Er LIGT al meer dan 3/4 dagen een jong kalf in de wei, wat d

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Er LIGT al meer dan 3/4 dagen een jong kalf in de wei, wat d

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:24

Als je eerst naar die eigenaar gaat en die doet er niets aan, kun jij vervolgens de DB bellen... Dan weet die eigenaar ook dat het van jou afkomt.
Misschien is het wel een heel wrede man en dan zou ik ook liever meteen de DB bellen ipv zelf even langs te gaan.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:27

Nagelbijten / Gniffelen ik zal dr vertellen dat wil ze niet!!
Ik heb bij een boer stage gelopen nou das echt zwaar!!
En dat is niet niets om hem maar even kort te zeggen Knipoog

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:30

xDon schreef:
Nagelbijten / Gniffelen ik zal dr vertellen dat wil ze niet!!
Ik heb bij een boer stage gelopen nou das echt zwaar!!
En dat is niet niets om hem maar even kort te zeggen Knipoog

Denk je dat ze niet een dag wil helpen??
Over zo'n 4 weken wordt de melkrobot geinstalleerd en zoeken we nog een ''hulp'''om de koeien het te leren Knipoog (grapje)
Het is wel zwaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag. Je kunt nooit zeggen: red je maar"
Maar het is ook een heel vrij beroep en als je niet van je beesten houd dan kun je je bedrijf nooit draaiende houden

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:32

Dat is zeker zo.
Nu scheelt het dat ik 5 dagen deed en smorgens niet hoefde te helpen met melken wat ik savonds af en toe wel deed.
En tsjah op vakantie gaan zit er ook niet echt in tenzij je de bedrijfhulp dan inschakeld maar dat is ook niet zonder kosten Lachen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:34

griebels schreef:
Als je eerst naar die eigenaar gaat en die doet er niets aan, kun jij vervolgens de DB bellen... Dan weet die eigenaar ook dat het van jou afkomt.
Misschien is het wel een heel wrede man en dan zou ik ook liever meteen de DB bellen ipv zelf even langs te gaan.

Inderdaad, zo denk ik er ook over. Je weet nooit hoe mensen reageren.
Ik zou zeggen, volg je gevoel.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 18:53

IndianLady schreef:
DNIEZE schreef:
omdat we het eerst een paar dagen aan wouden kijken of die er nog lag en op dezelfde plek!

En misschien doet die boer exact hetzelfde. Mijn paard ligt trouwens ook altijd op hetzelfde plekje, is hij dna ook zielig? Nee dat is gewoon ZIJN plekje. Ga nu eerst maar naar die boer toe en vraag om uitleg ipv hier je tijd te verdoen.

nou jij weet niet hoe dit beestje erbij ligt als het me lukt probeer ik zometeen een foto te maken, en wat nou met je tijd te verdoen ik ben toch echt iets nuttigs aan het doen, ik vraag raad vor wat ik kan doen hoor!!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:55

Ga geen foto maken en hier op internet plaatsen. Dat is niet netjes! Bel dan gewoon de dierenbescherming als je de boer niet wilt bellen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:57

Ik had bij dag een al aangebeld bij de boer............

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:57

Je vraagt volgens mij niet om wat je moet doen, volgens mij zeg je zelf al dat je de DB gaat bellen.
En ik denk dat ik al weet wat ze gaan zeggen, .aar suc6 Lachen

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:39

KiWiKo schreef:
Ik had bij dag een al aangebeld bij de boer............

