Dieetvoer bij blaasgruis kat. Diverse merken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Dieetvoer bij blaasgruis kat. Diverse merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:45

siskeh schreef:
mmm dat weet ik niet eerlijk gezegt, maar onze katten hadden er al last van voordat ze geholpen waren.
nee aldi voer is idd niet zo geschikt!
maar als je op een boerderij woont heb je misschien ook gewoon vlees wat je ze kan voeren, tenminste dat is bij ons wel zo

Woon zelf niet op de boerderij, maar zitten er twee in de paardenstal welke ik als 'mijn' katjes beschouw. Mamsie en haar zoon (beiden geholpen). Ze krijgen van mij altijd een handje brokjes iedere dag, echt veel is het niet. De rest scharrelen ze hun kostje bij elkaar. Maar nu krijgt ze gewoon altijd speciale brokjes tegen blaasgruis, al moet Bambix het voorlopig nog wel doen met de goedkopere brokjes. Al zit ik ook voor hem te denken wat vaker merk voer te halen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:13

http://www.casafera.com/kattenvoer/sens ... sitive.php
Hier staat alle informatie over het merk dat ik voer en ik heb werkelijk alle merken al geprobeerd om mijn vier katten met voedselallergie en blaasproblemen te helpen. Dit is het eerste voer waarbij de huidallergie verdwijnt en al langere tijd geen blaasproblemen meer zijn. Ik heb de proef op de som genomen en mijn katten Hills C/D gegeven dat een kennis over had. Binnen een paar dagen zaten drie van de vier katten weer onder de huidallergie. Weer begonnen met de Casa Fera was dit binnen een week weer verdwenen. Mijn twee perzische katers en de Britse Korthaar kater hebben doorlopend blaasproblemen gehad waarbij er twee bijna het leven lieten. Nu ik dit een half jaar voer gaat het eindelijk goed met ze. Wellicht dus het proberen waard?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:14

Voor blaasgruis- en nierproblemen zou ik aanraden een vleesvoeding te gaan geven. Dat kan een compleet samengesteld voer zijn zoals Carnibest, Bibi of Smuldier. Dat kan een eigen samengesteld menu zijn van orgaan-, spier- en botvlees. Voor blaasgruispatenten kun je de voeding verzuren met cranberriecapsules bijvoorbeeld.

Maar dat terzijde. In veel topics over kattenvoeding wordt het afgeraden om de brokvoeding aan te vullen met blikvoeding of vlees, omdat dit te weinig voedingsstoffen zou bevatten. Nu wil het feit dat veel blaas- en nierproblemen ontstaan doordat een kat in een continue staat van uitdroging leeft! Katachtigen zijn, anders dan hondachtigen, niet zo van het drinken! Ze krijgen met hun natuurlijke menu van prooidieren namelijk praktisch voldoende vocht binnen! Vlees en blikvoeding bestaat voor 90% uit vocht en dat is zó belangrijk, zeker voor katten met zo'n medisch probleem!

Geef je blaas- of nierkat dus gerust dagelijks een stevige portie vleesvoeding naast of in plaats van de brokjes, liefst van een eerder genoemd vleesmerk en niet uit een goedkoop blikje. Rodi (neem niet de pensvariant voor katten) bijvoorbeeld kun je gewoon kopen in de supermarkt en is heel makkelijk te bewaren in de vriezer, je ontdooit dan naar behoefte een portie. Daarnaast kun je de meeste katten ook heel blij maken met de restjes van je kipfilet (die je er voor jezelf vaak afsnijdt), een blikje tonijn op water, een stukje rauwe koolvis, biefstuk etc. Liefst gewoon rauw en absoluut zonder kruiden of zout!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:15

Onse kat krijgt Hills C/D op adcies van de DA. Ik wist niet eens dat andere merken ook sulk soort dieetvoer hadden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:23

is smuldier wel zo goed?
mijn hond weigerde het om het op te eten, en dan moet er echt wel wat mis mee zijn

