[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:06

anneliesdj schreef:
Sammyoo schreef:
Wanneer ga je ons vertellen welke hond je voor jezelf in gedachten hebt anneliesdj?

O moet ik een keuze maken? Ik was benieuwd naar suggestie's, we hebben nog even om erover na denken want binnen nu en kort komt er nog geen hond.
Er zijn er meerdere die in aanmerking komen.

anneliesdj schreef:
Ik ben toch ook weleens benieuwd of jullie voor ons nog met een leuke suggestie kunnen komen :) wij nog niet serieus op zoek maar wie weet.

Ik heb mijn voorkeuren maar ik ben bernieuwd of jullie met wat nieuws komen :D

Ik ben gewoon benieuwd naar wat jouw voorkeuren waren toen je die vraag stelde en of de suggesties die zijn gedaan daar nog iets aan hebben toegevoegd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:05

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:53

Nou ik heb niet echt iets nieuws maar ben wel iets serieuzer gaan denken over een retriever, meer specifiek labrador.
Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn een HH of dh of dobermann maar in de huidige situatie dacht ik in dezelfde richting als de suggesties die ik heb gekregen.

Fotsy schreef:
anneliesdj hoe vind jij die? ik vind namelijk geenenkele als ik Australian shepherd zoek :o , ik ben wel van België :+ ik vind alleen pups van de mini versie ;)

http://Www.dierenasiel.com en dan zoek een hond en bovenaan 'herders en vee drijvers' maar bij 'retrievers' staan er meer.

Tinkermuts

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 08:14

had je mijn bericht nog gezien over de fuchs?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 08:17

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:31

Ik neem aan dat daar geen fokkers van zijn in Nederland? Hoe kom je aan zo'n hond?
Ik vind ze erg leuk, maar qua intensiteit zijn ze volgens mij vergelijkbaar met een bc of een Aussie?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:03

Een vriendin van mij heeft ook een harzer fuchs, super lief en mooi beest maaaaar niks voor mij :) karakter gaat richting Duitse herder, heel veel will to please, zich zelf niet kunnen vermaken (dus afhankelijk) , lief voor mensen maar met honden niet erg makkelijk

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:13

Vrienden van mij hebben ze uit Duitsland, bij interesse kan ik het navragen. Zijn idd wel honden waar je heerlijk mee kan sporten, maar de vier die ik ken zijn rustig in huis, wel erg baas en gezin gericht. Twee ervan hebben bij mij in dr uitlaatservice gezeten, geen probleem met de andere honden. Deze vier zijn zeker niet zo hyper als een border, eigenaren wilde dat ook niet vandaar de keus voor een Fuchs. Maar ik praat dan voor degene waar ik ervaring mee heb, kan niet vh hele ras spreken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:18

Ja ik begrijp dat de honden die je kent je referentiekader zijn, maar dat is prima. Het is leuk om ervaringen uit de praktijk te horen :)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:31

Hoi,

Graag zou ik jullie advies willen.
Wij zijn op ons gemakje aan het neuzen voor een pup.
Voor mij word dit de eerste keer en vriendlief is van huis uit al gewend honden te hebben.

Vriend wil graag een waakhond, niet dat hij hoeft te waken op een bedrijf of terrein, maar meer het huis bewaken en mij. Voor mij is dit niet nodig. Hij komt uit op de rassen in zijn favo volgorde 1 Rottweiler 2 Tosa en 3 Thai Ridgeback. Niet de meest makkelijke honden denk ik.

Ik ben meer van de jachthonden, retrievers en herders. Huis bewaken hoeft niet perse, maar mag wel aanslaan als er mensen binnen stappen. Ik kom uit op mijn top 3 van 1 Flatcoated Retriever 2 Tervuerense Herder en 3 Golden Retriever.

Vriendlief is zoals je kunt zien van de grote, stoere en angstaanjagende honden en ik niet.
Ik ben in een verleden gebeten door een rottweiler, dit was een boerderijhond. Een andere rottweiler stalhond was wel super lief.
Ik ben "bang" dat wanneer ik een keer wat minder consequent ben ik gelijk problemen krijg met een tochwel moeilijk ras.

De bedoeling is uiteraard puppycursus door vriendlief en dat ik dat ook leer via hem. Ik werk avonddiensten en kan dus niet naar de doordeweekse trainingen. Daarna verdere cursussen uiteraard. Onze bedoeling is pup zoveel mogelijk meenemen naar plaatsen waar het druk is om te laten wennen aan vanalles.

Uitlaten is gemiddeld 4x per dag. Waarvan 2x een uur en de andere plus minus half uurtje. Dit zijn de werkdagen. Wanneer ik vrij ben of later moet beginnen met werken dan hond in de auto en naar een bos of uiterwaarden gaan.

