Mindfields schreef:1. Ik heb sluierstaart vissen van ongeveer 5cm (ik heb geen idee hoe oud ze zijn. Ik heb ze bij de dierenwinkel gekocht) Worden die nog groter als ze ouder worden? Ja die groeien nog wel wat.
2. Ik heb de vissen gewoon in een bak. De bak is 40 bij 35 is dat groot genoeg? Voor sluierstaarten is dit niet groot genoeg helaas, zou toch minimaal 30 bij 60 bak nemen.
3. In de bak heb ik 1 plant. Is dat wel genoeg?Nee, minstens 4 snelgroeiers(dit zijn goede zuurstofplantjes en die zorgen ook dat algen geen kans krijgen)en wat langzame groeiers waar in ze kunnen schuilen
4. In de bak heb ik steentjes. Maar niet genoeg om heel de bal mee te bedeken is dat erg? (zo ja waarom?)Voor je plantjes moet je een minimale laag van 3 cm hebben en voor het mooie dan wel over de hele bodem.
5. Hebben mijn vissen genoeg schuilplekken? Ik heb er ook nog een soort vaas achtig iets in van aardwerk waar ze in kunnen. Ze schuilen graag maar wel het liefst achter en tussen plantjes(is ook veel natuurlijker gezicht)
6. Ik heb de guppy's er gewoon bij in veel mensen zeggen dat dit niet gaat maar naar mijn idee gaat die heel goed. Ze jagen niet op elkaar. Guppen zijn heel verdraagzaam, het kan wel zijn dat als de sluierstaarten nog groter zijn dat ze aan de guppenstaarten gaan knagen
7. Sinds vandaag zijn de vissen heel veel lucht aan het happen aan de bovenkant van de bak zeg maar waarom doen ze dit en is dit wel goed? En wat kan ik daar aan doen? Heb je een filter in je bak? Zo niet, meteen halen, sluierstaarten zijn enorme vervuilers en daardoor is er nu bijna geen zuurstof in je bak(dit komt ook doordat je maar 1 plantje hebt maar een filter zorgt voor een goede bacteriecultuur en voor stroming waardoor de oppervlakte van het water meer zuurstof uit de lucht opneemt)
8. Waarom mag je de bak niet in 1 keer verschonen? Omdat ze dan gaan luchthappen? Nee omdat je dan in 1 keer alle goede bacterien eruit gooit en ze in vers water zet waar nog niets in zit. PH en KH etc kloppen dan niet meer wardoor je het je vissen erg moeilijk maakt. Koop gewoon een filtertje(kost iets van 16 euro), ververs elke week 20% van het water en alles gaat goed.
9. Hoe kan ik het best de bak verschonen? En hoe vaak moet hij verschoond worden?Zie vraag 8
10. Ik twijfel heel veel of de tempratuur van het water wel goed is. De één zegt dit de ander zegt dat. Mijn vissen staan op mijn kamer en hebben geen thermostaat. Ik weet niet hoe warm het op mijn kamer is maar is het nou wel of niet warm genoeg? Sluierstaarten KUNNEN in koud water maar guppen hebben liever warm water(in de Amazone waar de gup vandaan komt is het ook lekker warm) Een verwarming(kost ook maar 20 euro) is beter en dan op zo'n 23-25 graden zetten.
11. Hoe lang gaat mijn plantje mee?Als je hem met de wortels in de bodem zet en het loodje eraf haalt(sowieso doen want lood is giftig voor vissen) dan groeit de plant in de bodem en dan gaat ie eeuwig mee ongeveer.
Volgens mij waren dit mijn vragen er komen er strax vast nog wel meer vragen in mij op.
Ik wil echt het beste voor mijn vissen dus wie kan mij helpen? Hou er rekening mee dat ik 14 ben en alles voor de vissen zelf moet betalen. Dat had je jezelf eerder moeten bedenken, namelijk voordat je vissen kocht. Als het nu betekent dat je geen filter of verwarming kunt kopen dan moet je ze wegdoen, zonder filter leven ze niet lang namelijk. Hoop dat je iets met de antwoorden gaat doen anders vind ik het erg zielig voor je vissen.
Als je je een beetje in dit topic had verdiept dan wist je dit allemaal voor dat je mijn vragen had beantwoord