Ik knijp, ik knijp, wie jij niet knijpt...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steef

Re: Ik knijp, ik knijp, wie jij niet knijpt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:24

Wow die zijn gaaf! Echt leuk Haha! Denk alleen niet dat ik er 1 van m'n mama mag Tong uitsteken

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 13:34

smeetjoew schreef:
Heb je een foto van het totaal van het terrarium waar ze in leven? En hoeveel heb je er bij elkaar?
Daar ben ik wel benieuwd naar!

Foto's van de bak staan op de vorige pagina, ergens onderaan. Daar zitten momenteel 17 kreeften in, van groot tot klein (de allerkleinsten zitten apart). Landheremietjes zitten in de natuur met zn honderden bij elkaar en kunnen niet goed alleen gehouden worden. Hier zitten ze vaak met een hele groep op een bultje te wachten tot het donker is Haha!

Mas schreef:
Zijn ze eigenlijk erg actief of kruipen ze veel weg?
En hoe groot kunnen ze uiteindelijk worden?

Ze zijn behoorlijk actief, ik heb eigenlijk altijd wel wat te kijken. Ik zeg altijd dat ik 2 tv's heb, een gewone en "crab-tv". Vooral tegen de avond en snachts zie je ze, en ze worden ook erg actief wanneer je sproeit. Ze kruipen ook geregeld de grond in, gewoon zomaar of om te vervellen.

Volgroeid zijn de meeste soorten qua grootte ongeveer gelijk aan een softbal.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:46

Wat een grapigge beestjes *LOL*
maar hoe houd je ze uit elkaar met die namen ?
Ik zie er bijna geen verschil in Clown

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:52

Wow, wat zijn ze gaaf zeg Wow! , en leuk!

Ik vroeg me af, als ze verwisselen van schelp, hoe doen ze dat dan? (Ziet een beeld van een naakte krab voor zich Clown ). En gebruiken ze ook elkaars oude schelpen?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:58

Mooie foto's! ook aparte beestjes om te zien. Mooi van lelijkheid denk ik.

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:01

Nooit gedacht dat ze schattig konden zijn. Haha!
Laatste foto doet me echt denken aan Sebastiaan de krab uit de Kleine Zeemeermin. Huilen van het lachen

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 00:03

BraveSpots schreef:
Ik vroeg me af, als ze verwisselen van schelp, hoe doen ze dat dan? (Ziet een beeld van een naakte krab voor zich Clown ). En gebruiken ze ook elkaars oude schelpen?

Ik vind het knap dat je dat voor je kunt zien als je niet weet hoe het eruit ziet, het is echt een heel idioot gezicht Haha!

Ze kunnen het zelf het beste laten zien, dus hieronder een kleine fotoreportage van een schelpwissel. Als er een schelp vrijkomt kan deze inderdaad prima gebruikt worden door een andere kreeft. Soms gebeurt dit gelijk, en als de verhuisde kreeft dan weer terug wil in zn inmiddels bezette oude huisje kan het op flinke gevechten uitlopen.

Eerst word een potentiële nieuwe schelp bijzonder uitgebreid onderzocht. Het is zeker geen uitzondering als dit een flinke tijd duurt, een half uur is niks *LOL*
De vorm en het formaat van de schelp en de opening word precies opgemeten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als alles is goedgekeurt zal de kreeft vliegensvlug in de nieuwe schelp kruipen. Als ik een kreeft was zou ik ook niet willen dat ze mn kont zagen Clown

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En na even heel goed voelen of het allemaal wel goed zit...
Afbeelding

.....heeft Camel een leuk nieuw huis Go jij! Go jij!

Afbeelding

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:15

Mooie foto's, vooral die van de schelpenwissel Knipoog Het zijn wel aparte diertjes, ik had er nog nooit van gehoord voordat ik dit topic tegenkwam, dus heb meteen even je site doorgespit Vork

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:16

Wit naakt! Haha!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:19

Eightlegged schreef:
Ik vind het knap dat je dat voor je kunt zien als je niet weet hoe het eruit ziet, het is echt een heel idioot gezicht Haha!