Wij hebben een flinke bovenwoning met aanwezige invalidenlift. Hond word geleerd om op de lift te gaan liggen om zo naar boven te gaan ivm heupen enzo.

Vriendlief is meer van het stoeien en ik ben meer van het wandelen en knuffelen.

Mis ik nog iets of zijn er nog rassen waarvan jullie denken ja dat zou ook kunnen passen bij jullie

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:47

Met welke rassen is je vriend opgegroeid? Als je vriend de hond enkel wil voor de looks en het waakse zou ik de Tosa en de ridgeback afraden. Er zijn genoeg minder heftige rassen, die waaks en stoer zijn. Ik ben niet zo thuis in de Rotties, maar degene die ik ken waren allemaal ongelofelijke goedzakken.
Wat dacht je van een Bullmastiff of Boxer? Echte knuffelaars met een stoer uiterlijk. :)

Ik vind de Tervurenaar wel een vreemde tweede in jouw lijstje, dat is toch een heel ander type hond dan een retriever. Vanwaar die keuze? Ik heb geen goede ervaringen met deze honden. Vaak nerveus en enkele met agressieproblemen naar mensen toe.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:59

Als jij niet sterk in je schoenen staat met een type rottweiler (de andere twee voorkeuren van je vriend zou ik niet eens over nadenken) dan zou ik daar niet aan beginnen. Jij wilt toch ook plezier beleven aan je hond en zal hem ook willen kunnen uitlaten zonder je vriend
Wat is de motivatie van je vriend voor deze rassen?

Daarbij: de pup meenemen naar veel verschillende situaties is prima, maar je zal de pup in die situaties ook moeten begeleiden/opvoeden. Zie je jezelf (en je vriend) dit doen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:20

blackstar schreef:
Wij hebben een flinke bovenwoning

Lijkt mij dat een waakhond of ras dat makkelijk blaft de eerste voorkeur hebt. Je moet toch een beetje rekening houden met de buren als je in een complex woont.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:49

Bovenwoning is een vrijstaande woning. Onder ons is de showroom van het autobedrijf dat van mijn vriend en schoonouders is.

Herder vind ik gewoon heel mooi en wat ik lees op internet is het karakter ook goed.

Uiteraard wil ik ook plezier hebben aan de hond. Mochten wij er niet uitkomen om wat voor reden dan ook dan komt er geen hond in huis omdat we beide tevreden moet zijn.
Vriendlief is opgegroeid met een (vals is een groot woord) niet vriendelijke berner sennen en een kruising groendaeler die heel lief was.

Hij vind groot stoer en grof nou eenmaal mooi en ziet zichzelf niet lopen met een (hoe hij het noemt) fiffie hondje

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:48

Dat geeft ook niet dat hij dat mooi vindt, als hij ook maar weet hoe hij ermee om moet gaan. Een Berner is in elk geval een hond die niet vergelijkbaar is met de genoemde rassen. En jouw voorkeuren zijn toch ook geen fifie hondjes? ;)
Ik vind zelf Rottweilers ook prachtige honden (heb een mooie kruising gehad) maar ik ken ook de exemplaren waar ik met een boog omheen ga. En dat is jammer.

Daarnaast moet je je ook realiseren dat veel mensen bang zijn voor grote stoere honden. Ook de lieve goedzakken. Vindt je het erg als mensen hun hond aanlijnen en weggaan als jij er aankomt? Als hun kleine fifie loopt te blèren, maar JOUW hond agressief wordt genoemd als hij een keer een terechte grom laat horen. Als je daar niet wakker van ligt, geen probleem, maar als je het gezellig vindt om andere honden eigenaren te ontmoeten en de honden te laten spelen, dan kunnen de reacties van mensen je wellicht tegenvallen (negatieve reacties krijg je trouwens ook bij herdershonden).

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:02

Een hond is imo nooit vals (vindt dat ook een heel nare term). Wat is er misgelopen met de Berner waardoor die zich niet gedroeg?
Ik vind stoer en grof ook mooi, maar daar hoort meestal ook een stoer en grof karakter bij waar je mee om moet kunnen gaan. Een Tosa in onervaren handen is niets minder dan een wapen waar je dan bijgevolg geen controle over hebt. Een tip: schrijf op een briefje alle karaktereigenschappen die je wenst in een hond. Daarna schrijf je op wat je de hond kunt bieden en wees daar ook reëel in. Je schrijft 4x per dag wandelen waarvan 2x een uur. Dat is mooi, maar geldt dat ook als het regent? Wees vooral eerlijk ten opzichte van jezelf en de hond. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:45

Ik ken wel meer Berner reuen die minder vriendelijk zijn. Wij hadden er zelf één die bestempeld werd als vals, was hij niet, maar wel enorm waaks en beschermend. Beet ook als je over zijn grens heen ging. Had een gebruiksaanwijzing, maar voor mij een ideale hond.

