Dringende vragen over vissen! Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SimoneDV

Re: Dringende vragen over vissen! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:31

Gelukkig dat je bezig bent een betere leefomgeving voor je visjes te creeren:) Er zijn ook veel goede aquarium fora ( vivaria-solutions, venividivissie ) en hier op bokt kun je natuurlijk ook terecht.
Helaas zijn de meeste dierenwinkels geen goede plek om info te verkrijgen. Je kunt beter eerst info zoeken en vragen op internet zodat je precies weet wat je wilt hebben en dan pas naar de winkel gaan.

Mocht je een dus voor een grotere bak gaan zou je er meteen een zandbodem in kunnen leggen (beste metsel zand) . Wel eerst heel goed spoelen trouwens! Je krijgt met een grind bodem namelijk allemaal vuil tussen de steentjes.
Een luchtpompje is niet persee noodzakelijk, zolang je geen overbevolking hebt (wat nu dus wel het geval is). Maar onder normale omstandigheden heb je een filtertje en verwarming nodig. Planten zorgen dan ook voor zuurstof (die moet je dus ook wel hebben dan). Om te beginnen zijn snel groeiende plantjes als waterpest prima.

Veel succes met je aquarium Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:31

Iney schreef:
dees_daan schreef:
haal er 1 3e uit, en doe er nieuw water in, de vissen hebben te weinig zuurstof.

Ik heb het gedaan en het heeft gewerkt! (nu is nog de vraag hoelang)

dat hangt er vanaf hoe lang er genoeg zuurstof in het water zit, jammer dat je ver weg woont, dan had je de vissen hier kunnen brengen, en had ik nog wel een pomp en verwarmingselement gehad voor je.. is er niet iemand in de buurt met een pomp?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 22:34

Ze staan op marktplaats http://link.marktplaats.nl/195159091

Nu maar hopen want ik wil ze het liefst echt morgen weg (en dat gaat er vast niet in zitten) Ik kan er namelijk niet tegen hoe ze aan het luchthappen zijn.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 22:36

dat hangt er vanaf hoe lang er genoeg zuurstof in het water zit, jammer dat je ver weg woont, dan had je de vissen hier kunnen brengen, en had ik nog wel een pomp en verwarmingselement gehad voor je.. is er niet iemand in de buurt met een pomp?[/quote]

Nee ik ken veder niemand.
En vissen doe je ook niet op de post.
Waar woon je dan als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:41

ik woon in Friesland..
nee, de visjes zou ik niet op de post doen idd Huilen van het lachen

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 22:43

Haha,

Ja friesland is idd te ver weg. Maar wel aardig! Ze staan nu ook op punkyfish en ze zijn weer aan het luchthappen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 22:56

Ik ga slapen.
Morgen horen jullie meer!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 22:58

Nog heel even kort dan Tong uitsteken

Ik was even door mijn msn lijst aan het koekenloeren.
Ik ken een meisje en die heeft een vijver met allemaal goudvissen. Zouden ze daar bij inkunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:19

dat kan idd (als je ze hier had gebracht zouden ze ook in een vijver komen) je moet het alleen wel heel voorzichtig aan doen met het laten wennen, aangezien de overgang erg groot is.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:39

Ik heb ook sluierstaarten in de vijver gehad die te groot voor een bak waren, helaas zijn ze er nu uit, vriend reiger kwam langs, maar dat risico is er altijd. Zou heerlijk zijn voor de sluierstaarten die ruimte.
Verder is het wel belangrijk dat je de sluierstaarten nu ook de juiste voeding geeft en dat zijn korreltjes die zinken en niet dus vlokjes die drijven, als ze drijvend voer eten slikken ze teveel lucht mee. Even een puntje waar je op moet letten zolang je ze nog hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:41

daarom hebben wij stroomdraad om de vijver heen Nagelbijten / Gniffelen tegen de katten en reigers Ja TS heeft speciaal voer voor sluierstaarten, dus dat zit wel goed

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 09:56

Nou ik heb een reactie op mijn advertentie!

hallo ik heb er wel belang bij heb zelf een mooie bak van 1.50cm mvg hans
waneer kan ik hun ophalen en heeft u een adres mvg hans

Ik heb hem terug gemaild:
Of hij een foto van zijn bak heeft zodat ik weet waar ze heen gaan en gezegt dat hij ze vandaag nog op kon komen halen.

