Welk (groot) ras past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Welk (groot) ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:23

Leonberger is erg gaaf, maar wel erg harig ook Haha!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:27

snowdon schreef:
Leonberger is erg gaaf, maar wel erg harig ook Haha!

Ze wil geen langharigen.
dus die zal afvallen denk ik Bloos

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:30

Ja, daarom mijn reactie Knipoog

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:52

Annemeik schreef:
Rytir schreef:
Is een Ierse Wolfshond niets voor je of zo'n krulletjes wetterhoun (wel krulletjs maar vrij kort)?

Wetterhouns zijn in het begin ontzettend druk, die zijn ook echt niet geschikt om binnen te houden. Spreek over ervaring, onze Wetterhoun heeft hier de tuin al aardig doorgewerkt... Ook zijn ze niet mega groot, kniehoogte ong. DD zijn wat groter.

Ze verharen niet echt super, en je mag ze ook niet borstelen (hebben we 1x gedaan, nou, en ontplofte plumeau was er niets bij Knipoog) Maar echt, neem geen Wetterhoun als je een appartement hebt, zelfs niet in een 1gezinswoning. Hier zijn ze de hele dag buiten en nog hebben ze energie genoeg om alle plantjes uit de tuin te rukken, de kussens te verscheuren, het hondenhok te verbouwen en rondjes te zwemmen in de fontein (ja, ze doen hun naam echt eer aan..)

Wij hebben een Stabij X Wetterhoun en deze is absoluut niet druk en houd hellemaal niet van zwemmen. Wel van graven, doet die van ons nooit in de tuin.
Onze hond kun je wel gewoon borstelen maar die van ons is meer een langhariger type , maar wel super lief. Blaft op alles wat het erf op komt zelf nog op ons, maar zodra hij door heeft dat wij het zijn dan is ie hellemaal blij. Zondags gaan we meestal met hem naar de kale duinen, dan is hij niet meer te houden. Gewoon overdag is ie meestal binnen, hij is het liefst bij ons . Hij is heel rustig in huis behalve als we met hem gana spelen in huis Bloos . Ik vind het schatten van honden.
Het hangt er maar vanaf welk karakter ze hebben denk ik, maar die van ons is ook een kruising Bloos .

Afbeelding

Afbeelding

Ik wens je igg heel veel succes met het zoeken naar een leuke hond.

Gr. mememe

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:40

over dat klein wonen, heeft weinig te maken met de grootte van de hond.
Met mijn 2 duitse doggen kan ik gerust in een appartement gaan wonen, met bv een bordercollie zou ik dat never nooit doen.

Ik heb eigenlijk een heel groot huis, maar mijn doggen komen amper de woonkamer uit..
Ik heb ook een gigantische tuin, maar daar zijn ze ook amper te vinden. Ze willen alleen maar gaan wandelen Tong uitsteken (verwend hé)

Leonbergers zijn idd echt leuk, heb hier tijdelijk eens één opgevangen. Maar is wel HEEEEEEEEEEEL veel haar(al is dat lang haar wel makkelijk hoor,vormen allemaal bolletjes en gaan in de hoeken liggen, terwijl dat kort haar overal ligt)

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:45

Hallo,,voor wat jij wil is een cane corso erg geschikt,ik heb er twee gehad nu na het overlijden van boy nog 1 over.
Heerlijk honden maar vergis je niet in kwijlen de 1 deedt het niet en de andere des te erger,en die van mij krijgen niks van tafel.
Succes met het vinden van een ras je bent al aardig geholpen zie ik hier!!! groetjes

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:56

Wij hebben een kruisng Leonberger x duitse herder.
lijkt voornamelijk op de leon maar heeft een wat minder spitse snuit (vind ik persoonlijk niet zo mooi zo spits) maar aangezien je geen langharige wilt (en ja het is veeeeeel haar Vork) zou ik in jou geval inderdaad kijken naar een duitse (of deense) dog Ja vinden het niet erg om binnen te zitten als ze maar vaak uitgelaten worden, zijn rustig en kunnen ook best waaks zijn Ja

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:59

Nijn schreef:
Waarom zou een grote hond niet het juiste zijn in mijn situatie? Omdat ik geen giga woning zal hebben van Xm2?
Ik denk juist doordat ik maximaal 3/4 uur per dag werk en daarbij dus véél tijd heb om te wandelen het prima gaat.
Ik hou niet van kleine keffertjes, ik wil een hond wat bij mij past en dan kom ik al snel op molossers (= vaak groot) uit Lachen

De genoemde opties ga ik nog eens nakijken, meer tips/suggesties zijn zeker welkom Lachen

Wat misschien ook wel wat is, maar niet de makkelijkste hond met opvoeding omdat ze gevoelig zijn, een hovawart. Is een duits ras. Gefokt om het erf te bewaken en word ook wel behendigheid en pakwerk mee gedaan.
Nu hebben die wel een vacht kleed en zijn iets kleiner dan een leonberger, maar hele lieve honden (tegen bekenden) en wel waaks.
Is een hond die actief is, maar in huis lekker rustig. ongv. 65 cm