Ze kunnen het zelf het beste laten zien, dus hieronder een kleine fotoreportage van een schelpwissel. Als er een schelp vrijkomt kan deze inderdaad prima gebruikt worden door een andere kreeft. Soms gebeurt dit gelijk, en als de verhuisde kreeft dan weer terug wil in zn inmiddels bezette oude huisje kan het op flinke gevechten uitlopen.

Eerst word een potentiële nieuwe schelp bijzonder uitgebreid onderzocht. Het is zeker geen uitzondering als dit een flinke tijd duurt, een half uur is niks *LOL*
De vorm en het formaat van de schelp en de opening word precies opgemeten.

Het was meer een fantasievoorstelling Clown . Mijn god, wat hebben ze een lelijke kont, geen wonder dat ze er een schelp over trekken Knipoog .

Wel gaaf dat ze elkaars schelp gebruiken, best ecologisch verantwoord van ze Haha! .

Komen zo'n gevechten veel voor? En vallen er soms slachtoffers of is het meer schijn? *Vraagt zich nu af hoe twee kreeften precies met elkaar vechten*

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 00:24

Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt (schelpgevechten, wel eens dat de kreeften elkaar gewoon even dwars zaten), maar het kan. Zeker als er niet genoeg lege schelpen verstrekt worden kunnen ze gaan vechten. Dit gaat meestal gepaard met hard "getsjirp" (heb niet echt een andere term om dat rare geluid te beschrijven) en getrek. Ze hebben veel kracht in hun klauwen, en ze zullen dan proberen om de andere kreeft uit zijn schelp te trekken. Als dit lukt zal de kreeft het hoogstwaarschijnlijk niet overleven. Ze zitten met een grijper vast achterin de schelp, en ze laten over het algemeen nog liever hun achterlijf kapotscheuren dan dat ze loslaten.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:53

Eightlegged schreef:
Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt (schelpgevechten, wel eens dat de kreeften elkaar gewoon even dwars zaten), maar het kan. Zeker als er niet genoeg lege schelpen verstrekt worden kunnen ze gaan vechten. Dit gaat meestal gepaard met hard "getsjirp" (heb niet echt een andere term om dat rare geluid te beschrijven) en getrek. Ze hebben veel kracht in hun klauwen, en ze zullen dan proberen om de andere kreeft uit zijn schelp te trekken. Als dit lukt zal de kreeft het hoogstwaarschijnlijk niet overleven. Ze zitten met een grijper vast achterin de schelp, en ze laten over het algemeen nog liever hun achterlijf kapotscheuren dan dat ze loslaten.

Best heftig dus, met doden enzo Scheve mond .

Ik hed nog een laatste vraagje (beloof dat ik hierna ophou Knipoog ): Bestaat er niet ontzettend veel kreeftenleed? Want ik zat even op je site te kijken en het lijkt me niet eenvoudig om 'zomaar' even een paar kreeftjes te houden (met die specifieke schelp-eisen enzo).
Zijn er veel amateurs die er impulsief aan beginnen en zo hun kreeften om zeep helpen of valt dat mee?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 01:06

Vraag gerust hoor Haha! Ik vind het geweldig als er mensen geïnteresseerd zijn in deze dieren, ze zijn onbekend en zwaar ondergewaardeerd als je het mij vraagt.

Ja, er bestaat erg veel kreeftenleed. In Amerika zijn ze bij wijze van spreken op elke hoek van de straat te koop en zitten daar onder erbarmelijke omstandigheden. Ze worden verkocht als kinderspeelgoed in feite, in geverfde schelpjes (leuk, een kreeftje met Nemo of een football patroon). Er word niet gelet op de omstandigheden en vaak redden deze kreeftjes het hooguit een paar maanden. Dit terwijl ze zeker 30 jaar, mogelijk zelfs zo oud als 60 kunnen worden.

