Help...mijn kat plast telkens in huis...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Help...mijn kat plast telkens in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:08

WildWings schreef:
denk je nou echt dat een dier die link legt?

Blijkbaar wel als je de verhalen zo leest Knipoog

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:14

Ik heb ook een plassende (ex-)kater die vooral zomers reageert op andere katten in de tuin.
Eerst plaste hij stiekum en "vond"je weer eens een plas,opeens plaste hij gewoon vlak voor je neus.
We hebben een hele grote hondenbench gekocht,daar een kattenbak in gezet en een kussentje ervoor om op te liggen.
Als we naar bed aan gaat hij in de bench ,of als we weg gaan en het is slecht weer.
Anders gaat hij zolang in de tuin.
Hij leert snel ,binnen 2 weken was hij weer zindelijk!
(dit was laatste optie na allerlei middeltjes en hormoon injectie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:17

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... ttens.html
http://www.kattenencyclopedie.com/index ... &pageid=13
http://www.zwerfkattendordrecht.nl/Alle ... kheid.shtm
http://www.allemaalkatten.nl/kattenweet ... tml?page=3 (meer over sproeien)
http://www.kattenplaza.nl/page/infoonzindelijkheid.php

Moet ik nog even doorgaan?

Chiqa schreef:
WildWings schreef:
denk je nou echt dat een dier die link legt?

Blijkbaar wel als je de verhalen zo leest Knipoog

Onzin, en pure dierenmishandeling. Zoals ik al zeg... met een kind doe je dat ook niet. En een dier is nog minder slim dan een mens, dus waarom zouden die het dan wel begrijpen?

Als het dier niet meer in huis plast na op deze manier gestraft te zijn kan dat meerdere redenen hebben... het kan een ongelukje zijn geweest, wat dus sowieso niet meer was voorgekomen daarna... het kan zijn geweest dat je het dier eerst op deze manier hebt gestraft en vervolgens de correcte handeling hebt uitgevoerd: het dier op de bak zetten, wat ze dus doorgaans wel begrijpen, en het kan ook nog puur toeval zijn geweest.

Straffen probeer je zoveel mogelijk te voorkomen, en als je het doet, doe het dan zo logisch mogelijk- een moederpoes wrijft haar kittens ook niet met de neus door de ontlasting heen... gadsie, nee, dat heeft alleen negatieve effecten doorgaans.

Maargoed, het staat ieder natuurlijk vrij zo gemeen tegen zijn of haar dieren te zijn als hij of zij zelf wilt he Knipoog Echte dierenmensen denken doorgaans... zo hard als het moet, maar zo zacht als het kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:25

WildWings schreef:
Onzin, en pure dierenmishandeling. Zoals ik al zeg... met een kind doe je dat ook niet.

Zoals ik al zei;

Chiqa schreef:
Levita, had er mss even bij moeten zeggen dat ik dit eenmalig doe,

Dus maak er dan geen onoverkomelijk drama van, ik straf ze een of twee keer zo, ik zie niet in wat daar zo verschrikkelijk aan is.
Ik vind het persoonlijk ingrijpender dan dat ik mn kat naar het asiel moet brengen omdat hij in huis pist.
Het heeft hier altijd prima geholpen en heb toch al heel wat katten groot gebracht! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:28

Je ziet niet aan wat er zo verschrikkelijk aan is? Dan mag je serieus m'n vraag beantwoorden... heb jij je kinderen, of ga jij je kinderen ook op die manier zindelijk maken? Het is tenslotte toch niet erg als je het 1 of 2 keer doet Knipoog

Ik vind dat een onlogische beredenatie. Je straft op een onnodig harde manier en het kan op tal van andere manieren (zie o.a. de paar links die ik gegeven heb). De beredenatie 'ik doe liever het ene kwaad dan het andere kwaad' is natuurlijk altijd een beredenatie om iets goed te praten... kwaad met kwader vergelijken 'makes no sense', dat snap je zelf toch hopelijk ook wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:45

WildWings schreef:
Je ziet niet aan wat er zo verschrikkelijk aan is? Dan mag je serieus m'n vraag beantwoorden... heb jij je kinderen, of ga jij je kinderen ook op die manier zindelijk maken?