Als je niet van veel vacht houd kan je ook nog naar een beaucheron kijken, is een franse herder, maar niet te vergelijken met een duitse of hollandse.
Beaucheron heeft wel de bijklauwen achter nog, wat soms problemen op kunnen leveren. ongv. 60 cm

Wat ook misschien wel leuk is, is een ierse wolfshond. Is een windhond achtige, heeft wel veel beweging nodig, maar windhonden staan er om bekend dat ze heel aanhankelijk en rustig in huis zijn, mits ze voldoende uitgelaten worden. Het zijn alleen wel hele grote honden, lees min 75 cm...

En dan heb je nog een serie jachthonden als je duitse staander, visla, chesky, weimaraner, ect. ook groot, willen veel beweging en heb je in verschillende vachttypen.

Ik zou zeggen, koop een goede enceclopedie, die van ester verhoef bijvoorbeeld, die vind ik zelf erg fijn, staan goede rasomschrijvingen in en is niet een hele duren. En kijk eens bij een rasvereniging en een fokker.

Succes, als je vragen hebt, ik geef ook les op de honden school en ken redelijk wat rassen, dus kan je wel helpen.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:00

Edit: de dogachtigen zijn ook een type apart waar je sterk voor in je schoenen moet staan. Vaak dominant en als ze iets willen doen ze het ook.
Dogachtigen zijn van oorsprong gefokt om tegen stieren te vechten in de arena, zoals de bull dogg die zijn naam hier door gekregen heeft, het is de hond of de stier die het overleeft, dus zit wel wat achter. Ze zijn ook niet allemaal even lief met grote huisdieren, leer paarden en koeien.
Laatst bijgewerkt door _Do_ op 14-10-08 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:04

Stephanie schreef:
of wat dacht je van een Weimaraner?
schijnen makkelijke honden in omgang te zijn met een hoop uithoudingsvermogen.

Weimaraner is niet echt een makkelijke hond.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:16

Een beauceron is geen beginnershond, al helemaal niet als je er eentje uit een asiel zou willen halen ! Beaucerons zie je trouwens niet veel in het asiel aangezien de vereniging er meestal voor zorgt dat ze herplaatst kunnen worden.
Als je voor een beauceron zou gaan raad ik je een pup aan met veel begeiding door middel van cursussen.
Ik heb zelf 2 beaucerons, 1 die hier kwam als 2 jarige (dat was niet makkelijk) en 1 die hier kwam als pup dus als je een keertje kennis wilt maken met het ras ben je altijd welkom !

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:18

_Do_ schreef:
Stephanie schreef:

Heb je hier misschien argumenten bij?
Voorlopig heb ik aan 1 hond (pup zelfs nog) genoeg, maar vind de Weimaraners echt schitterend... nog niet goed genoeg in verdiept, dat zeg ik maar meteen bij. In de toekomst zou ik er wel graag 1 willen wellicht.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:50

Het kenmerk van sommige Molosserrassen (waar jouw voorkeur kennelijk naar uitgaat) is dus wel dat vooral de reuen tamelijk onverdraagzaam kunnen zijn naar sexe-genoten.
Dan heb ik het niet alleen over mijn eigen ras de Tosa, maar over meerdere Molosser rassen.
Door de jaren heen hebben we bij de Molosserclub veel Clubmatches gehad met soms wel een paar honderd inschrijvingen van Bordeaux Dog, Bullmastiff, Fila Brasileiro, Dogo Argentino en de Mastin rassen.
Daar heb ik vaak genoeg confrontaties gezien, ook bij BD en BM, natuurlijk ligt dat ook aan de omstandigheden, maar het zijn allemaal rassen die hun mannetje kunnen staan als dat moet en dat is vaak nou net als jij dat niet wilt..natuurlijk zijn Molossers fantastische, fijne, waakse gezinshonden, maar hun oorspronkelijke gebruiksdoel verloochenen ze vaak niet en je moet voor dit soort honden wel de juiste eigenaar kunnen zijn. Consequent, eerlijk en doortastend en houd er rekening mee dat als er een confrontatie is tussen honden, jouw hond als grootste en sterkste hond altijd als de boosdoener wordt gezien. Klinkt misschien allemaal niet heel erg "roze bril" achtig maar is toch echt mijn eigen ervaring.
Succes met de zoektocht!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:55

_Do_ schreef:
Stephanie schreef:

meerdere site's geven aan dat het makkelijk trainbare honden zijn.
ik ken geen levend exemplaat dus heb geen ervaring.
vind het overigens wel prachtige honden zo van het plaatje af.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 00:17

_Do_ schreef:
een ierse wolfshond... heeft wel veel beweging nodig...

