buiten de tuin. We hebben gewoon een schutting om de tuin, maar hij denkt dat hij niet kan klimmen, dus het volstaat prima. We hebben geen grote tuin, maar hij vermaakt zich er prima.
Hij is overigens geen goedzak, want hij jaagt iedere vreemde kat met veel geweld de tuin uit.

Hij mag niet uit de tuin. Ik ben bang dat hij gestolen wordt. Bovendien wil ik ook niet dat andere mensen last hebben van mijn kat.
Het gaat prima zo.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:13

Ik vind dat geen enkele kat buiten zijn tuin mag komen. Ik vind katten ook echt superschattig, maar vind het ook erg iiritant, dat ze altijd bij mij in de tuin hun behoefte doen, terwijl ik niet eens een kat heb. Ik laat mijn honden toch ook niet los lopen, zodat ze in andersmans tuin hun behoefte kunnen doen. Ook al zo vaak meegemaakt dat er een kat heeft lopen piesen in mijn schuur, nou lekker, een week zo een stinkgeur, van iemand anders lieveling.