Daarbij de vraag of het alleen wandelen is, of dat je na de puppycursus ook dingen met de hond wil doen. Dus qua sport enzovoorts, of dat je gewoon een wandelmaatje wil.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:52

Dank voor jullie antwoorden. Ik kan daar zeker wel wat mee.
We gaan hierover praten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:54

Stoof schreef:
Een hond is imo nooit vals (vindt dat ook een heel nare term).

Mee eens :j

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:26

Ik moet hier even de Berners verdedigen zie ik :P
Mijn moeder heeft een Berner en dat is echt een doetje. Ja hij is lomp en hij heeft wel eens per ongeluk een kind omver gewalst, maar hij vindt echt iedereen leuk. Mensen stappen speciaal van hun fiets af om hem te aaien en gretig neemt hij alle kriebels aan.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:36

De Berners die hiernaast wonen van mijn schoonzus zijn ook super lieve honden. Dus heb nergens gezegd dat ze vals zijn of wat dan ook. Die Berner was toevallig anders.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:48

Blackstar wat vond je vriend van de berner en groenendaeler qua karakter? En heeft hij ervaring met de honden die hij noemt, qua karakter? Wat vind hij van jouw suggestie's? De honden die jij noemt zijn ook zeker wel waaks, Golden misschien wat minder.
Wie van jullie is het meeste thuis en zal het meeste op stap gaan met de hond?

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:55

Blackstar wat denk je van een Anatolische Herder? Stoere loyale en waakse hondjes, maar tegelijkertijd ontzettend lief en knuffelbaar van karakter. (Ik vind ze zelf stiekem ook heel knap, en diegene die ik ken/heb gekend zijn zoo lief!)

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:53

blackstar, ik hoop niet dat je met een pup al gelijk een uur gaat lopen, toch? :=
Er is een regel dat je zoveel met een pup kunt wandelen als het aantal levensweken, dus stel een pup is 10 weken, kan je er 10 minuten mee lopen. Dit omdat je anders de gewrichten e.d. kan beschadigen.
Verder raad ik je aan om naar een goede hondentrainer te gaan en let hier mee op, iedereen kan en mag zich hondentrainer noemen... Ik werk nu bij een hondenschool en wij krijgen zoveel honden die door andere trainers zijn verpest...

Verder, bij een hond moet je nu eenmaal consequent zijn... Als je dat niet bent kan het misgaan, met welke hond dan ook. Met de een wat sneller dan de ander, ligt aan het ras en karakter van de hond.

En voor je vriend, ik moet altijd net zo hard lachen als ik een man zie lopen met een chihuahua, shih tzu, etc. als met een bullmastiff, of ander 'stoer'uitziend ras. Dan denk ik altijd 'kijk hem eens wannabe stoer doen' :o
Moet nou toch verdorie eens afgelopen zijn met dat mensen een hond puur kopen op uiterlijk. Uiteraard telt dat mee, maar het karakter is zoveel belangrijker! Verdiep je in een aantal rassen. Maak kennis met een paar honden van het ras dat jullie aanstaat (vind ik persoonlijk heel belangrijk!). Het zou toch zonde zijn als jullie een dominante hond kopen en jullie dit eigenlijk niet aankunnen... (is maar een voorbeeld).

Ik vind jouw rijtje trouwens prima honden voor jullie situatie. Zijn rijtje heb ik mijn twijfels over, vooral ook omdat jij een nare ervaring hebt. Maar, doe waar jullie je allebei goed bij voelen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:41

xxxlottie schreef:
blackstar, ik hoop niet dat je met een pup al gelijk een uur gaat lopen, toch? :=
Er is een regel dat je zoveel met een pup kunt wandelen als het aantal levensweken, dus stel een pup is 10 weken, kan je er 10 minuten mee lopen. Dit omdat je anders de gewrichten e.d. kan beschadigen.

En deze regel is ontzettend achterhaald ;)
Het is afhankelijk van je hond hoeveel je ermee kunt lopen. Meestal is dat met de grotere, zwaardere rassen minder dan met de kleinere en lichtere rassen. Kijk gewoon naar je pup. Als hij volledig uitgeput is na een uitje, heb je teveel gedaan. Als hij `gewoon`moe en voldaan is, is het prima. Met name lopen aan de lijn is niet zo belastend. Spelen met andere honden en met ballen is heel intensief.