Wie vind dit wat?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:04

Prima toch Ja
Echt super dat je dit voor je vissen doet! Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:07

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 10:08

Nou dan hoop ik dat die vissen daar goed terecht komen (want ze zijn nu al weer heel de tijd aan het luchthappen!)

En als ze weg zijn ga ik over me guppy's denken

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:15

1. Ik heb sluierstaart vissen van ongeveer 5cm (ik heb geen idee hoe oud ze zijn. Ik heb ze bij de dierenwinkel gekocht) Worden die nog groter als ze ouder worden? Ja die groeien nog wel wat.

2. Ik heb de vissen gewoon in een bak. De bak is 40 bij 35 is dat groot genoeg? Voor sluierstaarten is dit niet groot genoeg helaas, zou toch minimaal 30 bij 60 bak nemen.

3. In de bak heb ik 1 plant. Is dat wel genoeg?Nee, minstens 4 snelgroeiers(dit zijn goede zuurstofplantjes en die zorgen ook dat algen geen kans krijgen)en wat langzame groeiers waar in ze kunnen schuilen

4. In de bak heb ik steentjes. Maar niet genoeg om heel de bal mee te bedeken is dat erg? (zo ja waarom?)Voor je plantjes moet je een minimale laag van 3 cm hebben en voor het mooie dan wel over de hele bodem.

5. Hebben mijn vissen genoeg schuilplekken? Ik heb er ook nog een soort vaas achtig iets in van aardwerk waar ze in kunnen. Ze schuilen graag maar wel het liefst achter en tussen plantjes(is ook veel natuurlijker gezicht)

6. Ik heb de guppy's er gewoon bij in veel mensen zeggen dat dit niet gaat maar naar mijn idee gaat die heel goed. Ze jagen niet op elkaar. Guppen zijn heel verdraagzaam, het kan wel zijn dat als de sluierstaarten nog groter zijn dat ze aan de guppenstaarten gaan knagen

7. Sinds vandaag zijn de vissen heel veel lucht aan het happen aan de bovenkant van de bak zeg maar waarom doen ze dit en is dit wel goed? En wat kan ik daar aan doen? Heb je een filter in je bak? Zo niet, meteen halen, sluierstaarten zijn enorme vervuilers en daardoor is er nu bijna geen zuurstof in je bak(dit komt ook doordat je maar 1 plantje hebt maar een filter zorgt voor een goede bacteriecultuur en voor stroming waardoor de oppervlakte van het water meer zuurstof uit de lucht opneemt)

8. Waarom mag je de bak niet in 1 keer verschonen? Omdat ze dan gaan luchthappen? Nee omdat je dan in 1 keer alle goede bacterien eruit gooit en ze in vers water zet waar nog niets in zit. PH en KH etc kloppen dan niet meer wardoor je het je vissen erg moeilijk maakt. Koop gewoon een filtertje(kost iets van 16 euro), ververs elke week 20% van het water en alles gaat goed.

9. Hoe kan ik het best de bak verschonen? En hoe vaak moet hij verschoond worden?Zie vraag 8

10. Ik twijfel heel veel of de tempratuur van het water wel goed is. De één zegt dit de ander zegt dat. Mijn vissen staan op mijn kamer en hebben geen thermostaat. Ik weet niet hoe warm het op mijn kamer is maar is het nou wel of niet warm genoeg? Sluierstaarten KUNNEN in koud water maar guppen hebben liever warm water(in de Amazone waar de gup vandaan komt is het ook lekker warm) Een verwarming(kost ook maar 20 euro) is beter en dan op zo'n 23-25 graden zetten.