Een ierse Wolfshond heeft niet zó veel beweging nodig! Zeker als ze pup zijn, mag je niet al te veel met ze doen. Ze groeien zo hard, dat als ze ook nog eens veel belast worden (wandelen & spelen), je te veel van hun botten verlangd.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:13

Is dat niet bij elke pup, Sterre? Knipoog

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:03

Jawel, maar bij de ierse wolfshond moet je extreem oppassen. (Tenminste dat werd tegen mijn zwager en schoonzusje door de fokker verteld toen zij hun I.W. gingen kopen Knipoog .)

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:00

Stephanie schreef:

meerdere site's geven aan dat het makkelijk trainbare honden zijn.
ik ken geen levend exemplaat dus heb geen ervaring.
vind het overigens wel prachtige honden zo van het plaatje af.[/quote]

Het is een temperamentvolle hond met een duidelijk eigen karakter, die met zachte doch vaste hand zeer consequent moet worden opgevoed om uit te kunnen groeien tot ideale kameraad. Hij is zeer gesteld op het leven in huiselijke kring. Het spreekt vanzelf, dat deze middelgrote temperamentvolle jachthond ook de ruimte en beweging nodig heeft, Men kan niet volstaan met een paar keer per dag "een blokje om". Hij moet enige keren per dag de gelegenheid krijgen zijn energie kwijt te raken door vrij uit te rennen. Men moet hem dag in dag uit, weer of geen weer, daartoe de gelegenheid geven.
Bron: http://www.weimaraners.nl/historie.htm

Mijn ervaring is dat dit soort honden toch wel zenuwachtig en gevoelig zijn. Als eerste hond niet geschikt.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:03

Sterre schreef:
_Do_ schreef:
een ierse wolfshond... heeft wel veel beweging nodig...

Een ierse Wolfshond heeft niet zó veel beweging nodig! Zeker als ze pup zijn, mag je niet al te veel met ze doen. Ze groeien zo hard, dat als ze ook nog eens veel belast worden (wandelen & spelen), je te veel van hun botten verlangd.

Als ze pup zijn moet je inderdaad oppassen, maar als ze volwassen zijn en volledig uitgegroeid, hebben ze meer beweging nodig dan een "gewone"hond. Het zijn wel honden die niet gelijk moeilijk gaan doe als ze eens een dag of 2 wat minder beweging krijgen, maar 2 a 3 x een blokje om is te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:06

Een bernersennen!!! Geweldigde lieve honden en super waaks.
Maar als je mogen doen ze diegene nooit meer kwaad!! Pm me maar voor meer informatie, als je dat wilt

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:06

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:14

Vraagje Nijn:
Wat voor hond zoek je eigenlijk?

Jachthond, molosserdog type, een drijvende hond, zweethond, staande hond, oerhond, retriever, pincher?
Ik weet alleen dat je de cane corso leuk vind en liever geen lange vacht wilt. I sdit omdat je de vacht niet mooi vind of omdat je met de haren zit?
En wat wil je absotuut niet?
Als je dit weet kan je namelijk al veel gerichter zoeken en hoeven wij ook niet uit allemaal verschillende rasgroepen voorbeelden te noemen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:02

Boxer! Haha!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:06

Boerboel is ook een goeie inderdaad!!!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:37

_Do_ schreef:
Vraagje Nijn:
Wat voor hond zoek je eigenlijk?

Jachthond, molosserdog type, een drijvende hond, zweethond, staande hond, oerhond, retriever, pincher?
Ik weet alleen dat je de cane corso leuk vind en liever geen lange vacht wilt. I sdit omdat je de vacht niet mooi vind of omdat je met de haren zit?
En wat wil je absotuut niet?
Als je dit weet kan je namelijk al veel gerichter zoeken en hoeven wij ook niet uit allemaal verschillende rasgroepen voorbeelden te noemen.

Molosser type gaat mijn voorkeur naar uit, maar ik wil me niet blind staren op 1 groep honden vandaar dat ik het zo open houd Lachen

En geen lange vacht is meer i.v.m. de haren Ja
Ik ben licht allergisch voor honden (toch een hond dan? ja heb ook altijd een kat gehad en ik weet wat de gevolgen zijn) en merk dat ik bij lang harige honden er meer last van heb dan kort harige.

Wat ik absoluut niet wil zijn echt kleine honden, zoals jack russels etc.
Echte keffertjes, honden die liever binnen blijven dan lekker een lange wandeling maken, lang haar, die je echt moet ''vermaken'' dus niet zelf lekker gaan spelen.

Over de boerboel, prachtige hond alleen schijnen deze een late en lange pubertijd te hebben waarin ze zeer angstig en wantrouwend kunnen zijn.
Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik daar van moet vinden Lachen

Morgen ga ik bij iemand kijken met een CC en die een 2e CC erbij krijgt, zij heeft ook meerdere andere honden gehad en kan me flink veel vertellen over wat ik kan/mag verwachten.