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:32

Ik heb persoonlijk geen ervaring met Smuldier. Of het goed en gezond is, is relatief. Als je het vergelijkt met een huismerk blikvoeding is Smuldier prima voer. Als je het vergelijkt met een konijntje is het minder goed voer Knipoog

Daarbij: zijn spruitjes wel gezond? Als je veel kinderen mag geloven niet, die eten het niet..
Is MacDonalds gezond? Volgens veel mensen wel, die vinden het lekker..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:35

nee oke:P maar hoor er meer mensen over dat smuldier minder is, en als het gewoon vlees is zou ze het toch moeten eten aangezien ze alle andere vleesdingen ook gewoon eet

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:35

Bij mij krijgen de katten 's morgens een afgemeten portie brokjes. De blaasgruiskat van Prins de struviet, de andere hills.
's avonds krijgen ze beide een portie smuldier met wat extra water.
Er staat altijd een schoteltje aangelengde melk om het drinken te stimuleren. Ik weet wel dat er altijd gezegd wordt dat katten geen melk kunnen vedragen maar hier merk ik weinig van (geen diaree of stinkende katten). In mijn geval vind ik de kwaal bestrijden belangrijker. Zo drinken de katten tenminste volop. Bij de eerste controle van onze kater was de urine helemaal oke. Nu afwachten hoe het er nu uit ziet.

Van smuldier krijgen ze alleen de rund, kip of de compleet.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:22

Ik heb Hill's C/D gekocht voor ze. De hoeveelheden gaan erin, zolang ik er als een politieagent bij sta om de kater in bedwang te houden. De poes eet graag in etappes en de kater alles in 1 keer. Wat dus een drama is, want zodra de poes wegloopt gaat de kater op haar bakje af. Hoe doen jullie dat? Ik kan namelijk niet de katten apart eten geven, gezien madam alles in etappes doet. Dan kan ik ze praktisch 3/4 van de dag apart gaan zetten en dat gaat sowieso never gebeuren.

Iemand tips om hiermee om te gaan? Want zo krijgt de kater meer dan het aanbevolen aantal gram binnen en de poes weer te weinig als ik er niet bij blijf en later het overgebleven gedeelte opnieuw aanbied. Ik kan er niet 3 keer per dag bij blijven staan en eigenlijk meerdere keren omdat ze in gedeeltes wil eten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:26

Hoe deed je dat dan voorheen met de gewone brok Mayo?

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:31

Dan stonden er de hele dag brokjes beschikbaar en als ik thuis kwam van m'n werk kregen ze wat blikvoer. De brokjes gingen dan niet op trouwens, maar geen idee wie de brokjes voornamelijk at. Lastig ook om te bepalen of ik het ook zo kan doen met deze brokjes, want ze vinden ze wel érg lekker Clown

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:35

Ik weet niet of de kater veel dikker is dan de poes Mayo? Want dat kan je een hok maken waar je het voer voor de poes inzet. Moet je hem zo groot/klein maken dat de poes er wel in past, maar de kater niet Knipoog.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:25

Dat vind ik gewoon kwelling. Dat is net als een snoepje voor iemand z'n mond houden waar diegene net niet bij kan. Daar ga ik niet aan beginnen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:04

Je kunt ook je poes leren dat er beperkte eetmomenten zijn per dag. Mijn katten hier hadden ook altijd hele dagen de beschikking over brokjes, maar nu ze 2x daags eten krijgen en ik het weghaal na een half uurtje hebben ze daar geen problemen mee. Zelfs de Sphynx die toch veel meer energie verbruikt dan een gewone harige kat, blijft prima in conditie..

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 14:23

Ja oké maar ze hoeft al niet zo enorm veel te hebben over de dag heen. Daarnaast in bijvoorbeeld een half uur heeft ze het gewoon niet op en zij slaapt wanneer ik slaap en net zoals ik als ik net wakker ben heb ik geen trek en dat is bij haar dus ook zo. Dus 's morgens eet ze ongeveer de helft van wat zou moeten en dan loopt ze weg.