11. Hoe lang gaat mijn plantje mee?Als je hem met de wortels in de bodem zet en het loodje eraf haalt(sowieso doen want lood is giftig voor vissen) dan groeit de plant in de bodem en dan gaat ie eeuwig mee ongeveer.

Volgens mij waren dit mijn vragen er komen er strax vast nog wel meer vragen in mij op.

Ik wil echt het beste voor mijn vissen dus wie kan mij helpen? Hou er rekening mee dat ik 14 ben en alles voor de vissen zelf moet betalen. Dat had je jezelf eerder moeten bedenken, namelijk voordat je vissen kocht. Als het nu betekent dat je geen filter of verwarming kunt kopen dan moet je ze wegdoen, zonder filter leven ze niet lang namelijk. Hoop dat je iets met de antwoorden gaat doen anders vind ik het erg zielig voor je vissen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 10:21

Mindfields schreef:
1. Ik heb sluierstaart vissen van ongeveer 5cm (ik heb geen idee hoe oud ze zijn. Ik heb ze bij de dierenwinkel gekocht) Worden die nog groter als ze ouder worden? Ja die groeien nog wel wat.

2. Ik heb de vissen gewoon in een bak. De bak is 40 bij 35 is dat groot genoeg? Voor sluierstaarten is dit niet groot genoeg helaas, zou toch minimaal 30 bij 60 bak nemen.

3. In de bak heb ik 1 plant. Is dat wel genoeg?Nee, minstens 4 snelgroeiers(dit zijn goede zuurstofplantjes en die zorgen ook dat algen geen kans krijgen)en wat langzame groeiers waar in ze kunnen schuilen

4. In de bak heb ik steentjes. Maar niet genoeg om heel de bal mee te bedeken is dat erg? (zo ja waarom?)Voor je plantjes moet je een minimale laag van 3 cm hebben en voor het mooie dan wel over de hele bodem.

5. Hebben mijn vissen genoeg schuilplekken? Ik heb er ook nog een soort vaas achtig iets in van aardwerk waar ze in kunnen. Ze schuilen graag maar wel het liefst achter en tussen plantjes(is ook veel natuurlijker gezicht)

6. Ik heb de guppy's er gewoon bij in veel mensen zeggen dat dit niet gaat maar naar mijn idee gaat die heel goed. Ze jagen niet op elkaar. Guppen zijn heel verdraagzaam, het kan wel zijn dat als de sluierstaarten nog groter zijn dat ze aan de guppenstaarten gaan knagen

7. Sinds vandaag zijn de vissen heel veel lucht aan het happen aan de bovenkant van de bak zeg maar waarom doen ze dit en is dit wel goed? En wat kan ik daar aan doen? Heb je een filter in je bak? Zo niet, meteen halen, sluierstaarten zijn enorme vervuilers en daardoor is er nu bijna geen zuurstof in je bak(dit komt ook doordat je maar 1 plantje hebt maar een filter zorgt voor een goede bacteriecultuur en voor stroming waardoor de oppervlakte van het water meer zuurstof uit de lucht opneemt)

8. Waarom mag je de bak niet in 1 keer verschonen? Omdat ze dan gaan luchthappen? Nee omdat je dan in 1 keer alle goede bacterien eruit gooit en ze in vers water zet waar nog niets in zit. PH en KH etc kloppen dan niet meer wardoor je het je vissen erg moeilijk maakt. Koop gewoon een filtertje(kost iets van 16 euro), ververs elke week 20% van het water en alles gaat goed.

9. Hoe kan ik het best de bak verschonen? En hoe vaak moet hij verschoond worden?Zie vraag 8

10. Ik twijfel heel veel of de tempratuur van het water wel goed is. De één zegt dit de ander zegt dat. Mijn vissen staan op mijn kamer en hebben geen thermostaat. Ik weet niet hoe warm het op mijn kamer is maar is het nou wel of niet warm genoeg? Sluierstaarten KUNNEN in koud water maar guppen hebben liever warm water(in de Amazone waar de gup vandaan komt is het ook lekker warm) Een verwarming(kost ook maar 20 euro) is beter en dan op zo'n 23-25 graden zetten.

