Keuze herplaatser of pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Keuze herplaatser of pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:34

Ik ga i.i.g. geen hond nemen omdat hij/zij zielig in het asiel zit of in een doosje op de markt gevonden is.
Misschien stuit het sommige mensen tegen de borst maar de hond moet in de eerste plaats bij mij passen, en die keuze maak ik dus niet aan de hand van een ''zieligheidsgraad'' Lachen

Ik weet overigens dat mastino's bekend staan als ''gevaarlijke'' honden, ik ben er alleen van overtuigd dat het maar net ligt aan wie de baas is en wie het beestje opvoed.
Jammer dat sommige mensen enkel al ontzettend door het uiterlijk onder de indruk zijn.

Ik blijf gewoon rustig rond kijken, aankomende week ga ik i..i.g. langs bij iemand met een CC, is hun eerste CC en ze zijn aan het kijken naar een 2e dus zij kunnen mij er een hoop over vertellen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:53

Ga ook niet af op zieligheidsgraad, maar wel op het gemak als dat de mens kan dienen.
Maar de wijsheid zit me ook in het hoofd, want een oudere hond is moeilijker te corrigeren
dan een pup.

Werk jij Nijn? Succes met het kijken bij die CC!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:03

Ja ik werk halve dagen Lachen verschillend van 3 tot 5 dagen per week, dus met de tijd die ik voor een hond heb zit het wel goed Lachen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:06

Chiqa schreef:
Ik heb deze week dus heel veel gehoord en gelezen, zo ook hier Ja
Ik ben tot de slotconclusie gekomen zie wel wat er op mijn pad komt.
Herplaatsers zit tot nu toe steeds een minpuntje aan, of de leeftijd (5 jaar vind ik al wat)
of ze hebben een gedragsprobleem ( niet alleen kunnen zijn, honden aanvallen)
maakt de keus er niet makkelijk op.
Een hond klinkt helemaal geweldig, maar is dus al 5 jaar.

Ik zie gewoon erg tegen de eerste puppy weken op vandaar dat ik ben gaan rondkijken
naar een herplaatser, maar mss valt het allemaal wel mee hoor, puppy kan je natuurlijk zo goed als vormen zoals je zelf wilt.

Wanneer je zelf een pup opvoedt dan heb je toch geen garantie dat'ie dan géén gedragsprobleem heeft/krijgt? Die honden die nu herplaatst moeten worden zijn toch ook ooit als puppy aangeschaft door iemand zoals jij en ik? De rassen waar jullie naar kijken staan zowiezo al niet bekend als verdraagzaam naar andere honden dus aan dat 'probleem' zou ik maar vast wennen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:08

Maar wanneer een pup gedragsproblemen krijgt kijk ik mezelf daar op aan. Wanneer het een herplaatser is heb je die zelf niet op gevoed, en zie de problemen er maar eens uit te krijgen als ze die hebben.
Overigens ga ik i.i.g. cursussen volgen en heb mensen om me heen die ik altijd raad kan vragen als het om opvoeding gaat, de keuze wat voor een hond het wordt laten ze alleen volledig aan mij zelf over Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:10

Nijn schreef:
Maar wanneer een pup gedragsproblemen krijgt kijk ik mezelf daar op aan.

Presies, en dan kan je er nog alles aan doen dmv een therapie bij een wat oudere hond die je niet kent is dat toch een heel ander verhaal.
bovendien heb niemand mij horen zeggen dat een pup 100% garantie zou moeten leveren op een perfecte hond.
Dat zou natuurlijk een kansloze opmerking zijn.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:40

Niemand heeft mij horen zeggen dat je op de zg 'zieligsheidgraad ' moet afgaan, beetje jammer hoor. Ik heb meteen al gezegd dat de hond bij je moet passen en dat er vreselijk veel honden zijn die een tweede kans verdienen, en er zijn zoveel honden die helemaal geen gedragsproblemen hebben.
Jullie generaliseren meteen maar dat iedere herplaatser een probleem heeft, ik vind dat bijzonder stigmatiserend, vaak is juist zo dat de eigenaren een probleem hebbenen dat heeft niets met de hond te maken.
Ook een pup van een fokker vandaan moet bij je passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:45

bnb schreef:
Jullie generaliseren meteen maar dat iedere herplaatser een probleem heeft, ik vind dat bijzonder

En wat doe je nu zelf Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:46

BNB ik ben het helemaal met je eens, bij mijn jongste hond had ook vooral de vorige eigenaar een probleem. Zeg nou zelf een pup van 3 maanden wegdoen omdat hij soms binnen doet, zindelijkheidstraining was te lastig. Bij ons heeft dezelfde hond slechts 2 keer binnengedaan.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:50

Ik had het tegen jou Chiqa en Nijn, dat is toch geen generalisatie?? Tong uitsteken

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:52

BNB als ik zou generaliseren zou ik hier de vraag niet eens stellen, of überhaupt twijfelen tussen een pup of herplaatser....
Het is gewoon zo dat veel herplaatsers (dus nee niet allemaal) problemen hebben, en ik vraag me af of ik dat wel kan oplossen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:56

Ik ga verder niet eens in op de opmerking dat álle herplaatsers problemen zouden hebben' dit heb ik A nooit beweerd en B is te nutteloos om een discussie over te voeren.