Nee heb geen kinderen, maar dan nog een kind ga ik niet vergelijken met een kat,
of moet ikd at nader uitleggen? Want dan gaan we wel erg offtopic vind je ook niet?
Sorrie maar ik ga niet allemaal gedragstherapuiten inschakelen, allerlij kattenbakvullingen in huis halen
of nog erger naar het asiel brengen (Val in herhaling nu)
omdat dit gedrag met één simpele handeling opgelost kan worden, punt.

Hier werkt het en daar is het voor mij echt de kous af als je het niet heel erg vindt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:50

Chiqa schreef:
Nee heb geen kinderen, maar dan nog een kind ga ik niet vergelijken met een kat,
of moet ikd at nader uitleggen? Want dan gaan we wel erg offtopic vind je ook niet?
Sorrie maar ik ga niet allemaal gedragstherapuiten inschakelen, allerlij kattenbakvullingen in huis halen
of nog erger naar het asiel brengen (Val in herhaling nu)
omdat dit gedrag met één simpele handeling opgelost kan worden, punt.

Hier werkt het en daar is het voor mij echt de kous af als je het niet heel erg vindt Lachen

Ah, je hebt dus geen goed antwoord op de vraag. Omdat je zelf ook wel weet dat je fout zit.. .ga ik dan maar van uit.

En daarbij straf je je dier liever op een onnodig harde, achterhaalde/ouderwetse manier dan dat je er iets voor over hebt om uit te zoeken hoe je dat kan voorkomen... want als het voor jou maar leuk en makkelijk blijft he?? Wat je beest daarvan vindt... who cares, je neemt een beest tenslotte voor je eigen plezier, en dan maakt het niet uit hoe goed je voor hem zorgt, zolang het voor jezelf maar leuk blijft. En als het minder leuk wordt dan wrijf je 'm met z'n neus door z'n pies. Echt, een ware dierenvriend Gestoord

Niet dus. Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:54

Ik heb jou exact antwoord gegeven op je vraag, alleen mss niet zoals je gewild zou hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:57

Oh dan heb ik het even gemist, ik zie namelijk nergens staan of jij je kinderen ook op die manier zindelijk zou maken. Op de betreffende vraag zou logischerwijs een antwoord horen te komen in de trant van 'ja, omdat...' of 'nee, want...'.

Jij zegt echter 'maar dan nog een kind ga ik niet vergelijken met een kat', kortom: je ontwijkt de vraag, dat is iets anders dan antwoorden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:04

WildWings schreef:
Jij zegt echter 'maar dan nog een kind ga ik niet vergelijken met een kat', kortom: je ontwijkt de vraag, dat is iets anders dan antwoorden
Knipoog

Hierop was mijn antwoord;

Chiqa schreef:

En omdat ik niet offtopic wilde gaan heb ik daar geen concreet antwoord op gegeven, want dat is appelen met peren vergelijken.

PS ik heb een hekel aan kinderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:06

Chiqa schreef:
En omdat ik niet offtopic wilde gaan heb ik daar geen concreet antwoord op gegeven

Chiqua schreef:
Ik heb jou exact antwoord gegeven op je vraag

Fijn dat je het ook zo goed met jezelf eens bent *LOL*
Oh, en als je niet offtopic wilt gaan, omdat je beweert dat het offtopic was... je mag 't antwoord me ook wel PB'en hoor meid Knipoog
Edit: tenzij je dus zoals ik al dacht, geen goed antwoord hebt en dus wel weet dat je fout zit. Thanks, vermoeden bevestigt Lachen Iemand die niets over heeft voor z'n dieren en liever de makkelijke weg kiest dan de meer correcte... want stel dat iets wat moeite of tijd kost, pfoe, en tja het zijn maar katten he? Misselijk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-08 20:22, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:15

Nee hoor geen behoefte aan.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:55

Hallo.... zullen we even normaal doen? Lachen Wildwings, je punt is duidelijk, jij bent meer van de gegronde zachte aanpak. Chiqa straft alleen op deze manier als ze dat nodig vindt, en ik ook. Laat ieder lekker in zn waarde zeg.
Ik ben van mening dat een kat een dier is wat OOK af en toe gestraft moet worden, en dit is mijn manier. In het verleden heeft dit goed geholpen, en het is niet iets wat ik dagelijks en standaard doe.

