Beestjesdrang! Wat is een geschikt beestje voor mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Beestjesdrang! Wat is een geschikt beestje voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:26

Ik heb juist de ervaring dat gerbils niet zo graag vervoerd worden, dat geeft stress. Hamsters idem. Wat dat betreft heb ik alleen goede ervaringen met ratten en konijnen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:41

Ninx schreef:
StillAngel schreef:
Een konijntje kan wel, alleen kun je die wel max. 1 dag alleen laten. Ik had mijn konijn een keertje 2 dagen alleen gelaten, alles vol en net verschoond vond ze geen probleem maar als je dat zeker maar niet te vaak doet. Als je er 2 neemt, hebben ze meer gezelschap en kunnen ze ook langer alleen blijven. Cavia's bijvoorbeeld idd.

Konijnen en cavia's leven altijd in groepsverband... een konijn alleen houden is wel degelijk zielig.
En in zo'n klein hok heeft zo'n dieren ook echt helemaal niets te doen... ik vind het echt maar niets.
Ik vind het acceptabel als een je ren hebt voor een konijn en er meerdere hebt.

Overigens weet je natuurlijk niet wat het konijn 'geen probleem' vind....

Och als ze lekker ligt languit en haar oogjes gesloten (doen niet veel konijnen, met het waakinstinct te maken enzo.) kan ik wel degelijk zien dat ze zich lekker voelt. En ze krijgt zat aandacht van mij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:42

Ik lees overal op internet dat je NOOIT dierenwinkelgerbils moet halen. Vooral niet vanwege inteelt, maar ook niet door 'de verschrikkelijke dingen die ze hebben meegemaakt'.
Hoe erg is dat? Ik wil dan zo graag zo'n zielige gerbil redden Clown Nagelbijten / Gniffelen

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:36

Sheran schreef:
Ik lees overal op internet dat je NOOIT dierenwinkelgerbils moet halen. Vooral niet vanwege inteelt, maar ook niet door 'de verschrikkelijke dingen die ze hebben meegemaakt'.
Hoe erg is dat? Ik wil dan zo graag zo'n zielige gerbil redden Clown Nagelbijten / Gniffelen

Dierenwinkeldieren redden is in het algemeen geen goed idee, je houdt dan alleen maar deze manier van verkoop in stand. En hoe verstandig is het om als je aan een nieuwe diersoort begint bewust een dier met een 'verleden' te nemen.

Ik heb zelf nu twee konijnen op mijn studentenkamer. Een van mijn huisgenoten had namelijk een konijn gevonden. (geval van dumpen voor de vakantie) Aangezien ik uiteindelijk toch meer tijd en interesse had is het nu mijn konijn en heb ik er dus een maatje bij gezocht. Maar ondanks mijn toch redelijk ruime kamer is het niet ideaal. Het is ondanks een hok van twee verdiepingen niet meer zo ruim in mijn kamer (Ze mogen wel als ik er ben in de ene helft van de kamer vrij lopen)
Ze zijn redelijk zindelijk, dus ze hebben 1 kleine bak die ik dagelijks verschoon. En tot nu toe heb ik altijd wat kunnen regelen met huisgenoten voor als ik een keer weg ben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:59

RedPassion schreef:
Ik heb juist de ervaring dat gerbils niet zo graag vervoerd worden, dat geeft stress. Hamsters idem. Wat dat betreft heb ik alleen goede ervaringen met ratten en konijnen.

Dat zal reuze meevallen denk ik.
Gewoon een klein transportbakje, zaagsel en voer er in, desnoods zijn hele bed in het bakje parkeren.
De mijne had een tent, dan verplaatste ik gewoon zijn hele tent naar het bakje. Clown
Gewoon in je tas, tas een stuk open en lekker met rust laten dan overleven ze het prima naar mijn idee.
Als je een slaapkop hebt, en je zet je hamster met zijn slaapplek (bijv, kokosnoot) in het bakje heb je kans dat ze er op de helft pas achterkomen dat ze ergens anders zijn, wat een stress. Clown

Ik heb complete cavia's vervoerd in mijn eastpak. Vork
Kartonnen doosje op de bodem, zaagsel en stro er in, tas een stuk open en gaan met die banaan en dan 7 km fietsen.
Ook wel hamsters, maar dan in een vervoersbakje in mijn rugzak..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:01

Sheran schreef:
Dag allemaal,

Sinds 3 jaar woon ik in Groningen op kamers en ik mis de beestjes enorm... bij mijn ouders thuis hebben we een kat (een hele leuke Haha!) en heb ik mijn paard. Maar op mijn kamer mis ik gewoon echt iets... een gezelschapsdiertje dat je het liefst ook kan aaien en leuk mee kan spelen.