Ik heb zelfs gehoord dat ze daar bij de grote woonwarenhuizen verkocht worden als "crab in a cup", letterlijk een kreeftje in een plastic bakje met een beetje groen. De meesten zijn in de winkel al dood.

Dit gebeurt hier niet, simpelweg omdat het hier niet zo groot is. Mensen die ze aanschaffen hebben meestal wel een basis besef van het houden van dieren in terraria, maar geen specifieke kennis. Daarom heb ik mijn website opgezet, om die informatie te verstrekken en hulp te bieden aan mensen die ze een goed huis willen geven. Ik heb mijn kennis wel vergaard op Amerikaanse websites, inmiddels zijn daar heel veel mensen heel goed bezig. Helaas in verhouding weinig.
In Frankrijk zit nu een bedrijf die een beetje op de foute manier bezig is. Slechte info, geverfde schelpen en ze verkopen slecht verzorgde dieren. Ze staan hiermee ook op dierenbeurzen, ik merk meteen op het forum als er weer zo'n beurs is geweest; nieuwe leden met zieke kreeftjes, zonder enige kennis die de verkeerde benodigdheden zijn aangesmeerd. Erg jammer.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 01:30

Eightlegged schreef:
Vraag gerust hoor Haha! Ik vind het geweldig als er mensen geïnteresseerd zijn in deze dieren, ze zijn onbekend en zwaar ondergewaardeerd als je het mij vraagt.

Ja, er bestaat erg veel kreeftenleed. In Amerika zijn ze bij wijze van spreken op elke hoek van de straat te koop en zitten daar onder erbarmelijke omstandigheden. Ze worden verkocht als kinderspeelgoed in feite, in geverfde schelpjes (leuk, een kreeftje met Nemo of een football patroon). Er word niet gelet op de omstandigheden en vaak redden deze kreeftjes het hooguit een paar maanden. Dit terwijl ze zeker 30 jaar, mogelijk zelfs zo oud als 60 kunnen worden.

Ik heb zelfs gehoord dat ze daar bij de grote woonwarenhuizen verkocht worden als "crab in a cup", letterlijk een kreeftje in een plastic bakje met een beetje groen. De meesten zijn in de winkel al dood.

Dit gebeurt hier niet, simpelweg omdat het hier niet zo groot is. Mensen die ze aanschaffen hebben meestal wel een basis besef van het houden van dieren in terraria, maar geen specifieke kennis. Daarom heb ik mijn website opgezet, om die informatie te verstrekken en hulp te bieden aan mensen die ze een goed huis willen geven. Ik heb mijn kennis wel vergaard op Amerikaanse websites, inmiddels zijn daar heel veel mensen heel goed bezig. Helaas in verhouding weinig.
In Frankrijk zit nu een bedrijf die een beetje op de foute manier bezig is. Slechte info, geverfde schelpen en ze verkopen slecht verzorgde dieren. Ze staan hiermee ook op dierenbeurzen, ik merk meteen op het forum als er weer zo'n beurs is geweest; nieuwe leden met zieke kreeftjes, zonder enige kennis die de verkeerde benodigdheden zijn aangesmeerd. Erg jammer.

Broodfok-kreeften ofzo, triestig Scheve mond . Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden, vandaar mijn vraag. Tegenwoordig lijkt er bij ieder dier die wat verzorging nodig heeft wel een handel te bestaan die profiteerd ten koste van de dieren (en mensen die in hun verkoperspraatjes trappen).

Krijg je niet veel aanbiedingen met (zieke) herplaatskreeften? Van mensen die bv na zo'n beurs beseffen wat ze gekocht hebben en er vanaf willen?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 01:42

Alle aangeboden kreeften zijn wildvang dieren, het is erg moeilijk om ze te kweken en voor zover ik weet is het nog nooit gelukt bij een particulier, alleen in het lab. Inderdaad een heel trieste zaak, ondanks dat ze uit hele grote populaties worden weggevangen.

