Koe afrossen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koe afrossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:03

Een agresieve stier lijkt me echt verschikkelijk Nagelbijten / Gniffelen
Gelukkig heb ik dat nog nooit meegemaakt. (Wel laatst een verhaal van een van onze loonwerkers, dat zijn opa aangevallen was door een stier. En dus helemaal bont en blauw en gekneusd. Maar hij had dus een reling van een ligbox gepakt, en de stier sloeg daar net tegenaan. Hij had dus drie vingens letterlijk nog aan een paar velletjes hangen Nagelbijten / Gniffelen Ach gut ).

We hebben wel een kleine jonge stier die echt constant staat te snuiven en te knorren Huilen van het lachen Mooi stiertje Ja

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:03

misschien zijn ze wel bereid om er een aan te schaffen voor het bedrijf.
ik bedoel, veiligheid zou bij mij op 1 staan bij mijn personeel.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:05

een zweep heeft echt wel zin.
wij hadden een zwarte koe en die viel ook aan.
nam altijd een zweep mee naar de wei en als ze kwam kreeg ze een tets.
hielp altijd Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:05

De boer heeft zelf geen stroomstok

Tja normaal gesproken krijg je geen stroom, maar ik ben een muts hoor ROFL Huilen van het lachen
Normaal gesproken sla je jezelf ook niet met een longeerzweep, maar sla je de grond Nagelbijten / Gniffelen Heb een keer een striem achterop mijn rug gehad joh Huilen van het lachen Heb regelmatig érg domme dingen. Ben dus bang dat ik zon 4x de stroom heb gehad, voor die koe het krijgt ROFL

Maarja, moet er wat voor over hebben natuurlijk Ja Zal het er eens met de boer over hebben Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:06

moonfish13 schreef:
misschien zijn ze wel bereid om er een aan te schaffen voor het bedrijf.
ik bedoel, veiligheid zou bij mij op 1 staan bij mijn personeel.

Zal het er morgen eens over hebben met de boer Ja kijken wat die zegt Lachen

Kan het mischien beter eerst met William doen, de werknemer. Die is wat minder nuchter Tong uitsteken
En aangezien hij steeds ziet hoe die koe op me afkomt (Lambert, de boer is vaak binnen Knipoog ).

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:08

Wij wonen op een boerderij, en heel vroeger (nu moet ik er nietaan denken) haalde ik wel eens de koeien op. Een ukkie van een jaar of 8 dus.
Ik mocht wel, maar ik moest altijd een stuk waterleiding (van dat zwarte, harde plastic) mee, ongeveer een meter lang. Stel dat er een koe iets wilde doen, kon ik iets beginnen.

Een richelpaal schijnt te helpen, alleen een stuk waterleiding is veel liichter en je kunt sneller onderhandelen dan Knipoog
Dat een optie??

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:09

Een stroomstok (zwijneprikker) zien toch maar ong 10cm lang incl. handvat? Of wordt dat niet bedoeld?
Volgens mij kan zo'n koe je dan allang toetakelen voordat je hem uberhaupt hebt geraakt Nagelbijten / Gniffelen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:09

stuk tyleenslang zal wel ergens te vinden zijn. Dat werkt doorgaans prima.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:10

je moet die koe gewoon en klap verkopen met een stok oid. of een flinke schop verkopen.
ik werk zelf ook vaak met koeien (doe opleiding veehouderij) en hebben bij mijn stage een erg aggresieve koe er tussen lopen.
de eerste paar keer dat ik er was toen ben ik ook achterna gezeten door die koe daarna was ik het zat en heb die koe een rotklap verkocht.
die koe loopt nu voor me weg als ik er aan kom.
het is niuet zielig om die koe een klap te verkopen of een schop het is zieliger als die jou het ziekenhuis in krijgt dan dat hij een dag hoofdpijn heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:11

Wij hebben idd een stok. Een kunstof stok van ongeveer een halve meter lang.

Zal dinsdag eens met William gaan praten, wat hij vind. En of hij me anders wilt helpen met die koe. Dat als die koe in de buurt is, dat ik juist háár op zoek, in plaats van zij mij. en dat ik dan flink stoer op der af loop, en dat william achter me staat zeg maar, voor het geval die koe me toch aan kan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:13

astridjhu schreef:
Wij hebben idd een stok. Een kunstof stok van ongeveer een halve meter lang.

Zal dinsdag eens met William gaan praten, wat hij vind. En of hij me anders wilt helpen met die koe. Dat als die koe in de buurt is, dat ik juist háár op zoek, in plaats van zij mij. en dat ik dan flink stoer op der af loop, en dat william achter me staat zeg maar, voor het geval die koe me toch aan kan.