Maar welk diertje kun je het nou aandoen om op een studentenkamer te wonen? Ik reis elk weekend nog naar mijn ouders (voor mijn paard) en dan kan ik zo'n beestje wel meeslepen, maar welk dier kan dat aan? Of welk dier kan twee dagen zonder verzorging? Het moet ook wel leuk blijven voor het beestje, natuurlijk...

Hopelijk weten jullie een oplossing, of weten jullie een andere uitweg voor mijn beestjesdrang (vriend heb ik al Clown)

Hoeveel tijd heb je? En hoeveel geld/ruimte kun je besteden?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 00:05

Geld is relatief... ik heb best geld over, maar bv een hond wordt te duur.

Maandag t/m donderdag zit ik in Groningen en ben ik de hele dag thuis, muv paar uur college. In het weekend zit ik in Deventer en rijd ik 2 uurtjes paard Lachen
Ruimte: kamer van 22m2.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:08

Je zou een fret kunnen overwegen maar die zijn wel duurder dan de alternatieven zoals konijnen en cavia's. Maar een fret is dan ook veel leuker, erg nieuwsgierig en ondernemend, je kunt ze vrij makkelijk dingen leren, ze hechten zich aan hun baas en ze vinden het geen probleem om in het weekend bij je ouders te zijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:02

Gerbils worden wel degelijk graag gevoederd, die van mij komen mooi uit de hand eten. Ze zijn iets moeilijker te vangen maar daar moet je op oefenen.

Gerbils mag je nooit uit een dierenwinkel halen uit gevaar voor inteelt. Daar kunnen namelijk beestjes tussenzitten die last hebben van epileptie-aanvallen.

Gerbils kosten echt niet veel.

Al je wilt, ik heb een zeer goed adresje waar je goedkoop gerbils kunt kopen en die mensen kweken ze al jaar en dag! En hebben ook een gerbilopvang. Als je ze van kleins af aan hebt kun je ze goed tam maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:52

chipieke schreef:
Gerbils mag je nooit uit een dierenwinkel halen uit gevaar voor inteelt. Daar kunnen namelijk beestjes tussenzitten die last hebben van epileptie-aanvallen.

Dat geldt voor alle kleine knaagdieren, vooral ook muizen.

Kan me herinneren dat ik ooit muizen gekocht had, 2 stuks en dat mevrouw ze uit de kooi haalde, nog eens voelde en zei; deze kon wel zwanger zijn. Maar als dat zo is, mag je de jongen gewoon hierheen brengen. (ofwel; die muis is hoogstwaarschijnlijk zwanger geworden van haar broer en de jongen worde weer gewoon teruggezet in het hok waar hun pa, ooms, tante's ed nog in zitten)

Geen knaagdieren kopen in de dierenwinkel, eigelijk helemaal geen dieren, muv vissen.

Maar muizen zijn ok erg leuk als je de ruimte en het geld niet hebt voor fretten, muizen zijn net zo nieuwsgierig en vrolijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:12

Ik had mijn konijn en 2 cavia's uit de dierenwinkel. Daar was niets mis mee Lachen. Mijn muisjes had ik van een vriendin Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:24

Sheran schreef:
Ik had mijn konijn en 2 cavia's uit de dierenwinkel. Daar was niets mis mee Lachen. Mijn muisjes had ik van een vriendin Lachen

Het is ook niet gegarandeerd dat je een ziek dier koopt maar de kans dat ze vroegtijdig dood gaan is wel groter. En als je wilt fokken moet je zeker geen dieren uit de dierenwinkel halen want dan krijg je dus alleen maar meer inteelt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:28

Neeee, fokken was ik niet van plan! Daar ben ik echt niet ervaren genoeg voor! Het is me alleen een keer per ongeluk overkomen met mijn kat Tong uitsteken

Maar ik zal, nu ik dit weet, geen beestjes meer uit de dierenwinkel halen, denk ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:00

