straffen van puppy?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lindsy_hjv

Re: straffen van puppy?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:54

marleen_usar schreef:
Dat werkt niet bij iedere pup denk ik, want sommige schrikken dan misschien als je een speeltje gooid.

Een speeltje maakt geen lawaai, een blikje wel, ze begrijpen het drommels goed!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:55

Volgens mij is een duidelijke nee op den duur toch voldoende,gewoon volhouden.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:59

Als jij later met je hond de sport in wil zal hij lang niet zo gemotiveerd zijn. Jij bent immers niet alleen leuk meer. Tuurlijk zal je hond er wel groot om worden maar jullie band is niet zoals hij zou kunnen zijn.

Ik heb echt niet de makkelijkste rassen hond. 1 van mijn honden is een kruising whippet/husky en was straathond in Singapore.
Zij heeft angstagressie en toch luistert ze redelijk zonder dat we haar idioot hard aanpakken. Toen we haar net hadden kon je er niets mee, zo bang was dat hondje en nu is ze opgebloeit tot een vrolijke hond die al 80% minder angst vertoond.

De tweede hond is een Bullmastiffpup, wordt altijd van gezegd dat ze dom en lui zijn.
Bijna 16 weken nu en we doen al de beginselen van behendigheid zoals tussen benen doorlopen en omrollen. Beide honden kunnen goed alleen zijn en gaan zonder morren in de bench.

Nogmaals ga eens kijken op http://www.hondengedragsforum.nl
Hier zitten afgestudeerde gedragsdeskundigen, zij vinden het straffen van een pup ook tien keer niks.

Het is beter om gewenst gedrag aan te leren. En ja, dat kost tijd.

Mijn honden zijn ook niet heilig hoor. Ze hebben echt wel eens iets kapot gemaakt. Vooral de kruising had er een handje van, met name schoenen. Toch zijn we er zonder harde opvoedingsmethoden uitgekomen.

De BM heeft een heel klein beetje op meubels gekauwt. Idd, een duidelijk NEE geven en zodra ze de aandacht op jou richt belonen. Ik gebruik hiervoor een clicker zodat ik altijd op het juiste moment kan belonen. Hierna bied ik haar iets anders aan waar ze op mag kauwen. Tot op heden werkt dit prima.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:04

Ik vind eigenwijze honden echt een uitdaging,laatst in het park riep ik hier.Dat was zo hard en duidelijk dat mijn dochter verbaasd zei zo jij ben streng.Maar ze kwam wel meteen.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:07

Moet jullie pup alleen 's nachts in de bench?

Wij waren overdag al bezig met het oefenen in de bench. Elke keer als ze overdag in slaap viel legden we haar in de bench (met deurtje open). Vaak ging ze er dan weer uit
om weer ergens anders te gaan liggen, maar elke keer legden we haar weer in de bench.
Wij verstopten ook kleine snoepjes (of brokjes van haar voer) in haar bench wanneer ze het niet zag. De bench was voor haar dus een erg leuke plek.
Elke keer keek ze weer in de bench of er alweer iets lekkers in lag. Overdag deden we haar ook weleens in de bench. Dan negeerden we haar gewoon 5 minuten.
Wanneer ze rustig en braaf was ging het deurtje weer open. Deze tijd kun je dan uitbouwen. In het begin blijf je in de kamer, maar leest bijvoorbeeld een boek.
Daarna probeer je hoe het gaat wanneer je uit de kamer gaat enz. Je doet het deurtje weer open wanneer ze rustig is.

Mag ik vragen hoe jullie de zindelijkheid aanpakken?

Ik heb een maand vrij genomen van mijn werk om Indy op te voeden. Ik vond het best een zware maand, maar alle tijd die ik er toen heb ingestoken is het dubbel en dwars waard geweest. We hebben echt een supermakkelijke hond die overal mee naar toe kan en die ook goed alleen kan thuisblijven.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:08

Plastic neerleggen met daar overheen een krant, als de hond er op wil plassen trek je aan het plastic.De hond schrikt en houd zijn plas op en dan de hond snel buiten zetten.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:13

marleen_usar schreef:
Plastic neerleggen met daar overheen een krant, als de hond er op wil plassen trek je aan het plastic.De hond schrikt en houd zijn plas op en dan de hond snel buiten zetten.

En hij gaat de volgende keer niet meer op de krant, of zie ik dat verkeerd?