Er worden wel eens kreeften aangeboden via het forum, ook wel van mensen die er meer van hadden verwacht, maar ik merk daar na zo'n beurs geen stijging in. Nou zullen de meeste mensen die op zo'n beurs wat kopen de weg naar de infosites al niet vinden, en hoogstwaarschijnlijk zijn de kreeftjes al gaan hemelen voordat ze er spijt van kunnen krijgen...

Gelukkig gaat het ook heel vaak wèl goed, en ik probeer daar zoveel mogelijk bij te helpen Haha!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:31

Haha wat een leuke beestjes en wat een leuk topic. Je geeft goed antwoord op de vragen en ook met foto's verduidelijk je het.

Het zijn hele gave beestjes, houd daar wel van!

Heb je misschien ook een fotootje van de pinda-formaatjes? Knipoog

En kunnen ze wel met zoveel in een bak van 40x50?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:05

Bedankt voor je leuke compliment Haha!

Wat betreft de bak, deze is een meter breed, 40 diep en 50 hoog, dus niet helemaal 40x50 Haha!

Hier wat foto's van "the ants". Krijg ze niet best op de foto want ze zijn echt mini (daarom zitten ze ook apart), maar dan heb je een idee Ja
Vergeleken met mijn duimnagel;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:20

Aaaah gossjieee! Lovers wat een kleintjes! Moet goed kijken Wow! Knipoog

Ohja ik dácht al "al die spullen passen toch niet in een bak van 40x50" haha.. woops..

Jeetje zeg, het zijn écht leuke dieren. Hm.. een kat, een 5tal schildpadden... in de planning een paard, passen daar ook nog landhermemietkreeftjes bij? JAHoor!!! Duivel ROFL Clown

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:27

Tuurlijk kan dat Schijnheilig Haha!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:30

Eightlegged schreef:
Alle aangeboden kreeften zijn wildvang dieren, het is erg moeilijk om ze te kweken en voor zover ik weet is het nog nooit gelukt bij een particulier, alleen in het lab. Inderdaad een heel trieste zaak, ondanks dat ze uit hele grote populaties worden weggevangen.

Er worden wel eens kreeften aangeboden via het forum, ook wel van mensen die er meer van hadden verwacht, maar ik merk daar na zo'n beurs geen stijging in. Nou zullen de meeste mensen die op zo'n beurs wat kopen de weg naar de infosites al niet vinden, en hoogstwaarschijnlijk zijn de kreeftjes al gaan hemelen voordat ze er spijt van kunnen krijgen...

Gelukkig gaat het ook heel vaak wèl goed, en ik probeer daar zoveel mogelijk bij te helpen Haha!

Ik zat wat te denken in de klas vandaag (jaja Clown ) en had nog een vraag voor je. Als je de diertjes weer loslaat in het wild, overleven ze dan? Of zijn ze zo 'tam' geworden dat dat niet meer mogelijk is?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:35

Dat redden ze wel Ja Geleedpotigen hebben geen besef (van tam zijn), maar gewoon een basisinstinct waar hun hele leven om draait of dat nu in gevangenschap is of in het wild.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:41

wat een vies ding! Wel mooie fotos

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:05

he gatver!
Ik dacht ik krijg een leuk plaatje ofzo te zien, maar ik krijg deze kriebels groot in mn beeld afgebeeld.
Maargoed, het zijn wel erg mooie foto's (van enge kriebels)

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 02:02

brrr hermietkreeftjes! ontzettend leuke beesten! alleen op vakantie in indonesië toen ik ging schelpen zoeken dacht ik WAUW Ik heb een supergrote schelp, voel ik ineens de pootjes van zo'n beestje over m'n hand Clown Wist niet hoe gauw ik die schelp weg moest gooien Bloos! Maar zo zijn ze wel erg lief!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 02:06

Zo waren de door mn schoonma gevonden schelpen in Australië de volgende dag ook ineens pleite *LOL*