Je instelling is iig al goed, je gaat haar niet meer uit de weg. Even goed duidelijk maken dat je niet over je heen laat lopen en de eerste tijd zorgen dat je wat in je handen hebt.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:14

@astridjhu als je tussen die koeien loopt wat doe je dan ?
de ligboxen schoonmaken of wat ander.?
(als je de ligboxen schoonmaakt heb je altijd een stok bij je .)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:15

niet geschoten is altijd mis. Vork
Ik heb voor school 2 keer koeien moeten scheren trouwens, leuk om te doen. Haha!
zet een koe voor me en ik scheer er zo weer een... heerlijk om te doen! Haha!
(ik had een 9.8 ofzo.)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:15

Ik vind het echt belachelijk, dit, een koe afrossen met een stok?
Ze zijn toch wel een harde aanpak gewend?
Nou, dit had ik niet verwacht van bokt, ik sta er echt versteld van.

Is het soms een goed iets dat ze die aanpak gewend zijn? Niet naar mijn idee. En koeien worden ook heel erg mishandeld vaak, op boerderijen. Het is zelfs op het nieuws geweest.

Maar sinds wanneer kun je geen 'band' hebben met een koe, een hond is toch ook geen vluchtdier? daar kun je toch ook een 'band' mee hebben.
Enne, koeien zijn trouwens wel vluchtdieren, tenslotte vallen ze onder dezelfde categorie als bizons ed. en als er tijgers/luipaarden/leeuwen of andere roofdieren achter hen aanzitten, nou, dan kunnen ze ongelofelijk hard rennen hoor! Check discovery channel maar eens.
Een paard wordt ook agressief als hij geen weg vindt om te vluchten hoor, bij een koe precies hetzelfde.

Een dier zal je nooit, maar dan ook nooit, zonder aanleiding uit het niets aanvallen. In het uiterste geval een stier die dat zou doen.

Misschien, even logisch nadenken, koppie koppie, valt ze je wel aan omdat ze bang is geslagen te worden oid. omdat dat in het verleden ook is gebeurd (de andere boertjes hebben een nogal harde aanpak volgens jou, en het voorstel om een beest af te rossen komt denk ik niet van een persoon dat normaal heel rustig en lief is tegen zo'n beest) Het dier ziet dat jij bang bent, dus denkt, mijn kans. Nu kan ik laten zien dat ik de baas ben, wordt zij bang van mij, en zal ze mij niet meer slaan.

In mijn ogen, heel logisch. Koeien hebben niet zulke zieke gedachten als wij mensen..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:16

marjolein: ik neem aan dat dat gewoon wegzakt in de gierput.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:19

Jaimyliefje, dus TS moet zich aan laten vallen omdat het dier misschien vroeger wel eens onterecht een klap heeft gehad?
Hoe zou jij dit oplossen dan?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:20

Ah, ik zie dat Jaimyliefje wel even voor wil doen hoe je deze koe moet aanpakken. Neem aub wel een telefoon mee zodat je 112 kan bellen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:22

tuurlijk koetjelief kan zo weglopen het land op, maar ziet de ts en komt dreigend op haar af.
neuuuuh koetjelief kan dan echt geen kant op en is totaal in het nauwgedreven. Ja

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:23

Jaimyliefje, mag ik misschien van jou weten, woon je in een stad? In een flat? Rijtjeshuis?

Volgens mij heb je nl niet helemaal gede gedachtes over een koe, en al zeker niet over boerderijen...

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:23

Anne_GTI schreef:
Ah, ik zie dat Jaimyliefje wel even voor wil doen hoe je deze koe moet aanpakken. Neem aub wel een telefoon mee zodat je 112 kan bellen.

Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:24

@Anne_GTI; Durf niet meer zonder dat ik iets in handen heb in de stal Bloos Ben echt doodsbang voor die koe. MAar ik vind het nu na twee/drie maanden wel genoeg geweerst.

@morjoleinft; Ik maak idd de ligboxen schoon, en ik jaag de koeien de wachtruimte in, en laat de koeien naar buiten.
Als ik de ligboxen schoolmaak, heb ik een schaper mee, met een hele lange steel. En als ik koeien naar buiten jaag of de wachtruimte in, dan heb ik onze kunstof stok mee. Lachen

@Jaimyliefje; Deze koe viel dus wél aan zomaar uit het niets. Ik liep de wei in, om haar samen met twee andere koeien naar binnen te jagen. De koeien die binnen een week moeten kalveren staan bij ons overdag binnen, en snachts buiten, zodat ze niet in de grote groep hoeven.
En deze wilde ik dus naar binnen jagen. Nummer 66 kwam meteen naar mij toe, en viel me gewoon vanuit het niets aan. Deze koe had hiervoor 8 weken op de uiterwaarde gestaan (Een paar weides van ons een paar km van huis af). En deze koe had ik dus nooit eerder gezien Knipoog
En hoe kom je erbij zieke gedachten???!! Heb ik zon zieke gedachten, dat ik een topic open met de vraag of er ook een andere manier is dan deze koe af te rossen? Nors opkijken Als je het hele topic góéd door had gelezen, dan had je begrepen dat ik juist een andere manier zoek dan afrossen.
En waar heb ik gezegt dat ik geen band kan krijgen/hebben met een koe? Op de vorige pagina heb ik juist gezegt, dat ik júíst een band heb met twee koeien. Maar dat dat bij déze koe niet gaat lukken, aangezien ze me al aan ziet komen op 1 km afstand, en dat ze dan maar een ding denkt; Háár moet ik hebben!