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:13

Een hond opvoeden kost idd veel tijd. onze pup is nu ruim 4 maanden en nog elke dag probeert ze uit en dit zal ook zeker nog wel een tijdje aanhouden.
Toen ze kwam ben ik 6 weken thuis geweest om haar te wennen en zindelijk te maken.
Meteen vanaf de eerste dag hebben we haar duidelijk gemaakt wat van haar is (speeltjes en botjes genoeg) en wat van ons is. Ze zit altijd gewoon los in huis, we gebruiken geen bench. En dit gaat prima. Ze is vanaf het begin meteen korte periodes alleen gebleven en gaat nu gewoon lekker slapen als we even weggaan. Wanneer we haar echt op heterdaad betrappen pakken we haar in haar nekvel (zo zou moederhond het ook doen) en zeggen we duidelijk "Nee!". Nou dan weten ze het snel genoeg hoor. En vooral het goede gedrag blijven belonen, vooral ook met het zindelijk maken. Dit laatste is ze al uitstekend inmiddels.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:14

Druppeltje hij gaat de volgende keer naar buiten omdat hij erg schrok van die krant.Ik heb die tip van een man die zag een hond die maar niet zindelijk wilde worden.Binnen een uur was de hond zindelijk.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:17

marleen_usar schreef:

Ik bedoelde eigenlijk de TS Haha! . Onze hond was gelukkig al heel snel zindelijk.

Je hoort vaak dat mensen straffen wanneer een pup het in huis doet. Wij hebben geleerd het te negeren en haar op te pakken en buiten te zetten. Elke keer als ze buiten iets deed dan haar overdreven belonen. Wanneer zij plaste zei ik ook 'plasje doen'. Als ik nu met haar buitenloop en 'plasje doen' zeg doet ze gelijk een plasje (tenminste als ze moet).

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:17

Ik snap het, dat zou bij de onze in elk geval nooit gewerkt hebben Haha!
Wij gingen naar het slapen/spelen/eten/drinken etc. naar buiten toe. Als hij dan een plasje/poepje deed kon je er gelijk een commando aan hangen en natuurlijk was hij dan de beste hond van de wereld! Binnen altijd genegeerd.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:21

Dat overdag oefenen heb ik ook veel gedaan. En idd de juiste timing. Als ze volgevreten, moegespeeld en ontlast zijn vallen pups in slaap. op dat moment moet je ze in de bench leggen.

Ik ben met Lola regelmatig tot twee s'nachts op geweest omdat ik anders de juiste timing niet had.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:25

ja idd. wij hadden altijd kleine hondenbrokjes mee als we gingen wandelen (nu nog trouwens wel). en wanneer ze dan had geplast of gepoept in het gras beloonde we haar door heel overdreven vrolijk te zeggen "Goed zo!" en dit soms ook te ondersteunen met een brokje.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:26

HBVisser schreef:
Als jij later met je hond de sport in wil zal hij lang niet zo gemotiveerd zijn. Jij bent immers niet alleen leuk meer. Tuurlijk zal je hond er wel groot om worden maar jullie band is niet zoals hij zou kunnen zijn.

Mijn honden zijn ook niet heilig hoor. Ze hebben echt wel eens iets kapot gemaakt. Vooral de kruising had er een handje van, met name schoenen. Toch zijn we er zonder harde opvoedingsmethoden uitgekomen.

Tja al mijn honden heb dus geen meubels gesloopt . Jari heeft alleen aan bovenkant vulpen gezeten (2 tandjes) en meer heeft ze niet gesloopt. En Sandy ooit een scheerkwastje.
Verder ERG verdienstelijk behendigheid gedaan maar ivm paard ben ik ermee gestopt....sorry maar je opmerkingen slaan nergens op. Jari was me maatje in alles ging overal mee en liep altijd los. Ze was ondeugend en ondernemend en luisterde ook wel eens niet en dat mocht ook tot op zekere hoogte.
Toen ik nog geen auto had had ik een bench op mijn scooter en daar sprong ze zelf in zo ging ze ruim 9 jaar overal mee naartoe.
OWW WAT IS DIE HARDE OPVOEDING TOCH SLECHT......Vele bokkers kennen jari want die ging altijd mee.

Net als een baby gingen mijn honden 2 a3x per dag 2 uur slapen in de bench met gesloten deur. Net als snachts. Dan maar janken gewoon negeren en plekje beetje donker maken (doek over de bench) De bench stond op een rustige plek waar ze mij niet kon zien maar wel iets horen. Uiteindelijk had ik mijn honden stil in 2 dagen.
Als ze ging plassen in de bench moest ze er dus inliggen ze hadden dan snel door dat dat niet lekker was. En waren dus snel zindelijk in hun Bench. Als ze dan op de grond plaste dan zette ik haar erin en kwartje viel snel en dan snel naar buiten. Soms moeten ze de nadelen voelen als ze wat doen dan zullen ze er sneller van leren. Als je ze altijd maar beschermd schiet je er niets mee op. Keer vingers licht branden heeft meer resultaat dan 40x waarschuwen.

Ik heb nu een 2ling (kids) en die slapen ook de nacht door (na 3 nachten al) en dat hebben mijn honden ook altijd gedaan. Zal toch aan de conseqentheid en opvoeding liggen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:30

Nou dan zal het wel nergens op slaan, nogmaals ga eens op dat andere forum kijken. Misschien kan jij er ook nog iets van opsteken.
Hoewel ik het betwijfel. Want volgens mij weet jij alles beter dan een gedragsdeskundige die er jaren voor geleerd heeft.
Nu ga ik mezelf weer on-topic bezig houden en allemaal dingen zeggen die nergens op slaan.