..Precies. Ik gok juist dat de meeste boeren dat zelfs op prijs stellen als het mis is met een van hun dieren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:47

[LZP] > [BB]

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:06

je kijtk vanuit een trekker ook makkelijk over een kalf heen hoor Ach gut ik zou ook eerst bij de boer aanbellen en de opmerking maken over dat kalf... maarh ik denk dat er nisk aan de hand is want anders was ie allang dood geweest namelijk Clown een kalf kan echt niet 3/4 dagen zonder melk met dit weer...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:17

Ik zit dit topic te lezen en mijn mond valt steeds verder open van verbazing.
Natuurlijk zijn er slechte boeren en dat zijn ook vaak de verhalen die je in het nieuws hoort. Maar om dan maar meteen te zeggen dat ze allemaal slecht zijn klopt toch echt niet hoor. Voor iedere slechte zijn er een paar honderd goede.
Als een pas geboren kalf al 4 dagen in een wei ligt en het leeft nog steeds dan krijgt het dus duidelijk de verzorging (van de boer of van de moeder)die het nodig heeft anders houdt hij het echt niet vol. Als het er 4 dagen ligt weet de boer echt wel dat er een kalf is.
Ik snap trouwens niet dat, als jij het zo zielig vindt, waarom je dan nu pas in actie komt? Had dan meteen de eerste dag al bij die boer aangeklopt ipv 4 dagen later meteen met de DB te gaan dreigen.
Soms kan het inderdaad gebeuren dat een boer niet weet dat een koe gekalfd heeft en dan kan een tip van een oplettende burger erg dankbaar in ontvangst worden genomen. Een koe kan altijd te vroeg afkalven en vooral bij jonge vaarzen met veel zucht kan dit nog wel eens verassen omdat dan het juiste tijdstip moeilijk te schatten is.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:56

DNIEZE schreef:
ik vraag raad vor wat ik kan doen hoor!!

Dat wordt er gegeven, maar blijkbaar wil je alleen horen wat jij wíl horen Knipoog.
Als zo'n beest al 4 dagen op hetzelfde plekje ligt wordt er dus gewoon voor 'm gezorgd, anders zou die allang dood zijn.
Ga navraag doen bij de boer zelf of bemoei je er niet mee.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:13

mja ik persoonlijk had vanaf dat ik dat kalfje zo zag liggen, direct dat gaan melden bij de boer of direct iets had ondernomen. het zal niet de eerste keer zijn dat ik onderweg in een weide iets vreemds zie en ff stop.

je zegt dat je zijn pony's hebt gereden, dus jij zal hem wel kennen Knipoog . of dat nu positief of negatief is geëindigd...

mensen alstemblieft he seg, kom ff uit lalaland en onthoud dat er wel degelijk mensen bestaan die hun dieren zomaar laten creperen.
neeeeee ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar ze bestaan wel.
meid, heeft jou papa nu al gebeld? hij ging gisterenavond toch al bellen?
laat misschien ook jou papa de dierenbescherming bellen. ik ga het ff heel cru zeggen, maar een kind gaan ze 9 keer van de 10 gewoon niet geloven.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:27

En wat heb je nou gedaan TS?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:37

Ben ook erg benieuwd wat de ts nu gedaan heeft en of ze het bij de boer gemald hebben.
Wilde ook net gaan opmerken dat boeren juist wel zuinig op hun dieren zijn etc etc, maar gelukkig is daar al niets over gezegd.

Lynn_Nikita

ipv een topic te openen had je allang kunnen aanbellen of telefonisch contact kunnen maken met de boer

detour

Als het dier zo ziek is hoop ik dat eht snel sterft. Dit is ook niks voor 'm. TS, wees niet bang en ga naar die eigenaar want met speculeren op de pjoeter help je het dier sowieso niet.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:40

ik heb ook eens zon situatie meegemaakt maar dan met een hele grote koe, die lag ook in de wei,
ik aangebeld (want ik vond het zielig), de reden van de boer om de koe te laten liggen was omdat hij em makkelijker uit de wei kon slepen dan uit de stal,(klinkt cru) maar ergens snapte ik die boer wel,
hij ging ook net stro balen om de koe leggen zodat ie uit de wind lag ....,

wat ik zou doen? ja bij de boer aanbellen en je onrust voorleggen,
maargoed ik zou niet gelijk die dierenbescherming bellen , boeren hebben vaak meer kennis van zn vee dan wij als buitenstaanders..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:43