Nijn heb jij nog gekeken op bv een herplaatsingssite of MP naar een leuke herplaatser?
En wat waren jou ervaringen hiermee?
Ik ben dus nu sinds een week aan het kijken naar een herplaatser en tot nu toe altijd een
grote MAAR.
En die MAAR is best pittig, noem ik bv niet alleen kunnen zijn en slopen, en niet overweg kunnen gaan met andere honden.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:58

Jep, ben aan het kijken bij asiels, MP, fora en noem maar op.
Tot nu toe ben ik nog geen 1 advertentie tegen gekomen waarbij de hond geen problemen had of dat ik zelf twijfels had. En twijfel is bij mij meteen nee Lachen
En dan doel ik op advertenties met daarbij wegens omstandigheden, als het iets kleins was zou het er gewoon bij vermeld worden Lachen

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:17

Er staan idd onwijs advertenties op MP, met de meest leuke en lieve verhalen over de hond en blijkbaar hebben alle kinderen ineens een "allergie" voor honden, of gaan de baasjes meer werken. Als ik zelf m'n hond weg zou moeten doen, dan toch niet via MP??

Wij zijn er ook nog niet helemaal uit of het een herplaatser of pup wordt en houden voornamelijk de asiels in de gaten, kennels etc. We zien wel wat er op ons pad komt Pling

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:27

Wij heben onze ehrplaatser ook via MP.

Onze herplaatser kon ok neit alleen zijn en ahd het hele huis gelsoopt.

Hier heeft hij nog nooit iets stuk gemaakt behalve zijn speelgoed. En is braaf alleen als ik naar stal ben, boodschappen doen of verjaardag heb.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:32

Het ligt er ook aan wat je verwacht van een hond. Mijn poedels gaan mee werken en zijn daardoor slechts 2 keer per week een uur of 4 alleen (afspraken buitenshuis, bioscoop of zo iets) Verder wel vaker een uur of 2. Ze kunnen goed alleen zijn, maar ben ik door omstandigheden 2 dagen meer weg dan gaat onze jongste, alles verzamelen in zijn mand, kussens en zo. Soms gaat er dan ook wel eens iets kapot, maar goed dan ben ik ook 2 dagen overdag amper thuis geweest (6 uur per dag of zo)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:35

toen wij weer een hond wilden hadden wij goed voor ogen wat we wilden... een labrador Pling we zijn meedere malen bij asiels wezen kijken, maar we zijn de ware niet tegen gekomen Ach gut labradors in asiels waren toendertijd erg schaars. dus toen zijn we voor een pup gegaan... inmiddels is dat ruim 7 jaar geleden en we zijn dolblij met onze "pup" Clown

maar een hond uit een asiel halen is toch best moeilijk vind ik want wij hadden nogal wat eisen (katten kinderen...)
maar als ik nu bijv kijk op MP wat daar aan leuke jonge gezonde hond word aangeboden word ik niet vrolijk Ach gut waarom zijn er zoveel mensen die dus blijkbaar niet nadenken voordat ze een hond aanschaffen ( al die allergietjes geloof ik eigenlijk niet zo... Bloos mijn moeder heeft bijv. ook een allergie voor de hond, maar ze zei al meteen toen dat bekend werd dat hij echt niet weg ging!)

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:31

Chiqa schreef:
Nijn schreef:
Maar wanneer een pup gedragsproblemen krijgt kijk ik mezelf daar op aan.

Presies, en dan kan je er nog alles aan doen dmv een therapie bij een wat oudere hond die je niet kent is dat toch een heel ander verhaal.
bovendien heb niemand mij horen zeggen dat een pup 100% garantie zou moeten leveren op een perfecte hond.
Dat zou natuurlijk een kansloze opmerking zijn.