TS, het spijt me van deze topicvervuiling en het zal de laatste offtopic reactie van mijn kant zijn.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:36

Prisca schreef:
Als ze dan op de grond plaste dan zette ik haar erin en kwartje viel snel en dan snel naar buiten. Soms moeten ze de nadelen voelen als ze wat doen dan zullen ze er sneller van leren.

Ik hou het toch liever op negeren en buiten goed belonen (+na elk slaapje, elke keer eten enz buiten zetten). Ik heb weleens gehoord dat honden die het op bovenstaande manier leren buiten ook niet meer durven te plassen en dit alleen uit het zicht van de baas durfden. Ik weet niet of het echt waar is, maar ik vind het fijner om mijn hond bij positief gedrag te belonen.

Misschien is de pup van TS allang zindelijk Knipoog , hebben wij hier een discussie...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:44

Ik heb trouwens een stukje van een gedragsdeskundige gevonden over de benchtraining. Hier is het:

Je begint langzaam aan: bench naast je bed en steeds verder weg tot de plek waar hij uiteindelijk moet staan.
Je pup is 8 weken, heeft een trauma van het verlaten van het nest en is nog in een fase dat ze heel luid laten weten, dat ze zich alleen voelen. Als je het nu rustig en geleidelijk aanpakt, dan zal dat met een week of vier een stuk minder worden.
Forceer je het nu, dan kan het echt een probleem worden.
gr.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:44

Nou ik zat op een appartement dus was het gewoon lastig. Dit heeft met 2 honden goed gewerkt.
Tuurlijk als ze buiten plaste werd ze beloont maar binnen is toch anders.

HBVisser:
Ik heb mijn honden allemaal op de ouderwetse manier opgevoed ook zo mijn paarden. Nooit problemen gehad en super fijne beesten gehad ook andere vonden dat. Ik ben niet zo van dat overdreven lieve omdat het voor mijn gevoel niet werkt. Dat merk ik nu met de rottweiler die met de iets hardere hand beter luisterd dan eerst als projectiel door het huis ging.

En ik ga ook vanuit mijn fokker die zeer slechte ervaring heeft met het lieve. Zij kan ze weer rechttrekken.

Alles moet tegenwoordig natuurlijk bla bla....terwijl er genoeg dieren er oud mee zijn geworden op de oude manier.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 24-09-08 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:48

@Prisca dus jij traint jouw tweeling net als je honden???

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:51

Brainless schreef:
@Prisca dus jij traint jouw tweeling net als je honden???

Nou ik ben wel consequent ja huilen in bed prima maar ren niet er iedere keer heen dan heb ik geen rust meer. Afgelopen weekend weggeweest en zodra er een begon te huilen begonnen ze ze gelijk op te pakken ik irriteerde me daar flink aan. Ze kregen dus door met huilen krijg ik aandacht. Zo werkt het dus niet.
Zo werkt het dus ook bij dieren.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:52

Bij mij is het net andersom, ik kan honden recht trekken die een harde opvoeding hebben gehad. Er is een heel onderzoek naar geweest. Zelfs dominantie schijnt niet echt te bestaan en wolven corrigeren bijna niet in een roedel en zeker niet bij een pup. Voor de geinteresseerden, er staat een artikel op het eerder genoemde forum.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:58

Ik heb daar nl. andere ideeën over en heb mijn kinderen nooit laten huilen.

edit: maar mijn hond daarin tegen wel.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:02

Als een kind, hond of kat huilt, dan is dat een teken dat het zich niet fijn voelt. Huilen doen ze niet omdat ze enorm blij zijn.
Tja en wat de moeder of baas ermee doet is aan hun.

Ik laat kinderen en mijn honden zeker niet huilen. Ik ben de verantwoordelijk in huis en zemoeten weten dat als er iets is, dat ze op mij kunnen rekenen.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:11

je vroeg wanneer naar puppycursus: met 8 weken!!
Heb je al gekeken waar je heen gaat?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:14

Ik heb dus ook al een heleboel honden gezien die op de oude manier verziekt zijn en die een heleboel problemen thuis.
Ben zelf nu bijna afgestudeerd gedragstherapeut en ik ben het dus helemaal niet eens met een eerder bericht over in de neus knijpen. Dat is een van de zwaarste straffen die je kan geven aan een hond en al helemaal bij een pup.

Ik vind dat je de nee aan moet leren, maar die leer je niet aan door maar hard nee te roepen. Bij mij op de hondenschool hebben we daar een oefening voor en bij de honden die het goed hebben geleerd kan je dus gewoon eten voor hun neus houden en die pakken het niet als je nee zegt. En dan geen NEE!!!! maar gewoon rustig op spreektoon nee. Ze horen beter als wij, dus ze verstaan je ook als je normaal praat.
TS als je tips wilt, pb me gerust. Ik kan je heel veel uitleggen erover.