lique schreef:
ik heb ook eens zon situatie meegemaakt maar dan met een hele grote koe, die lag ook in de wei,
ik aangebeld (want ik vond het zielig), de reden van de boer om de koe te laten liggen was omdat hij em makkelijker uit de wei kon slepen dan uit de stal,(klinkt cru) maar ergens snapte ik die boer wel,
hij ging ook net stro balen om de koe leggen zodat ie uit de wind lag ....,

wat ik zou doen? ja bij de boer aanbellen en je onrust voorleggen,
maargoed ik zou niet gelijk die dierenbescherming bellen , boeren hebben vaak meer kennis van zn vee dan wij als buitenstaanders..

Precies, zij staan veel dichter bij hun vee en hebben meer kennis dan je zou vermoeden, TS! Ach gut
Zij weten soms veel beter wat de natuur nodig heeft dan wij. Pling

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:43

Grote koeien hebben wel eens melkziekte.
Je doet ze dan het beste in hun eentje in de wei,waar ze even rust hebben.Gras is zachter dan het beton in de stal,er is frisse lucht en meer ruimte om haar een aantal keer per dag overeind te helpen. (en om haar weg te slepen als het misgaat idd)
Het ziet er soms heel zielig uit,maar een boer weet echt wel waarmee hij bezig is.
Zijn beesten zijn zijn inkomsten,dus daar zal hij heus niet onvoorzichtig mee omspringen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:47

sorry hoor maar als de koe geen kans heeft om te overleven, dan maar naar de noodslacht desnoods op het erf.
Buiten uit zichzelf dood laten gaan omdat dat "makkelijker" is gaat er bij mij niet in.
Dat boeren vaak meer kennis hebben dan stadmensen, begrijp ik. Maar neem van dit plattelandmens aan dat dit niet normaal is.

Als een kalf 3 dagen alleen maar ligt is het niet goed. Met dit weer wordt het dan zeker niet beter.
Of dierenarts laten helpen op een beschutte warme plek of afmaken.

Als toeschouwer zou ik de dierenbescherming dan bellen. Als dat in belgie niet zo werkt zou ik boer gewoon net zo lang lastig vallen of dierenarts zelf bellen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:51

jury: we weten niet eens zeker of het kalf daar al vier dagen ligt,of steeds op hetzelfde plekje gaat liggen.
En van een afstand in de wei kunnen wij echt niet zien of het kalf zo ziek is dat hij afgemaakt moet worden,of dat hij in behandeling is.
Buitenstaanders kunnen daar niet over oordelen,zeker niet als je het niet eerst gaat vragen Pling

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:53

jury schreef:
sorry hoor maar als de koe geen kans heeft om te overleven, dan maar naar de noodslacht desnoods op het erf.
Buiten uit zichzelf dood laten gaan omdat dat "makkelijker" is gaat er bij mij niet in.
Dat boeren vaak meer kennis hebben dan stadmensen, begrijp ik. Maar neem van dit plattelandmens aan dat dit niet normaal is.

Als een kalf 3 dagen alleen maar ligt is het niet goed. Met dit weer wordt het dan zeker niet beter.
Of dierenarts laten helpen op een beschutte warme plek of afmaken.

Als toeschouwer zou ik de dierenbescherming dan bellen. Als dat in belgie niet zo werkt zou ik boer gewoon net zo lang lastig vallen of dierenarts zelf bellen.

Beetje kromme volgorde eerst de DB te bellen voor je de eigenaar inschakelt. Is niet netjes.
Bij ons loopt een graatmagere oudere ruin zijn dagen te slijten bij ons. Geen reclame voor onze stal.
Wij weten wat hij heeft en hoe of wat. Ik zou me echter enomr pissig maken als mensen de DB gingen bellen zonder eerst eens contact met ons op te nemen, hoe of wat.

Dus eerst naar de eigenaar en dan eventueel actie ondernemen. Dat TS hier mee wacht begrijp ik dus echt niet. Bloos