Dan krijgen ze daarna pas weer rond het avondetenstijd, dat is veel te laat op zo weinig voeding. En dan 's avonds laat krijgen ze nog een keer een hoeveelheid. We hebben wat ze moeten binnenkrijgen in 3x verdeeld in de hoop dat dan alles ineens opgaat. Dat gaat bij de kater met groot gemak, maar die kleine lukt dat niet Scheve mond

En het probleem is dus dat ik er dan een half uur (stel dat ik die tijd aanhou) bij moet zitten, want zij loopt eerder weg dan haar bakje leeg is en dan krijgt de kater het bakje te pakken. Hij krijgt dus teveel doordat zij te weinig eet en wegloopt.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 14:25

Trouwens hadden jullie ook het idee dat de katten meer honger hebben dan dat ze te eten krijgen? Voor de kater bijvoorbeeld heb ik een bepaald aantal gram opgekregen, maar hij wil véél meer eten. Is dat een tijdelijk iets? Of zal dit blijven?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:20

Volgens mij hebben katten altijd honger en ze eten altijd alsof het hun laatste keer is, gewoon houden aan de aangegeven hoeveelheid Ja

En inderdaad wat Chubby zegt kun je vers bijvoeren. Mijn DA raadt het niet aan bij blaasgruiskatten, maar ik ben van mening dat verse producten geen kwaad kunnen. Zo hebben ze hier het afgelopen weekend tonijnmoot (uit de vriezer), kipfilet en biefstuk gegeten, ze zijn er hartstikke gek op.

En dat uit elkaar houden tijdens het eten is een ramp ja, maar ik denk dat er weinig anders op zit dan ze in de gaten te houden of om ze tijdens het eten apart te zetten. Ik heb ook 1 kat die heel langzaam eet en die eet in de woonkamer, de rest eet in de gang en die moeten daar gewoon wachten tot de ander even genoeg heeft. Dat bakje wordt dan weggezet en weer aangeboden als hij even alleen is.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 16:52

Maar opnieuw aanbieden kan op de dag niet, dat is het probleem juist, ik werk dan. Dus 's morgens heb ik geen tijd om er een half uur bij te gaan zitten, want als madam vol zit dan eet ze écht niet, ookal is het bakje niet leeg. Wil ze niet dan eet ze niet. Zij heeft zeker niet altijd honger. De kater die schrokt alles zo weg. En als ik 's avonds opnieuw moet gaan aanbieden, dan zit ik bij m'n paard of ik zit al weer aan het eten met bedtijd. Lijkt me niet dat dit gaat werken helaas Scheve mond En apart zetten totdat het op is werkt dus niet, want ik ben al weg eer dat het eten op is en dan kan ik ze dus niet weer bij elkaar zetten.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 16:55

Het is trouwens niet dat ze langzaam eet, maar ze eet echt met pauzes en dan blijft ze niet bij het bakje zitten. Ze neemt zoveel ze wil en dan gaat ze gewoon weer haar ding doen. Als ik het bakje dan niet weghaal, eet de kater het bakje leeg. Het is dan of weghalen en later opnieuw aanbieden, wat meestal niet kan of ik moet haar dwingen, wat niet werkt of ik moet het naar binnenschieten Clown andere optie is dat ik het weghaal en ze niets meer krijgt tot de volgende voerbeurt, waardoor ze dus weer te weinig binnen krijgt. Maar ik kan niet standaard zitten wachten of ze alles opeet, deels en een deel wat later of dat de kater het opeet. Dat werkt gewoon niet helaas.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:44

Mayo, is er bijvoorbeeld een plek waar de poes wel komt, en de kater niet?