Nou is ook niet helemaal zo. Hier thuis hebben we een maand een Golden pup gehad. Alleen zijn wij zo slim geweest om juist de pup uit te zoeken die ADHD had Clown (door de DA geconstateerd, komt bij Goldens relatief veel voor). Dat ging en werkte echt niet met mijn ouders. De fokkers hebben haar terug gekocht waar ze het prima heeft, die mensen waren met pensioen en leefden voor en met de honden thuis. Maar bij ons werkte het niet, en we waren toch echt goed bezig met de opvoeding Lachen

Sharon ik ben benieuwd wat voor en hond je neemt! Lachen Mij krijg je iig wel mee als je naar de hei of het bos in gaat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:33

Dat is een normale 'garantie' dieeen goede fokker geeft op erfelijke aandoeningen niet echt bijzonder, wel vervelend.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:49

Chiqa schreef:
Ga ook niet af op zieligheidsgraad, maar wel op het gemak als dat de mens kan dienen.
Maar de wijsheid zit me ook in het hoofd, want een oudere hond is moeilijker te corrigeren dan een pup.

Werk jij Nijn? Succes met het kijken bij die CC!

dat hoeft niet persé, wel als bv de hond al jaren alles gesloopt heeft, al jaren onzindelijk is en dus al lang met "problemen" kampt.
Zo'n gewoontes zijn misschien moeilijker af te leren dan bij een pup.
Maaar je kan ze best nog veel dingen aan en af leren hoor.
Al mijn herplaatsers tot nu toe hebben op heel korte tijd zonder veel moeite nog veel geleerd.
Mijn nieuwste aanwinst die echt NIETS kende heeft op nog geen 2 weken tijd al leren zitten,liggen,komen,blijven op commando.
Ze luisterd al beter dan mijn andere loebas Haha!

Ik ga ook niet af op zieligheidsgraag, bedoeling is dat hond en mens gelukkig zijn, als het niet klikt kun je dat ook niet helemaal realiseren denk ik.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:50

Wij hebben sinds 1,5 jaar twee 'herplaatsers'.
Eentje van destijds 1,5 jaar oud en dat was (en is) en ge-wel-dig beest! Onze hele familie staat in de wachtrij als we ooit dat beestje weg zouden doen, zo dol is iedereen op hem. Een paar maanden later hebben we onze tweede hond genomen, destijds een pup van 3 maanden. Handenvol aan gehad en nu nog steeds want het is gewoon een groot en druk dier maar oh wat een fijn karakter. Gaat zalig mee naar de paarden en speelt geweldig met onze katten en ook met de andere hond de grootste lol.
Wij hebben expres gekozen voor herplaatsers omdat ik het een mooi ideaal vond, mijn tante had er ook eentje en die beviel haar goed dus wij hebben ook gezocht naar herplaatsers.
Bij asiels in onze buurt waren steeds alleen Jackrussels of Herders en met beide types heb ik niet zoveel.
We hebben gekeken bij buitenlandse honden, die al wel in Nl. waren om te komen kennismaken. We kregen uitgebreide info doordat deze honden dus al geplaatst zijn bij tijdelijke gezinnen, waardoor je precies te hore krijgt wat voor hond het is. Verder blijft de hond officieel eigendom van de stichting, mocht het om wat voor reden dan ook toch niet klikken/gaan zorgen zij voor herplaatsing. Ook kun je evt. voor vakantieopvang terecht. Dit alles, plus dat de verhalen van de honden op de door onz bekeken "buitenlandse"-sites positiever waren dan over de honden in Nederlandse asiels, heeft ervoor gezorgd dat wij voor een butienlandse hond kozen.
Er zijn diverse sites, maar die van ons komen van :
http://www.dierenhulpzondergrenzen.nl
en http://www.prozus.nl

Ze hebben bij DHZG echt heel erg veel honden. Er zitten ook regelmatig pups bij.

Succes met de beslissing en veel plezier met je aanwinst in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:52

wij hebben ook lang getwijfeld, uiteindelijk kreeg ik een tip over honden zonder toekomst, ik heb op de site gekeken, en Dribbel sprong er voor ons echt uit. er zitten veel verschillende honden, veel verschillende rassen, leeftijden enz.
de site is http://www.hondenzondertoekomst.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:01

Chiqa schreef:
dees_daan schreef:

Heb niet veel aan die site je kan niet eens 'zoeken'.

jawel, op baasje gezocht. dan komen er hondjes langs. het zijn zwerfhondjes, dus het ras is niet altijd bekend. er staan echt hele leuke hondjes tussen, en wij hebben er echt een schat van een hond vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:33

Dat bedoel ik niet je kan niet zoeken op bepaalde eisen.
Je moet elke hond apart aanklikken, dat is jammer.
Ook niets voor mij want ik ben op zoek naar een specifieke hond.
Maar toch bedankt mss heeft iemand anders er wel wat aan!