In het kader van ontopic blijven, denk ik wel dat de links die je hebt gegeven, menig een onder ons kunnen helpen. Ik zal ze ook eens goed nalezen. Ja

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:02

WildWings schreef:
Ik weet het niet Quellian, kan het niet zo zijn dat de kat nu de bak met pijn associeert, doordat hij met een blaasontsteking/blaasgruis op de bak zijn behoeftes wilde doen en toen pijn ervaarde? Dat hij zegmaar daardoor nu een negatieve ervaring/gedachte/gevoel aan de bak koppelt en daarom zijn behoeftes niet op de bak wilt doen? Ik heb geen ervaring met katten hoor, daarom is het meer een soort hersenspinsel :+

Hier heb ik dan wel even wat meer moeite mee. Bloos
Geen ervaring met katten, maar wel de mensen de les lezen die katten hebben? Verward

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:11

Stof tot nadenken, op een paardenforum! De echte paardenvrienden he.... een paard kiest er zelf voor een bit in zn mond te hebben. Ja dat leert zn moeder hem! En het zadel ook, doet moeder in de wei voor. Ja
En sporen en zweep, zouden ook verboden moeten worden. En zo`n stal al helemaal, zo`n dier in je eigen belang opsluiten, zou verboden moeten worden!

Kortom, Wildwings, denk daar ook eens over na, en overdrijf niet zo.... Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:22

Koortje schreef:
Geen ervaring met katten, maar wel de mensen de les lezen die katten hebben?

Dat is idd wel heel erg bijzonder, ik denk ook niet dat ik dergelijke adviezen dan nog wel zo serieus kan nemen.....

En Koortje dat was presies de reden waarom ik geen antwoord kon geven op de vraag of ik mn kind ook door de luier haalde, appelen met peren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:34

Vooral blijven doorgaan je eigen vuile manier van omgaan met dieren goed te praten op zo'n manier... way to go OK dan! Ik kom er niet bij; mensen die gewoon BEWUST doorgaan een dier op zo'n manier te behandelen terwijl ze er door meerdere mensen op gewezen worden dat het niet de juiste manier is en dat er veel zachtere en betere manieren zijn... Ik snap gewoon niet dat mensen zo met dieren kunnen omgaan En maar aankomen met rare argumenten, kromme beredenaties, geen antwoord geven op vragen en vooral god betere het te LUI zijn om een andere manier te zoeken of om moeite te doen voor je beest (Chiqa). Dan verdien je toch geen beesten als je niet eens een andere manier wilt zoeken maar liever the easy way gaat die iedere dierenarts of cattery of niet-ouderwetse fokker je per definitie zal afraden?
En dan maar denken dat je het zelf beter weet dan alle DA's en het grootste gedeelte van de fokkers bij elkaar en alle boeken over katten opvoeden... pfff Ziek

Koortje schreef:
Hier heb ik dan wel even wat meer moeite mee. Bloos
Geen ervaring met katten, maar wel de mensen de les lezen die katten hebben? Verward

Dat ik zelf geen katten gehad hebt betekent niet per definitie dat ik geen verstand van katten heb? Met honden (ja, wel ervaring mee Knipoog ) doe je het niet, dus IMO met katten al helemaal niet, die zullen nog minder gauw de link leggen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-08 23:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:44

Chiqa schreef:
En Koortje dat was presies de reden waarom ik geen antwoord kon geven op de vraag of ik mn kind ook door de luier haalde, appelen met peren.

Goh je moet hier iedere vraag op een gouden schaaltje voorschotelen he? Laat ik dan formuleren hoe het antwoord in het algemeen zou zijn, en laat ik de vraag dan voor je uitspellen zodat zelfs jij hem snapt... dan begrijp je misschien de vergelijking ook, die dus wel gedeeltelijk opgaat in het voorbeeld wat ik wil geven...

Je haalt een kind niet boos met z'n gezicht door z'n luier heen, omdat hij het niet snapt/hij legt de link niet tussen de straf en het feit dat hij op de wc moet plassen en poepen/ en omdat er vriendelijkere (en beter werkende) manieren zijn om een kind zindelijk te maken (die wel wat meer moeite kosten wellicht).
En dan nu de 'vergelijking', die in dit geval er wel toe doet IMO:
Een kat zal ook zindelijk gemaakt moeten worden, maar is nog minder intelligent dan een kind. Dus die snapt de link al he-le-maal niet, dat lijkt me vrij logisch. Waarom blijf je dan vinden dat dit een goede methode is en zou je 'm nog vaker toepassen?