Bij ons hebben we een soortgelijke situatie. Voor de duidelijkheid; we hebben: Ilaja (rode kater met grote eetlust en CD voer van Hill`s), Fidji en Ariel. Beiden poesen (Fidji en Ariel) krijgen gewoon Whiskas, en mogen geen CD voer.
Echter, springen Fidji en Ariel graag via het aanrecht op een andere plank, en durft Ilaja dat niet, of is er simpelweg te dom voor om het te doen. Clown

Oplossing; de Whiskas van Fidji en Ariel, staat op die plank in de keuken, en kunnen zij eten wanneer ze willen. Net als jouw poes, eten zij het lieft verspreid over de dag.
Onze rode kater Ilaja, krijgt tweemaal daags een klein beetje CD voer wat in een mum van tijd opgeschrokt is. Hij zou volgens mij de hele dag door kunnen vreten. Wordt er ook heel snel dik van. Hou je echt aan de voorgeschreven dosis, ookal geeft hij de indruk uitgehongerd te zijn. Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:47

Mayo schreef:
andere optie is dat ik het weghaal en ze niets meer krijgt tot de volgende voerbeurt, waardoor ze dus weer te weinig binnen krijgt.

Beste kans dat ze dan wel in één keer dooreet omdat ze wel zoveel trek heeft!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:34

Onze kat van 10jr krijgt al jaren de Hill's C/D, zo te merken heeft ie nergens last van.
Op ons vorige adres was het echt een binnenkat en nu is ie vaak buiten, oa muizen vangen. Hij is gek op eten.. eerder alleen een groente en fruit.. Krijgt ie af en toe een hapje. Je mag eigenlijk niets bijgeven bij dat voer.
De andere kat had gewone brokjes, maar dan krijg je zo'n voerbakwissel..dus nu beiden aan dat voer.
Ik koop per 10kg zak a 66 euro ex meen ik.. da's een stuk voordeliger.
Succes! Clown

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 13:07

Helaas durft de kater tegenwoordig overal te komen waar de kleine meid ook komt Clown

Gisterenavond heeft ze best goed doorgegeten, avondeten 1x opnieuw aangeboden een kwartiertje later en toen had ze alles op. Vanmorgen had ik 20 gram gegeven en heeft ze 15 gram gegeten, die andere 5 gram prop ik dan wel bij het avondeten. Hopen dat ze genoeg trek heeft dan Lachen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:14

Quellian schreef:
De Consumentenbond heeft laatst een test gedaan en de C1000 droge brokjes kwamen als beste uit de test (yup, ik was ook erg verbaasd).
http://www.nu.nl/news/1722392/37/Goed_k ... _zijn.html

Even een verlate reactie van mijn kant... ben druk bezig met verhuizen en dan blijft Bokken wat stilliggen Haha!

De consumentenbond heeft in hetzelfde onderzoek al aangegeven dat het niets zegt over de vertering van het geteste voer, daar het hun de middelen ontbreekt.
De brokjes van C1000 ( en de overige geteste brokjes idem) zouden aan bepaalde voedingsvoorwaarden moeten voldoen, het is ECHTER MAAR DE VRAAG OF DE KAT DIE VOEDINGSSTOFFEN ER OOK UIT KAN HALEN.
Zonde dus dat het wel zo gepubliceerd is.
Een onderzoek aan maar 1 kant is te eenzijdig m.i.

En wat je zelf al aangeeft, het is ook je eigen inzicht, katten kunnen ook 20 worden met Whiskas, terwijl ik dat mijn kat echt niet voor hoef te zetten...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:22

ik voer royal \canin
heb een tijdje hills gekregen, werkte eigenlijk hetzelfde en ook prijs was ongeveer gelijk

mijn poes heeft het dieetvoer nodig, mijn katertje niet
ik meng het voer nu met gewone brokjes, aangezien mijn katertje nu al ontzettend dik is ( heeft minder beweging door pootprobleem)
om de 3 maanden laat ik blaasonderzoek doen bij missy, en nu na 1 jaar is nog niks van gruis teruggekomen