Ik zou graag liever hebben dat je het hele topic doorleest, en wéét wat je post. Voordat je mij aanvalt, op dingen die helemaal niet waar zijn. Ik zou ook graag hebben, dat je met niet voor een soort dierenmishandelaar uitmaakt! Ik komt hier juist vragen voor een andere aanpak ipv de harde. Als ik een dierenbeul zou zijn, had ik allang een knots van een boom gepakt, en die koe helemaal afgeranseld.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:24

Jaimyliefje schreef:
Ik vind het echt belachelijk, dit, een koe afrossen met een stok?
Ze zijn toch wel een harde aanpak gewend?
Nou, dit had ik niet verwacht van bokt, ik sta er echt versteld van.

Is het soms een goed iets dat ze die aanpak gewend zijn? Niet naar mijn idee. En koeien worden ook heel erg mishandeld vaak, op boerderijen. Het is zelfs op het nieuws geweest.

Maar sinds wanneer kun je geen 'band' hebben met een koe, een hond is toch ook geen vluchtdier? daar kun je toch ook een 'band' mee hebben.
Enne, koeien zijn trouwens wel vluchtdieren, tenslotte vallen ze onder dezelfde categorie als bizons ed. en als er tijgers/luipaarden/leeuwen of andere roofdieren achter hen aanzitten, nou, dan kunnen ze ongelofelijk hard rennen hoor! Check discovery channel maar eens.
Een paard wordt ook agressief als hij geen weg vindt om te vluchten hoor, bij een koe precies hetzelfde.

Een dier zal je nooit, maar dan ook nooit, zonder aanleiding uit het niets aanvallen. In het uiterste geval een stier die dat zou doen.

Misschien, even logisch nadenken, koppie koppie, valt ze je wel aan omdat ze bang is geslagen te worden oid. omdat dat in het verleden ook is gebeurd (de andere boertjes hebben een nogal harde aanpak volgens jou, en het voorstel om een beest af te rossen komt denk ik niet van een persoon dat normaal heel rustig en lief is tegen zo'n beest) Het dier ziet dat jij bang bent, dus denkt, mijn kans. Nu kan ik laten zien dat ik de baas ben, wordt zij bang van mij, en zal ze mij niet meer slaan.

In mijn ogen, heel logisch. Koeien hebben niet zulke zieke gedachten als wij mensen..

hier ben ik het dus niet mee eens.
met koeien kun je geen band opbouwen zoals met een hond of paard.
als je 80 tot 100 koeien in je stal hebt lopen(bij ons een boer in de buurt met 300 koeien),
moet je ze wel aanpakken en kun je geen lieve woordjes gebruiken om ze in de melkstal te krijgen.
koeien moetten respect voor je hebben.
als je ze uit het land haalt horen ze je niet aan te vallen.
ik weet niet wat je verder met koeien hebt, maar koeien kunnen wel degenlijk zomaar aggresief zijn.
ik vind deze uitspraak hierboven dus een echte penny uitspraak en als je verder niks van koeien afweet ga dan eens bij een boer stage lopen een x aantal weken dan zul je zien dat het lang zo makkelijk niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:25

moonfish13 schreef:

Helaas niet *LOL* We hebben koeien die vinden het leuk om op hun eigen bed te gaan staan schijten Tong uitsteken

Vandaag dat we elke dag alle viezigheid van de ligplekken afschapen, en deze opnieuw strooien met zaagsel (en eens in de drie dagen kalk, voor de uier Knipoog ).

Ik zag trouwens dat jullie het allemaal voor me opnemen, terwijl ik een heel verhaal aan het typen was Huilen van het lachen

Ik snap het op zich wel haar reactie, het is natuurlijk geen diervriendelijke methode. Ik had de eerste dag tussen de koetjes ook iets van;"wat?! Bloos! "
Maarja.. Ze had gewoon het héle topic moeten lezen, en niet alleen de eerste posts Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-08 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:26

Jaimyliefje schreef:

Doe mij het adres eens van die boer die 80 HONDEN in een ligboxenstal heeft, zodat we kunnen gaan vergelijken? Hond wordt in minder grote groepen gehouden, als gezelschapsdier, is intelligenter en fijngevoeliger, en véél gevoeliger voor rangen en standen denk ik.

En hoeveel TIJD denk jij dat een gemiddelde boer per dag heeft om 'een band op te bouwen' met z'n koeien? Een boer is regelmatig bezig met z'n vee, maar heeft over het algemeen wat weinig tijd om ze te kammen en voor te lezen voor 't slapengaan.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:27

astridjhu schreef:
moonfish13 schreef:

Helaas niet *LOL* We hebben koeien die vinden het leuk om op hun eigen bed te gaan staan schijten Tong uitsteken

Vandaag dat we elke dag alle viezigheid van de ligplekken afschapen, en deze opnieuw strooien met zaagsel (en eens in de drie dagen kalk, voor de uier Knipoog ).

Als je dat niet doet heb je ook veel sneller kans op een bacterie in/aan de uier of ergens anders Ja