En waarom, als het zo'n goede methode is, wordt hij dan niet algemeen aanvaard? Maar juist afgeraden door mensen met veel ervaring met katten en andere dieren? Waarom, als dit de ultieme methode is, passen we hem niet op de meer intelligente baby's toe, die dan sneller dan katten de link leggen en supersnel zindelijk worden vergeleken met de manier waarop we ze nu zindelijk maken??

Edit: dit hele topic is ook prima om eens door te lezen: http://www.kattenplaza.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=45377
Althans, als je het doorlezen van een aantal pagina's wel voor je dier over hebt, Chiqa... maar misschien is zelfs dat al teveel moeite hoor Knipoog

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 07:33

Ik ben de "maker" van dit topic en het gaat wel heel ver..
Maar om op mijn probleem terug te komen..
We laten nu de katten 's nachts met 2 poepbakken en mandjes en eten in de bijkeuken. Dit hebben we nu 3 nachten gedaan en het is droog!!
Ze zijn 's morgens wel vroeg wakker. Dan ga ik gauw naar beneden, geef ik ze wat te eten en daarna zet ik hem op de poepbak. Dan doet hij een plasje en dan beloon ik hem zorgvuldig.
Ik hoop dat het zo blijft gaan!! Haha! En mensen, geen ruzie maken in dit topic..er is al zoveel oorlog op de wereld Knipoog

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:47

Ook hier goed nieuws! Lachen
Heb onze poes vanacht in de keuken opgesloten met haar mandje, eten en drinken, en de kattenbak precies op de plek neer gezet waar ze altijd plaste (voor de keukendeur). Van de kattenbak heb ik het klepje afgehaald zodat ze minder opgesloten zou zitten, plus ik heb tuinaarde in de bak bij het grit gedaan, en ook nog peper in de keukenhoeken gestrooid! Haha!
En vanmorgen was alles droog! In de kattenbak in de aarde zag ik wel pootjes, maar niet meteen plas, dus of ze het wel heeft gedaan of opgehouden weet ik niet. Heb haar als beloning meteen buiten gelaten. Wil dit 1 week zo doen, en daarna hetzelfde in de hal, waar ze deze kunstjes ook uithaalde. Vanuit de hal kan ze wel naar boven, daar moeten dan alle deuren even dicht. En de week erna hetzelfde in de huiskamer, waar ze het dus ook wel eens doet! Kortom, 3 weken zachte training in het verschiet! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:42

Super Jetje en Koortje, fijn dat de eerste nacht erop zit
en goed is gegaan.
Nu hopen dat het zo blijft!

Koortje dat klepje kan idd nog wel eens de boosdoender zijn!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 06:07

Joepieeee! Haha! Ariel heeft vanacht (in de keuken), op de kattenbak geplast! Haha! we gaan de goede kant op!

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 07:26

Nou ik niet... Huilen Dick was vanmorgen om 05.15 al wakker en ging met alle geweld keihard tegen de deuren krabben...
We hebben niet opengedaan en toen heeft meneer uit boosheid geplast... Boos! Ik denk dat het een gedragsprobleem is..
Hij doet het meestal als hij zijn zin niet krijgt. Ik weet het even niet meer..
Ik probeer van alles, maar nu maakt die me ook al wakker..

Dieuwke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:43

Gedragsprobleem? Die van ons krabt ook aan de deuren dat ze erin willen. We hebben 3 katten, (vrouwtjes) waarvan 1 het elke keer presteert om voor onze slaapkamerdeur te gaan plassen. Ook de kattenmandjes zijn niet veilig, gelukkig kunnen die makkelijk de wasmachine in.
Ik heb gisteren maar feromonen gekocht bij de dierenwinkel, maar dit schijnt nog niet helemaal te helpen. Ik zal het eens met peper proberen, kijken hoe dat helpt! Alleen kan dat natuurlijk niet in de kattenmandjes... maar wel bij ons voor de slaapkamerdeur. We gaan weer wat uitproberen.
Zilverfolie heeft bij ons niet geholpen, ze trekt zich er helemaal niks van aan Boos!

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 07:45

Ik denk wel dat het een soort gedragsprobleem is ja..