Wat vond je van Fretten?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:07

Anneliesdj, een fret moet ingeent worden in verband met gevoeligheid voor hondenziektes, hetzelfde als een hond dus, en dat is duur.
Daarnaast kunnen fretten behoorlijk slopen en hebben ze veel ruimte nodig.
Ook kunnen ongecastreerde mannetjes behoorlijk stinken!
Het castreren is ook weer een extra kostenpost.

http://fret.nl/onderwerp/111/enten-van-fretten.html

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 16:13

Ik heb net zulke ideeen als moonfish bij fretten... ik hoor dat het enorme slopers zijn en dat ze duur zijn in onderhoud. En het zijn redelijk grote dieren - die vragen veel ruimte Lachen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:14

moonfish13 schreef:
Anneliesdj, een fret moet ingeent worden in verband met gevoeligheid voor hondenziektes, hetzelfde als een hond dus, en dat is duur.
Daarnaast kunnen fretten behoorlijk slopen en hebben ze veel ruimte nodig.
Ook kunnen ongecastreerde mannetjes behoorlijk stinken!
Het castreren is ook weer een extra kostenpost.

http://fret.nl/onderwerp/111/enten-van-fretten.html

Dat weet ik, staat ook in mijn reactie dat fretten wel meer gaan kosten dan konijnen oid maar je krijgt er ook veel meer voor terug.
En dat slopen is gewoon een kwestie van opletten, dat kunnen konijnen en muizen ook als je ze los laat lopen.
En stinken is ook wat aan te doen, of castreren of vrouwtjes nemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:16

Sheran schreef:
Ik heb net zulke ideeen als moonfish bij fretten... ik hoor dat het enorme slopers zijn en dat ze duur zijn in onderhoud. En het zijn redelijk grote dieren - die vragen veel ruimte Lachen.

Je had een kamer van 22m dat is flink groot voor een student, moet je wel fretten in kwijt kunnen.
Maar evengoed, zoals ik zei kosten ze idd meer dan een konijn, denk dat je voor fretten ongeveer hetzelfde kwijt bent als voor een kleine hond maar dat zit voornamelijk in de aanschaf van kooi ed.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:20

Als je en sloper hebt dan word je niet vrolijk, ook moet je ze behoorlijk opvoeden.
In een huis oke, maar op een kamer lijkt mij dat niet praktisch eigenlijk een fret.

Een flinke kooi kost daarbij ook nog eens behoorlijk veel geld als je een fret niet in een te kleine kooi wil doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:23

En wat denk je van een vogel dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:24

Het punt met dierenwinkeldieren is broodfok. Veel van de dieren die daar zitten zijn gefokt onder erbarmelijke omstandigheden; worden gehouden in lab-bakken, ouderdieren zijn vaak familie van elkaar, vrouwtjes zijn veel te jong bij het krijgen van hun eerste nestje en worden meteen na het werpen weer gedekt. Ook worden jonkies te vroeg gespeend. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Zoiets moet je niet willen steunen en dat doe je wel als je dieren uit de dierenwinkel aanschaft. Dan houd je de broodfok in stand. Er zijn genoeg opvangen en goede fokkers Lachen

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:40

Ik heb een hamstertje op mijn studentenkamer.
Hij blijft in het weekend gewoon daar en als ik voor langere tijd naar huis ga, gaat hij gewoon mee.
Het schijnt een erg stressvolle bedoening te zijn maar merk het niet, hij ligt vaak de hele weg te slapen of heel nieuwsgierig naar buiten te kijken.
Ook is mijn hammie errug lief, bijt alleen als hij je vinger voor eten aan ziet, dit is een kwestie van veel in de hand houden!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:56

Ik had een hond mee toen ik op kamers woonde, ideaal. In een kleine weekendtas deed ik een dekentje en in de trein zat ze naast me in de tas (gratis meereizen, mits ze in een tas zitten).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 01:17

Welke zijn aanhankelijker, hamsters of gerbils? Mij spreekt de hamster qua uiterlijk meer aan, maar als ik het zo hoor hebben de gerbils verder meer voordelen voor in een studentenkamer...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:18

gerbil!

Hamsters zijn nachtdieren en weinig sociaal wat ze maakt tot kijkhuisdieren ipv knuffelhuisdieren Haha!
Gerbils zijn socialer en zijn ook overdag wakker.