11. Hoe lang gaat mijn plantje mee?Als je hem met de wortels in de bodem zet en het loodje eraf haalt(sowieso doen want lood is giftig voor vissen) dan groeit de plant in de bodem en dan gaat ie eeuwig mee ongeveer.

Volgens mij waren dit mijn vragen er komen er strax vast nog wel meer vragen in mij op.

Ik wil echt het beste voor mijn vissen dus wie kan mij helpen? Hou er rekening mee dat ik 14 ben en alles voor de vissen zelf moet betalen. Dat had je jezelf eerder moeten bedenken, namelijk voordat je vissen kocht. Als het nu betekent dat je geen filter of verwarming kunt kopen dan moet je ze wegdoen, zonder filter leven ze niet lang namelijk. Hoop dat je iets met de antwoorden gaat doen anders vind ik het erg zielig voor je vissen.

Als je je een beetje in dit topic had verdiept dan wist je dit allemaal voor dat je mijn vragen had beantwoord

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:23

Iney schreef:
Als je je een beetje in dit topic had verdiept dan wist je dit allemaal voor dat je mijn vragen had beantwoord

Excuses hoor, wilde je snel helpen omdat uit je eerste post bleek dat het niet goed ging met je vissen, zie nu ook dat er al meer reacties geweest zijn en dat je al bezig bent ze een ander huisje te geven, vind ik top!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 10:30

Oke!:D

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 10:36

*wacht op een mailtje terug!*

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 11:21

Ik heb een mailtje!

Dat aqarium is echt heel groot! Ik hoop dat ze vandaag nog worden opgehaald!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:26

ik heb guppen en sluierstaart vissen in 1 bak. met een filter en 1 boom.
dit gaat prima samen. er liggen stenen op de grond algeheel bedekt
en ik verschoon de kom gewoon in zn geheel.

vissen in een ander bakkie 5 min schoonmaken water er weer in schone stenen en de boom en zwemmen maar.
ze gaan zo al een jaar mee en doen het prima. zwemmen met zn 5en en dat boompje staat er al twee maanden in en is nog helemaal gezond, mits je het loodje er maar afhaald anders krijg je lood vergiftiging in je water.

waarom zo moeilijk als het allemaal best kan het zijn gewoon vissen hoor, zoals wij ook paarden houden

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:28

sax89 schreef:

vissen in een ander bakkie 5 min schoonmaken water er weer in schone stenen en de boom en zwemmen maar.
ze gaan zo al een jaar mee en doen het prima. zwemmen met zn 5en en dat boompje staat er al twee maanden in en is nog helemaal gezond, mits je het loodje er maar afhaald anders krijg je lood vergiftiging in je water.

waarom zo moeilijk als het allemaal best kan het zijn gewoon vissen hoor, zoals wij ook paarden houden

Hoe groot is die bak waar je ze in hebt?

En wat je laatste zin betreft....mijn god.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:32

sax89 schreef:

Al een jaar? Ze kunnen 15 tot 20 jaar worden, ben benieuwd of ze dat gaan halen bij jou..
De bak in 1 x verschonen is gewoon echt heel slecht.

En waarom zo moeilijk doen? Wat dacht je van het welzijn van de vissen? Pling

Sorry als ik bot doe maar ik kan hier niet echt tegen.

Neem een voorbeeld aan de TS die heeft gehoord dat het zo niet kan en die doet er wat aan.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:34

vroeger had iedereen zn vissen in een ronde kom. nu ze er achter zijn dat het waarschijnlijk gek voor de vissen is om rondjes te zwemmen is iedereen in eens panies over de grote van de kom.

er zwemmen nog genoeg goudvissen in een bloemenvaas rond hoor, maak je daar maar zorgen om.
vissen zijn vissen en die gaan echt niet zomaar dood hoor, ze zijn behoorlijk sterk